En saanut vaihteita vaihdettua istuessani pelkääjän paikalla

6 kommenttia

Sattui tilanne, jossa en päässyt autoon sisään kuskin puolelta. Istuin repsikan paikalle, käynnistin auton ja yritin laittaa pakkia sisään peruuttamisen tarkoituksessa. Vaihteet kieltäytyivät toimimasta, joten oli siirryttävä kuskin paikalle keskikonsolin yli, minkä jälkeen peruuttaminen onnistui, kun sain pakin päälle.



Voiko autotekniikka olla niin hienoa että kuskin penkissä on jokin anturi joka tunnistaa sen että kuski on varmasti paikalla ? Onko kaikissa autoissa tämä ominaisuus, jonka luokittelen turva-ominaisuudeksi ? Onkohan tällainen ominaisuus myös manuaalivaihteisissa autoissa ?



Auto on Subaru Forester vuosimalli 2008. Siis automaattivaihteisto.

  
  • Itselläni on sellainen käsitys, että kaikissa automaattilaatikoissa on vaihdetta kytkettäessä oltava jarru poljettuna, muuten ei vaihde kytkeydy. Toisaalta itselläni lähtö on niin automaattinen (selkärangassa), etten uskalla asiaa varmaksi sanoa kokeilematta. Itse ainakin painan jarrua, aina kun kytken vaihteen D:lle tai / R:lle.

      
  • Varmaan mielenkiintoista ajaa autoa pelkääjän paikalta.



    Kaikissa automaateissa ei ainakaan ole tuollaista, olen ihan 2000-luvun automaatilla olen muistaakseni saanut D:n päälle ilman jarrun painamista. Turvana niissä on se lukitussalpa vaihteenvalitsimessa. Joku moderni esim. BMW:n täysin sähköinen joystick taisi vaatia jarruuun koskemista.



    Manuaalivaihteistossa nyt ei tietenkään ole mitään mekanismia, mutta vaihteen saaminen päälle ilman kytkintä vaatii taitoa ja kuulostaa silti pahalle.

      
  • Linnankundi:

    Itselläni on sellainen käsitys, että kaikissa automaattilaatikoissa on vaihdetta kytkettäessä oltava jarru poljettuna, muuten ei vaihde kytkeydy. Toisaalta itselläni lähtö on niin automaattinen (selkärangassa), etten uskalla asiaa varmaksi sanoa kokeilematta. Itse ainakin painan jarrua, aina kun kytken vaihteen D:lle tai / R:lle.




    Ok, pitääkin ottaa joku keppi avuksi millä työntää jarrupolkimen pohjaan silloin kun ei pääse autoon sen takia että joku on pysäköinyt oman autonsa liian lähelle autoani. Ja tuon keskikonsolin yli kun pitää hyppiä tämmöisessä ongelmatilanteessa niin aina jää kengistä naarmuja autoon.



    1970-luvun parkkipaikat on ilmeisesti mitoitettu sellaisille autoille joiden leveys on korkeintaan 1,50 metriä. Sama tosin koskee myös 1970-luvun autotalleja, jollainen on käytössäni myös.



    Ja 2005 valmistuneessa taloyhtiössäni on vissiin vähän leveämmät parkkiruuudut kuin vanhoissa kerrostaloissa, mutta jos pitää vaikka Toyota Land Cruiseria ja Ford S-Maxia rinnakkain ruuduissa, niin tiukkaa tekee mahtumisen suhteen.



      
  • Derrick:

    Ja tuon keskikonsolin yli kun pitää hyppiä tämmöisessä ongelmatilanteessa niin aina jää kengistä naarmuja autoon.




    Kokeile ottaa kengät pois...



    :weary:

      
  • Knight Rider:

    Derrick:
    Ja tuon keskikonsolin yli kun pitää hyppiä tämmöisessä ongelmatilanteessa niin aina jää kengistä naarmuja autoon.


    Kokeile ottaa kengät pois...

    :weary:




    Kai tuo jotain auttaa, 45+ koon jalkaa on näin helpompi sovittaa konsolin yli.

      
  • Derrick:

    Ok, pitääkin ottaa joku keppi avuksi millä työntää jarrupolkimen pohjaan silloin kun ei pääse autoon sen takia että joku on pysäköinyt oman autonsa liian lähelle autoani. Ja tuon keskikonsolin yli kun pitää hyppiä tämmöisessä ongelmatilanteessa niin aina jää kengistä naarmuja autoon.




    Veikkaan, että kartanlukijan paikalta ajaen ja kepillä jarrupoljinta painaen riski auton naarmuuntumiselle on isompi kuin keskikonsolin yli hypittäessä. Itse ratkaisisin ongelman esim. säilyttämällä sopivan kokoista rättiä sopivassa paikassa. Se konsolin päälle, eikä kengistä enää naarmuja tule.



    1970-luvun parkkipaikat on ilmeisesti mitoitettu sellaisille autoille joiden leveys on korkeintaan 1,50 metriä. Sama tosin koskee myös 1970-luvun autotalleja, jollainen on käytössäni myös.




    Auton ulkomitat on ainakin minulle yksi ominaisuus muiden joukossa. Valitettavasti autotehtaat ei siihen panosta, ehkä autolehtien pitäisi alkaa jakaa pisteitä pienistä ulkomitoista niin tilanne muuttuisi. Onneksi pituuden merkitystä vähentää se, että keula on yleensä melko pyöreä yltäältä katsottuna, mikä antaa tilaa taskuparkkiin ajamiseen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit