Vaihtovirtalatureista

4 kommenttia

Minulla on kokemusta ainoastaan vanhoista autoista 70-80 luku. Englantilaisten Lucas kertakäytt&#246:wink:laturi vaati ehjän latauksen merkkivalon, muuten lataus loppui, näin on minulle kerrottu. Kun taas autoni jätti tielle akun tyhjennyttyä, syynä Bosch jonka merkkivalo on niin himmeä että sitä ei näe edes pimeässä. Syy akun tyhjenemiseen oli laturin hiilet. Ei kulu kuin toinen hiili. Hiilipaketti maksaa vähän yli 10€ mukana jännitteensäädin.



Onko tämä Boschin laturille normaalia? Hankin ystävältä pienen boxin jossa LED-valo joka syttyy jännitteen ollessa yli 13,5V.

  
  • Ainakin 740 GLE:n Bosch laturille ilmoitetaan hiilien minimimitta. Käytin samanlaisen tasasuuntaajan ja jännitteensäätäjän sisältävän hiilisillan varalta auki muistaakseni jossain parinsadan tuhannen kohdalla.



    Hiilet olivat kuluneet tasaisesti ja kun alarajalle oli vielä pari milliä matkaa, niin ajoin vielä viitisenkymmentä tuhatta lisää ennen vaihtoa.

      
  • Ei keskustella samasta asiasta

      
  • Noista releistä tulee mieleen vanhat kunnon releet. Minulla taisi olla siloin Zephyr tai Anglia. Kuitenkin ne joskus hieman ryppyilivät. Eipä muuta kun esile autotekniikan käsikirja noin just jälkeen sotien. Siellähän oli kaikki kerrottu.

    Niitä oli vaan 1,tolppa tai 2 tolppa tai 3 tolppa releet. Onnistuimpa kuitenkin saamaan latauksen toimimaan. Minä siis korvasin Zephyrin 3 tolpan releen isäni Land Roverin perintisellä vekottimella. Sitten emmassani oli velä 1 tolpan rele. Se muuten toimi hienosti.

    Muistaako Tapsa3 tai GLE 750 näitä juttuja

      
  • En ole varma, millaisesta säätöreleestä Trumppa puhuu, mutta ensimmäisen autoni Ford 23m:n vaihtovirtalaturin kanssa käytettiin johtosarjan varassa sisälokasuojaan kiinnitettyä ulkoista jännitteensäätörelettä. Satun muistamaan, kun menin pölhö pilaamaan sen säätimen vääntämällä jousta, enkä sen säädettävää alasinta. Jousi pilalla ja uutta hakemaan hajottamolta :ashamed:



    250D opiskelija-autosta loppuivat juuri hiilet 375.000 km kohdalla Tapsan kuvaamalla tavalla ilman varoitusta. Sehän ei ole laturin valmistajan vika, jos kojetaulun merkkivalo on huomaamaton, eikä se tuossa Mersussa sitä olekaan. Mutta merkkivalopa ei syty, jos lataus loppuu yhden hiilen loppuunkulumiseen. Sen parissa oli vielä Boschin ilmoitama minimimitta 5 mm hiiltä jäljellä, joten kovin epätasaisesti oli kulunut.



    Etukammiodieselhän käy ilman sähköäkin, joten kotiin pääsi kyllä. Tuli halpa korjaus, kun laturin laakerit ja liukurenkaat olivat vielä asiallisessa kunnossa ja tallin hyllyltä löytyi lähes ajamaton hiilisilta/jännitteensäädin, joka oli aikanaan ostettu uudehkon 740 GLE:n laturiin jännitteen nostamiseksi 460 W kaukovalojen vuoksi.



    Ne valot vaan menivät niin mahdottomiin, että palautin aika pian tilanteen takaisin järjelliseksi.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit