(Auto)mediasta poimittua

54 kommenttia
«1
  • HS:

    Saksassa myytävien uusien henkilöautojen keskimääräinen moottoriteho on yli kaksinkertaistunut neljän vuosikymmenen aikana.



    Tänä vuonna Saksassa myytyjen uusien henkilöautojen moottoriteho on ollut keskimäärin 134 hevosvoimaa eli 99 kilowattia. Uusien yksityisautojen keskimääräinen teho on 92 kW (125 hv), yritysautojen 112 kW (152 hv).




    Huh huh, mitä muskeliautoja! :grin:

    Olisikohan ollut järkevää verrata myös autojen painon nousua samaan aikaan?

      
  • Näinhä se minullakin on mennyt, jokainen uusi (tai vähän käytetty) auto ollut selvästi edellistä tehokkaampi, mutta myös painavampi ollen silti selvästi ripeämpi kiihtymään. Polttoaineen kulutus on myös noussut reippaasti, ehkä seuraavaksi joku pieni turbo-bensa tai diiseli, mutta toistaiseksi mennään ison bensa-kuutoskoneen voimin.

      
  • Se on sitä downsizingia.

      
  • No ei muuten ole. Tuossahan nimimerkki no-kia vasta kertoo harkitsevansa downsising-moottorilla varustetun auton hankkimista.

      
  • Saksassahan nuo on myyty, ja mitä enemmän tehoa niin sen kovempaa niillä on miellyttävää ajaa. Siellähän ei kaikilla moottoritieosuuksilla ole nopeusrajoitusta, joten tehokkaan auton hankintaa ei tarvitse selitellä esim. "turvallisilla ohituksilla".

      
  • Ennen sanoin että alle 2 litranen pensa on mopo ja kaikki kiisselit on traktoreita ja tien tukkona! :frowning:

    Nykyään olen ostanut jopa 1.6 pensoja joten mieli voi muuttua? :warning:

    Traktoria en sentään ole vielä ostanut maantieajoon! :lol:

      
  • Nyt näyttää Fordin muotoilu olevan lähellä kiinnostavaa tasoa. Vielä kun lisensoisivat nelivedon ja tekisivät ruostumattomat rakenteet, niillä voisi olla Audi v2.

      
  • ...selevällä suomenkielellä:

    Volvo V60 1.6D DRIVe

      
  • mikahe:

    Nyt näyttää Fordin muotoilu olevan lähellä kiinnostavaa tasoa.




    Sukulaisuus Mazdan tulevien mallien kanssa on selkeä:



    http://mazdatakeri.com/

      
  • Minusta kiinnostavin juttu on ollut että kun volvo antoi potkut muotoilujohtajalleen ja palkkasi uuden volkkarilta niin volvo tulee palaamaan funktionaaliseen konservatiiviseen box muotoiluun saksalaistyylisesti. Nykyiset volvothan muistuttaa joitain naismaisia aasialaismalleja jossa huomiota yritetään herättää ja erottautua jipoilla

    http://www.aftonbladet.se/bil/article14092232.ab

      
  • Toivottavasti uuteen pikku-Volvoon mahtuu jatkossa tavaratkin. Koskaan en ole ymmärtänyt sitä, miksi jotkin valmistajat antavat tasoitusta muille tekemällä suhteellisen isoon korin kelvottoman pienet tilat. Nykyisen V50:n ahtautta ei voi perustella edes linjakkuudella.

      
  • Toinen kiinnostava juttu on nämä Bemarin dieselmoottoreilla varustetut Toyotat. Ettei vaan olisi puukonisku Volkkarin ja Skodan selkään. Voipi moni volkkaristi ja skodaisti siirtyä Toyota linjalle ja kansankonsernin voittokulku maailman suurimmaksi hiukan hidastua.

      

  • 4.1.12 09:24
    Nunchaku
    ...volvo tulee palaamaan funktionaaliseen konservatiiviseen box muotoiluun saksalaistyylisesti.




    Toivottavasti ei. Tullessaan S80 ja S60 tekivät Volvostakin haluttavan auton. Olivat melko omaperäisiä vuosituhannen vaihteessa.

      
  • Böpi:


    4.1.12 09:24
    Nunchaku
    ...volvo tulee palaamaan funktionaaliseen konservatiiviseen box muotoiluun saksalaistyylisesti.


    Toivottavasti ei. Tullessaan S80 ja S60 tekivät Volvostakin haluttavan auton. Olivat melko omaperäisiä vuosituhannen vaihteessa.


    Yksi suurimpia 1980-luvun wow-efektejä oli ilmanvastuskerroin. Ellei 1982 juuri Cd-tietoisuuteen heränneille markkinoille tiiliskivenä iskeytynyt Seittenkanttinen ollut omaperäinen, niin mikähän sitten oli?



    Muotoilusta voi olla montakin mieltä, mutta siitä riippumatta minusta oli virhe henkilöfarmarin lanseeranneelta yritykseltä yrittää keinotekoisesti pönkittää sedanien prestiisiä kutistamalla oikeat Kartanoautot Sportwagoneiksi.

      
  • mikahe:

    ...tekniikka antaa etumatkaa




    Hieman offina, tämän päivän Pasilan katsojilla saattaa hiukan naurattaa. :grin:



      
  • 740 GLE:

    Böpi:

    4.1.12 09:24
    Nunchaku
    ...volvo tulee palaamaan funktionaaliseen konservatiiviseen box muotoiluun saksalaistyylisesti.


    Toivottavasti ei. Tullessaan S80 ja S60 tekivät Volvostakin haluttavan auton. Olivat melko omaperäisiä vuosituhannen vaihteessa.

    Yksi suurimpia 1980-luvun wow-efektejä oli ilmanvastuskerroin. Ellei 1982 juuri Cd-tietoisuuteen heränneille markkinoille tiiliskivenä iskeytynyt Seittenkanttinen ollut omaperäinen, niin mikähän sitten oli?

    Muotoilusta voi olla montakin mieltä, mutta siitä riippumatta minusta oli virhe henkilöfarmarin lanseeranneelta yritykseltä yrittää keinotekoisesti pönkittää sedanien prestiisiä kutistamalla oikeat Kartanoautot Sportwagoneiksi.




    No eipä tuo V70 ihan pieni ole, mikä TM:n testistäkin selviää.

      
  • mikahe:

    Miksi Audi-kuskit ärsyttävät muita tielläliikkujia?




    "Taloustutkimuksen tutkimuspäällikkö Juho Rahkonen kertoo, että ilmiötä on tutkittu:"Ärsytys johtuu ensinnäkin siitä, että Audi on ylivoimaisesti suosituin auto kokoomuksen kannattajien keskuudessa."



    Just. Ei ole ainakaan minulta kysytty jos tuo on se päällimmäinen syy miksi takapuskurissa painostaminen tai vaaralliset ylinopeusohitukset ärsyttävät (pelottavat/häiritsevät ).



    Jos se liikenneturvallisuuden vaarantajan* valinta on usein Audi, niin valitsevatko kokoomuslaiset sen siksi?



    * rikosnimike

      
  • simppa:

    No eipä tuo V70 ihan pieni ole, mikä TM:n testistäkin selviää.


    Ei toki. Enkä minäkään olisi nykyistä autoani tilojen vuoksi ostanut, vaan niistä huolimatta.



    Mutta ihmettelen vain, mitä etua saavutetaan sillä lisähinnalla, jolla V70 tehtäessä S80:n alustasta napsaistaan muutama sentti pois takajalkatilasta ja toinen mokoma tavaratilasta taka-akselin takaa?



    Mitä etua tämä lisäpanostus tuo lyhempään farmariautoon?

      
  • No eipä tuo V70 ihan pieni ole, mikä TM:n testistäkin selviää.




    Itse olin eräänä päivänä S90:sen kyydissä takapenkillä ja siitä sitten hyppäsin V70:sen takapenkille niin kyllä tuo V70 tuntui aika ahtaalta. Taaksepäin mennyt tilojen kehitys Volvolla ylipäätään.



    Uuden V60 kyytiin en ole vielä uskaltautunut mennä.

      
  • MasterOfPuppets:

    Itse olin eräänä päivänä S90:sen kyydissä takapenkillä ja siitä sitten hyppäsin V70:sen takapenkille niin kyllä tuo V70 tuntui aika ahtaalta. Taaksepäin mennyt tilojen kehitys Volvolla ylipäätään.


    Tämä oli omakin pointtini. Tässä investoidaan rahaa farmarikorin pienentämiseen rakentamalla farkku ja sedan eri mitoille. Auton katkaisuun käytetyt rahat olisi mieluummin kannattanut joko säästää tai sijoittaa kääntyviin etupyöriin.



    MasterOfPuppets:

    Uuden V60 kyytiin en ole vielä uskaltautunut mennä.


    Minulle V60 oli ensimmäinen farmariVolvo, jonka takapenkillä istuessani pää vastaa kattoverhoiluun.



    Myös tavaratila näyttää 744 sedaniin verrattuna pieneltä.

      
  • 740 GLE:


    Mutta ihmettelen vain, mitä etua saavutetaan sillä lisähinnalla, jolla V70 tehtäessä S80:n alustasta napsaistaan muutama sentti pois takajalkatilasta ja toinen mokoma tavaratilasta taka-akselin takaa?




    Veikkaisin, että homma on juuri toisinpäin. V70 on se kompromissi mikä mitoiltaan käyttötarkoitukseen riittää ja siinä on varmasti huomioitu auton ulkoisia mittasuhteita myös käytettävyyden kannalta.



    S80:stä on haluttu tehdä profiililtaan limousine-tyyppisempi ja panostaa takajalkatilaan muuttamalla sen mittasuhteita pidemmiksi. Siinä ei ole niin haitallista, vaikka auto onkin jo parkkihalleihin ym. aika suuri. Eikä noista ole haittaa USA:n markkinoilla tai virka-autokäytössäkään.

      
  • MasterOfPuppets:


    Itse olin eräänä päivänä S90:sen kyydissä takapenkillä ja siitä sitten hyppäsin V70:sen takapenkille niin kyllä tuo V70 tuntui aika ahtaalta. Taaksepäin mennyt tilojen kehitys Volvolla ylipäätään.




    Nykyiset turvavaatimukset huomioiden ko. auto olisi kyllä aika valtavan leveä jos se tehtäisiin samoilla mittasuhteilla kuin vanha laatikkomalli. Samoin on matkustamon pituuden suhteen. Autoon pitää tehdä turvavyöhykkeet törmäystä varten, se tuntuu väistämättä sisätiloissa.

      
  • Tällaisia näkee Suomessa talvi-iltapäivän >hämärässä<. Edessä voi palaa joku hämärä tuikku, mutta takaa auto on täysin pimeä.



    Jossakin Politie-jaksossa sinitakit neuvoivat tällaista pimeää autoilijaa kytkemään vian takia takasumarin tms, jotta hän ei olisi liian suuri ja himmeä yllätys takaatulijoille.



    Nyt satunnaisesta viasta on näemmä tehty tehdasominaisuus (jonka välttämistä ei ole opittu silloin joskus autokoulussa, eikä oma pää taivu siihen katsastuksen puutteessa).

      
  • Liikenteessä on ilmeisesti >perusteellisesti ja lepsusti katsastettuja ajoneuvoja<. Ja tuntematon määrä kokonaan katsastamattomia.

      
  • Mielenkiintoinen asenne Kauppalehdellä ja näyttävät jo saaneenkin palautetta tästä asenteestaan:



    "Hylkäysprosentti on enimmäkseen sitä matalampi, mitä lyhyemmän ajan asema on toiminut. Kannattanee siis suunnata vasta perustetulle asemalle."



    Ainakin tuon toimittajan tavoitteena katsastuksessa on selvästikin jotain muuta kuin auton turvatarkastus.



    Pistää miettimään, mitä muuta Kauppalehdessä on jäänyt 70-luvulle?

      
  • Tätä se standardin murtaminen teettää. Asiakkaat vievät rahansa sinne, missä saavat huonoimman palvelun halvimmalla.

      
  • ...varokaa toki raitsikoita kuten TLL määrää: http://areena-beta.yle.fi/ng/areena/tv/1485852 0:35

      
  • FARwd:

    HS:
    Saksassa myytävien uusien henkilöautojen keskimääräinen moottoriteho on yli kaksinkertaistunut neljän vuosikymmenen aikana.

    Tänä vuonna Saksassa myytyjen uusien henkilöautojen moottoriteho on ollut keskimäärin 134 hevosvoimaa eli 99 kilowattia. Uusien yksityisautojen keskimääräinen teho on 92 kW (125 hv), yritysautojen 112 kW (152 hv).


    Huh huh, mitä muskeliautoja! :grin:
    Olisikohan ollut järkevää verrata myös autojen painon nousua samaan aikaan?




    Aivan oikein. Tavallinen kansalainen ottaa huomioon vuotuisen käyttöveron ja käyttökulut pysäköintimaksuineen. Kun vielä tarkastelee myyntitilastoja avoimin silmin, niin esim Ruotsissa suurten autojen osuus on selvästi suurempi kuin Saksassa. Keski-Euroopassa yleensäkin ns. pienten autojen osuus on erittäin suuri ja syynä lienee etäisyydet tiheään asutuissa maissa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit