Toyota hybrid käyttökokemuksia?

78 kommenttia
«13

AkiK:


Kyllä Prius plus on luokassaan suht kilpailukykyinen laite. Jos vertaa 7-paikkaisia vähän isompia tila-autoja automaattilaatikolla ja yhtään vastaavilla varusteilla, niin ei tuo hinnaltaankaan pilvissä ole.




Aivan, onhan siellä se Plussakin, joka vieläpä kantaa Prius-nimeä. Tosin ei sekään noin 150 auton vuosimyynnillä tee Priuksesta mitään varsinaista hittiä.





  
  • Puoli vuotta ja about 10tkm on nyt takana keväällä ostetulla Hollannista uitetulla 2010 Priuksella jossa alkaa olemaan 180tkm nyt mittarissa. Erittäin positiivinen kuva autosta on tullut oikeastaan joka suhteessa. Mitään muuta ongelmaa ei tähän mennessä ole tullut kuin alkukesästä autoon iski vika, joka kuului tehtaan takaisinkutsukampanjan piiriin, mikä siten korjattiin paikallisessa Toyota huollossa parissa päivässä. Konepellin olen tainnut avata pari kolme kertaa öljymäärän tarkistamiseksi.



    Käytökuluiltaan halvempaa autoa kuin Prius saa todennäköisesti hakea jonkun aikaa. Vuotuinen autovero on reilusti alle satasen ja bensaa palaa vajaasta 4:stä 6:een litraa ja alle vitosen pääsee mitenkään erityisesti yrittämättä myös kaupunkiliikenteessä ainakin täällä Tampereella. Sain tällä viikolla 506 euron tarjouksen isosta 180tkm huollosta merkkiliikkeestä, ja tämän pitäisi olla kallein huolto kun 180km kohdalle tulee myös 45 ja 90 tkm välein tehtävät huollot. 15tkm välein tuleva perushuolto maksaa n. 160e eli ei tämä huoltokulujenkaan osalta hirveän kalliiksi tule. Poikkeuksena tietysti jos LED ajovaloja joutuu uusimaan, mutta niiden kai pitäisi kestää koko auton iän.



    Mistä sitten tykkään Priuksessa? Käyttökulujen lisäksi ajamisen helppous on varmaan isoimpia asioita. Sähkömoottorin avulla liikkeellelähdöt sujuu tarvittaessa hyvinkin rivakasti ja aina eleettömästi ja aina tuntuu olevan oikea vaihde päällä kun polkaisee kaasun pohjaan, eikä ajo-ominaisuuksissakaan mitään erityistä vikaa tunnu olevan. Kaiken kaikkiaan tälläinen muutaman vuoden vanha Prius ei tunnu ollenkaan hassummalta vaihtoehdolta kun vertaa, että samaan hintaan ei olisi saanut edes uutta Toyota Aurista pienimmällä koneella ja karvalakkivarustuksella.





      
  • Itsellä ollut uusi korisin auris hybrid (ei ole enä&#228:wink:. Nykyään kakkosautona 1,5 yaris hsd ja siihen pätee oikestaan samat asiat.



    Ajoin sillä helmikuusta 13- joulukuuhun 13 ja kilometrejä 32tkm. Keskikulutus 4,9ltr/100km tankkauksista laskettuna. Käyttömaksu tuohon oli n.45€/vuosi ja vakuutuskin ainakin nykyiseen verratuna halpa. Huollot ihan perus tojo settiä 15tkm=90€ ja 30tkm=150€. Mitään ihmeellistä huollettavaahan tuossa ei ole verrtuna esim. 1,6 valvematiciin, jossain 150tkm kohdalla tais olla sähkömoottorin jäähdytysnesteen vaihto joka ei paljoa voi maksaa.



    Yhtään vikaa ei luonnolliseti noilla kilsoilla ollut. Nopea auto lämpiämään vaikka ei ollut edes lämmitintä autossani.

    Liukailla vetopito oli ihan sika hyvä ja johtui varmaan portaattomasta vaihteistosta.

    Varusteet oli hintaluokaan (alle 30t€) hyvät: kaarre xenonit, automaattinen taskuperuutus, peruutuskamera, navi ja perus sähkö tingentangelit.



    Muutama taksari Jyväskylässä joilla on prius ja prius+. Tuolla tavan priuksella (2-korinen joku vm.07-08) on tietääkseni ajettu jo reilut 600tkm ilman vikoja.



    Hyvä jälleenmyyntiarvo on myös aina semmoinen plussa mikä pitää merkissä.

      
  • kannattaako ostaa Auris/Prius hybridi Toyota Corollan bensavehkeen sijaan? Kun 1.6 valvematic ja erityisesti multidrive CVT vaihteisto ovat todettu vallan erinomaisiksi. Todellisissa testeissä hybridi ei ole päässyt luvattuihin suorituskykylukemmiin, kun taas multidrive on alittanut valmistajan ilmoittamat selvästi ollen paljon hybridiä äkäisempi. Toki, vaikka multidrive taloudellinen onkin, niin hybridi menee vielä vähemmällä.

      
  • Niin? Onko sinun ainoa kriteeri auton hankinnassa 0-100km/h kiihtyvyys?



    Käytännön suorituskyky on melko kohtullinen tuossa hybridissä. Tuntuu nuo pikku bensa turbot (tsi,tce, jne) jäävän aina jalkoihin kaupunki pyörityksessä kuten 5-50km/h tai 0-60km/h kiihtyksissä tuolle yariksellkin. Hybridissä on 100% väännöstä käytössä 0-xxxx rpm kierrosalueella.

      
  • Ei tuo kiihtyvyys ole kaikki kaikessa, mutta ripeä ohitus on aina plussaa. Kun katsoo Pentelesin hienosta taulukosta (https://spreadsheets.google.com/spreadsheet/pub?key=0AgbmmisAat1AdE84d3BLU2J0NjBfNzFSSUVOeXVqN1E&gid=9)



    Corolla 1.6 Multidrive 60-120 km/h menee ajassa 8.6 sekuntia.

    Nopein Prius 11.6 s ja nopein Auris Hybrid 12.2 s.



    Eli aivan kuin sähkömoottorista ei olisikaan paljoa apua kiihdyttäessä.

    Toki kulutuslukemat ovat vastaavasti reilusti hybridien puolella.



    Lähinnä mietin, että onko hybrideissä jokin muu nautinto sen äänettömän lipumisen kaupungissa lisäksi?

      
  • Itsellä vanhempi Prius, joten en siitä enempää tarinoi, mutta muutama kommentti edellisiin kirjoituksiin. Hybridi reagointi kaasuun on aika verkkaista, vähän samaan tapaan kuin monissa ahdetuissa on edelleen turboviive (vaikka jotkut toisin väittävät). Liikkeellelähtö sujuu kyllä pehmeästi ja nopeastikin sähkömoottorin voimin, mutta suuremmissa nopeuksissa siitä ei ole enää mainittavaa apua. Jossain lehdessä oli vertailu Auris Multidrive vs. hybrid, ja siinä hybridiä moitittiin juuri tästä hitaasta kaasuun vastaamisesta. Huoltohinnoista senverran, että Rynen ilmoittamat hinnat kerrottuna kahdella on aika lähellä totuutta. Mitään erityistä hybridilisää ei ole, aikalailla muiden Toyotien hinnoissa liikutaan.

      
  • En ole koskaan vanhempaa mallia kokeillut, mutta ilmeisesti uusimman 1.8 koneisen ja vanhemman 1.5 koneisen Priuksen kaasuun vastaavuus on varsin erilaista, koska uudemmalla en ole huomannut mitään ongelmaa tässä suhteessa. Toki autossa ei ole tehoa yhteenlaskienkaan kuin 134 hv ja painoa puolitoista tonnia joten mikään ihme ei ole ettei se enää isommissa nopeuksissa vastaa samalla tavalla kuin kaupunkinopeuksissa. Mutta jos vertaa manuaalilaatikkoon niin siinä saa olla aika ripeä vaihtaja jos meinaa pysyä perässä jos esim. leppoisaa 80:iä kruisaillessa yhtäkkiä tuleekin tarvetta maksimikiihdytykseen.



    Kun vertailee uusinta Priusta ja em. Auris Multidriveä niin jo spekseistä näkee, että isommissa nopeuksissa Auris varmasti pesee Priuksen kiihtyvyydessä, koska molemmissa on käytännössä sama huipputeho, mutta Auris on yli sata kiloa kevyempi. Omassa ajossa kaupunkinopeuksien kiihtyvyys on paljon merkittävämpi kuin moottoritienopeuksien kiihtyvyys, mutta jollekin toiselle asia voi tietysti olla juuri päin vastoin. Ja omaa käyttöä silmällä pitäen auto yleensä kai valitaankin.



    60-120 kiihtyvyys on tietysti aika merkittävä lukema, toisin itselläni ei ole vielä tämän 10tkm aikana ole tullut eteen kai kertaakaan tarvetta kiihdyttää 60:stä 120:een maksimiteholla, mutta olisi mielenkiintoista tietää myös sama 40-100 väliltä tai 30-80 väliltä, joita tulee eteen paljon useammin, sillä epäilen, että tässä saattaisi Prius vetää pidemmän korren, sillä Auriksen reilusti parempi teho/painosuhde kääntää varmasti tulosta sen suuntaan 100:n jälkeen. Lisäksi auton luonteen huomioon ottaen Priuksen moottorinohjauksessa ei välttämättä ole pyritty maksimaaliseen kiihtyvyyteen vaan todennäköisemmin parhaaseen suorituskykyyn taloudellisuus huomioon ottaen.

      
  • Ainakin Lexus CT:ssä sama viiveilmiö oli havaittavissa, ja tosiaan sama ilmiö oli havaittu myös Autobildin (?) vertailussa Auris hybrid vs. Multidrive. Mutta nämä ovat sellaisia asioita, jotka toisia häiritsee, ja toiset eivät edes huomaa. Kerran keskustelin erään henkilön kanssa, jonka mukaan VW:n 1.2 TSI:ssä ei ole minkäänlaista turboviivettä. Meillä on sellainen Golf taloudessa toisena autona, ja väärässä tilanteessa ahtopaineen kerääminen kestää tuskastuttavan pitkään.

      
  • Hyvä huomio, Lefa. Kun ensin ajaa 30 heppasella turbodiesel smart ForTwolla ja sen jälkeen Priuksella niin jostain syystä ihan pieniä viiveitä ei niin noteeraa.



    Jostain syystä TM:n Jarmo Sukava katsoi aiheelliseksi kirjata ylös näin.: "Priuksen suorituskyky on hyvä, ja esimerkiksi ohitukset hoituvat rivakammin kuin ilmoitetuista teholuvuista voisi päätellä." Käsittääkseni Jarmolla on jonkun vuoden kokemus autojen testaamisesta.

      
  • En tiedä missä Lefa autoaan huollattelee mutta kalliilta kuullostaa sinulla. En tiedä saanko sitten jotain "paljous" alennusta huoltohinnoista mutta tuota tasoa ne hinnat on olleet.



    Paljousalennuksella tarkoitan sitä, että on tullut ostettua tuosta liikkeestä jo 40-45 autoa uutta ja vanhaa ja monenmerkkistä (en ole jaksanut enää laskea).

      
  • Ryne:

    En tiedä saanko sitten jotain "paljous" alennusta huoltohinnoista mutta tuota tasoa ne hinnat on olleet.

    Paljousalennuksella tarkoitan sitä, että on tullut ostettua tuosta liikkeestä jo 40-45 autoa uutta ja vanhaa ja monenmerkkistä (en ole jaksanut enää laskea).




    Jotain alennusta olet varmaan saanut. Käsittääkseni huoltohinnat Etelä-Suomen merkkiliikkeissä ovat 150-200 euroa välihuolto ja noin 300 euroa isompi. Ei sinänsä hirveän kallista, ellei kilometrejä kerry todella paljon.

      
  • Huoltohinnat ovat kahdessa viimeisessä dieselissä ollut samaa luokkaa kuin Lefalla eli siinä mielessä se hybridi ei kaiketi ole halvempi. Nyt on tosiaan harkinnassa josko Auris Wagonin ottaisi seuraavaksi.

    Hieno kuulla, että ainakaan isoja murheita ei olisi tiedossa. Mitenkä olette kokeneet melutason ja ajomukavuuden vs. esim. Avensis?

      
  • Ajomelu on vähän kaksipiippuinen juttu. Rengasäänet kuullostaa kovemmilta koska moottoria ei kuule lainkaan.

      
  • Mulla ollut nyt reilun vuoden käytössä Auris farkku hybridi joka taisi olla niitä ensimmäisiä asiakkaille toimitettuja autoja kun se oli jo maassa heinäkuun kolmannella viikolla..Tässä Premium varustetasossahan on vakiona ne 225/45x17 renkaat jotka toki antavat oman lisänsä meluun mutten nyt tuota melua mitenkään pahana pidä, samaa luokkaa kuin muutkin vastaavan kokoluokan autot yleensä, ajomukavuus olisi tosin paljon parempi 205/55x16 renkailla jotka on talvirenkaina tuossa ja selkeästi mukavampihan niillä on ajaa ja hidastetöyssyjä ylittää.



    Mitään vikaahan ei vuoden ikäisessä Toyotassa saa ollakkaan ja ei ole vielä ilmaantunut ylimääräisiä hälyääniäkään tai muutakaan josta tuo uudelle häpeäisi, maalipinnassakaan ei ole kuin muutama kivenisku johon on tarvittu Toyotan omaa maalisettiä.



    Vaikka kojelaudan alaosat ovatkin kovaa muovia niin itse muovin laatu lienee hyvää kun naarmuja ei nelihenkisen perheen käytössä ole ilmaantunut. Tässä Premium mallissahan on yllättävän hyvät varusteet tähän hintaluokkaan, esim. automaattinen valojenvaihto niin siitä löytyy ehkä rasittavin piirre muuten niin hyvästä varusteesta, se ei nimittäin vaihda kovin herkästi pitkille vaan täytyy olla todella pimeää ennenkuin se suostuu pitkille vaihtamaan ja sitten kun pitkät on saatu niin jos on vaan suoraa pitkä pätkä ja vastaantulevan edes se kamera huomaa niin johan se vaihtaa vaikka etäisyyttä olisi yli puoli kilometriä.

    Kyllä se sitten samantein vaihtaa takaisin pitkille jahka vastaantullut on ohitettu, mutta itse vaihtaen vaihtuu valot kyllä vielä fiksummin ja ne kaukovalot ovat muuten hyvät myös valaisemaan, lähivalot ovat hyvät leveydeltään mutta itse toivoisin lähivaloille vielä kantamaa kymmentä metriä lisää niin silloin ne olisivatkin jo kympin arvoiset. Kaarrevalot toimivat kaksitoimisesti riippuen nopeudesta, alle 40 km/h nopeuksissa sisäkaarteen valo kääntyy ulkokaarteen valon näyttäessä suoraan joten mitään "volkkarin" tapaisia sumuvalojen kulmavaloja ei tässä tarvita. Suuremmissa nopeuksissa sitten molemmat ajovalot kääntyvät sitten ratin ja nopeuden mukaan, pienillä kantateillä nuo kaarrevalot pääsevät loistamaan..upeaa ajaa pimeää mutkatietä kun valot kaartuvat mutkan mukaisesti.



    Peruutuskamera on muuten hyvä mutta omaan makuun hiukan hidas kytkeytymään, kun olet laittanut vaihdevivun R:lle niin menee lähes sekunti ennenkuin näyttöön tulee peruutuskameran näyttämää kuvaa, liekkö siinä ajateltu että kuljettaja varmistaa itse peileistä ensin että siellä ei ole ketään..sen kameran kuva on kyllä todella selkeä ja toimii hyvin myös pilkkopimeässä, huono puoli on se että talvella ja sohjossa ajaessa se sotkeutuu täysin, vesisateessakin kameraan tarttuvat pisarat haittaavat mutta vielä sentään jotain näkee. Peruutuskameran tukenahan on kyllä vielä takatutkat jotka, samoin kuin myös etututkatkin varoittavat sekä neliportaisella äänellä ja kojelaudassa syttyy auton kuva kolmitasoisella indikaattorilla ilmaisten missä ja miten lähellä este on.



    Navigaattorihan kuuluu halvinta mallia lukuunottamatta kaikkiin Aurisiin ja on ensimmäinen tehdasnavi ja käytöltään on aiempia TomTomeja miellyttävämpi, Toyota on vaan typerästi tehnyt päivityksen kun ei edes takuuaikana saa päivitettyä ilmaiseksi kertaakaan itse karttaa.

    Handsfree on selkeimpiä ääneltään mitä tässä 30k€ hintaluokassa olen päässyt testaamaan ja tuo soitinhan ymmärtää myös suoratoiston jos vaikka kuuntelet netistä musiikkia niin puhelimen BT-yhteyden myötä se kuuluu itse soittimesta.



    Ilmastointi/lämmitys automatiikka toimii talvellakin, yleensä ainut mitä joutuu säätämään on se puhaltimen nopeus, automatiikka kun harvoin tietää onko ikkunat huurussa mutta lämpötilan se pitää tasaisena, olikohan jossain Tuulilasissa kerran testattu edelliskorimallin Auris hybridin lämmityslaite jossa se voitti, pyydetty lämpötila oli lähimpänä sitä todellista.

    Huoltohinnoista sen verran vielä edellisten lisäksi se että nythän pystyy Toyotan nettisivuilta itse tarkistamaan huoltojen hinnat ja aika lähellä ne totuutta myös ovat ellei jotain lisätyötä siihen lisää. 130 euroa maksoi tuo 15 tkm huolto ja n. 250 euroa pitäisi olla tuo 30 tkm tuleva huolto.



    Jos jotain vielä autosta haluat tietää, kysy kun en nyt tähän hätään oikein autosta osaa muuta kertoa kuin sen että hyvä ja lämmin auto se on.



    Kulutuksesta vielä se että nyt kun mittarissa on 27000 km niin keskikulutus on 5.1 l/100km, pienin tankillinen on mennyt 4.6 ja suurin talvipakkasilla 5.7 l/100km

      
  • Lefa:

    Ainakin Lexus CT:ssä sama viiveilmiö oli havaittavissa, ja tosiaan sama ilmiö oli havaittu myös Autobildin (?) vertailussa Auris hybrid vs. Multidrive. Mutta nämä ovat sellaisia asioita, jotka toisia häiritsee, ja toiset eivät edes huomaa. Kerran keskustelin erään henkilön kanssa, jonka mukaan VW:n 1.2 TSI:ssä ei ole minkäänlaista turboviivettä. Meillä on sellainen Golf taloudessa toisena autona, ja väärässä tilanteessa ahtopaineen kerääminen kestää tuskastuttavan pitkään.




    Kaikkia noita hybrideitä ajaneena voin sanoa, että kyllä ne lähtevät kiihtymään saman tien kun kaasun painaa pohjaan, tosin pehmeästi ja nykäisemättä. Viiveen tuntu lienee tulee siitä, ettei polttomoottori ampaise täysille kierroksille yhtä nopeasti kuin esim. tuossa Multidrivessä, jolloin moottori ei tunnu niin kierrosherkältä. Syyksi arvelen sitä, että hybridijärjestelmässä on sen verran enemmän massaa kiihdytettävänä, johtuen mukana pyörivistä sähkömoottoreista (2kpl), ettei polttomoottorin kierrosluku voi muuttua mihinkään suuntaan niin nopeasti kuin tuossa hihnavetoisessa multidrivessa. Sitten osakaasulla on lisäksi merkitystä sillä, onko valinnut ECO-vai minkä ajomoodin.

      
  • Eilen tuli testattua Priuksen kuljetuskapasitteettia ja neljän aikuisen lisäksi sisään mahtui täysimittainen kontrabasso. Onneksi matka oli lyhyt ja kyytiläiset oli kaikki aika solakkaa mallia, sillä muuten olisi saattanut tulla jo ahdasta.

      
  • Kiitokset tähän saakka tulleista kommenteista. Onko muuten vakuutusmaksuissa eroa muihin autoihin?

    Hienoa kuulla, että Aurikseen ei ole tullut mitään hälyääniä tms. kitinät ja natinat on jotain mihin en ole Toyotissa tottunut ainakaan tähän saakka.

    Onko varustelistalla jotakin mikä kannattaa muistaa hankkia (jos nyt uuteen lopulta päädyn)?

      
  • slowgear:

    Eilen tuli testattua Priuksen kuljetuskapasitteettia ja neljän aikuisen lisäksi sisään mahtui täysimittainen kontrabasso. Onneksi matka oli lyhyt ja kyytiläiset oli kaikki aika solakkaa mallia, sillä muuten olisi saattanut tulla jo ahdasta.




    Ihan uteliaisuudesta: Miten tungit basson sisään? Takapenkki kapeammalta puolelta nurin, kaula etupenkkien välistä repsikan tontille? Ja oliko basso ihan sellaisenaan vai pehmopussissa?



    (Päivän pilkunviilaus: Todennäköisesti "täysikokoinen" kontrabasso on ns. 3/4 -kokoinen soitin, 4/4 -kokoinen harvinainen ja vaatii jo pitkäsormisen soittajan. Ei silti, 3/4-kokoinenkin on yli 180 cm pitkä 60 cm leveä, joten siinä on vähän ähräämistä autoon laittaessa, jos tarvitsee kuljettaa enemmän kuin kaksi henkeä.)

      
  • Hiilipäästö:


    Ihan uteliaisuudesta: Miten tungit basson sisään? Takapenkki kapeammalta puolelta nurin, kaula etupenkkien välistä repsikan tontille? Ja oliko basso ihan sellaisenaan vai pehmopussissa?

    (Päivän pilkunviilaus: Todennäköisesti "täysikokoinen" kontrabasso on ns. 3/4 -kokoinen soitin, 4/4 -kokoinen harvinainen ja vaatii jo pitkäsormisen soittajan. Ei silti, 3/4-kokoinenkin on yli 180 cm pitkä 60 cm leveä, joten siinä on vähän ähräämistä autoon laittaessa, jos tarvitsee kuljettaa enemmän kuin kaksi henkeä.)




    No olisi tietysti pitänyt olla tarkempi speksien kanssa. Etupenkin selkänojaa tarpeeksi alas ja basso etuoven kautta sisään kaula takaviistoon sojottaen. Onneksi yksi kyytiläisistä oli 150cm/42kg että mahtu vielä pujottautumaan selkänojan ja takapenkin väliin ja kaksi muuta mahtu vielä hyvin takapenkille.

      
  • Samppa, niitä pitkien/lyhyiden syttymis "innokkuutta" voi säätää mankan kautta.



    Setup napin kautta löydän hämäräkutkin kohdan ja säädät sitä herkemmälle.

      
  • Ryne:

    Setup napin kautta löydän hämäräkutkin kohdan ja säädät sitä herkemmälle.




    Tänään viimeksi aamuhämärässä töihin mennessä kokeilin tuota hämäräkytkintä kun olen itselleni uskotellut sen tarkoittavan sitä että sillä säädetään varsinaisten ajovalojen kytkeytymistä AUTO-asennossa mutta ilmankos sillä ei ole sitten mitään vaikutusta jos se vaikuttaakin niihin lyhyiden/pitkien herkkyyteen...Hiukan olisi kääntäjällä töitä olemalla tarkempi noiden valikoiden suomentamisessa. :open_mouth:

    Täällä kun asutaan 5-tien läheisyydessä niin noita pitkiä ei pääse testaamaan ellei varta vasten lähde jonnekin sivutielle mutta tuleepahan nyt käytyä testattua miten hyvin tuo säätö sitten vaikuttaa. Kiitti neuvosta.

      
  • Samppa1300. Onko tuo Premium-malli kovin uraherkkä noilla 17"vanteilla? Ajoin 16" vanteilla olevaa ja meni vakaasti moottoritiellä, mutta kyllä jousitus on selvästi napakampi kuin Avensiksessa.

    Mitä mieltä olet Premium-mallin nahkapenkeistä - ovatko paremmat kuin esim. Comfortissa?

      
  • Onhan se hiukan herkempi noilla 225 Dunlopeilla kuin 205 Hakka H nastoilla ja myös renkaan kovuuden tuntee joten tuo 205/55x16 kesärengas olisi varmaan aika mukava ajettava, olenkin miettinyt seuraavaksi sarjaksi hiukan korkeampia 17-tuumaisia. Mielestäni muuta eroa noissa penkeissä ei ole kuin se nahka, tai tässä Premiumissahan se on osanahkaisena, tuo nahkahan antaa penkeistä itsessään hiukan napakamman vaikkei niisä muuten eroa olisikaan.

    Jos päädyt Aurisiin niin se varustepaketti missä tulee xenonit ja kaarrevalot kannattaa hankkia.

      
  • Kiitos tämän ketjun kommenteille. Erittäin hyväksi havaittu Avensis vaihtui sukkelasti pienellä välirahalla samanlaiseen kuin Sampalla eli farkku

    Auriksen premium-malliin.

    Alkuvaikutelma on positiivinen ja hankintahinta huomioiden autossa on paljon ominaisuuksia, joita on totuttu saamaan vasta tuplasti kalliimpien autojen mukana. Nyt autokantana on uusi hybrid ja vanha ruotsin rauta kesäkäytössä / projektina.

      
  • Nyt on 10 tkm taitettu matkaa ensimmäisen sukupolven Auris HSD:llä ja täytyy sanoa että tykkään! Keskikulutus on tuolta ajalta pysynyt 4,5 l/100km, ei hassummin automaattivaihteiselta bensa-autolta. Vaihteisto toimii mielestäni hyvin pehmeästi ja tehoserviä löytyy yllinkyllin tarvittaessa. Mielestäni auto reagoi kaasupolkimen painallukseen suhteellisen rivakasti eikä viiveestä ole tietoakaan. Tuleva talvi sitten näyttää kuinka auton sisätilat lämpiää ja kulutuslukemat hyppää.

      
  • Minulle tulossa Yaris Hybrid Style varustepaketeilla.

    En ole aiemmin omistanut hybridiä, joten odotan jännityksellä millaisiin kulutuksiin tuolla kinnerillä pääsee! :smile:

      
  • Olin jonkinverran yllättynyt mm. Prius sijoituksista ruostumisherkkyyden suhteen.



    http://www.hs.fi/autot/a1305633166341



    Akut kestää auton iän, mutta koriko sen pitkän iän heikoin lenkki on? Samassa luokassa Mondeo 2001 kanssa - ? Samassa on toki kaikki muutkin Toyotat, ei Prius eroa niistä.

      
  • Ei ole Prius:sta kokemusta, mutta 2003-vuosimallin Corollasta on. Ei nuo todellakaan pahasti ruostu, jos on käyty heti uutena teettämässä kunnon käsittely, kuten meidän autoissa. Kaikki näkyvät pellit ovat aivan siistejä, samoin esimerkiksi ovien saumat. Alusta on paksun massan peitossa, joten sen alle ei oikein näe, mutta en usko että sielläkään mätänee. Missään ei näy pienintäkään alkavaa kuprua maalissa. Eikä tätä autoa ole pidetty mitenkään erityisen hyvänä, kovassa talviajossa kaikkialta suolassa ja pesty harvakseltaan, ei ikinä vahaa. Talouden ykkösauto Baijerista saa kaiken puunauksen.



    Jos parkkipaikoilla katselee vanhoja autoja, niin hyvin vähän siellä näkyy lahoavia Toyotoja. Mersut ja Mazdat taitaa olla ne tyypillisimmät esimerkit joista helmat kadonneet.

      
  • Jorma L:

    Samassa on toki kaikki muutkin Toyotat, ei Prius eroa niistä.




    Miten niin kaikki muutkin Toyotat? Olihan moni Toyota saanut kolmosenkin, pari mallia nelosenkin.



      
  • Tuo Vibilägaren "tutkimus" nyt on aivan yhdentekevä, esim. A6 saa arvosanan 5, vaikka mallissa on havaittu vakava ruostumisongelma. Kyseisen julkaisun omilta sivuilta:

    http://www.vibilagare.se/reportage/dold-rost-hotar-audi-a6-drabbad-33819

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit