Ensiasennusrenkaat

14 kommenttia

Ostin 50 kE henkilöauton. Auto tuli tehtaalta ns. ensiasennusrenkain (Potenza tms.) jotka olivat laadultaan (melu, uraherkkyys) jotain aivan muuta kuin mitä esittelyautossa oli (Continental). Autotehdas on säästänyt max 100 euroa. Minä maksan nyt 1000 euroa saadakseni autoon kunnon renkaat. Tekisi mieli vaatia 900 euron hyvitystä auton hinnasta. Yksi tapa huijata tyhmää kuluttajaa tämäkin.

  
  • Varsinkin Suomen teillä renkailla on iso merkitys melutasoon. Vaikka puhunkin nyt yli puolet halvemmasta autosta (uusi Corolla), niin kitkoilla melutaso oli ihan kohtuullinen, mutta ensiasennuskesäkumeilla (Bridgestone mikälie) melu on ihan uskomatonta talvikumeihin verrattuna. Täytyy nähtävästi vaihtaa vaikka Nokian NRHi:n. Ainakin 9-3 SS:n alla ne on hiljaiset.

      
  • Laitappa autoliikkeen ja myyjän nimi tänne - kyllä negatiivinen palaute tekee 'eetwarttia' palvelun parantamiseksi

    Turha olla liian ujo

      
  • Ainakin Mazdalla käytetään yleisesti esittelyautoissa muita kuin alkuperäisiä renkaita juuri melutason vuoksi. Talvella en nastarenkaita nähnyt, vain kitkoja. Kysyin myyjältä, mitkä renkaat autossa on jos sen nyt tilaa. Kuulemma sitä ei varmuudella voi tietää. Tehdas voi uusia sopimuksen rengasvalmistajan kanssa ilmoittamatta siitä erikseen. Itsekin mietin Bridgestone B390 vaihtamista toisen merkkisiin. Kalliiksi se vain tulee, koska vanhoista ei saa riittävää hyvitystä.

      
  • Ensiasennusrenkaista itsellänikin on huonoja kokemuksia, esim Audi A6 ensiasennus Michelinit ovat naurettavan huonot ja meluisat verrattuna hiukan kalliimpiin Nokioihin. Autoliikkeillä on kyllä tapana säästellä ensiasennus renkaissa, mutta koe-ajo malleihin laitetaan kyllä parhaat mitä rahalla saa... :sunglasses: On se niin väärin että renkaissa pihistellään, vaikka ne ovat suuri turvallisuustekijä.

      
  • Aikoinaan ostin auton, jossa Firestone "huippu"-renkaat alla. Pari kuukautta kuuntelin ulinaa ja vetelyä.
    Sitten meni rahaa kunnon pyöriin. Pikkuisen harmitti.

      
  • Tuoreimman TM:n artikkelissa (8/04, sivu 160) Potenzan hyväksyntää useiden urheiluautojen ensiasennusrenkaaksi pidetään vankkana osoituksena renkaan toimivuudesta.

    Mitenkähän päin nämä osoitukset sitten menevätkään? Autotehtaat kuitenkin ovat taloudelliseen voittoon tähtääviä yrityksiä joten kaikesta mikä ei tuo lisää rahaa taloon, kannattaa tinkiä.

    Minkälaiset tuntumat ensiasennusrenkailla ajaneilla on: Ovatko renkaat ostamisen väärtejä vai keinoja saada uuden auton hintaa näennäisesti alas mukavuudesta tinkien?

      
  • Kesärenkaita en voinut valita, vaan oli hyväksyttävä ensiasennusrenkaat; Bridgestonet. Ajettavuudeltaan ovat ihan hyvät, mutta meluisalta tuntuvat kitkoihin verrattuna. Talvirenkaiksi sain valita muistaakseni neljästä eri vaihtoehdosta, tai varmaan olisi saanut mitkä tahansa.

    Maahantuojilla/merkeillä lienee tiukat ja pitkät sopimukset, joihin myymälät eivät voi vaikuttaa mitenkään.

      
  • Äkkiä ajateltuna renkaiden ei pitäisi olla kovinkaan suuri menoerä autotehtaille, varsinkaan kun renkaita ostetaan tuhansia samalla kertaa. Kuitenkin renkaissa on usein aikas erikoisiakin ratkaisuja, eräs tuttu osti syksyllä Legacyn ja sai Yokohamat alle -ovat kuulemma kamalat ajettavat ja pitävät melua. Itse sain vuonna 97 Audi A6:een continentalit alle ja niistä kolme meni hajalle reilun kuukauden aikana! Rupesin maahantuojan kautta asiaa selvittelemään ja selvisi että kyseisessä sarjassa oli havaittu jokin valmistevirhe seoksessa eikä renkaiden pitänyt päästä asiakkaille. Näin kuitenkin oli käynyt. No sain uudet renkaat ilmaiseksi.

    Paikallinen bemarikauppa vaihdatti jokaiseen myymäänsä 500-sarjan (ainakin vanhemman koriseen) autoon omasta toimestaan Nokialaiset alkuperäisten tilalle viereisessä rengasliikkeessä. Kun kysyin syytä niin selitys oli jotain että kestävät paremmin suomen teillä kuin alkuperäiset -tuskinpa oli varsinainen syy.

      
  • Suomessa on kivimurske bitumin seassa karkeaa, se on teräväsärmäistä mursketta, kun muualla Euroopassa käytetään soraa. Euroopassa sora on pyöreä luonnonkivi, vaikkakin hyvin pieni kooltaan. Suomessa sora on räjäytettyä kiveä, louhittu ja murskattu koneellisesti kivimurskeeksi. Kuulee ajaessa jo rengasäänenä, eli hiljaisuutena ulkomailla.
    Tähän kun lisää nastat jotka kuluttavat asfaltin pintaa, kuluttaa se renkaita mahdollisesti hyvin eri tavalla kuin on alunperin suunniteltu. Mielestäni TM:n rengastestit eivät anna oikeata kuvaa kokeissa. Testit tehdään suljetulla radalla, joskus jopa ulkomailla. Olosuhteet eivät vastaa Suomen käytännön ajon olosuhteita.
    Tietenkin eri rengassarjoissa voi esiintyä virheitäkin.

      
  • Käsittääkseni TM tekee melutestit Suomessa ja normaaleilla teillä, muutenhan siinä ei olisi mitään järkeä. Radalla sitten tutkitaan renkaan muut ominaisuudet, joko Suomessa tai ulkomailla.

      
  • Lainaus:
    30.04.2004 klo 11:24 jalkkis kirjoitti
    Käsittääkseni TM tekee melutestit Suomessa ja normaaleilla teillä, muutenhan siinä ei olisi mitään järkeä. Radalla sitten tutkitaan renkaan muut ominaisuudet, joko Suomessa tai ulkomailla.


    Rengasmelusta ei nyt ollut kyse, vaan renkaiden muista ominaisuuksista, kuten kestävyydestä. Koska ajan usein ulkomailla, ja varmaan moni muukin kirjoittajista tällä palstalla, heitin sen rengasäänen siihen, se on ensimmäinen johon yleensä kiinnittää huomiota, kun ajaa sileällä pinnalla, eikä kivimurskeseos pinnalla, johon nastatkin tekevät oman haittansa. TM:n testit tehdään käsittääkseni edelleen suljetulla radalla ja usein ulkomailla.

      
  • Tilasin uuden auton kesä pyörät ensi asennus renkaina, mutta
    kyseltyäni mitä olisivat pulittaneet talvirenkaista jos olisin ne hankkinut samalla autoliikkeestä, niin johan oli talvi kitkoilla hintaa.
    Päätin hankkia rengasliikkeestä: nokian kitkat 205 55 16 aluvanteilla
    koko hoito 1000e.

      
  • Uutta autoa ostaessani olen oppinut (kantapään kautta) selvittämään myyjältä millä renkailla se aiotaan minulle luovuttaa. Yksi kerta riitti minulle kuunnella Bridgestonen ujellusta. Sen jälkeen olen aina sopinut, että kohtuullisella lisäkustannuksella saan alle mieleiseni rengasmerkin.

    Bridgestonen mallistosta löytyy varmasti kelpo mallejakin, mutta ainakin kokeilemani 390 (tai jotain sinnepäin) olivat melun suhteen pelkkää kärsimystä.

    Lisähintaa on vaihdoista kertynyt n 50-80 e. Joka tapauksessa alle satasen.

      
  • Nokian Renkaita ei juuri ole ensiasennusrenkaiden joukosta siitä syystä, ettei tehdas ole viitsinyt lähteä polkumyyntiin. Rahaahan ko. yritys tekee aika kivasti, noin 3 kertaa enemmän per osake kuin kännykkä Nokia. En ihmettelisi yhtään vaikka ison erän ensiasennusrenkaita ostava autotehdas saisi ihan oman, halvemmilla kustannuksilla tehdyn rengaserän kuin vastaava kaupoissa myytävä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit