Opel Vectra GTS

19 kommenttia

Olen kuluvan kesän aikana mahdollisesti ostamassa uutta autoa.Yksi vaihtoehto voisi olla Opel Vectra GTS joko 2.0turbo tai 3.2 litraisella koneella.Onko kellään kokemuksia kyseisistä malleista.Onko jotain huonoa minkä takia ei kannattaisi ostaa.Sitä en hyväksy syyksi jos joku sanoo että Opelit on huonoja vaan jotain ihan konkreettista esimerkkiä haen.Muitakin merkkejä olen ajatellut mutta ajattelin puida tuota Opelia ensin.

  
  • Pääpiirteiltään laadukas kulkupeli. Opelin vilkkuratkaisu saattaa ihmetyttää aluksi, mutta siihen varmasti tottuu.

    Ainoa vika ainakin ecotecissa on moottorin huono työnlaatu. Venttiili"tapeissa" on jo uutena tyyppivikana hiushalkeamia. On hankala tietty sanoa, vaikuttaako nuo pienet mikroskooppiset halkeamat kuinka paljon, mutta jos tangot katkeavat, on moottori romuna. TM testin mukaan myös varaosissa oli ihan sama vika ja kestotestissä oli huomattu tavallisesta poikkeavaa kulumista ko. osissa.

    Tuo suurempi mylly käsittääkseni ei sisällä ko. vikaa "vakiovarusteena", tai ainakaan en ole kuullut siitä mitään murheita. Saattaa tietysti olla, että kaikkein uusimmissa Vectroissa ei enää samaa ongelmaa ole, enkä tosin tosta turbomoottoristakaan mene takuuseen. Saattaa olla, että ko. vika vaivaa vaan 1.8 ja ehkä 2.2:sen perusmoottoreita. :/

    Itse olen vähän huono sanomaan uuden C-vectran kestävyydestä paljon mitään, koska omat kokemukset rajoittuvat Opelin osalta B-vectraan, johon tosin olin ihan tyytyväinen, vaikka ruosteongelmaa vähän olikin.

    C-vecusta on jonkin verran vaihdettu noita vilkkuviiksiä ja jotain olen myös kuullut hattuhyllyn kitinöistä, mutta siinä ne sitten taitaa olla.

    Vectra on yleisilmeeltään laadukas ja hiljainen auto, varsinkin auton sähköjärjestelmät ajovakautuksineen päivineen ovat erittäin hienostuneita ja IDS-järjestelmästä olen lukenut vain hyvää. Vähän kovaa hintaahan tuosta pyydetään, mutta eihän C-veccu olekaan vertailukelpoinen B-mallin kanssa, koska on puolta luokkaa isompi..

    Itsehän sen päätät, mutta kannattaa kokeilla myös kilpailijat, sillä tuosta päälle 30000 euron hintaluokasta löytyy aika paljon tyylikkäitä vaihtoehtoja alfasta volkswageniin.

    Lisätietoja vaihtoehdoista saa tietty vaikka teknarista, mutta voit lukea myös itse kirjoittamani koeajoraportit osoitteessa:

    http://www.autowebfinland.tk


    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 04.05.2004 klo 21:23]
      
  • Kiitoksia kattavasta vastauksesta ja tuosta linkistäsi.Muitakin autoja toki katson ja pitääkin katsoa kun tuossa hintaluokassa vaihtoehtoja on kuitenkin ihan kivasti.

      
  • Oletko lukenut TM:n kestotestin ja TL:n käyttötestin? Kummassakaan kyse ei ollut GTS:stä vaan hinnat alkaen -malleista. Mutta kenties ne antavat suuntaa. TL:ssä auto selvisi puhtain paperein mutta TM:ssä oli aika paljon sähkö-ongelmia (jotka taisivat johtua moottorinohjauselektroniikasta) vilkkuviiksen lisäksi ja sitten tuo venttiilihavainto, jonka käytännön merkitys taitaa vielä olla hämärän peitossa.

    GTS-malli taisi kerran ylittää uutiskynnyksen isona juttuna Hesarin autoliitteessä. Hesari julkaisi erään GTS-asiakkaan kertomuksen auton ongelmista, jotka nimenomaan liittyivät moottoriin. Moottoria korjattiin moneen otteeseen mutta kuntoon sitä ei saatu ja loppujen lopuksi koko moottori vaihdettiin pitkän tappelun jälkeen.

    Tietenkin on vaikea sanoa oliko tuo tapaus kuinka yksittäinen mutta hyvää se ei tehnyt Ooppelin hitusen kolhiintuneelle laatuvaikutelmalle.


    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 05.05.2004 klo 08:44]
      
  • Lainaus:
    05.05.2004 klo 08:42 jalkkis kirjoitti
    GTS-malli taisi kerran ylittää uutiskynnyksen isona juttuna Hesarin autoliitteessä. Hesari julkaisi erään GTS-asiakkaan kertomuksen auton ongelmista, jotka nimenomaan liittyivät moottoriin. Moottoria korjattiin moneen otteeseen mutta kuntoon sitä ei saatu ja loppujen lopuksi koko moottori vaihdettiin pitkän tappelun jälkeen.


    HS:n tapaus oli edellinen Vectran korimalli, ei tämä uusi-korinen.

    Mitä tulee tuohon 2.0 Turboon niin siitä on todettava että moottori on suoraan lainattu Saab 9-3 SportSedanista ja on siis hyvä :grin:

      
  • No lanzarotella ajelin tuollaisella GTS:llä ~1000km.

    No tuon tuhannen kilometrin aikana ilmastointi lopetti toimintansa, sisävalot kytkeytyivät päälle miten sattui ja kojelaudan jotkut valot paloivat milloin huvitti. Takaikkunasta valui vettä sisään sateella :frowning:

    Elikkä jäi laadusta vähän huono kuva, mutta ajettavuudeltaan oli mukava peli ja kori on todella jämäkkä varsinkin jos vertaan omaan caaraani, ei nitinöitä kuulunut. Autossa oli 215/50R17 renkaat ja ei ainakaan Espanjalaisella asvaltilla tuntunut mitenkään meluisalta, vaikka välillä nopeudet nousivat 150kmh "paremmalle" puolelle :ashamed:

    Koneena autossa oli 1.8, joka oli kyllä turhan nuhainen tohon autoon. Varmaan 2litranen turbo parantaa asiaa jo huomattavasti, puhumattakaan V6:sta.

      
  • Opel on ilmeisesti kärsinyt jonkin sortin ongelmista jo mallistakin riippumatta.Isälläni oli edellisen sukupolven astra jossa oli myös jonkin verran ongelmia.Viimeinen niitti taisi olla kun starttimoottori jäi käynistyksen jälkeen päälle ja lakkasi toimimasta.Mutta kiitoksia kovasti vastauksista.Jonkin verran olen valaistunut jo vectran suhteen täällä.Osa ongelmista on tyyppivikoja kuten nuo hiushalkeamat ja sitten on noita yksilövikoja muutama jotka saattavat hyvinkin loistaa poissaolollaan jossain yksilössä tai ovat muuten korjattavissa.

      
  • Lopettakaa jo tuo Vectran venttiileistä ja laatuongelmista jauhaminen.
    Mutu on mutua - minulla on tietoa - lähes jokaisesta Opel korimallista - yhteensä yli 1,2 milj.kilometriä.

    Nyt ajossa Vectra C 1,8 GTS 2003, ajettu 70tkm

    Hyvää:

    Pieni kulutus, matka-ajossa alle 7!!
    Pitkää pätkää ajavana, hyvät istuimet (Recaro)
    Ajettavuus mainio, etenkin talvella!
    Lämmin ja hiljainen vaikka vakiorengas suht matalaprofiilinen ja kori 5-ovinen!
    GTS mallissa ISO tavaratila!

    Huonoa:

    Vilkkukatkaisin vaatii opettelua, minkä jälkeen tavallinen vilkku tuntuu kököltä!
    Takana saisi olla sisävalot (on ja varmaan Elegance mallissa)

    Yleisesti Opelia mollataan kyllä aika rajusti ilman omaa kokemusta.
    On se vain kuitenkin niin että ovat tehneet autoja vuodesa 1899 ja kaikkien "harmiksi" tekevät niitä vielä varmaan pitkään....

    -salama- :smile: :smile: :smile:

      
  • Tilat on yksi syy miksi GTS Opel kiinnostaa muitten syitten lisäksi.Nykyinen Autoni Volvo S40 T4 ei ole mikään tilaihme.Voi olla että jostain merkistä voin myös farmari vaihtoehtojakin katsella.Tilojen suhteen edellinen autoni Volkswagen vento oli ylivertainen nykyiseen autooni nähden.Tuo Opelin vilkkutoimintokaan tuskin mikään ongelma on.Ihminenhän on hyvä oppimaan aina jotain uutta :wink: .

      
  • niin tosiaan, jäi mainitsematta, että voittihan Vectra talvitestinkin.. Loistaviin talviominaisuuksiin kuului todella hyvä lämmityslaite, kunnollinen penkinlämmitin ja niin edespäin. Etenemistä edesauttavat järjestelmät saivat myös paljon kehuja. :smile:

    Koeajon perusteella kyllä loistava ajettava, mukava ja hiljainen auto niinkuin edeltäjänsäkin. Ja tosiaan saattaa olla, ettei nuo hiushalkeamat aiheuta ongelmia koko auton elinaikana, sillä varmaan edes Opelin insinöörit ei pysty sanomaan, kestääkö koneen venttiilit esim. 250000 vai puoli miljoonaa kilometriä... Varmaan ajotyylikin vaikuttaa...

      
  • Lainaus:
    05.05.2004 klo 11:09 sha kirjoitti

    Hyvää:

    Pieni kulutus, matka-ajossa alle 7!!
    Pitkää pätkää ajavana, hyvät istuimet (Recaro)
    Ajettavuus mainio, etenkin talvella!
    Lämmin ja hiljainen vaikka vakiorengas suht matalaprofiilinen ja kori 5-ovinen!
    GTS mallissa ISO tavaratila!

    Huonoa:

    Vilkkukatkaisin vaatii opettelua, minkä jälkeen tavallinen vilkku tuntuu kököltä!
    Takana saisi olla sisävalot (on ja varmaan Elegance mallissa)



    Tavaratila oli kyllä iso, muttei mitenkään ruhtinaallinen. Omassa Saabissa tavaratila suunnilleen samaa kokoa. Istuimet kyllä tuntuivat aivan mainioilta ja mikä parasta säätöä pystyi tekemään lähes jokaiseen suuntaan!
    Kulutus oli kyllä mielestäni lähes kohtuuton ton kokosella moottorilla varustettuun autoon. Toisaalta tulihan sitä poljettua :D


    Ainakin vuokraamassamme autossa oli sisävalot takana, muttei se mielestäni ollut elegance-malli, vaan ihan perus. Varmaan kyse maiden välisistä eroista.

    Itseäni ei tuo vilkku häirinnyt missään vaiheessa, vaan se tuntui heti alusta asti luontevalta käyttää ja todellakin tuntui sen jälkeen oman auton vilkkukytkin "kököltä" :smile:

    [Rommitommi muokkasi tätä viestiä 05.05.2004 klo 13:59]
      
  • Itselläni on noin 4000 kilometrin kokemus Gts 3.2:sta. Vikoina on ollut hattuhyllyn tai takapenkin natina ja vakionopeudensäätimen hajoaminen: molemmat korjattiin takuuseen.

    Hyviä puolia autossa ovat ainakin:

    - mukavasti vääntävä moottori (210 Nm/1000 rpm, 300Nm/4000 rpm)
    - suorituskyky
    - hyvä, jämäkkä ajettava
    - loistavasti toimiva ajovakaudenhallintajärjestelmä
    - ominaisuuksiin nähden kohtuullinen hinta
    - kohtuullinen polttoaineen kulutus
    - hyvät tilat (tilavampiakin löytyy, tiedän) =)

    Huonoja puolia:

    - rengasmelu matalaprofiilisilla renkailla (eroja rengasmerkeissä)
    - vaihteiston toiminta ei yllä parhaiden kilpailijoiden tasolle
    - takaluukun lukitusmekanismi (täytyy avata sisältä napista tai
    kaukosäätimellä)
    - surkeat vakiolähivalot
    - huono vakiovarustelu :frowning:


    Kaikkiaan olen autoon erittäin tyytyväinen. 2.0 litraista turboa en ole ajanut, mutta jos päädyt 3.2:een kannattaa harkita automaattivaihteistoa. Manuaalinakaan vaihteita ei kyllä tarvitse liikaa hämmentää. Lisävarustelistalta ruksaisin xenon-valot, jos vielä voisin. Auton alusta voi mukavuudenhaluisen mielestä tuntua liian kovalta, mutta itse pidän siitä. :grin:

      
  • Eikö saman tien voisi hankkia Honda Accord 2,4:sta? Tulisi kerralla laadukas auto, jossa on erinomainen ulkonäkö, erinomainen ajettavuus, erinomainen kestävyys, erinomainen varustelu, erinomainen suorituskyky, erinomainen jälleenmyyntiarvo.....

      
  • Honda-mies yrittää terrorisoida asiallista keskustelua.

    Hondan voi ostaa jos tykkää Alfa 156:n ja Mazda 6 yhdistellystä kopiosta.

    Mutta asiaan, Vectra C:n huonoista puolista vielä, tai itse asiassa sen renkaista:

    Ensiasennusrengas Bridgestone joku oli HIRVEÄ.
    Meluisa ja loppuunkulunut jo 19 000km:n kohdalla.

    Nyt alla Nokia NRVi ja meno maittaa - ilma melua.

    Seuraava autoni joko Vectra GTS tai Signum 1,9 CDTI 150 heppainen versio, kunhan saavat ne ensim myyntiin tänne suomen perämetsille.

      
  • Erinomainen idea vapaasti käytettäväksi sinulle, Anders-Simo: me kaikki tiedämme jo vanhan palstan peruina erinomaisen hyvin, että Anders-Simo/Gerald Ryssä/mitänäitänimimerkkejäolikaan haluaa sekaantua jokaiseen eurooppalaisia autoja koskevaan keskusteluun tähdentämällä Daewoon, Hondan, Hyundain, Toyotan, Nissanin, Suzukin, Subarun, Mazdan tai Daihatsun olevan kaikin tavoin erinomaisempi kuin keskustelun kohteena oleva auto. Koska me tiedämme tämän, sinä voit säästää vaivojasi ja jättää kirjoittamatta vakioviestisi, jonka lisäarvo mille tahansa keskustelulle on erinomaisen lähellä nollaa.

      
  • Lainaus:
    05.05.2004 klo 15:55 nimim Erkki kirjoitti
    Erinomainen idea vapaasti käytettäväksi sinulle, Anders-Simo: me kaikki tiedämme jo vanhan palstan peruina erinomaisen hyvin, että Anders-Simo/Gerald Ryssä/mitänäitänimimerkkejäolikaan haluaa sekaantua jokaiseen eurooppalaisia autoja koskevaan keskusteluun tähdentämällä Daewoon, Hondan, Hyundain, Toyotan, Nissanin, Suzukin, Subarun, Mazdan tai Daihatsun olevan kaikin tavoin erinomaisempi kuin keskustelun kohteena oleva auto. Koska me tiedämme tämän, sinä voit säästää vaivojasi ja jättää kirjoittamatta vakioviestisi, jonka lisäarvo mille tahansa keskustelulle on erinomaisen lähellä nollaa.


    nimim Erkki: Veit tekstit kynästäni :smile:

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 05.05.2004 klo 16:04]
      
  • Sissus, omaan motoriikkaan tuli näppäinhäriö, jota seurasi ylimääräinen vastaus ketjuun. Pahoittelen, arvon palstalaiset.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 05.05.2004 klo 16:06]
      
  • Lainaus:
    05.05.2004 klo 16:02 jalkkis kirjoitti
    Sissus, omaan motoriikkaan tuli näppäinhäriö, jota seurasi ylimääräinen vastaus ketjuun. Pahoittelen, arvon palstalaiset.


    Ei se mitään.Kyllähän keskustelua voi pitää yllä,vaikka vähän vahingossakin. :grin:

      
  • Moi! Jos tuota 3.2 olet ajatellut niin kannattaa käydä kokeilemassa Ford Mondeo ST 220! Hieno peli eikä mitään ongelmia 1 vuoden ja 25 tkm aikana! Ja kyllä huomaat ajamalla erot V myllyn ja rivi 4 välillä!

      
  • Tuo ST220 olisi ihan asiallisen oloinen peli mutta on hinnaltaan minulla pikkaisen liian kallis.Eri juttu on jos löytyy jostain joku todella vähän ajettu yksilö jonka hinta olisi likempänä 40000euroa tai vaikkapa vähemmän.Mutta voisi tuo 2.5 koneellakin olla ihan ok peli.

    [juhalehtinen muokkasi tätä viestiä 07.05.2004 klo 16:10]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit