Focus II on oikea laiva

23 kommenttia

Fordilla on mennyt nyt kyllä mittanauha rikki, sillä mitä järkeä on tehdä uudesta Focuksesta noin leveä ja iso? Nykyinen Mondeo on oikea traktori, MUTTA mitä vielä, uusi Focus on sitä levempi. Focus on levempi kuin yksikään myynnissä oleva henkilöautomalli Tojolta, Volkkarilta, Opelilta, Renulta jne eli auto on oikea parkkipaikan kauhu. 184 senttiä on leveys ja se on tuossa kokoluokassa ihan järjetön lukema.

Kohta kaikki autot ovat jättejä ja alapäähän pitää keksiä uusia malleja, mikä itu tässäkin on?


  
  • Samaa olen minäkin ihmetellyt. Luulisi, että on luonnollista, että autoja on kaikkia kokoluokkia, mutta ei; kehityksen kulku on se, että pian Micra on pari metriä leveä! Malliston alapäähän pitää jatkuvasti keksiä uusia mallisarjoja kun autot kasvavat ulos alkuperäisistä luokistaan. Golf on varsinainen jätti verrattuna historiansa aamunkoittoon. Useimmille ihmisille uusi Golf on jo tarpeettoman iso auto. Tosiasiassa melkein kaikille perheille riittäisi mainiosti Polo: siinä on kyllin tilaa kahdelle aikuiselle ja parille kolmelle lapselle.

    Vai Focus on 184 leveä!! Karsea! Britit kutsuvat tuollaisia nimellä "yank-tank". Sehän on melkein 20 senttiä leveämpi kuin Saab 99 taannoin. Ysiysillä oli leveyttä siinä 167 ja se oli jo olevinaan vähän parempi auto, ei mikään koppimopo. Ymmärrän, että autojenkin tulee kehittyä ja olla kohtuullisen tilavia, mutta mitä järkeä on siinä, että etumatkustajien väliin mahtuu jääkaappi tai että kuskin paikalta ei ylety hansikaslokeroon, vaan pitää mennä apukuskin ovesta sisään ottamaan pastilleja?

    Järjetöntä tuhlausta!! Luonnonvarat ovat hupenemassa ja kaupunkien kadut käyvät yhä ahtaammiksi. Japanissa on jo käytössä autojen miniluokka, joka saa verohelpotuksia. Näin pyritään tekemään ahtaisiin kaupunkeihin tilaa. Näillä autoilla on maksimileveys, olisikohan 159 cm muistaakseni..

    Aikanaan minua kummastutti jo Fiat Stilon järjetön leveys, 178, mutta nyt on Focus sitten sitäkin 6 senttiä leveämpi. Mitä tuolla kuudella sentillä tehdään? Vastaus: ei niin mitään. Toistan, ei niin mitään. Vai onko maailmalla trendi se, että ihmisten pyllyt ovat niin leveät jo nykyisin että tuollaisen kauppakassiluokkaan kuuluvan Focuksen pitää olla jo leveämpi kuin edustusautot joitakin vuosia sitten?

    Kyllä sinne Poloon ja Micraan mahtuu 92% suomalaisista perheistä AIVAN HYVIN. Sitä ylimääräistä tilaa tarvitaan noin 3-4 vuoden välein kun haetaan Ikeasta uusi huonekalu. Kyllä EU:ssakin pitäisi säätää porrastetut veroluokat eri leveyksille. Säästyisi luonnonvaroja ja tilaa sekä turhanaikainen elvistely auton koolla jäisi pois!

      
  • Leveyttä tulee herkästi lisää kun autoista tehdään törmäysturvallisia. Paksut ovet vievät helposti sisäleveydestä 15 cm verrattuna "perinteisiin", kevyemmillä turvarakenteilla varustettuihin oviin. Hyvänä esimerkkinä on Volvo S40/V50, autossa on leveyttä, mutta ovet ovat julmetun paksut, sisätilat eivät kuitenkaan leveydessäkään ole mitkään loistavat. Noihin oviinkaan ei edes mahdu kunnolla ovilokeroon tuo kaivattu pastillirasia.

      
  • On totta, että osa autojen leveydestä johtuu turvavarustelukilpailusta. Oven pitää olla paksu, ja koska kilpailu vain jatkuu, lopulta ovet saattavat olla 40 senttiä paksuja vain paksuuntuakseen lisää..

    Tosiasia kuitenkin on, että autoverotuksen poistamisella, teiden asiallisella kunnossapidolla sekä järkevällä liikennesuunnittelulla vähenetään radikaalisti enemmän vainajia liikenteessä kuin niillä 40-senttisillä ovilla.

      
  • Lainaus:
    15.09.2004 klo 10:49 Anders-Simo kirjoitti
    On totta, että osa autojen leveydestä johtuu turvavarustelukilpailusta. Oven pitää olla paksu, ja koska kilpailu vain jatkuu, lopulta ovet saattavat olla 40 senttiä paksuja vain paksuuntuakseen lisää..

    Tosiasia kuitenkin on, että autoverotuksen poistamisella, teiden asiallisella kunnossapidolla sekä järkevällä liikennesuunnittelulla vähenetään radikaalisti enemmän vainajia liikenteessä kuin niillä 40-senttisillä ovilla.


    Ilmeisesti Focus on myös sisätiloiltaan jätti mitä muistelen tuota autobildin juttua, MUTTA pää ottaa tuossa tylppäperässä kattoon, koska katto laskee niin voimakkaasti takana. Kuten olen maininnut tarvitsen tilaa, jotta saan koirat, lapset jne autoon niin tuo Focus farkku voisi olla meidän perheen seuraava auto. Tuo leveys on kyllä silti mennyt överiksi, sillä nykyisiä kaposia halliparkkipaikkoja rupeaa ahistamaan kun tuollaisen lehmän ajaa ruutuun.

      
  • Tarkalleen ottaen se tasan yhtä leveä kuin C-Max.

      
  • Lainaus:
    15.09.2004 klo 14:45 Vinnes kirjoitti
    Tarkalleen ottaen se tasan yhtä leveä kuin C-Max.


    Ei ole! Focus C-MAX on 182,5 cm leveä eli uusi Focus II on 1,5 senttiä tuotakin leveämpi.

      
  • Onpas leveä auto, toivottavasti sen sitten huomaa takatilojen leveydessä ja turvallisuudessa. Tykkään leveämmän puoleisista autoista keskimäärin enemmän kuin kapeammista. Mutta liika on liika, no ei ehkä tässä tapauksessa tai no en tiedä. Saa nähdä kun näkee sen ihan luonnossa.

      
  • Joo, niinpäs olikin. Mistähän se 1½ lisäsenttiä mahtaa tulla? Taitaa tuo kompakti olla nykyään aika venyvä käsite.

      
  • Ainakin leveät ja matalat autot ovat vakaita ja hyviä ajettavia. Isäni mielestä -91 Civic on paras auto mitä hän on ikinä ajanut ja olen samaa mieltä.

      
  • Reilun puolen vuoden ajan olen luotsannut (sic!) C-MAXia eikä leveyteen ole tarvinnut kertaakaan kiinnittää erityistä huomiota. Ainoa totuttelua vaatinut muotoihin ja mittoihin liittyvä piirre oli konepellin näkymättömyys.

    [nimim Erkki muokkasi tätä viestiä 15.09.2004 klo 22:09]
      
  • No kun Erkki olet noin taitava niin ajapa se Ceemax sisään 180-senttisestä autotallinovesta.

      
  • Enemmän kuin taitoa siihen suoritukseen vaadittaisiin kunnon vauhdinotto. Onneksi ei ole tarvetta. Muinoisesta Sonatastani onnistuin rikkomaan molemmat ovipeilit (en sentään yhdellä kertaa) n. 195 cm leveässä oviaukossa, että se siitä taitavuudesta.

      
  • Jos tarkemmin tarkastelee eri vuosimallein eroja autoissa, (ei välttämättä juuri kyseisessä) niin huomaa, että kun auto koko pienenee niin se muuttuu "kompaktimaksi" ja kun se taas suurenee, niin "tilaa on tullut lisää" ja näitä voi olla vuoronperään...

    Mutta toinen ilmiö on sellainen että uusi mallihan on aina vanhaa kalliinpi, ja kun uudempi on suurempi, hinataan tätä totuttua automallia luokkaa ylemmäksi jolloin tapahtuu sellainen ilmiö että vaikka ostat kokoajan samaa automerkkiä ja mallia, niin muutman vuoden päästä oletkin siirtynyt kalliinman ja suuremman auton omistajaksi, ja seuraavaksi tuodaan tähän "vapautuneeseen" tilaan uusi malli....

    No tämä kutistamis ja suurentamis ilmiö tapahtui ainakin silloin
    kun Caraina E muuttui Avensikseksi niin koko hieman pieneni, uudessa Avensiksessa taas kokoa on tullut lisää... seuraavassa varmaankin taas pienenee... muissakin merkeissä varmaan vastaavia...
    tai siten toteutuu se toinen skenaario... harvemmin kai mitat ihan enallaan pysyvät kuitenkaan... se olisi sitten se kolmas suuntaus... ja siinä ne sitten olikin...

      
  • Minusta autoja voisi pidentää, leveyttä on riittävästi. Kunnon jalkatilat takapenkille.

      
  • mutta jos ei satu olemaan syntyisin biafrasta niin kyllä ei muutama lisäsentti leveydessä ole ikinä pahasta, parkkipaikalla 10 senttiä sinne tänne ei maata kaada, mutta akkaan 10 senttiä lisää etäisyyttä tuo viihtyvyyttä kummasti auton sisälle!
    kutuautot olkoon sitten erikseen... :grin:

      
  • Lainaus:
    16.09.2004 klo 16:05 King Of The Road kirjoitti
    mutta jos ei satu olemaan syntyisin biafrasta niin kyllä ei muutama lisäsentti leveydessä ole ikinä pahasta, parkkipaikalla 10 senttiä sinne tänne ei maata kaada, mutta akkaan 10 senttiä lisää etäisyyttä tuo viihtyvyyttä kummasti auton sisälle!
    kutuautot olkoon sitten erikseen... :grin:


    Voisitko vihjaista minkämerkkisessä autossa tarvitaan lisäleveyttä jos kahdestaan istutte? Olen joskus huomannut tämän ilmiön Fiat 127:ssa, en tosin vaimon kanssa.

      
  • Lainaus:
    16.09.2004 klo 14:29 Jorma kirjoitti
    Minusta autoja voisi pidentää, leveyttä on riittävästi. Kunnon jalkatilat takapenkille.

    Olen samaa mieltä, pituutta kiitos!

      
  • joten siitä saisi molemmat peilit kerralla pas2 tähtäämällä keskelle. Onneksi nykyään autotallinovet ovat vähän leveämpiä B)

    Lainaus:
    16.09.2004 klo 09:26 nimim Erkki kirjoitti
    Enemmän kuin taitoa siihen suoritukseen vaadittaisiin kunnon vauhdinotto. Onneksi ei ole tarvetta. Muinoisesta Sonatastani onnistuin rikkomaan molemmat ovipeilit (en sentään yhdellä kertaa) n. 195 cm leveässä oviaukossa, että se siitä taitavuudesta.
      
  • kyllä kaikki alle 170cm levyiset autot aiheuttavat 190cm/140 kiloisessa kaverissa hengenahdistusta vierustoverin suhteen... ellei sitten olla niissä hommissa mutta sekin aika ei koskaan enää palaa....

    [King Of The Road muokkasi tätä viestiä 20.09.2004 klo 17:29]
      
  • Joo, ehdottomasti vaadimme pidempiä autoja, silloin pääntilaa ei tarvitse olla niin runsaasti kun autossa voi rehvakkaasti maata. Tämä taas johtaa siihen että saadaan kauniimpia autoja, sillä nykyiset korkeat koppimopot ovat rumia.

      
  • Lainaus:
    20.09.2004 klo 17:28 King Of The Road kirjoitti
    kyllä kaikki alle 170cm levyiset autot aiheuttavat 190cm/140 kiloisessa kaverissa hengenahdistusta vierustoverin suhteen... ellei sitten olla niissä hommissa mutta sekin aika ei koskaan enää palaa....


    Kyllä varmastikkin, mutta uskoisin että pituus on yleensä se tärkein asia. Luulen että leveys on tärkeä oikeastaan vain silloin kun on kolme matkustajaa.

      
  • Lainaus:
    16.09.2004 klo 14:29 Jorma kirjoitti
    Minusta autoja voisi pidentää, leveyttä on riittävästi. Kunnon jalkatilat takapenkille.


    Itseäni rassaa eniten kun en mahdu sisään mihinkään riisikippoon tms. kun pituutta on sentti pari vajaa kaksi metriä. Joko jalat eivät mahdu sisään tai polvet suussa ja päälaki hieroo kattoa... suurempaan autoon mahtuu sisälle, mutta sitten hintaa on "riittävästi". Nyt on oman auton hankita edessä ja pakko on varmaan tyytyä esim. johonkin Volvo 850:een kun uudemmista on tilojen ahtauden vuoksi turha edes unelmoida :neutral:

      
  • Itse olen etsinyt ja valinnut mahdollisimman leveitä autoja jo pitkään eikä sielä ole eteen tullut liian leveitä (tähän mennessä levein on ollut V70 -181cm), paitsi vaimon mielestä silloin kun hän on yrittänyt saada auton ajettua talliin, itseäni taas ei ole pahemmin vaivannut tuo leveys, no tietysti välillä parkkipaikoilla, mutta tärkeämpää on leveyden tuoma avaruus ja tilat. Kolmen lapsen kanssa ei tuota tilaa ole ikinä ollut liikaa takapenkillä (pistäkääpä takapenkille kahdet korokkeet sekä mahdollisesti yksi lastenistuinistuin rinnakkain!).

    Eli omalta osaltani totean olevan vallan mainio asia että leveyttä tulee lisää, kunpa se vielä tosiaan näkyisi siälläkin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit