Hyundai Getz

13 kommenttia

Onko kenelläkään havaintoa ko autosta (diesel mallista)??

Mitä tarkoittaa diesel version CRTD ? kone on 1,5 . :smile:

  
  • Pikaisen arvauksen perusteella CRTD on akronyymi sanoista Common Rail Turbo Diesel eli kyseessä on nykyaikainen yhteispaineruiskutteinen turbodiesel.

      
  • Kaverini kehui tuota diesel-konetta, kuulemma loistava vääntö. Kulutuskin kuulemma vain 4 litraa ja silti kohtuullinen suorituskyky. Ainoastaan MTV3:n tekstikanavalla sanottiin jotain ei tahdo löyty sopivaa vaihdetta kaupunkiajossa. Melua autosta lähtee, mutta ei se vedä vertoja Ibizan meluille.

      
  • Miten paljon se kaverisi on kerennyt ajaa ko autolla?+

      
  • Lainaus:
    15.12.2004 klo 14:02 paallikko kirjoitti
    Miten paljon se kaverisi on kerennyt ajaa ko autolla?+

    N.100 kilometriä käsittääkseni, ei oma. Kulutusta hän ei päässyt "mittaamaan" kovinkaan tarkasti. Mutta jossain oli ilmoitettu (ilmeisesti valmistaja) että se vie vähän yli 4 litraa sadalla.

    [Tuomas muokkasi tätä viestiä 15.12.2004 klo 14:43]
      
  • Pers´tuntuman / vastauksen omiin mieltymyksiin saa tietty jokainen koeajossa. Mutta kerro laadusta! Takuu on ainakin reipas. Pikkuvikoja? Jälleenmyyntiarvo lienee tosi arvoitus, miten Hyundailla yleensä (Sonata, esim)?

      
  • Ei taida olla yhtään Hyundain omistajaa joukossa ???

      
  • Lainaus:
    20.12.2004 klo 10:18 paallikko kirjoitti
    Ei taida olla yhtään Hyundain omistajaa joukossa ???

    Tuolla "millä autolla ajat" -topicilla, ei ole näkynyt tuollaisen Getzin omistajaa. Mutta koeajo.tv:ssä oli testi, ehkä tästä apua: http://www.koeajo.tv/koeajo.php?id=256 :smile:

      
  • Kiitokset Tuomas :smile:

      
  • Lainaus:
    20.12.2004 klo 15:09 paallikko kirjoitti
    Kiitokset Tuomas :smile:

    Eipä mitään. Kerro jos olet hankkimassa tai hankkinut tuollaisen tai jonkun muun! Hyvää Joulua sinulle! Ja kaikille muillekin! :smile:

      
  • Getz:n konehan on typistetty versio Hyundain isommasta 2,0l moottorista. Yksi sylinteri vaan jätetty pois... Koska yleisesti kyseltiin myös Hyundaista, niin sen verran voin kertoa, että appiukko on nyt ajellut omalla Matrixillaan (1,6 bensa) noin 35 tuhatta km ja mainiosti on pelannut. Ei pikkuvikoja ja lisäksi auto on säilyttänyt jämäkkyytensä eli laatu tuntuisi ainakin olevan ihan kohdallaan. Myöskään talvi ei autoa ole pahemmin hätkäyttänyt vaan hyvin on käyntiin lähtenyt ja lumessa liikkunut. Huonoina puolina olen havainnut hieman ankean sisustuksen eurooppalaisiin verrattuna sekä täydellisen imagon puutteen. Tämän houkuttelevampaa ohitusmagneettia et pysty itsellesi ostamaan :wink:

      
  • Getz 1.5 CRDi:n omistajana (3000km) mittarissa voin kertoa omat kokemukseni. Ensinnäkin pitää muistaa, että auton perusaihio 1.1 litran moottorilla maksaa vain 13000€, joten mitään ylemmän keskiluokan tunnelmaa autossa ei ole. Sisätilat ovat arkisen asialliset. GLS-varustelu on osin kattava mutta muutamia perusasioita puuttuu kuten kaukokeskuslukko (ostin lisävarusteena), takalasin pesuri ja etuvalojen pyyhkimet. Myös ajotietokone ja radion säätimet ratista (ostin lisävarusteena) puuttuvat. Myös monia muita pikkuasioita jää kaipaamaan, jotka ovat vakiota luokkaa suuremmissa autoissa. Kannattaa siis muistaa auton hinta.

    Luokassaan sisätilat ovat erinomaiset, etenkin takana ja ajettavuus painavalla dieselillä hyvä. Auto pysyy suunnassa. Kesärenkaita en ole päässyt testaamaan mutta tuntuma on, ettei 175/65/R14 Kumho ole se millä auton muuten hyvät ominaisuudet tulevat esiin.

    Laadusta sen verran, että pieniä nitinöitä ja natinoita olen havainnut johtuen dieselin melko suuresta värinästä tietyillä nopeuksilla ja vaihteilla. Saattaa myös olla, että talvipakkasen kovettamilla muoviosilla on ollut osuutta asiaan. Auton lämpiäminen kestää n. 20min/10km mutta neula on ainakin tähän mennessä noussut aina puoleenväliin asti ja silloin lämpö riittää. Käynnistyvyyden kanssa ei ole ollut mitään ongelmia.

    Keskikulutus on ollut nastarenkailla 5.3l/100km luokkaa. Ajostani suurin osa on kehä1:n sisäpuolella. Maantiellä menee alle 5l/100km.

    Auton kaksi suurinta vikaa ovat heikot kaukovalot ja hieman liian pitkä 5. vaihde. "Mittarin mukaan" 80km/h nopeudessa joko joutuu ajamaan hieman ylinopeutta tai ennakoimaan mäkiin, jotta auto menisi jyrisemättä eteenpäin vakionopeudella. 2000r/min nopeus on 91km/h, joka on auton väännölle liikaa esim. 75km/h nopeudessa. Näin pitkiä välityksiä on yleensä vain tehokkaammissa dieseleissä. Tietenkin, jos ajaa paljon 100-120km/h alueella niin ei ongelmia ole ja auto on hiljainen. Kaupungissa joutuu sahaamaan 3-4 vaihteen välillä mutta varsinaista puutumista ei 4. vaihteellakaan tule.

    Muuten auton hinta huomioon ottaen kyseessä on oiva peli niin maantielle kuin kaupunkiin. Auto on selvästi parempi kuin Yaris, häviten ehkä luokassaan vain Pololle. Ford Fiesta olisi parempi bensiinimoottoristen vertailussa mutta diesel-moottori ei Fiestassa vakuuta senkään vertaa. VW Polo 1.4 TDI vastaavilla varusteilla on n. 3000€ kalliimpi. Maantiellä CRDi on ehdottomasti parempi kuin vastaavat bensamoottoriset Getzit.

    Auton listahinnan ollessa 17800€ suosittelen varaamaan n. 21000€, jotta auton saa liikkeestä ulos. Omalta listaltani jäivät puuttumaan ainakin vielä lisäkaukovalot ja sumuvalot. Ne on melkein pakko olla vakiovalojen rinnalla.

    Käyttökustannuksille hyvä vertailukohta on TM:n Megane 1.5 DCi:n 60 000km:n käyttötesti. Tuon alle pitäisi mennä eli siten halpaa ajoa vuosiksi tiedossa.


      
  • :grin: :grin: :grin: No ostin sitten kumminkin diesel getsin .

    Hyvin pitkälti samoilla linjoilla Lajizz:in kanssa .

    Takana nyt reilu 5000 km ja olen kyllä tyytyväinen.

    Suurin murhe pitkä vitonen talvinopeuksille -- joskaa kulutus ei radikaalisti nouse vaikka ajaa nelosella 80 - 90 kymppiä.

    Väännössä löytyy eikä raskaastikkaan kuormattu kärry tunnu missään .

      
  • Hienoa, luulen että ostit hyvän auton. Kehuja olen autosta kuullut. Onneksi olkoon! :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit