Uuden auton maalipinnan käsittely

7 kommenttia

Mitäs mieltä olette auton maalipinnan "kestokäsittelystä" jolla luvataan maalipinnan kiillon säilyvän ihan älyttömän pitkään. Kannattako sellaista mielestänne tehdä? Esimerkkinä käsitelystä voisi mainita Ditecin. Onko se hintansa arvoinen? Jälleenmyyntiarvon nouseminen ei niinkään kiinnosta vaan maalipinnan keston lisääntyminen esim. kiveniskemiä vastaan ja hoidon/pesun helpottuminen. Ditecin sivuja lukemalla jää vähän sellainen ostos-TV:mäinen varo-halpoja-kopioita -fiilis.

Jos jolllain on omakohtaista kokemusta mutun sijaan niin kiinnostaisi kuulla.

Onko tämä vähän sama juttu kuin auton ruostesuojaus, mutta kohdistuu näkymättömien osien sijaan näkösällä oleviin osiin.

  
  • Yllättävän positiivisia kommentteja noissa ketjuissa.

    Tuttu autopesuyrittäjä sanoi joskus, että ei itse ainakaan laittaisi autonsa pintaan muuta kuin perinteisiä vahoja.
    Silloin ei keskusteltu varsinaisesti tästä aiheesta, mutta täytyypä kysyä nyt jälkeen päin, että mikä on syy moiseen.

    Itse olen käyttänyt perinteisiä metodeja. Ainakin saa vahan pois jos tarve vaatii. Muistelen, että kaikkia noita kestokiillokkeita ei saa edes mennä vahaamaan myöhemmin.

    Engineeri

      
  • Kuten tuolla toisessa noista linkatuista keskusteluista jo mainitsin niin itse olen ollut tyytyväinen omien autojen käsittelyihin. Maksoi Touraniin 350€ ja T5:n 500€ liikkeessä uutena ennen luovutusta. Saanee halvemmalla jos käy suoraan ko. käsittelyjä tekevässä liikkeessä teetättämässä käsittelyn. Itse siis valitsin Perma-Shine käsittelyn, mutta valintakriteerinä oli lähinnä se, että myyjäliikkeen tiloissa oli moisen käsittelyn tekijä.
    Muutama pesulayrittäjä on myös itselle kovin skeptisiä kommentteja antanut ja pariin otteeseen ovat meinanneet kieltäytyä käyttämästä liuotinta kun ovat luulleet huuhtelevansa vahauksen pois. Tuo käsittely ei siis liuottimella mihinkään häviä, vaan se on poistettava erillisillä käsittely aineilla.

    T5:ssa tuo käsittely on ollut jo vuoden ja 35tkm ajan. Jahka tulee pidempi aikaista kokemusta niin tarinoin tänne lisää. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen. Vahata on pitänyt vain vanteet, rst- ja kromiosia, niihin kun tuo käsittely ei 'tartu'.

      
  • Vahvasti epäilen kyseisten aineiden pysyvyyttä, jos autoa pesee ahkerasti. Kunnollisetkaan "perinteistä mallia" edustavista vahoista ei tuppaa kestämään montaakaan liuotinpesua, mistään markettivahoista puhumattakaan.

    Kautta rantain olen kuullut, että tuollaiset kestokäsittelyt aiheuttavat automaalarille harmaita hiuksia. Käsittelyä kun on vaikea saada kunnolla poistettua ja maali ei tartu, ellei tuota käsittelyä saa poistettua. Tiedä sitten pitääkö paikkaansa.

      
  • Väitänpä että kovin moni ei autoaan ainakaan useammin pese kuin minä...en nimittäin likaista kärryä viitsi kovin kauaa katsella. Eli Brilliant-käsittely tuntui ainakin kestävän pesua. Tosin en kovin montaa kertaa käyttänyt koneellisia harjapesuja vaan lähes aina pesen autoni käsin.

    Brilliant-pinta saadaan pois tinnerillä mutta ei muilla liuottimilla. Tämän vinkin ainakin minä sain käsittelyn yhteydessä jos isompi maalaustarve tulisi kyseeseen. Kiveniskuihin (niitäkin ...kele joskus tulee) laitoin aina paikkamaalia pensselinkärjellä valmiista paikkamaalipullosta ja se pysyi kyllä paikallaan ilman kummempia alustuksia.

      
  • jaa muuten

    Jos autoa kolaroi kannattaa muistaa kertoa vakuutusyhtiölle että autossa on maalipinnan kestokäsittely. Saa kolaroidun kohdan (esim. ovi, puskuri, lokasuoja) uusintakäsittelyn vakuutuksen piikkiin.

      
  • Lainaus:
    13.05.2005 klo 13:38 HäRVeli kirjoitti
    Jos autoa kolaroi kannattaa muistaa kertoa vakuutusyhtiölle että autossa on maalipinnan kestokäsittely. Saa kolaroidun kohdan (esim. ovi, puskuri, lokasuoja) uusintakäsittelyn vakuutuksen piikkiin.


    Samasta syystä kannattaa säästää massauksen/lasien tummennuksen takuulaput vielä takuun päättymisenkin jälkeen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit