Hiljainen auto

32 kommenttia
«1

Onko sellaisia enää nykyään!?. Voisiko joku kertoa mikä olisi sellainen merkki, jota ei vaivaisi ainakin karkeilla Pohjoismaisilla pinnoille ominainen äänekäs rengasmelu. Monissa autoissa on nykyään moottorin äänet eristetty erinomaisesti, mutta renkaista kantautuu kauhea mekkala, mikä osin johtuu Suomeen sopimattomista leveistä ja matalista renkaista!. Mutta ei sen auton hiljaiseksi tekeminen luulisi olevan niin vaikeaa. Edes ns. premium autot eivät ole enää nykyään hiljaisia

  
  • Ainakin BMW:n 5-sarjaa kehuttiin hiljaiseksi TM:ssä vielä 1998. Mikä muuten estää ajamasta kapeammilla renkailla?

      
  • Katso ensin, että sinulla on rahaa alkaen € 100.000,- ja siitä ylöspäin. Valitset sopivan auton, pyydät kauppaan 1" pienemmät vanteet jossa 1" korkeampi rengasprofiili. Heti hiljeni auto ja ajomukavuus sekä ominaisuudet paranivat.

    Jos sinulla ei ole sataatonnia, hommaa vanteet ja renkaat jossa vähän ilmaakin mahtuu maantien ja vanteen väliin.

      
  • Renkaista puheen ollen, minkä kokoiset olisivat parhaat nykyautoihin ajomukavuuden ja melun puolesta? 195/60R15 kesät talvet vai mitkä?

      
  • Rengaskoko riippuu täysin autosta. Nissan Micraan 195 olisi ylileveä, kun taas BMW M5:een ylikapea.

      
  • [quote title="30.09.2004 klo 20:50 Ihmemies kirjoitti"]
    Renkaista puheen ollen, minkä kokoiset olisivat parhaat nykyautoihin ajomukavuuden ja melun puolesta? 195/60R15 kesät talvet vai mitkä?
    [/quote
    ]

    Nuo vaihtaisin 195/65-15 renkaisiin, jos pieni halkaisijan kasvu ei ole vaarallista. En tiedä, paljonko melutaso muutoksella pienenisi, mutta ehkä se olisi askel parempaan suuntaan. Toinen vaihtoehto olisi 185/65-15

    Viimeisimmän rengasliikkeen visiitin ja kokemuksieni uudesta autostani jälkeen tosin en ole koko hommasta varma. Myyjä sanoi, että auton alusta on suunniteltu kovia V-luokan renkaita varten, jolloin alhaisemman nopeusluokan, lähinnä T:n, renkailla ajo muuttuisi löysemmäksi ja epävakaammaksi. Autoni on kyllä jämäkkä ja täsmällinen, mutta kyllähän talvirenkaillakin pärjää, joten ehkä myyjän puheita ei tässä tapauksessa kovin vakavasti kannata ottaa.


    Kommentti: Edellinen juttu perustui siihen, että alkuperäinen koko olisi 195/60, vaikka ei ihmemies sitä tainnutkaan tarkoittaa. Taitaa olla kello jo liikaa, parempi lopettaa tältä päivältä.


    [Herbert muokkasi tätä viestiä 30.09.2004 klo 23:45]
      
  • Valitettavasti ei myyjien ammattitaitoa voi pitää liian suuressa arvossa -> minulle myyjä väitti että 225/45R17 renkaat ovat aivan liian kovat ja huonot Volvon V70 malliin. Otin kuitenkin ne ja olin erittäin tyytyväinen, oli silti mukavin siihen astisista autoistani mutta myös erittäin miellyttävä liittymissä ja kurveissa.

    Ja tuosta myyjien ammatti taidosta: Aikoinaan (v1993) olin ostamassa Opel Corsaa ja myyjä kertoi autossa olevan 175/65R14 renkaat (hän luki sen esitteestä), johon olin erittäin tyytyväinen sillä olin luullut niissä olevan 13" vakiona teimme kaupat ja kun menin hakemaan autoa siinä olikin nuo perus 13", jolloin mainitsin myyjälle että tässä autossa on väärät renkaat alla, hän sanoi sen olevan aina noilla, minä sanoin hänen kertoneen että se on eri renkailla, hän vain vetosi siihen että esitteissä on "klausuuli" joka antaa heille oikeuden muutoksiin, sanoin ettei se päde tässä tapauksessa koska hän oli minulle sanonut renkaiden olevan 14" eikä minua kiinnosta mistä hän sen tiedon on lukenut, sillä hän kertoi minulle suullisesti renkaiden olevan 14" -> jouduin menemään toimitusjohtajaan asti (ja pitipä konsultoida kuluttajaviranomaisiakin) ennenkuin sain 14" renkaat alle.

      
  • Lainaus:
    01.10.2004 klo 01:17 - - - - - kirjoitti
    Valitettavasti ei myyjien ammattitaitoa voi pitää liian suuressa arvossa -> minulle myyjä väitti että 225/45R17 renkaat ovat aivan liian kovat ja huonot Volvon V70 malliin. Otin kuitenkin ne ja olin erittäin tyytyväinen, oli silti mukavin siihen astisista autoistani mutta myös erittäin miellyttävä liittymissä ja kurveissa.


    Kyllä se myyjä oikeassa on, ne ovat varsin kovat ja huonot Volvo V70:seen. Ei tarkoita, että myyjä olisi väärässä, jos sinä et koe renkaita turhan epämukaviksi... Kannattaa muuten kokeilla myös tavallisempia renkaita SAMASSA AUTOSSA, niin huomaa jo sen eron, mitä myyjäkin on ehkä hakenut takaa..

    Tämä on vähän sama juttu kuin eräs tuttavani Pirellin suorituskykyisten renkaiden kanssa. Haukuin Pirelleitä äänekkäiksi ja kehuin perus-michelinejä hiljaisiksi. Tuttu sanoi, että hänen mielestään Pirellit ovat olleet ihan hiljaiset. No muutama viikko myöhemmin ko. tuttu vaihtoi alle ne perinteisemmät Michelinit "kun halvalla sai" ja sanoi, että kyllä auto on nyt aivan eri tasolla kuin ennen, renkaat ovat suorastaan äänettömät :wink:

      
  • Hiljaista kohtuuhintaista autoa etsivän kannattaa käydä koeajamassa uusi Megane ja Laguna ja verrata rengasääniä muihin vastaaviin. Jos siis Renault ei ole oman arvomaailman vuoksi muuten poissuljettu vaihtoehto...

      
  • Lainaus:
    30.09.2004 klo 23:41 Herbert kirjoitti
    [quote title="30.09.2004 klo 20:50 Ihmemies kirjoitti"]
    Renkaista puheen ollen, minkä kokoiset olisivat parhaat nykyautoihin ajomukavuuden ja melun puolesta? 195/60R15 kesät talvet vai mitkä?
    [/quote
    ]

    Nuo vaihtaisin 195/65-15 renkaisiin, jos pieni halkaisijan kasvu ei ole vaarallista. En tiedä, paljonko melutaso muutoksella pienenisi, mutta ehkä se olisi askel parempaan suuntaan. Toinen vaihtoehto olisi 185/65-15

    Itse en hanki alle 65 profiilista rengasta juuri rengasäänien takia. Talvella ajaisin mielelläni 70 profiilisella, autokin on irti maasta enemmän, tiet on lumesta ja jäästä muhkuraiset pitkin Suomea, jolloin korkeammalla rengasprofiililla on mukavampi ajaa. Ja varsinkin talvisin kapeammalla renkaalla, jolloin nastojen pistovoima tienpintaan on suurempi.

      
  • Aika monessa uudessä "hyvässä" autossa on rengasmelua. Harvemmin uudessa "hyvässä" autossa kuuluu moottorinmelua. Onkohan noissa S-mersuissa, A8:ssa ja 7-sarjoissa rengasmelua kun niissä on leveät renkaat?
    Fiat Idea on hiljainen luxusauto.

      
  • Sinulla on jo hiljainen auto, kun kiinnität vähän huomiota, missä kohtaa kaistaa ajat. 99 pros ajaa urien pohjalla, jotka ovat karkeat ja lisäävät melua sisällä. Jos siirrät autoasi 20 cm sivuun urista, huomaat melun poistuneen. Onko vaikeaa?

      
  • Lainaus:
    01.10.2004 klo 13:25 SKP kirjoitti
    Sinulla on jo hiljainen auto, kun kiinnität vähän huomiota, missä kohtaa kaistaa ajat. 99 pros ajaa urien pohjalla, jotka ovat karkeat ja lisäävät melua sisällä. Jos siirrät autoasi 20 cm sivuun urista, huomaat melun poistuneen. Onko vaikeaa?

    On se välillä vaikeaa :wink: , kun ei jaksaisi ohjailla sillä tavalla että ne on pois urista. Sitten jos mennään keskikaistaan päin ajetaan melkein liian keskellä ja jos mennään reunaanpäin, olla liian lähellä reunaa. Kun ajetaan lähellä reunaa keskittyminen voi vähän herpaantua ja sitten voi sattua hassusti.
    Joillakin teillä on "tavallaan" todella leveät urat jos tietä ei ole korjattu/uusittu pitkään aikaan.
    Mutkittelevilla asfalttiteillä ei ole paljoa uria ja silloinkin melua saattaa tullaa.

      
  • SKP kirjoittaa asiaa. Ylös urista ja nimen omaan niiden oikealle puolelle. Siitä vaan rohkeasti kokeilemaan, ei meinaan ole ollenkaan vaikeaa ja säästää korvien lisäksi myös renkaita sekä aavistuksen verran bensaa. Samalla tulee täytettyä tieliikennelain kirjain ajoneuvon kuljettamisesta niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuuden vaarantumatta on mahdollista. Etäisyys vastaantulevaan liikenteeseen kasvaa ja turvallisuus lisääntyy. Niille, jotka luulevat tarvitsevansa ylinopeutta valveilla pysyäkseen ajoneuvon asemointi lähemmäs tien reunaa antanee vaihtoehtoisen tavan parantaa keskittymistä.

      
  • no mulla on rover 75 ja on todella hijanen. ei kuulu paljo rengan äänet,eikä paljo muukaan.

      
  • Lainaus:
    01.10.2004 klo 15:21 nimim Erkki kirjoitti
    SKP kirjoittaa asiaa. Ylös urista ja nimen omaan niiden oikealle puolelle. Siitä vaan rohkeasti kokeilemaan, ei meinaan ole ollenkaan vaikeaa ja säästää korvien lisäksi myös renkaita sekä aavistuksen verran bensaa. Samalla tulee täytettyä tieliikennelain kirjain ajoneuvon kuljettamisesta niin lähellä ajoradan oikeaa reunaa kuin turvallisuuden vaarantumatta on mahdollista. Etäisyys vastaantulevaan liikenteeseen kasvaa ja turvallisuus lisääntyy. Niille, jotka luulevat tarvitsevansa ylinopeutta valveilla pysyäkseen ajoneuvon asemointi lähemmäs tien reunaa antanee vaihtoehtoisen tavan parantaa keskittymistä.

    Joo ylös urista, riippuu paikasta missä uskaltaa ja missä ei. Jossain on miltei mahdotonta kai se yleensä onnistuu.

      
  • Tässä yhdyn JarmoL:n mielipiteeseen: varsinkin uusi Megane on hiljainen auto, niin moottori- kuin rengasääntenkin osalta. Itse ostin kesällä Rellun ( Megane Break ) juuri hiljaisuuden vuoksi. Autossa on alla Continentalin 205/55/R16 - renkaat ja noillakin rengasäänet ovat pienemmät kuin esim. Mazda6:lla, Citroen C5:llä, Ford Mondeolla, Peugoet 307:llä, Toyta Avensiksella, Toyota Corolla Versolla tai Honda Accordilla ( näillä kävin koeajolla kesällä ). Käykää kokeilemassa!

      
  • Muuta maalle :smile: Muutin keväälle Keski-Suomeen pois Helsingistä. Täällä tiet on huomattavasti hiljaisempia kuin ruuhkasuomen karkeat ja kovat pinnat. Lisäksi kun viet autosi ruostesuojaukseen jolloin massa eristää 3-4 dB rengasmelusta. Urassa ajaminen kasvattaa melua 4-6 dB. Näillä keinoilla kokonaisvaimennus 6-10 dB, on aika merkittävä ero. Mitattu kylläkin Nokian dB mittarilla varustetulla puhelimella joten tieteellisen tarkkaa tulosta en voi antaa.

      
  • Asun maalla kaukana kaupungeista (asun viikonloppuisin ja välillä muutenkin). Ei uria ole paljon, mutta läheisellä maantiellä on, missä kulkee aikas paljon autoja.

      
  • Voisiko sitä rengasmelua yrittää vähentää kotikonstein ?

    Auttaisiko esim. bitumimaton liimaaminen lisälokariin melun imemisessä ?
    Tai mikä olisi paras melua imevä materiaali ?

    En tosin tiedä miten liimattu materiaali pysyy talven kiinni läpi suolakylpyjen...

      
  • Mikäli haluat äänieristää atuosi esim. bitumimatolla, ota penkit ja sisämatto ensin pois, tee eristys sisäpuolelle. Tohottimella lämmität pyöränkotelojen päälle ja minne nyt haluat sitä. Ei tarvi miettiä kiinnipysymistä, auto kuin auto tulee aika lailla hiljaiseksi. Tämä vaatii vain omaa työtä ja jonkinverran aikaa.

      
  • Eikös se Lexus ole kaikkein hiljaisin auto Maybachin tällä puolen?

      
  • Noniin, minä mainitsin tämän jo vanhalla palstalla, mutta täytynee mainita uudestaan. Ostakaa nyt hyvät ihmiset ne kuulosuojaimet, niin ei tarvitse melun kanssa tuskailla. On halpa ja tehokas keino vähentää auton sisämelua! :sunglasses:

      
  • Laittakaahan sitä raadiota kovemmalle, jos haluatte melusta eroon. Yksi hiljaisimmasta autoista on ollut 500-sarjan Bmw, jolla olen matkaa tehnyt.

    Kumma tyyppi tuo JR. Ajaa kuulosuojaimet korvilla alinopeutta ja pysäyttelee huonolla kelillä liikennettä. Jos ajat kahtakymppiä niin mihin tarvitset kuulosuojaimia. Traktoriko on kulkupelisi?

      
  • Lainaus:
    06.10.2004 klo 09:48 BBQ kirjoitti
    Laittakaahan sitä raadiota kovemmalle, jos haluatte melusta eroon. Yksi hiljaisimmasta autoista on ollut 500-sarjan Bmw, jolla olen matkaa tehnyt.

    Kumma tyyppi tuo JR. Ajaa kuulosuojaimet korvilla alinopeutta ja pysäyttelee huonolla kelillä liikennettä. Jos ajat kahtakymppiä niin mihin tarvitset kuulosuojaimia. Traktoriko on kulkupelisi?


    Katos, en tiennytkään, että radion tuottama melu neutralisoi muuta melua :wink:

    Eli toisin sanoen, en ymmärrä miten melusta voisi päästä eroon lisäämällä sitä. JR:n kuulosuojainkeino toimii varmasti paremmin kuin BBQ:n.

    Taitaa meluttomat autovaihtoehdot olla aika vähissä, jos raha ei riitä 500-sarjan Bemariin ja muihin ko. hintaluokan vehkeisiin. 20-30 t?:n autoista Rellu taitaa olla etevin?

      
  • Jatketaanpa saivartelua. Jos radiostasi tulee pelkkää melua on se luultavasti rikki.

    Minä ainakin laitan musiikkia kovemmalle kun vauhti kasvaa. Eipähän tarvitse tylsää renkaan huminaa kuunnella. Jos haluat sitten ajella hiljaisuudessa niin valitse joko se BMW tai kuulokkeet. Tai paras yhdistelmä, BMW ja hyvät äänentoistot. Relluista ei ole kokemusta.

      
  • Mun pomolla oli vielä muutama kuukausi sitten '85 mallinen 200D mersu. Nyt otti työsuhdeautoksi V70. Kuulemma Volvo on erittäin meluisa verrattuna kakskytvuotta vanhaan mersuun. Volvon rengasäänet erityisesti ärsyttää. No, osasyy lienee alkuperäisissä renkaissa, ehkä ne on äänekkäät. Toinen juttu lienee Mersun koneen äänet jotka saattoivat peittää renkaiden äänet. Miten lie??
    Omalla S60 dieselillä ajaessa rengasäänet on ainoat äänet jotka kuuluu moottoritiellä sisään. Eivät erityisesti häiritse, mutta ilman niitä auto menisi ihan sukkasillaan. Kitkoilla äänet on selvästi pienemmät.
    Jotkut tämän palstan lukijat tosin halajavat "kunnon" ääniä autoon. On ollut puhetta murinoista, vikinöistä ja taisi jonkun auto jopa haukahdella.

      
  • Lexus on tunnetusti hiljainen auto. Eräs autoista aikas tietämtön istutui tällaiseen noin 10 vuotta vanhaan Lexukseen ja sanoi mikä auto tämä on kun on niin hiljainen?

      
  • Lainaus:
    06.10.2004 klo 13:10 Jorma kirjoitti
    Mun pomolla oli vielä muutama kuukausi sitten '85 mallinen 200D mersu. Nyt otti työsuhdeautoksi V70. Kuulemma Volvo on erittäin meluisa verrattuna kakskytvuotta vanhaan mersuun. Volvon rengasäänet erityisesti ärsyttää. No, osasyy lienee alkuperäisissä renkaissa, ehkä ne on äänekkäät. Toinen juttu lienee Mersun koneen äänet jotka saattoivat peittää renkaiden äänet. Miten lie??
    Omalla S60 dieselillä ajaessa rengasäänet on ainoat äänet jotka kuuluu moottoritiellä sisään. Eivät erityisesti häiritse, mutta ilman niitä auto menisi ihan sukkasillaan. Kitkoilla äänet on selvästi pienemmät.
    Jotkut tämän palstan lukijat tosin halajavat "kunnon" ääniä autoon. On ollut puhetta murinoista, vikinöistä ja taisi jonkun auto jopa haukahdella.


    Minulla on taas kokemuksia toisinpäin. Isäni vaihtoi muutama vuosi sitten vuoden 1991 W124 koppaisesta farkkumersusta V70:een (vm. 2001) ja mielestäni Volvo oli hiljaisempi, pienehköllä erolla tosin. Molemmat olivat bensakoneita. Mersun moottorin äänestä minulla ei ole muistikuvaa (eli ei varmaankaan ollut häiritsevä).

    S60:n ja V70:n välillä ei ole juurikaan melutasoeroa. Sileillä pinnoilla ja oikealla rengastuksella (Michelin?) mukavan hiljainen, karkeilla pinnoilla meteli vähän kasvaa. Talvella nastarenkaiden meteli V70:ssä pysyi ihan hyvin aisoissa.

      
  • Monet kyydissäni olleet sanovat, että 140,000 km ajettu volkkarini on verrattain hiljainen (V6 passat tiptronic) ja hinta kohtuullinen <40k€.

      
  • Kyllä vanha (vm. 01) 500-sarjan bemari lienee yksi hiljaisimmista, kokemusta on. Toinen mikä on hyvin hiljainen on Nissan Maxima, ainakin uusin malli. Tosin hiekkatiellä kivet pitävät melkoisen ropinan mutta asfaltilla oli todella hiljainen kun viikon ajelin sellaisella.

    Tuossa aikaisemmin oli keskustelua siitä jos vaihtaisi pienemmät renkaat. Silloin kun autoa ostin oli useammankin auto -ja rengasmyyjän kanssa asiasta puhetta ja kaikki sanoivat että alusta ei suurilla kilometreillä tykkää jos ei ottaa eri kokoiset kuin alkuperäiset renkaat. Olisin pistänyt 215/60/16" koon tilalle 205/65/15 renkaat talveksi. Toisaalta ihmettelen miksi alusta ei normaaliajossa kestäisi kun esim. 520D:ssä oli silloin muistaakseni tuo pienempi koko ja alusta sama? Otin kuitenkin normaalikokoiset ja silti on tukivarret uusittu kaksi kertaa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit