Suomen tyytyväisyystutkimus

31 kommenttia
«1

Tuulilasi lehden teettämänä nostaa autot maassamme kärkeen seuraavasti: BMW, Audi, Mercedes, Toyota, Saab, Volvo. BMW:n omistajat ovet olleet 3 vuotta peräkkäin tyytyväisimpiä ajoneuvoihinsa.

Miten Suomi poikkeaa niin paljon tällä palstalla luetuista Englannin, ja Saksan tutkimuksista, joihin niin mielellään viitataan, joissa Lexus, Honda, Mazda ovat niin hyviä? Ja poissaolevina loistavat sellaiset maat kuten Italia, Espanja, Ranska, miksei Ruotsikin! Suomen linja näyttää erittäin selvältä, täällä arvosteltuina olevat Saksalaismerkit, jotka ovat täynnä vikoja, ruostuvat ennen valmistuslinjaa jne. rynnivät asiakkaiden ja omistajiensa tyytyväisyyskärjessä, vuodesta toiseen.

Päättelen, että valtaosa kirjoittajista ei ole kirjoittanut totta millä autolla hän ajaa. Todennäköisesti 5-10 v. vanhalla Japanilaisella on lähempänä totuutta. Mitä autoja olet omistanut kertoo aika pitkälti omaa kieltään että totuudesta ehkä ei sittenkään olla kaukana. Poislukien leasinkipeleillä ajavat, jotka eivät itse maksa evätkä omista ajoneuvojaan.

Olen todella aikaisemmin kysynyt onko kellään tietoa Etelä-Euroopan, Ranskan, Norjan, Irlannin jne. listoilta. Koskaan en ole saanut konkreettista vastausta. Onkohan Mitsubishi 1:n Italiassa, Mazda 1:n Ranskassa, Honda 1:n Espanjassa, Toyota 1:n Ruotsissa, Kia 1:n Saksassa, Huyndai 1:n Itävallassa jne.

  
  • Tähän voisi nyt sanoa siten, että taitaa se oma autonvalinta sapettaa aikalailla kun pitää tyytyväisyystutkimuksista hakea sille pontta. Eli taisi nyt tulla huono auto tulla valituksi, kun pitää itsetuntoa pönkittää. Sanotaan vielä näin, että minulle euroauto ei ole edes vaihtoehto, koska niistä puuttuu se fiilis, mikä japsiautoissa on.

      
  • Asia selittyy hyvin pitkälti suomalaisella heikolla itsetunnolla: autoon ollaan tyytyväisiä sen teknisistä ja käytännöllisistä ominaisuuksista riippumatta, jos vain naapurit ovat siitä kateellisia tai ainakin jos kuvitellaan naapurin olevan sitä.

    Näin Mersut, Volvot ja Bemarit aiheuttavat omistajassaan suunnatonta tyytyväisyyttä, joka väkisinkin vetää suupielet hymyyn kun omistaja ajattelee, miten kateellisia muut mahtavatkaan olla hänen autostaan. Sillä ei ole väliä, että autoa korjataan jatkuvasti, ei se pysty tyytyväisyyttä vähentämään, kun mielikuvat hallitsevat koko ajatuskenttää.

    Lisäksi joku Lexus ei edes päässe Suomessa tilastoihin, koska kanta on niin vähäinen; olisiko niitä noin pari sataa koko maassa..

    Keski-Euroopassa taas asia on toisin; ihmisillä ei ole alemmuuskomplekseja eikä auto siellä ole samanlainen symboli kuin köyhässä Suomessa, jossa autoverokin on rikollisen korkea. Niinpä maailmalla pannaan enemmän painoa auton todellisiin ominaisuuksiin eikä vain sen tuomaan egoistiseen mielihyvään.

    Erityisen selkeästi tämä näkyy USA:ssa, jonka kansalaisilla tunnetusti ei ole minkäänlaista alemmuuskompleksia - päinvastoin. Siellä sitten rohkeasti ja kriittisesti annetaan palautetta autoista kuvia kumartamatta.

      
  • Laitanpa tähän, mitä kirjoitin jo, ennen kuin Merkkien Merkki-tutkimuksen tulokset julkistettiin:
    "Ei kannata menettää yöuniaan Merkkien Merkki -tutkimuksen takia.Siinähän vain omistajat kehuvat autojaan. Varsinkaan kalliimpien automerkkien kyseessä ollen: eihän kukaan kehtaa myöntää tehneensä virhevalinnan, ts. kertoa autonsa huonoista puolista.
    Lisäksi nettikyselyn vastaajiksi on "valikoitunut" porukkaa, joka ei mitenkään vastaa tilastollista satunnaisotantaa. Saattaapa sama henkilö eri nimillä kehua omaansa ja haukkua toisen merkkiä - vastaajatietojen tarkistus ei tiettävästi ole kovin perusteellista."

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 12.05.2005 klo 08:42]
      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 08:42 MatLog kirjoitti
    Laitanpa tähän, mitä kirjoitin jo, ennen kuin Merkkien Merkki-tutkimuksen tulokset julkistettiin...


    Onko sinulla mahdollisesti parempia ajatuksia siitä, miten tällainen laatututkimus voitaisiin toteuttaa?
    Kommenttina yhteen huomioosi, että jokaisen vastaajan on syötettävä autonsa rekisterinumero, mikä olennaisesti hankaloittaa usean vastauskerran mahdollisuutta.

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 09:32 PPi kirjoitti
    Lainaus:
    12.05.2005 klo 08:42 MatLog kirjoitti
    Laitanpa tähän, mitä kirjoitin jo, ennen kuin Merkkien Merkki-tutkimuksen tulokset julkistettiin...



    Onko sinulla mahdollisesti parempia ajatuksia siitä, miten tällainen laatututkimus voitaisiin toteuttaa?
    Kommenttina yhteen huomioosi, että jokaisen vastaajan on syötettävä autonsa rekisterinumero, mikä olennaisesti hankaloittaa usean vastauskerran mahdollisuutta.

    Sillä tavallahan se olisi toteutettava kuten mielipidetiedustelut yleensäkin: lähetettävä kyselylomakkeet satunnaisotannalla valituille vastaajille. Näinhän Suomen Gallup, Taloustutkimus yms. tekevät.
    Rekisterinumerohan sinne on syötettävä, mutta jos syöttääkin naapurin auton rekisterinumeron, nimen ja osoitteen??

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 12.05.2005 klo 09:37]
      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 09:37 MatLog kirjoitti
    Sillä tavallahan se olisi toteutettava kuten mielipidetiedustelut yleensäkin: lähetettävä kyselylomakkeet satunnaisotannalla valituille vastaajille. Näinhän Suomen Gallup, Taloustutkimus yms. tekevät.


    Tuolloinkin käytännössä vain asiasta kiinnostuneimmat vastaavat kyselyyn.

    MatLog: Rekisterinumerohan sinne on syötettävä, mutta jos syöttääkin naapurin auton rekisterinumeron, nimen ja osoitteen??

    Kuinka monen naapurilla on samanlainen auto kuin itsellään? Varsinkin kärkimerkkien esiintymistiheys on varsin harva.

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 08:04 Anders-Simo kirjoitti
    Asia selittyy hyvin pitkälti suomalaisella heikolla itsetunnolla: autoon ollaan tyytyväisiä sen teknisistä ja käytännöllisistä ominaisuuksista riippumatta, jos vain naapurit ovat siitä kateellisia tai ainakin jos kuvitellaan naapurin olevan sitä.

    Asia on juuri päinvastoin, pitää olla hyvä itsetunto. jos ostaa BMWn, Mersun tai Volvon, kun naapurit kai usein ovat sellaisia kuin A-S kuvittelee ko. autolla ajavien kuvittelevan naapureistaan. Huonomalla itsetunnolla olevat voivat huoletta ostaa vaikka Toyotan, ei tule naapurit kyselemään, että oikein Toyotan ostit.

    Lexus on muuten mielenkiintoinen auto sinällään, että se on tosiaan harvinainen auto Suomessa, mutta useat tuntuvat kuitenkin kokemusta tietävän, että se on maailman paras auto.

      
  • Olen täysin samaa mieltä, vaatii itsetuntoa ajaa Suomessa paremmalla autolla kaikkien kateellisten takia. Nämä esim Anders-Simon kommentit vaan tukee tätä havaintoa, koirat haukkuu ja karavaani kulkee.. Noh on se hyvä, että on kateellisilla panettelemista. Olen huomannut tämän myös ystäväpiirissäni, ennenkuin ei jollain ollut varaa parempaan autoon, esim saksalaisia premiumeja mollattiin ja tulotason noustua, porukka on sitten siirtynyt näihin!?!? Miksiköhän? Moni vannoutunut Opelilla/Toyotalla/Volvolla ajellut ystäväni on lähiaikoina hankkinut jonkin näistä Merkkien merkki tutkimuksessa hyvin menestyneistä autoista. Tähän voi olla syynä myös se, että yleinen elintaso nousee. Kun ostat kotiisi ne viiden tonnin italialaiset nahkasohvat ja hienoa puuta olevat kalusteet, et välttämättä halua, että autosi on sisältä yhtä halvan oloinen kuin Kinder munan lelu. Lisäksi kun tulotaso on hieman korkeampi, alkaa arvostaa sitä, että voi valita mieleisensä varusteet ja mieleisensä materiaali/värivaihtoehdot. Esim itse haluan välttämätta beigeä/mustaa nahkaa ja vaaleaa jalopuuta. Esim Lexuksessa sulla on se yksi tumma muovilta nättävä jalopuuvaihtoehto, kun esim jo 3-sarjan Bmw:hen on saatavana 7 eri vaihtoehtoa listoihin..

    Merkkien merkki kertoo suomalaiselle autoilijalle huomattavsti enemmän, kuin muissa maissa tehdyt tutkimukset, johon vaikuttaa esim kyseisen maan huoltopalvelujen toimivuus, yms seikat. Uskon, että esim Alffa on hyvä auto Italian oloissa ja Hummer Texasissa, mutta Suomen olot on aika erilaiset..

    [individual muokkasi tätä viestiä 12.05.2005 klo 12:00]
      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 09:59 PPi kirjoitti
    Lainaus:
    12.05.2005 klo 09:37 MatLog kirjoitti
    Sillä tavallahan se olisi toteutettava kuten mielipidetiedustelut yleensäkin: lähetettävä kyselylomakkeet satunnaisotannalla valituille vastaajille. Näinhän Suomen Gallup, Taloustutkimus yms. tekevät.


    Tuolloinkin käytännössä vain asiasta kiinnostuneimmat vastaavat kyselyyn.

    MatLog: Rekisterinumerohan sinne on syötettävä, mutta jos syöttääkin naapurin auton rekisterinumeron, nimen ja osoitteen??

    Kuinka monen naapurilla on samanlainen auto kuin itsellään? Varsinkin kärkimerkkien esiintymistiheys on varsin harva.

    Alunperin kirjoitinkin, että mikä estää mollaamasta naapurin autoa??
    Silloinhan sinne syötetään naapurin auton rekno + merkki; tällöin kaikki lisäksi täsmää AKE:n rekisterin kanssa. Jos tuntuu, että tällaisia mollaajia ei ole, käypä Tuulilasin "Löydä autosi" -palstalla, ja katso, mitä lukijat ovat mieltä omasta automerkistäsi!

      
  • Sixpackin kirjoitustyyli on muuttunut melko provosoivaksi, en tiedä miksi. Suomen Merkkien Merkki-tutkimuksen tulokset ovat joka vuosi olleet hyvin samansuuntaisia. Eikä tämänkään vuoden tuloksissa ole mitään uutta tai yllättävää. En ole perehtynyt kyseisen tutkimuksen tekotapaan, mutta olen aina luullut että kaavakkeet lähetetään ihmisille kotiin rekisteritietojen perusteella. Jos näin ei ole niin tutkimuksen luotettavuus laskee merkittävästi.
    Tyytyväisyystutkimuksia tehdään ympäri maailmaa. Näistä ehdottomasti tunnetuimpia ovat JD Powerin tutkimukset. Kopioin tähän ne jotka äkkiseltään löysin. Tuttuun tapaan täydelliset tulokset löytyvät "Press Release"-linkistä.

    Saksa 2004. 1. Toyota 2. Mazda 3. Subaru
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=861&CatID=1

    Malesia 2004. 1. Honda 2. Mercedes-Benz 3. Toyota
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=863&CatID=1

    Thaimaa 2004. 1. Ford 2. Isuzu 3. Mazda, Nissan ja Toyota
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=874&CatID=1

    Indonesia 2004. 1. BMW 2. Toyota 3. Chevrolet
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=887&CatID=1

    Filippiinit 2004. 1. Toyota 2. Honda 3. Nissan
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=900&CatID=1

    [olmi muokkasi tätä viestiä 12.05.2005 klo 13:09]
      
  • Merkkien Merkki-nettikysely tehtiin niin, että Tuulilasin nettipalstalta aukesi kyselylomake - sinne sai kuka tahansa kirjoitella mielipiteitään. Nimi ja rekno kyllä kysyttiin, mutta kuten sanoin...

      
  • Jatkuu..

    Taiwan 2004. 1. Lexus 2. Mercedes-Benz 3. BMW
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=904&CatID=1

    Intia 2004. 1.Maruti 2. Mitsubishi ja Opel 4. Hyundai
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=911&CatID=1

    Kiina 2004. 1. Buick 2. Honda 3. Audi
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=974&CatID=1

    Iso-Britannia 2005. 1. Lexus 2. Skoda 3. Honda
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=977&CatID=1

    USA:ssa JD Power tekee kolme erilaista tutkimusta vuosittain:

    Alkuperäislaatu 2004. 1. Lexus 2. Cadillac 3. Jaguar
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=854&CatID=1

    Luotettavuus 2004. 1. Lexus 2. Buick 3. Infiniti
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=860&CatID=1

    Haluttavuus (APEAL) 2004. 1. Lexus 2. Porsche 3. Cadillac
    http://www.jdpower.com/cc/auto/releases/summary.asp?StudyID=909&CatID=1

    Yhteenvetona voisi sanoa tulosten vaihtelevan jonkin verran. Muutamat merkit (varsinkin Lexus) ovat kuitenkin aina kärjessä kun pääsevät tutkimuksiin mukaan.

    [olmi muokkasi tätä viestiä 12.05.2005 klo 13:13]
      
  • Lyckan är en BMW

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,644121,00.html

    Onnellisuustaloutta, jota vihreät kannattavat!

    Samalla kertaa löytyi Sådan bil sådan herre

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,642995,00.html

      
  • Täällä on nyt taas ollut kommentteja viitaten kateellisuuteen sun muuhun.

    Omalla kohdallani se nyt vain on niin että pidän japanilaisperäisten autojen tietyistä ominaisuuksista, herkästi toimivat hallintalaitteet, herkästi liikkuvat ovet, lyhyt ja täsmällinen kytkinliike, täsmällinen vaihteisto jne.

    Eli omalta kohdaltani sanon suoraan että EN ole kateellinen tiettyjen merkkien (bemari, mese ym) omistajille enkä halua itselleni esimerkiksi näitä merkkejä...en vaikka rahaa tungettaisiin kouraan.

    Lähinnä huvittaa se että heti kun on rahaa laittaa autoon...vaihtoehtoina ei tunnu olevan muita kuin mersu alle. Ja sitten ajellaan luullen että kaikki muut ovat kateudesta vihreinä..heh :sunglasses:

    Tämä oli sitten taas minun mielipiteeni...varmasti löytyy muitakin ...myös niitä mersukuskeja kadehtivia.

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 14:15 Nunchaku kirjoitti
    Lyckan är en BMW

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,644121,00.html

    Onnellisuustaloutta, jota vihreät kannattavat!

    Samalla kertaa löytyi Sådan bil sådan herre

    http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,642995,00.html


    Niin, kyllä mielestäni tuokin kertoo jotain autosta, mikä sopii juuri Suomeen, että miten tyytyväisiä siihen ollaan. Tosin tuossakin oli mukana huoltopalvelut, mikä ei siis kerro meille yhtään mitään..

    Poikkeuksetta myöskin näissä tutkimuksissa olevien merkkien omistajat tuntuvat olevan tyytyväisiä, esim kaikki tuntemani Toyota ja Bemari kuskit ovat olleet tyytyväisiä autoonsa. Tuo on liian pieni otos, mutta tukee kuitenkin yleisiä tutkimustuloksia. Useimmat Bmw kuskit, joita tunnen tai olen kuullut mietteitä, ovat erittäin tyytyväisiä autoon, eli sen ominaisuuksiin ja laatuun, mutta huoltopalvelut ei miellytä. Varsinkin Laakkonen on saanut aika paljon rapaa niskaansa. Joitain vakiovikoja on tietysti Bemarista tullut esiin (turbojen hajoamisia, alustan osia ja vesipumppu), mutta nuo eivät ole vieneet tyytyväisyyttä muuten loistavasti toimivaan autoon. Tuo edustaa myös omaa kantaani merkistä..

    [individual muokkasi tätä viestiä 12.05.2005 klo 14:46]
      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 12:44 MatLog kirjoitti
    Merkkien Merkki-nettikysely tehtiin niin, että Tuulilasin nettipalstalta aukesi kyselylomake - sinne sai kuka tahansa kirjoitella mielipiteitään. Nimi ja rekno kyllä kysyttiin, mutta kuten sanoin...


    Eli kyse on tutkimuksesta joka edustaa Tuulilasi-onlinen kävijöitä kontrolloimattomalla tavalla. Eipä ihme, että metodista ei mainittu mitään itse lehtiartikkelissa, ihmettelinkin tuota lukiessani.

    Jos todella näin on, niin kyseessä on huijaus. Halvalla kasattua nollatietoa jonka puimiseen on kenenkään turha käyttää enempää aikaa.

    Surullista. :frowning:

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 14:24 HäRVeli kirjoitti
    Täällä on nyt taas ollut kommentteja viitaten kateellisuuteen sun muuhun.

    Omalla kohdallani se nyt vain on niin että pidän japanilaisperäisten autojen tietyistä ominaisuuksista, herkästi toimivat hallintalaitteet, herkästi liikkuvat ovet, lyhyt ja täsmällinen kytkinliike, täsmällinen vaihteisto jne.

    Eli omalta kohdaltani sanon suoraan että EN ole kateellinen tiettyjen merkkien (bemari, mese ym) omistajille enkä halua itselleni esimerkiksi näitä merkkejä...en vaikka rahaa tungettaisiin kouraan.

    Lähinnä huvittaa se että heti kun on rahaa laittaa autoon...vaihtoehtoina ei tunnu olevan muita kuin mersu alle. Ja sitten ajellaan luullen että kaikki muut ovat kateudesta vihreinä..heh :sunglasses:

    Tämä oli sitten taas minun mielipiteeni...varmasti löytyy muitakin ...myös niitä mersukuskeja kadehtivia.


    Kateellisuudesta puheet taisi aloittaa tässäkin ketjussa tunnettu japanilaisten autojen ystävä ?

    Hm. Itse voisin kyllä ottaa japanilaisenkin auton, varsinkin jos rahaa tungettaisiin.
    :smile:

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 06:43 SixPack kirjoitti
    Tuulilasi lehden teettämänä nostaa autot maassamme kärkeen seuraavasti: BMW, Audi, Mercedes, Toyota, Saab, Volvo. BMW:n omistajat ovet olleet 3 vuotta peräkkäin tyytyväisimpiä ajoneuvoihinsa.



    silti olisi kiva nähdä kaikkien merkkien tulokset eikä vain eniten myytyjen
    vaikka otos ehkä olisikin liian pieni näillä merkeillä.

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 15:57 GTAm kirjoitti

    silti olisi kiva nähdä kaikkien merkkien tulokset eikä vain eniten myytyjen
    vaikka otos ehkä olisikin liian pieni näillä merkeillä.

    Halusinkin kirjoittajien itse vastaavan kysymykseen ; eniten myydyt merkit/mallit ja mihin ollaan eniten tyytyväisiä? Kuinka ristiin JPowersin tutkimukset mahtavat mennä. Suomi nyt on pieni maa ja otos, mutta meille tuttu, tiedämme Corolla, Golf, Astra jne. olevan myydyimpiä, muttei liene kukaan kysynyt kuinka tyytyväisiä autoihin ollaan.
    Oliko se nimim. Olmi joka otti pitkä listan vinku-Intian maiden kärjessä olevat autot. Ketä se kiinnostaa? Kysyin suoraan listaa Italia, Espanja, Ranska, Kreikka jne. Kiinnostaisi tietää millä euroopassa oikeasti ajetaan, sillä tällä suppealla TMnet sivustoilla annetaan ymmärtää, että muita vaihtoehtoja ei juuri esiinny kuin Japsi, Korea ja kohta Kiina. Kiinanlaisten suuri haave on Saksalainen auto, luki oikein Hesarissa. Tekeväthän ne massoittain Wokkipannukopioita ja vielä niiden kopioita, jotta olisi varaa joskus omaan Audiin, Bemariin tai Mersuun! AY-liikkeet ovat muuten Kiinassa nostaneet jo ääntään palkoista, työtunneista, lomista, korvauksista jne. joten lähivuodet kertoo mihin niiden tuotteet asettuvat. Intia on 1/4 halvempi, siksi ehdotin kerran A-S:lle Mahindra Ambassadoria, se Morris kopio v. -58!

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 21:18 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    12.05.2005 klo 15:57 GTAm kirjoitti

    silti olisi kiva nähdä kaikkien merkkien tulokset eikä vain eniten myytyjen
    vaikka otos ehkä olisikin liian pieni näillä merkeillä.


    Halusinkin kirjoittajien itse vastaavan kysymykseen ; eniten myydyt merkit/mallit ja mihin ollaan eniten tyytyväisiä? Kuinka ristiin JPowersin tutkimukset mahtavat mennä. Suomi nyt on pieni maa ja otos, mutta meille tuttu, tiedämme Corolla, Golf, Astra jne. olevan myydyimpiä, muttei liene kukaan kysynyt kuinka tyytyväisiä autoihin ollaan.
    Oliko se nimim. Olmi joka otti pitkä listan vinku-Intian maiden kärjessä olevat autot. Ketä se kiinnostaa? Kysyin suoraan listaa Italia, Espanja, Ranska, Kreikka jne. Kiinnostaisi tietää millä euroopassa oikeasti ajetaan, sillä tällä suppealla TMnet sivustoilla annetaan ymmärtää, että muita vaihtoehtoja ei juuri esiinny kuin Japsi, Korea ja kohta Kiina. Kiinanlaisten suuri haave on Saksalainen auto, luki oikein Hesarissa. Tekeväthän ne massoittain Wokkipannukopioita ja vielä niiden kopioita, jotta olisi varaa joskus omaan Audiin, Bemariin tai Mersuun! AY-liikkeet ovat muuten Kiinassa nostaneet jo ääntään palkoista, työtunneista, lomista, korvauksista jne. joten lähivuodet kertoo mihin niiden tuotteet asettuvat. Intia on 1/4 halvempi, siksi ehdotin kerran A-S:lle Mahindra Ambassadoria, se Morris kopio v. -58!


    Jonkinlaista katkeruutta olen ollut huomaavinani SixPackin kommenteissa viime aikoina - lienee "Kiina-ilmiö" viistänyt liian läheltä?? Tällaisia "Wokkipannu"-kommentteja kuuluu yleensä murrosikäisten suusta, ei aikaihmisten.
    Saksassa ajetaan saksalaisilla automerkeillä, Ranskassa ranskalaisilla, Italiassa italialaisilla, Ruotsissa ruotsalaisilla. Oliko yllätys??? Kaikillahan meillä on netti käytössä, sieltä vain etsimään!!
    By the way, oletko itse tyytyväinen autoosi (Audiko se oli?) vai suunnitteletko jo vaihtoa???

    Kiinassa saksalaismerkit ovat hyvin edustettuina: mm. Audia, Volkswagenia, BMW:tä ja Mercedestä on tehty siellä jo pitkään; Volvo kehuu myös mainettaan Kiinassa ja suunnittelee tuotannon aloittamista siellä. Ehkä ao. automerkkejä ei kohta kannata Euroopassa tehdäkään??

    Kerroit, että kukaan ei ole kysynyt Suomessa, miten tyytyväisiä Corollaan, Golfiin, Astraan yms. ollaan. Merkkien Merkki-tutkimus lienee yritys siihen suuntaan?? Kunhan saavat vielä otannan kuntoon, niin voimme ehkä luottaakin tuloksiin. Myös USA:ssa on kyselty tyytyväisyyttä eri automerkkeihin, sehän on aika iso talousalue???

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 21:18 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    12.05.2005 klo 15:57 GTAm kirjoitti

    silti olisi kiva nähdä kaikkien merkkien tulokset eikä vain eniten myytyjen
    vaikka otos ehkä olisikin liian pieni näillä merkeillä.


    Halusinkin kirjoittajien itse vastaavan kysymykseen ; eniten myydyt merkit/mallit ja mihin ollaan eniten tyytyväisiä? Kuinka ristiin JPowersin tutkimukset mahtavat mennä. Suomi nyt on pieni maa ja otos, mutta meille tuttu, tiedämme Corolla, Golf, Astra jne. olevan myydyimpiä, muttei liene kukaan kysynyt kuinka tyytyväisiä autoihin ollaan.
    Oliko se nimim. Olmi joka otti pitkä listan vinku-Intian maiden kärjessä olevat autot. Ketä se kiinnostaa? Kysyin suoraan listaa Italia, Espanja, Ranska, Kreikka jne. Kiinnostaisi tietää millä euroopassa oikeasti ajetaan, sillä tällä suppealla TMnet sivustoilla annetaan ymmärtää, että muita vaihtoehtoja ei juuri esiinny kuin Japsi, Korea ja kohta Kiina.


    Haluatko siis nähdä myyntitilastoja vai tyytyväisyystilastoja? JD Power tekee Euroopassa tyytyväisyystutkimuksia vain Saksassa ja Iso-Britanniassa. Ne linkitin jo tänne. Joitain myyntitilastoja löytyy Tuulilasin kotisivulta.

    Ranska.
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=115072&page=2

    Italia.
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=115412

    Ruotsi.
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=118778

    Ei mikään yllätys että kotimaan merkit on joka maassa kärjessä.

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 21:40 MatLog kirjoitti
    Jonkinlaista katkeruutta olen ollut huomaavinani SixPackin kommenteissa viime aikoina - lienee "Kiina-ilmiö" viistänyt liian läheltä?? Tällaisia "Wokkipannu"-kommentteja kuuluu yleensä murrosikäisten suusta, ei aikaihmisten.

    Oikeastaan ei, tulot tulevat USA:sta, sidottu samaan tasoon €uron kanssa, palkka ei laske, indeksillä korotettuna, liikevaihto suurempi kuin esim. Nordea. Ja kauppa käy koko maailmassa, rekrytoidaan koko ajan lisää henkilökuntaa. Kun taala halpenee entisestään lähtee moni firma jenkkeihin. Tervetuloa. Olen vain jollain tapaa surullinen monen Suomalaisten tavasta nähdä mihin epätoivoiseen jamaan tämä maa on vielä menossa, huolimatta joistakin kannustavista kannatuksista ja hehkutuksista lehdistössä.

    Kyllä, 4.s Audi menossa, nyt Quattro TDI, Bemaria jäin vähän haikailemaan ja MB 350 CLS tähtäimessä. Seurataan miten uusi 3.0 V6 diesel pärjäilee. Oikeastaan väri ja sisustakin on jo mietitty valmiiksi.

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 21:51 olmi kirjoitti

    Ruotsi.
    http://www.tuulilasi.fi/valokeila/?subarea=myyntitilastot&article=118778

    Ei mikään yllätys että kotimaan merkit on joka maassa kärjessä.

    Tulihan ne kun vähän vedätti!
    Omituinen tuo Ruotsi, Lexus putoaa 45% ja Chevrolet US noussut 130%. Kumpikaan ei silti kiinnosta pätkääkään.

      
  • Kiitos SixPack autovinkistä! Se Mahindra voisi olla todellakin kiva ainakin kesäautona! Mersuista en ole kade, sellaisen voisin itsekin ostaa kuten useimmat muutkin ihmiset mutta eipä niin kauheasti kiinnosta, Mese on minulle yhdentekevä peli, joskaan en inhoa sitä, vaikka sen laatu onkin lehtitietojen mukaan ROMAHTANUT.

    Enkä ole mikään japsiautofani, vaikka arvostankin Härvelin tapaan japsien toimivuutta ja miellyttäviä käyttöominaisuuksia. Tällä hetkellä ajelen Citikan C2:lla, kiva auto paitsi vaihteensiirto takkuilee ja meinaa kylmänä sammua plus pari pikkuvikaa päälle.

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 23:04 Anders-Simo kirjoitti
    Kiitos SixPack autovinkistä! Se Mahindra voisi olla todellakin kiva ainakin kesäautona!

    Tällä hetkellä ajelen Citikan C2:lla, kiva auto paitsi vaihteensiirto takkuilee ja meinaa kylmänä sammua plus pari pikkuvikaa päälle.

    Sori A-S! Tarkoitin Hindustan Ambassador, näistä "uutuuksista" menee jo sekaisin!
    Olen pari kertaa ajanut rättärillä, siinä on aivan omalaatuisensa fiilis. Koulukaverilla oli ryppypeltinen -63, ja eräällä mökkinaapurilla -75. Mutkat on mukavat, kiusaus avata ovi ja ottaa jalalla tukea mutkassa on suuri, muuten hyvä vääntö ja kivaa kyytiä. Onnistunut vaihdekepin sijoitus, kuten Tippa-Rellussa oli.

      
  • Lainaus:
    12.05.2005 klo 21:55 SixPack kirjoitti
    Kyllä, 4.s Audi menossa, nyt Quattro TDI, Bemaria jäin vähän haikailemaan ja MB 350 CLS tähtäimessä. Seurataan miten uusi 3.0 V6 diesel pärjäilee. Oikeastaan väri ja sisustakin on jo mietitty valmiiksi.


    Mitäs oot tykänny edellisen korin A6:sta verrattuna 530D:hen? Neliveto on varmaan liukkaalla mukava, mutta ainakin itse pidän Bemaria huomattavasti hiljaisempana, sivistyneempänä ja suorituskykyisempänä.. Tämä tosin vain mielipiteeni..

    [individual muokkasi tätä viestiä 13.05.2005 klo 09:46]
      
  • Lainaus:
    13.05.2005 klo 09:42 individual kirjoitti
    Mitäs oot tykänny edellisen korin A6:sta verrattuna 530D:hen? Neliveto on varmaan liukkaalla mukava, mutta ainakin itse pidän Bemaria huomattavasti hiljaisempana, sivistyneempänä ja suorituskykyisempänä.. Tämä tosin vain mielipiteeni..

    Minulla on nyt edellisen korimallin A6 Quattro Tdi:nä. Talvi ja liukas keli on se mukavampi puoli, hyvin tasapainoinen etenijä. Voimaa on ja kulutus on erittäin kohtuullinen ajoi miten vain. Mitä pidemmän matkan tekee, korostuu ajoneuvon ominaisuudet, esim. Lappiin ajaessa raakautuu moni auto pois. Audin sisustasta pidän, Bemarin moottoria ja sen käyntiä jäin kaipaamaan, kojetaulua en pidä yhtä tyylikkäänä. Varauksin, koska kaikkeen tottuu, ja Bemari meni tähän naapuriin, joten tuttavuus jäi 2-3tkmiin. Mainio ajoneuvo sekin. 2 MB:tä on ollut, se ikivanha 200 D jota ei tässä yhteydessä enää voi verrata mihinkään, ja 500 SEC joka oli jo aikaa sitten, jolloin vertailua on mahdotonta enää tehdä. Kuitenkin CLS on kiinnittänyt huomion ja on ajatuksissa. Pitää totutella ajatukseen onko autokuume iskenyt, tarvitsenko todella sellaista? Sijoitin tähän rivaripäätyyn € 30 K remontin, sauna, keittiö, lasitettu suuri kuisti jne. Pyysin erästä LKV:tä arvioimaan, hinta on noussut € 120 K edellisestä arvioista. Alue on lähellä merenrantaa Espoossa, lapset jo omissa, mitä tässä yksikseni siivoilen pitkälti toistasataa neliötä. Mutta mitä loppujen lopuksi kannattaa sijoittaa autoon? Audeihin olen ollut tyytyväinen, aina, ei ongelmia, kiireetön vakaa ajotuntuma, pienet kulut, toimintavarma, muodot kauniit. Jo Audi 100 tullessaan -83 markkinoille oli todella linjakas, ja erittäin hyvä ajaa. Varmaan autojen ominaisuudet ovat kaventuneet nykypäivinä hyvin lähelle toisiaan. Joskus kerran kävin katsomassa uutta Avensis D4D:tä farkkuna, varmasti hyvä auto, mutten saa sitä fiilistä enkä omistamisen halua, joten jääkööt japanilaiset ainakin toistaiseksi. Vannomatta silti paras. Mutta liikkuessa Audi-BMW-MB segmentissä tarjontaa ei oikein sieltä päin ole, ja Lexus ei innosta, tullut lähemmäs -98 Audin muotoja kuten Infiniti, ja muovipläjäyskonsolit ja mittaristot. Jollekulle suurin haave, minulle ei.

    Nautitaan nyt vain edelleen Audista ja katsotaan mitä tulemaan pitää. Vene vesille viikonloppuna ainakin ensin, mahonki ja oregonin mänty kiiltää uudessa lakassa ja suomalainen mänty.

      
  • Noh vähän off topic, mutta.. Tykkään itse kanssa Audeista, mutta olen vain yhden omistanut, A4 Quattron. Melkein aina Audi on kuitenkin ollut yksi vaihtoehdoista, mutta sitten karsiutunut loppuvaiheilla.. Tuo fiilis on jännä juttu, itse ajelin n. viikko sitten focuksella ja auto oli todella hyvä ajaa, mutta siihen ei herännyt ei minkäänlaista omistamisen halua.. Sama juttu on ollut kaikkien japanilaisten kanssa, lukuunottamatta Nissan 350Z:taa, mitä rupesi oikeasti tekemään mieli, todella kiva auto ja siinä oli fiilistä!! Tietysti kojelauta japanilaisittain oli halvan oloinen, mutta muuten niin maukas paketti, että sitä voisi harkita.

    Nyt siirryin vähän aikaa sitten muutamasta MB:stä takaisin BMW:hen ja siinä on juuri sitä fiilistä, mitä arvostan. Sport Nappanahka penkit, vaalea jalopuu, suora kuutonen ja takaveto. Sillä tulee taas ihmeellisesti ajettua liian pienellä vaiheella kuullakseen tuota kuutosen laulua ja ajettua kiertotietä, jos on johonkin menossa, että saa vähän mutkia alle.. Nykyään kun melkein kaikki autot on hyviä ajaa, niin fiilishän se juuri on mikä ratkaisee.. Noh huominen on pyhitetty moottoripyörälle ja sunnuntaina veneen lasku. Siinä tosin tuoksuu vain lasikuitu, vaha ja isolohko kasin pakokaasut.. :wink:

    [individual muokkasi tätä viestiä 13.05.2005 klo 15:33]
      
  • Lainaus:
    13.05.2005 klo 14:45 SixPack kirjoitti
    Kuitenkin CLS on kiinnittänyt huomion ja on ajatuksissa. Pitää totutella ajatukseen onko autokuume iskenyt, tarvitsenko todella sellaista?


    CLS on kuvissa upea, muttei kuitenkaan livenä tehnyt sellaista vaikutusta. Itse vaihtaisin meidän 525:sen mielummin 600-sarjan BMW:hen, mutta meillä vaimo istuu isojen rahojen päällä joten kaikki riippuu neuvottelutaidoistani. :open_mouth:

      
  • Senverran "konemies" olen, että BMW:n kaunis ääni suoran 6:n ansiosta ja tasainen veto jäi pikkuisen päälle. Seuraava autoni saattaa hyvinkin olla 530 D Farkku. CLS on ehkä liian paljon "jotakin" mikä ei tällä hetkellä oikein istu ajatusmaailmaani. Olenkin useasti täällä korostanut miten olen asettanut järkisyyt vastaan tunnesyyt auton hankinnassa johonkin 80%:iin. Ne ovat ne tunne- ja fiilisasiat. Järkisyyt - hinta, kulutus, huolto ym. on yllättävän nopeasti käyty mielessä läpi. Ne jää 20%:iin tai sen alle. Jokainen tietää mihin on varaa, siitä valkataan sitten. Tiedostamatta tunne valtaa enemmän mielessä sijaa kuin mitä ehkä moni on valmis edes tunnustamaan.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit