En juuri ole täällä aloittanut uusia keskusteluja mutta nyt täytyy tehdä poikkeus sillä RX 400h on niin "erikoinen" kokonaisuus. Lopulliset tekniset tiedot on juuri julkistettu ja myynti alkaa USA:ssa 15.4.2005. Suomessa kai kesäkuussa.
Autossa on neljä voimanlähdettä (3,3 litrainen V6-bensiinimoottori, etuakselin sähkömoottori, generaattori ja taka-akselin sähkömoottori) yhteensä nämä tuottavat 594 hv (jatkuva teho rajoitettu lukemaan 272 hv).
Vääntö on uskomattomat 4740 NM! Vääntöä ei ole rajoitettu.
Yhdistetty EU-kulutus on 8,1 litraa/100 km. Alle 10 litran kulutukseen pääsemiseksi on tosin varmaan käytettävä aika säästeliäästi tuota ennennäkemätöntä vääntömomenttia. Kulutus on kuitenkin huomattavan alhainen kilpailijoihin verrattuna esim VW Touareg V8 14,8 litraa. Kaupunkiajossa hybridijärjestemän hyöty korostuu: RX 400h 9,0 litraa, Touareg 20,3 litraa.
Huiman väännön ansiosta ohituskiihtyvyys on 2,2 tonnia painavaksi maasturiksi huippuluokkaa esim 50-80 km/h vain 3,4 sekuntia.
Voimansiirrosta vastaa portaaton Electronic-CVT -vaihteisto ja maailman ensimmäinen täysin sähköinen nelivetojärjestelmä (kardaaniakselia tai mitään muuta mekaanista yhteyttä etu- ja taka-akselin välillä ei ole).
Turvallisuuspuolelta löytyy uutuutena VDIM-ajonhallintakonsepti. Kyseessä on maailman ensimmäinen täysin integroitu ajonhallintajärjestelmä ja kaikkia toimintoja ohjataan sähköisesti.
Lexuksen mukaan RX 400h:ssa onkin enemmän by-wire tekniikkaa kuin missään muussa autossa. Herättää tietysti pieniä pelkoja sähkövikojen suhteen.
Kokonaisuutena sellainen paketti että pakko käydä koeajolla. Taidan kuitenkin lainata vaimoni BMW:tä kun menen Lexus Centeriin niin päästävät varmasti koeajolle.
Mielettömät tehot ja posketon vääntö.
Onko linkkiä? Muistan lukeneeni, että tämä on etuvetoinen ja sähkömoottorit toimivat taka-akselin yhteydessä, ehkä muistan väärin.
Tässä toinen jossa on napamoottorit jokaisen pyörän kohdalla, ei ollenkaan bensamoottoria, vaan polttokennot, GM:n By Wire ohjaustoiminnot jne. http://www.automotorundsport.de/d/73932 lisää samasta linkissä http://www.h2cars.biz/artman/publish/article_654.shtml
Kilpailu on siinä mielessä hyvä meille kaikille, että jonkun tuodessa jotain poikkeuksetta markkinoille, on seuraava ilmiömäinen täysin puhdas ja saasteeton jonossa markkinoille. Sama tekniikka tulee Cadillac SRX SUV:iin. Nyt vain Cadillac-tehdas ei pysty vastaamaan valtavaan kysyntään.
Jotta kaikki eivät menisi vipuun uskoessa, että Lexus merkkinä olisi haavoittumaton, on Saksassa viime vuonna kutsuttu urakalla Lexuksia korjauksiin voimansiirron pettäessä http://automotorundsport.de/d/64170
Piti poistaa toinen identtinen vastaus.
Kone sekosi jo tuon Lexuksen teholukemista.
Tässä yhden koeajolla käyneen toimittajan mielipide
http://www.auto123.com/en/info/news/roadtest,view,Lexus.spy?artid=35385&pg=1
Ruotsinkielinen Auto Motor & Sport laski yhteistehoksi 594 hv joka tietysti on täysin teoreettinen lukema. Saatavilla olevista hevosvoimista valitaan aina ne 272 "taloudellisinta". Vääntölukema 3500 lb-ft eli noin 4740 NM oli mainittu kai lehdistötilaisuuden yhteydessä. Lukema on kyllä todella suuri. Priuksen vääntö on kai 478 NM ja sen sähkömoottori on noin 70 hv. RX 400h:n edessä oleva sähkömoottori on noin 160 hv ja lisänä vielä generaattori ja taka-akselin sähkömoottori. En sitten tiedä että voiko tosiaan olla 4740 NM!
Tuota noin, minkälainen voimansiirtosysteemi kestää tuollaisen väännön?
Ja muut seuraavat hybridi buumissa perässä.
Toyotahan myi hybridi lisenssin ainakin jo Porschelle.
GM, DaimlerChrysler ja Fordkin jo esittelivät omat hybridi mallinsa.
Niin sitä pitää!
Aika hullut konevaihtoehdot, tarkoitan siis mahtavat konevaihtoehdot. Nyt on kilpailijat vieläkin suuremmassa hädässä.
Taikasanat löytyvät alkuperäisestä viestistä:
olmi: Voimansiirrosta vastaa portaaton Electronic-CVT -vaihteisto ja maailman ensimmäinen täysin sähköinen nelivetojärjestelmä (kardaaniakselia tai mitään muuta mekaanista yhteyttä etu- ja taka-akselin välillä ei ole).
Hybridien, sähköautojen ja sähkömoottorien toimintaan voi tutustua esim. osoitteessa: http://www.howstuffworks.com/
Toyotahan myi hybridi lisenssin ainakin jo Porschelle.
GM, DaimlerChrysler ja Fordkin jo esittelivät omat hybridi mallinsa.
Niin sitä pitää!
Taitaa kuitenkin olla niin että Toyota, Honda ja Ford ovat ainoat joilla on hybridi myynnissä. Lisäksi Lexus, Nissan ja Daihatsu ovat vahvistaneet että heiltä tulee myyntiin hybridi tänä vuonna. Näistäkin ainoastaan Lexus tulee Suomeen. GM:n ja DaimlerChryslerin projektit ovat vasta konseptiasteella. GM tosin kutsuu yhtä Silverado avopakuaan hybridiksi vaikka siinä on ainoastaan se systeemi joka pysäyttää moottorin kun auto pysähtyy. En pidä sitä hybridinä.
Dodge HEV 315 hv Cummins diesel + sähkömoottorit
Opel Astra diesel + sähkömoottorit, oli koeajossa jossain lehdessä
Tarkoittaa sitä, että silloin Daimler-Chrysler ja GM ovat markkinoilla.
En ole niin tarkkaan seurannut kenellä tällainen jo on, Mercedeksellä on se jokaiseen malliin, oliko nyt -05 alkaen. Selvää on, että tulee löytymään jokaisen ajoneuvon nokalta. Tämä lienee välivaihe siihen kunnes polttokennoautot ovat valmiita markkinoille, kuten GM lupaa v. 2010. Se Sequel malli on jo pitkälle viety kokonaisuus.
Näin muuten sen Prius hybriiditaksin liikenteessä tänään Espoossa, ajattelin pitäsikö joskus hypätä kyytiin ja kuunnella miltä kuulostaa?
Ruotsin kuninkaalla on X5 V12-maasturi, tämä kanssa kova peli, ei tosin ympäristöystävällinen.
Ja prinsessa Madeleinella on Lexus RX300, jolla se kaahaa mummot kumoon poliisit perässä.
Ja kuninkaalliset Ruotsissa valittaa ettei ole tarpeeksi rahaa... lisäksi Ruotsin kuningas omistaa aidon AC Cobran.
Ja kaverini Benelli tai Agusta moottoripyörän. Niitä on vain 2 kpl Pohjoismaissa, toinen Ruotsin kuninkaalla.
Mitäköhän muita autoja/moottoripyöriä Ruotsin kuninkaalla on? Sillä kun tuntuu olevan nuo harvinaisuudetkin...
Opel Astra diesel + sähkömoottorit, oli koeajossa jossain lehdessä
Tarkoittaa sitä, että silloin Daimler-Chrysler ja GM ovat markkinoilla.
En ole niin tarkkaan seurannut kenellä tällainen jo on, Mercedeksellä on se jokaiseen malliin, oliko nyt -05 alkaen.
Pakko inttää vastaan. Markkinoilla ollaan mielestäni vasta kun auto on sarjavalmistuksessa ja myynnissä. Konseptiautossa on helppo esitellä mitä tahansa tekniikkaa. Opel Astra Hybrid ei ainakaan ole myynnissä ja uskallan väittää tuskin tuleekaan myyntiin sellaisena kun se nyt esiteltiin. Mersultakaan ei missään nimessä ole tulossa hybridiä myyntiin tänä vuonna. S-sarjan kohdalla on ollut puhetta syksystä 2006.
Kukahan nuo vääntölukemat on keksinyt. En ihan pian suostu niitä sulattamaan. Esim. Sisun 18-litraisessa turbodieselissä on maksimivääntö 2780 Nm.
Autoweb.comissa on kerrottu aika hyvin tekniikasta. Autossa on siis jutusta saamani käsityksen mukaan normaali polttomoottori 153 kW, sähkömoottori polttomoottorin yhteydessä 123 kW, sähkömoottori taka-akselilla 50 kW ja generaattori Ni-Mh-akkujen lataamiseen. Moottorien yhteenlasketuksi vääntömomentiksi sain 752 Nm, joka sekin tosin on paljon. Vääntöä, ja sen myötä tehoa on kuitenkin rajoitettu auto123.comin mukaan niin, että käytössä on maksimissaan 200 kW.
Liikkeellä on näköjään paljon sekalaista informaatiota. Virallinen lehdistötiedote kertoo: "The innovative electric AWD system employs a separate 50-kW electric motor (MGR) at the rear that provides up to 650 lb.-ft. of additional drive torque on demand. The system electronically varies front and rear torque distribution depending on traction conditions."
Autowebin mukaan taka-akselin sähkömoottorin vääntö on näköjään 96 lb-ft siinä on iso ero tuohon lehdistötiedotteen 650 lb-ft verrattuna.
Oikeastaan aika samantekevää, vääntöä on joka tapauksessa varmasti tarpeeksi.