[b]Volkswagen Polo 1.4[/b] uudeksi autoksi?

14 kommenttia

Harkitsen vakavasti seuraavanlaisen auton hankintaa uutena:

* Volkswagen Polo 1.4 viisiovisena
* Comfortline-varustelu
* Reflex-metalliväri (hopeansävyinen)
* Tumma kangasverhoilu ("Maxima antrasiitti")

+ pohjan ruostesuojaus
+ lohkolämmitin sisähaaroittimella
+ kitkatalvirenkaat
+ radio/CD-soitin
+ roiskelevypari eteen ja taakse

Toivon perusteltuja mielipiteitä ja näkemyksiä mielellään uuden Polon (tai jopa vastaavan) omistajilta.

Auto tulee kahden ihmisen käyttöön, ja sillä ajetaan pääasiassa taajamissa ja muutaman kerran vuodessa pidempää reissua. Kuormaa edustavat keskikokoinen koira ja pari matkalaukkua. =)

Kiitos etukäteen siitä, että viitsitte auttaa!



[Veijo muokkasi tätä viestiä 02.05.2004 klo 17:31]
  
  • Nyt kun Golf uudistui (lue: uuden mallin myötä hinta nousi roimasti) niin Polon hinnoittelu puoltaa taas sen hankintaa 'pikkuautoksi'.

    Climaticin itse kyllä lisäisin tuohon varustelistaan vielä. Vaikka itse et tällä hetkellä kokisikaan tarvitsevasi ilmastointia, niin se kannattaa uuteen autoon ottaa jo pelkästään jälleenmyyntiarvon vuoksi.

    Autona Polo on hyvä ajettava ja näppärän kokoinen - pieni jopa, mutta riittävän tilava juuri kuvailemissasi tilanteissa.

    [mla muokkasi tätä viestiä 02.05.2004 klo 17:52]
      
  • Onko muuten järkevää ruostesuojauttaa tuo pohja erikseen vaikka Polon sinkityksiä on kovasti kehuttu?

      
  • Kyllä siitä hyötyä on sitten kun auto vanhenee. Itse pidän autoa korkeintaan 4v, yleensä lyhyemmän ajan, kun kilometrejä kertyy niin paljon vuodessa. Usein autoa vaihdettaessa tuosta lisäsuojauksesta saatu hyöty harvemmin koskettaa minua, joten olen sen jättänyt uusiin autoihini tekemättä.

      
  • Itselläni tilanne on semmoinen, että tällä uudella Pololla olisi tarkoitus ajaa vähintään viisi vuotta - maksimissaan kymmenen. Jälkimmäinen sillä edellytyksellä, että auto ei ole koko ajan teloilla. Eli kyseessä on käyttöauto, jonka ajamme loppuun ja sitten ostamme uuden.

      
  • Lainaus:
    02.05.2004 klo 20:52 Veijo kirjoitti
    Itselläni tilanne on semmoinen, että tällä uudella Pololla olisi tarkoitus ajaa vähintään viisi vuotta - maksimissaan kymmenen. Jälkimmäinen sillä edellytyksellä, että auto ei ole koko ajan teloilla. Eli kyseessä on käyttöauto, jonka ajamme loppuun ja sitten ostamme uuden.


    Siinä tapauksessa auto kannattaa ehdottomasti ruostesuojata ylimääräisellä käsittelyllä. Siinä säästää sitten, kun autolla on jo ikää ja katsastusmies alkaa kiinnittämään huomiota pohjan kuntoon...

    Mitä itse autoon tulee, niin on varmaan ihan hyvä valinta. Itselläni edellinen auto oli Skoda Fabia, johon olin todella tyytyväinen. Vikoja ei ollut ja niin edespäin, mutta ajomelusta ja tehottomuudesta kärsittiin sen verran, että vaihdoin isompaan.

    Kannattaa tietysti koeajaa "kilpailijat", varsinkin samasta konsernista. Tarkoitan siis Skoda Fabiaa ja Seat Ibizaa.

      
  • Minulla on tuollainen 1,4 Poloinen ilmastointuna ja antrasiittisinisenä. Mielestäni auto on kokoluokkansa paras peli, joskin taitaa myös olla kalleimmasta päästä. Ajo-ominaisuudet ovat hyvät vaikka pidemmällekin matkalle, varusteet riittävät, 1,4 kone ok, tilat riittävät.

    Kärry on muuten hyvä mutta valitettavasti tässä yksilössä on ollut ns. ylimääräistä ohjelmaa:
    -autossa oli uutena vialliset renkaat
    -ilmastointilaitteen kompura vaihdettiin, kun se alkoi pitämään ylimääräistä meteliä (uusi vaihto saattaa olla edessä, kun sama meteli alkoi taas)
    -kojelaudan alapaneeli vaihdettiin, kun siihen tuli halkeama
    -moottorin ohjaussofta piti päivittää (ei niinkään vika),
    -vilkkuviiksi oli asennettu tehtaalla väärin -> kitisi -> säätö
    -Kuskin puolella, kynnyksen sisäpuolella olevaan verhoilumuoviin on ilmestynyt ihmeellisiä muovin väsymisjälkiä

    Nyt tällä hetkellä (n. 18 tkm):
    -jarrut ravistaa
    -kuskin oven lasi aiheuttaa natitaa lämpimällä säällä -> väärin asennettu?
    -kytkin aiheuttaa kummallisia värinöitä aika ajoin


    Kaikkein raivostuttavinta tilanteessa on ollut Stockmannin huollon kädettömyys asioiden korjaamiseksi. Jouduin käymään pajalla n. 14 kertaa, ennen kuin ongelmista päästiin jotenkin eroon. Tuo rengasjuttu erityisesti oli surkuhupaisaa touhua mutta ei siitä sen enempää.

    Summasummaarum: Auto on sinänsä hyvä (mielestäni kokoluokkansa paras ainakin paperilla / uutena) mutta kokoonpanolaadussa on ollut sanomista ja Stockmannin touhua ei voi kuin ihmetellä. Onneksi Helsingin Herttoniemen Stockmann lopettaa ja tilalle tulee VV-auton oma toimipiste. Toivon, että asiat edes hitusen menisivät eteenpäin. Muuten tämä Polo jää minun viimeiseksi VW:ksi.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 03.05.2004 klo 08:53]
      
  • Volkswagen on ylihinnoitellut tuotteensa. Silti suomalainen ostaa, kun elää siinä mielikuvassa, että auto olisi ominaisuuksiltaan hintansa väärti. VW:n tekniikka on yksinkertaista ja vanhanaikaista. Tämä näkyy jo vaikka polttoaineen kulutuksessa. Varsinkin uusi Golf on järjettömän hintainen ja suorituskyky ala-arvoinen (1.4).

    18 200 on todella kova hinta Polon kokoisesta kulkineesta. Moottorikaan ei ko. mallissa ole kovin erikoinen. Jos autohinnastoa selailee, huomaa että samaan hintaan saa jo eri luokan kulkineen, kuten Fiat Stilon (100 3-ov). Kävin koeajamassa Stilon ja auto kyllä vakuutti, varsinkin hiljaisuus oli yllätys. Hintaeroa Poloon tulee 1000e Stilon eduksi.

    Volkswagenin huolto on ainakin pk seudulla surkeaa. Esimerkkinä vaikkapa Espoon Stockmann auto, jonka pihasta haettiin Passat sisälle huoltoon 20 asteen pakkasyön jälkeen. Asentaja painoi ensin kaasun pohjaan, ja sen jälkeen käynnisti auton niin, että kone ryntäsi heti rajoittajaan.

      
  • Lainaus:
    03.05.2004 klo 09:02 SKP kirjoitti
    Volkswagen on ylihinnoitellut tuotteensa. Silti suomalainen ostaa, kun elää siinä mielikuvassa, että auto olisi ominaisuuksiltaan hintansa väärti. VW:n tekniikka on yksinkertaista ja vanhanaikaista. Tämä näkyy jo vaikka polttoaineen kulutuksessa. Varsinkin uusi Golf on järjettömän hintainen ja suorituskyky ala-arvoinen (1.4).

    18 200 on todella kova hinta Polon kokoisesta kulkineesta. Moottorikaan ei ko. mallissa ole kovin erikoinen. Jos autohinnastoa selailee, huomaa että samaan hintaan saa jo eri luokan kulkineen, kuten Fiat Stilon (100 3-ov). Kävin koeajamassa Stilon ja auto kyllä vakuutti, varsinkin hiljaisuus oli yllätys. Hintaeroa Poloon tulee 1000e Stilon eduksi...



    Totta, uusi golffi ei ole mikään erikoinen esitys ja 1,4:n konetta ei kannata autoon valita. Mutta Poloon kone sopii kuin nenä päähän, kulkee ok ja kulutus vähäistä. Vanhanaikainen = koeteltu tekniikka. Mitä pahaa, jos kokonaisuus toimii?

    Polon hinta ei tosiaan ole halvin mahdollinen mutta eroa ko. kokoluokan kilpailijoihin vastaavin varustein on alle 1000 euroa.

    Stilo onkin hyvä valinta sellaiselle, joka kaipaa tilaa mutta ei halua maksaa maltaita autostaan. Istumatyyppejä enempää kokemusta minulla ei ole mutta kuulemani/lukemani mukaan moottori 100 Stilossa ei ole kummoinen suorituskyvyltään mutta bensa maistuu. Muutekaan ominaisuudet eivät edusta koko-, eikä hintaluokkansa parhaimmistoa tiloja lukuunottamatta. Ja arvo tippuu kanssakilpailijoita nopeammin.

    5-ovinen Stilo 100 on samanhintainen kuin Polo. Itse veikkaan, että muutaman vuoden kuluttua tilannetta tarkasteltuna Polo-kuski saa autostaan paremman hinnan kuin Stilo-kuski. VW kiinnostaa, oli aihetta tai ei.

    Stockmannin palvelusta ja osaamisesta olen täsmälleen samaa mieltä.

    PS. Seuraava autoni tuskin on VW.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 03.05.2004 klo 12:14]
      
  • Käypä kokeilemassa Polon 1.4 TDI -konetta, vaikka sitä halvempaa versiota. Se sopii tuohon autoon paljon paljon paljon paljon paremmin kuin 1.4 bensa.

    Mitään merkitystä sun kilometrimäärillä tuossa ei ole, dieseli kantsii valita jo ihan mukavuussyistä. Mutta älä usko minua, vaan käy itse testaamassa!

    /Ari

      
  • Lainaus:
    11.05.2004 klo 15:14 RT-bemari kirjoitti
    Käypä kokeilemassa Polon 1.4 TDI -konetta, vaikka sitä halvempaa versiota.
    /Ari


    Kiitos vinkistä, mutta ajoa tulee vuodessa maksimissaan 15 000 kilometriä, todennäköisesti vähemmän. Niinpä bensakone tulee halvemmaksi, jos näin voi nykyhinnoilla edes sanoa. =)

    Pitkään harkittuani, muitakin autoja koeajaneena päätin tilata Polon.

      
  • Mielenkiintoista kuulla että muillakin on karvaita kokemuksia Stockmann-Auton huollosta. Entisenä SA:n edustaman automerkin asiakkaana asioin heidän huoltonsa kanssa muutaman vuoden ajan. Lopputulemana on se, että heidän edustamansa automerkit ovat henklökohtaisella sulkulistallani - ei siis Fordia, VW:tä, Audia tai Skodaa meidän talouteemme, kiitos. Ongelmallinen yksilöni koki vajaan kolmen vuoden aikana mm. vetonivel-remontin, kallistuksenvakaajien vaihdon, moottorin ohjauselektroniikan vaihdon kahdesti, pakoputken vaihdon, jne. Merkki jääkön mainitsematta, mutta se ei tosiaankaan ollut Skoda. Kohtalotoverit tunnistavat. Asenne huollossa oli kuin tee-se-itse-hallissa ("Mitä sa haluat että tähän laitetaan?" , "Missähän se vika mahtaa olla?", "Kukahan tämän ehtisi laittaa?"), ja mikäänhän ei oletusarvoisesti kuulu takuuseen ellei asiasta itse nostanut mekkalaa.... Nopeasti auto kiertoon, ei minulla ollut sitä varaa pitää. Yksilön jäljiltä ryhdyin noudattamaan periaatetta että jos valmistaja ei uskalla antaa autolleen 3v/100kkm takuuta, ei hän itsekään usko tuotteensa laatuun vaan hakee vain katetta huoltoasiakkailta.....

      
  • Olen kyseisessä paikassa tapellut useasti. Termostaatti vaihdettiin, uusi oli myös viallinen. Kolme kertaa sai viedä ennen kuin uskoivat osan olevan viallinen. Naisasiakasta yritettiin suoranaisesti huijata. Äitini (auton omistaja) sai soiton, että ohjaustehostimen pumppu pitää vaihtaa, hinta 500e. Totuus oli löystynyt letkunkiristin, hinta 0,5e.

    Kolarikorjaus. 1. kerta: kaikki maalatut osat (lokasuoja, puskuri, konepelti) oli naarmutettu asennuksessa. Kommenttina sain, että kyllä ne naarmut konepesussa häipyvät. 2. kerta sovittiin osien myllytyksestä-> vain kaksi osaa kolmesta oli myllytetty. 3. kerta, ei löytynyt aikaa. 4. kerta jäljelle jäänyt osa myllytettiin, ja tietenkin huonosti. Lisäksi "huollon" aikana tankista oli hävinnyt 1/4 tankillinen bensaa. Vihje: Ota aina kilometrit ylös kun viet autosi "huoltoon".

    EI KOSKAAN ENÄÄ MITÄÄN STOCKMANN-AUTOSTA!!

      
  • Ostakaa hyvät ihmiset hyvät Volkkari Polonne jostain muusta kaupasta kuin jostain huonosti palvelevaksi havaitsemastanne! Eihän sitä huonosti palvelevaa liikettä kuitenkaan automerkin tai -mallin viaksi kannata laskea - tai toisinpäin - olla ostamatta hyvää autoa jostain paremmin palvelevasta liikkeestä.

    Tulkaa vaikkapa Jyväskylään ostamaan Volkkarinne. 4 Volkkaria paikalliselta merkkilikkeeltä ostaneena (ja kriittisenä kuluttajana) voin antaa tunnustusta. Olen kierrellyt myös muiden merkkien paikallisissa merkkiliikkeissä ja kilpailuttanut tarjouksia jokaisen autonvaihdon yhteydessä. Jyväskylän VW-liike on - ei välttämättä paras - mutta parhaiden joukossa.

      
  • Itselläni on myös tuollainen Poloinen, 3 luukkuinen ja 1,9 TDI. En aja vuodessa kuin noin 20tkm mutta valitsin tehokkaimman dieselin juuri sen "riittävän" tehoreservin ja mahtavan väännön ansiosta. vaikka auto on madallettu (-35mm) ja siinä on suht leveät renkaat, ei se ole mikään kivireki mutta pysyy tiessä kuin liimattu. Ainoa asia joka vähän harmittaa on polon sivutuuliherkkyys ja ohjaus on mielestäni turhan kevyt suuriin nopeuksiin. Eikä "Uusi isompi Polo" nyt mikään varsinainen tilaihme ole. Yli 20000e pienestä autosta on paljon, mutta kyllä ainakin minun tapauksessani VW on täyttänyt kaikki odotukset niin laadussa kuin kestävyydessä jne. Ei ruostu (kuten F..D fiasko) ja kohdallani asiointi Turun VV-autossa niin myynti-, kuin huoltoasioissa on toiminut moitteetta. Huollattaminen ei tosin ole hirveän halpaa. Joten sinä, joka olet poloista hankkimassa, suosittelen lämpimästi TDI koneista poloa. :smile:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit