No niin, kolusin eilen illalla auton papereita siinä toivossa, että olisin löytänyt vanhoja tankkauskuitteja Saksan reissun ajalta. Valitettavasti löysin vain yhden, mutta matkapäiväkirjaani selatessa huomasin olevan mahdotonta sen merkintöihin perustuen laskea keskituntinopeutta, koska merkintäni eivät ole tarpeeksi tarkkoja
Sen sijaan löysin auton manuaalista lauseen, jossa mainitaan "kulutuksen puolittuvan, jos nopeutta pudotetaan 75 prosenttiin maksimista". Samalla sivulla oli kuvaaja nopeuden vaikutuksesta kulutukseen, mutta se on hyödytön, koska akseleilta puuttuivat yksiköt ja skaala. Tuolla perusteella näyttäisi olevan edullista valita auto, jolla haluttu 200 km/h on alle 75 % maksiminopeudesta. Hankalahkoa tulee olemaan, koska monilla valmistajilla on "herrasmiessopimus", että rajoitetaan maksimit 250 km/h:n.
Itse valkkaisin alle isohkon dieselin, mutta se on vain minun mielipiteeni...
Miten olisi käytetty Audi A8 jollain V6 TDI -koneella?
+ Sillä ainakin viitsii ajaa 200 km/h matkanopeutta (ei liikaa melua, ja kohtuullisen tukeva ajaa) + Käytetyt ovat edullisia. + Kulutuksesta löytyi kommentteja, esim:
maantiellä 90 km/h - kulutus 6 l/100km maantiellä vähän reippaammin - 7,5 l/100km moottoritiellä yli 160 km/h - 8,5 l/100km moottoritiellä täydellä kaasulla 230-240 km/h - yli 12 l/100km
Tarkemmin google:lla selailtuna näyttäisi siltä, että noin 2 litraiset 4-sylinteriset modernit diesel -moottorit olisivat taloudellisin vaihtoehto, jos matkanopeus pysyy noin 130 - 150 km/h:ssa. Jo 160 km/h:n nopeudessa alkaa olla joku isompi 2.5, 3.0.. yleensä 6-sylinterinen taloudellisempi.
esim. Audi A6 1.9tdi maantieajossa - 5.3 Liter moottoritiellä 160 km/h - 10-11L moottoritiellä 190km/h - 14,5L
Voi kyllä oman kokemuksenkin perustaallakin todeta, että Golf 1.9 TDI:n tankki tyhjenee aika nopeasti, kun sillä ajaa niin lujaa kun se kulkee +190 km/h (mittari jämähtää noin 200 km/h:n). Ei tosin ole enää kovin mukavaa kyytiä.
Tämän perusteella voisi todeta, että tuo ed. viestissä mainittu 75%:n sääntö on aika hyvin paikkansa pitävä.
BMW Alpina D3 näyttää aivan loistavalta vaihtoehdolta. Kulutus 200km/h nopeudessa on vain 10 litraa, mikä lienee alin tulos miltään normaalihkolta autolta. Juttua oli Autobildissä joulukuussa.
Muutkin arvot ovat ihan mukavat 2 litran diesel, 200hv 238km/h, 0-100 7.4s keskikulutus 5.7l/100
hinta saksassa 36 tonnia.
Sanoisin että ehkä tämän hetken hienointa moottoriosaamista.
No niin, kolusin eilen illalla auton papereita siinä toivossa, että olisin löytänyt vanhoja tankkauskuitteja Saksan reissun ajalta. Valitettavasti löysin vain yhden, mutta matkapäiväkirjaani selatessa huomasin olevan mahdotonta sen merkintöihin perustuen laskea keskituntinopeutta, koska merkintäni eivät ole tarpeeksi tarkkoja
Sen sijaan löysin auton manuaalista lauseen, jossa mainitaan "kulutuksen puolittuvan, jos nopeutta pudotetaan 75 prosenttiin maksimista". Samalla sivulla oli kuvaaja nopeuden vaikutuksesta kulutukseen, mutta se on hyödytön, koska akseleilta puuttuivat yksiköt ja skaala. Tuolla perusteella näyttäisi olevan edullista valita auto, jolla haluttu 200 km/h on alle 75 % maksiminopeudesta. Hankalahkoa tulee olemaan, koska monilla valmistajilla on "herrasmiessopimus", että rajoitetaan maksimit 250 km/h:n.
Itse valkkaisin alle isohkon dieselin, mutta se on vain minun mielipiteeni...
Miten olisi käytetty Audi A8 jollain V6 TDI -koneella?
+ Sillä ainakin viitsii ajaa 200 km/h matkanopeutta (ei liikaa melua, ja kohtuullisen tukeva ajaa)
+ Käytetyt ovat edullisia.
+ Kulutuksesta löytyi kommentteja, esim:
http://www.ciao.de/Audi_A8_2_5_TDI__Test_2885564
maantiellä 90 km/h - kulutus 6 l/100km
maantiellä vähän reippaammin - 7,5 l/100km
moottoritiellä yli 160 km/h - 8,5 l/100km
moottoritiellä täydellä kaasulla 230-240 km/h - yli 12 l/100km
Tarkemmin google:lla selailtuna näyttäisi siltä, että noin 2 litraiset 4-sylinteriset modernit diesel -moottorit olisivat taloudellisin vaihtoehto, jos matkanopeus pysyy noin 130 - 150 km/h:ssa. Jo 160 km/h:n nopeudessa alkaa olla joku isompi 2.5, 3.0.. yleensä 6-sylinterinen taloudellisempi.
esim. Audi A6 1.9tdi
maantieajossa - 5.3 Liter
moottoritiellä 160 km/h - 10-11L
moottoritiellä 190km/h - 14,5L
Voi kyllä oman kokemuksenkin perustaallakin todeta, että Golf 1.9 TDI:n tankki tyhjenee aika nopeasti, kun sillä ajaa niin lujaa kun se kulkee +190 km/h (mittari jämähtää noin 200 km/h:n). Ei tosin ole enää kovin mukavaa kyytiä.
Tämän perusteella voisi todeta, että tuo ed. viestissä mainittu 75%:n sääntö on aika hyvin paikkansa pitävä.
BMW Alpina D3 näyttää aivan loistavalta vaihtoehdolta. Kulutus 200km/h nopeudessa on vain 10 litraa, mikä lienee alin tulos miltään normaalihkolta autolta. Juttua oli Autobildissä joulukuussa.
Muutkin arvot ovat ihan mukavat
2 litran diesel, 200hv
238km/h, 0-100 7.4s keskikulutus 5.7l/100
hinta saksassa 36 tonnia.
Sanoisin että ehkä tämän hetken hienointa moottoriosaamista.