Avensis ja kiemurtelu

9 kommenttia

En löytänyt enää otsikkoa jossa oli paljon kommentteja Toyota Avensiksen kiemurtelevasta ajokäytöksestä. AKE on ilmoittanut vian olevan, ja mahdollisesti syyn luikertelevaan menoon, alapallonivelen huonosta laadusta ja huolimattomasta asennuksesta kokoonpanolinjalla, jolloin nivel ei ole aivan pohjassa, koska laatuongelmia on havaittu myös, tämä voi johtaa koko nivelen murtumiseen, ja ohjaus menetetään! Ympäri Eurooppaa on takaisinkutsukehoituksia lähetetty!

Tämä on elävä esimerkki siitä, että ajamme vain ja ainoastaan autoilla jotka on ihmisten suunnittelemia/tekemiä ja ehkä robottien kokooamia, mutta yli-hyviä autoja ei ole olemassa, kaikille voi sattua jotakin, kuten Lexuksen ongelmat voimansiirrossa, ja yhtälailla EU ja USA autoissa ilmenevät ongelmat.

  
  • Yleensä kun toiminnan laatua halutaan parantaa (laatujärjestelmät), tutkitaan ensisijaisesti sitä, miten syntyneet virheet käsitellään. Jos virheiden käsittelyn menetelmät ovat huonot, samoilla virheillä on taipumus toistua, jolloin virheiden kokonaismäärä kasvaa nopeasti.

    Takaisinkutsut ovat oikea tapa käsitellä autoissa olevia virheitä. Autovalmistajalla on selvä pyrkimys kehittää virheettömät osat ja korvata niillä virheelliset.

    Eräät autovalmistajat rajoittavat takaisinkutsut vain pakollisten, liikennettä vaarantavien vikojen korjaukseen. Muuntyyppiset viat hoidetaan nk. pidennetyllä, monesti "hiljaisella" takuulla. Tällöin autovalmistajan tarvitsee kustannuksellaan korjauttaa vain viat, jotka tietyllä aikavälillä ao. osistoissa ilmenevät, mikä on huomattavasti helpompaa ja halvempaa - ei tarvitse edes korjata osistojen vikoja tuotannossa.
    Niinpä markkinoilla on autoja, joissa vuodesta toiseen on katkeilevia jakohihnoja, vuotavia vetoniveliä, irtoilevaa korikittiä, löystyviä tukivarsia, periksi antavia ovensaranoita jne...

    Tärkeämpää kuin tarkastella takaisinkutsujen määrää on tutkia autovalmistajan valmistus- ja asiakaspalvelufilosofiaa.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 04.02.2005 klo 19:07]
      
  • Nii-in, Toyota ei ole ylihyvä laadultaan mutta jos Toyotan laatua verrattaan vaikka joihinkin tiettyihin eurooppalaisiin automerkkeihin silloin ainakin Toyotan laatu on ylihyvä. Mutta täytyy vielä todeta että on Toyotassakin vikoja, kuten olemme lukeneet.

      

  • Mihin AKE on tollasta ilmoittanut? Onko sulla antaa linkki johonkin? AKE on tälläsen sitten huomannut, mutta ei kukaan muu missään?

      
  • Lainaus:
    04.02.2005 klo 22:16 JackBauer kirjoitti

    Mihin AKE on tollasta ilmoittanut? Onko sulla antaa linkki johonkin? AKE on tälläsen sitten huomannut, mutta ei kukaan muu missään?


    Hiukan on SixPack harrastanut "taiteellista vapautta", kun on muistinvaraisesti kirjoitellut.
    Takaisinkutsukampanjat ovat AKE:n sivuilla seuraavan polun päässä:
    (Vas laita) Katsastus ja ajoneuvotekniikka -> Ajoneuvotekniikka -> Ajoneuvojen recall - eli takaisinkutsukampanjat.
    Nyt kyseessä ilmeisesti vuosi 2004.

      
  • Lainaus:
    05.02.2005 klo 08:27 MatLog kirjoitti
    Lainaus:
    04.02.2005 klo 22:16 JackBauer kirjoitti

    Mihin AKE on tollasta ilmoittanut? Onko sulla antaa linkki johonkin? AKE on tälläsen sitten huomannut, mutta ei kukaan muu missään?


    Hiukan on SixPack harrastanut "taiteellista vapautta", kun on muistinvaraisesti kirjoitellut.
    Takaisinkutsukampanjat ovat AKE:n sivuilla seuraavan polun päässä:
    (Vas laita) Katsastus ja ajoneuvotekniikka -> Ajoneuvotekniikka -> Ajoneuvojen recall - eli takaisinkutsukampanjat.
    Nyt kyseessä ilmeisesti vuosi 2004.

    Linkki on Tuulilasi tai Moottori lehti.
    Luin artikkelia hammaslääkärin odotushuoneessa, lehti oli -04.
    Tuskin tänä vuonna -05 on mitenkään erikoisesti vielä keretty ensin huomata tehtaan/alihankkijoiden/suunnittelijoiden/kokoonpanon vikoja, ja ryhtyä asian vaatimiin toimenpiteisiin. Avensiksen kiemurtelu on fakta edelleen. Huomaa Suomessa kun ollaan, kuinka kipeää tekee heti kun Japanilaisesta autosta on kyse. Tuntuu kuin se on ylimmän palvonnan kohteena, jota ei saa kritisoida. Halusin kommentilla vain tuoda porukan maan päälle takaisin, että Japanilainenkin on vain auto, se ei ole ylipalvonnan kohde kuten joistakin kirjoituksista ymmärtää. Siinä se kulkee muiden seassa.

      
  • Lainaus:
    05.02.2005 klo 10:14 SixPack kirjoitti
    Linkki on Tuulilasi tai Moottori lehti.
    Luin artikkelia hammaslääkärin odotushuoneessa, lehti oli -04.
    Tuskin tänä vuonna -05 on mitenkään erikoisesti vielä keretty ensin huomata tehtaan/alihankkijoiden/suunnittelijoiden/kokoonpanon vikoja, ja ryhtyä asian vaatimiin toimenpiteisiin. Avensiksen kiemurtelu on fakta edelleen. Huomaa Suomessa kun ollaan, kuinka kipeää tekee heti kun Japanilaisesta autosta on kyse. Tuntuu kuin se on ylimmän palvonnan kohteena, jota ei saa kritisoida. Halusin kommentilla vain tuoda porukan maan päälle takaisin, että Japanilainenkin on vain auto, se ei ole ylipalvonnan kohde kuten joistakin kirjoituksista ymmärtää. Siinä se kulkee muiden seassa.

    On sinne tällekin vuodelle kirjattu pari kampanjaa. Olen samaa mieltä siiitä, että kukaan aikuinen ajatteleva ihminen ei voi palvoa mitään automerkkiä kritiikittömästi - autot ovat sen verran monimutkaisia kokonaisuuksia, että hyvinkin tehtyinä niissä on aina vikojen mahdollisuus, ja muissakin ominaisuuksissa löytyy kohtia, jotka "itse olisi tehnyt toisin".
    Tunnustan, että pikkupoikana minä "palvoin" muutamia automerkkejä - eivät tosin olleet japanilaisia. Löysin juuri vanhan vihkon, johon olin 60-luvulla liimaillut purkkapakkauksissa olleita autonkuvia.

      
  • Lainaus:
    04.02.2005 klo 16:30 SixPack kirjoitti
    En löytänyt enää otsikkoa jossa oli paljon kommentteja Toyota Avensiksen kiemurtelevasta ajokäytöksestä. AKE on ilmoittanut vian olevan, ja mahdollisesti syyn luikertelevaan menoon, alapallonivelen huonosta laadusta ja huolimattomasta asennuksesta kokoonpanolinjalla, jolloin nivel ei ole aivan pohjassa, koska laatuongelmia on havaittu myös, tämä voi johtaa koko nivelen murtumiseen, ja ohjaus menetetään! Ympäri Eurooppaa on takaisinkutsukehoituksia lähetetty!


    Minä en oikein jaksa uskoa, että edellä mainittu olisi syy aven suuntavakavuusongelmiin. 2 ja 2.4-litraiset bensat ja diisselit ovat olleet 1.6/1.8-koneita etevämpiä, kun niissä on hydraulinen ohjaustehostus. Mielestäni kyseessä on enemmänkin suunnittelutekninen vika kuin kokoonpanovika. Mutta hyvä, jos suuntavakavuusongelmat ratkeaisivat tuolla tempulla.

    Kyllähän Tojoissakin vikoja on mutta ko. merkki sentään hoitaa viat pois päiväjärjestyksestä mukisematta.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 05.02.2005 klo 14:48]
      
  • Ihan yleisesti takaisinkutsuista. Olipa merkki tai malli mikä tahansa niin usein on tilanne se että autoja on valmistettu ehkä 100 000 ja sitten 1-2 on ollut vika jonka takia kaikki on kutsuttu tarkistukseen. Takaisinkutsukamppanjat ovat niin kalliita että ne merkit joiden markkinointiin kuuluu laadun korostaminen ovat varmasti ensimmäisinä kutsumassa autojaan takaisin. Voisi olettaa että jos olisi pienikin mahdollisuus olemassa että Maybachista hajoaisi joku osa niin kaikki autot varmaan tarkastettaisiin heti vaikka yhtäkään valitusta ei olisi tullut.

      
  • Älkää hengästykö.Ei avensis ole japanilainen.Tosin pidän kyllä nokian kännykkäänikin suomalaisena vaikka on saksassa tehty.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit