Nykyinen autoni (307 wagon) ei enää tunnu riittävän perheemme tarpeisiin. Tavaratilaa on kyllä tarpeeksi, mutta takpenkille tarvittaisiin lisää leveyttä ja myös jalkatilaa. Mikä näistä isommista autoista tarjoaa eniten tilaa juuri takapenkille, ja ensisijaisesti juuri leveyssuunnassa. Miten esim. A6 ja V70 kumpi autoista on tilavampi?
Myös nämä uudet tila-autot (verso, touran) miten näiden autojen takatilat suhteessa ismompiin farmareihin?
Mikäli tarpeesi on kuljettaa vain 5 henkilöä, itse katsoisin ehdottomasti City-maasturin suuntaan. Tilaa sekä ihmisille (varsinkiin jalkatilaa takanakin), että tavaroille on huomattavasti enemmän kuin esim. kahdessa mainitsemassasi, kulutus ei ole noihin verrattuna sen kummempi ja ominaisuudet sopivat hyvin suomalaisiin tarpeisiin.
Tilavista tuon luokan autoista tulee mieleen CR-V ja Santa Fé.
Minä tutkisin kokoluokkaa isommat farkut, kuten Mondeo, Passat, Vectra jne. Näissä tavaratila on hitusen isompi kuin nykyisessä mutta takapenkille tulee lisää tilaa. Audista en tiedä mutta Volvo V70 ei ole niin iso kuin ehkä olettaisi. Mondeo ja Passat ovat mielestäni isompia.
Noihin farkkuista sen verran että Mondeosta on stockalla kantaasiakastarjous maaliskuun ajan. Autosta saa muistaakseni hieman yli 3000 euron alennuksen ja talvinakit erikoishintaan. Lisäksi rahoitus on normaalia edullisempi. Eli jos mondeo kiinnostaa niin tuo kannattanee tarkistaa. Taustalla lienee syksyllä tuleva facelift.
Yleisesti kannatan itse tila-autoja (vai mikä virallinen termi nyt sitten onkaan...), eli juuri zafira, touran, verso -linjaa.
Vaikkka autot ovat (?) ulkomitoiltaan noita isompia farkkuja pienempiä, on käytännön tilaa mielestäni runsaasti. Tilaa tuo tavaratilan korkeus ja muunneltavuus, jota kautta ominaisuudet lyövät perusfarkun. Varsinkin tavaratilan korkeus tuo merkittävää tilalisää. Omaa kokemusta on vanhemmasta Passatin farkusta ja opelin Zafirasta. Zafirasta jäi hyvät fiilikset ja seuraavaksi autoksi haettiin jälleen tila-autoa.
Uudeksi autoksi valikoitui uusi 6-paikkainen Mitsun Grandis. On vielä astetta isompi, muttei vielä jenkkien luokkaa.
Grandis on hyvä, mutta noista pienemmistä uusi Corollan Verso on mielestäni paras. Se omaa parhaimmat sisätilojen järjestelyt (mm. täysin tasainen lattiatila penkit käännettyinä) ja on muutenkin kelpo pakkaus.
Isoista taas ehdottomasti makein on Chrystlerin uusi iso Voyager, jossa on Stow'n Go -penkkijärjestelmä. Iso, tilava ja kallis
PS: Sen verran pitää huomauttaa että omat kokemukset liittyvät enemmän tavaran kuljetukseen kuin ihmisten siirtelyyn. Tosin Zafiraan sai mahdutettua 7 henkeä mutta tavarat piti ottaa syliin. Grandis on selkeästi isompi tässä suhteessa, mutta takapenkkitilat voivat olla suuremmat esim. V70 Volvossa.
Ilmoitetuissa mitoissa voi olla lähteestä riippuen yllättävän suuria eroja. Esim. tuolle mainitulle Honda CR-V:lle ilmoitetaan tuossa yllä olevan autohinnaston tietojen mukaan tavaratilaksi VDA-normin mukaan 628/1568 litraa, joista ensin mainittu on suorastaan ällistyttävän suuri. Hondan esitteessä (http://www.honda.de/content/service/car/19080_27839.html) ilmoitetaan kuitenkin maltillisemmin 527/952 l, mistä edellinen on erinomainen lukema sekin citymaastureille, joiden tavaratilat ovat usein tuskin 400 l. Tärkeimmät mitat kannattaa vertailla itse, mielellään mittanauhalla. Silloin mittaustapoihin ei tule heittoa verrokista toiseen.
EDIT: Tässä tapauksessa ero johtuu siitä, että tavaratilan koko on ilmoitettu takaistuimien etäisyyden ollessa eri äärilaidoissa. Pelkkää (optimistista) lukua tuijotettaessa ei siis saada kaikkea olennaista tietoa.
952 l on ilmeisesti mitattu takaistuimet kaatamalla saatava tila ikkunoiden tasolle, ja suurin epäilemättä kattoon saakka.
Farmareita on muotoiltu sekä kuljetuskapasiteetin että jonkin muun tavoitteen ehdoilla. Itseäni miellyttää eniten optimaalinen tilankäyttö.
Autosta kuin autosta saa 3000 euroa alennusta kun lähtee tinkaamaan. Tietty tuossa ei tarvitse nähdä enää tinkaamisen vaivaa.
"Kaksi edellistä kulkinetta yli 10% alennuksella hankkinut"
Itselläni oli muutama aika sitten samantyyppinen valinta. Pitkän arvuuttelun, vertailun ja tietysti koeajojen perusteella itse valitsin Opel Vectra Wagonin. Toistaiseksi olen ollut tyytyväinen valintaan.
Loppusuoralla meillä oli samaa hintaluokkaa (suunnilleen) edustavat :
- Touran
- Vectra Wagon
- Octavia Combi (uusi)
kaikkista automaattivaihteinen versio.
Touran oli meidän (korostan meidän) tilantarpeisiin pieni. Octavia ei ollut vaimon 1. suosikki joten valinta oli helpohko... Täytyy sanoa että DSG oli mainio vaihteisto yli ~10 km nopeuksissa. "Ryömiminen" oli sillä hieman sanoisisnko töksähtelevää.
Sama projekti täälläkin. Meillä on V70 Classic ja hieman leveämpää takapenkkiä haeskellaan. Volvo on kyllä osoittautunut aika kilpailukykyiseksi. Tila-autoista kannattaa katsastaa vain sellaisia malleja, joissa on kolme erillistä takaistuinta. Esim. Mitsu Grandisin keskipaikka on aika epämukava. Jopa pienempi kuin Volvossa. Myöskään senttimetrit ei kerro totuutta. Esim. kapeampi Touran on selvästi parempi takapenkiltään kuin leveämpi Ford C-Max. Isoista tila-autoista ainakin Ford Galaxy/Seat Alhambra ja Chevrolet Trans Sport saa ostaa kolmipaikkaisella keskirivillä. 307 farkku on muuten takapenkkiolosuhteiltaan aika hyvä. Huomaat, kun käyt katselemassa muita vaihtoehtoja.
307 on kyllä aika tilava. Mondeo, Vectra ja C5 ovat isommista farmareista tilavimmat, Mondeossa kontti on hyvin käytännöllisen neliskanttisen muotoinen. Siinä on parempi tilatarjonta kuin V70:ssä. V70 on kyllä myös hyvä valinta, mutta erittäin kallis ylläpitää kaiken kaikkiaan Mondeoon verrattuna.
Kaikki tila-autot eivät suinkaan ole niin tilavia kuin luulisi, niissä on myös paljon korkeussuuntaista hukkatilaa joka kyllä antaa tilan tuntua mutta sitä on vaikea käyttää. Litrat eivät kerro kaikkea. Kannattaa siis vertailla tosissaan. Käy katsomassa Voyageria, jos haluat oikean tila-auton... Monissa eurooppalaisissa / japanilaisissa tila-autoissa myös hinta nousee aika korkeaksi ennenkuin ne saa sellaisella koneella joka niiden kokoon/kuormaan/ilmanvastukseen suhteutettuna riittää. Farmarit ovat kyllä parempia ajaa yleisesti ottaen.
Citymaastureissa on joissain hyvin tilaa, mutta itse en pidä niiden ajo-ominaisuuksista maantiellä ja kulutuksetkin nousevat käytännön ajossa samalle tasolle kuin V6-koneisten farmarien joissa potkua on kuitenkin hivenen toisella tavalla. Nuo "halvemmat" citymaasturit ovat minusta myös kovin äänekkäitä, ei mitään mannaa matkustusmukavuudelle sekään.
Honda Accordin farkku on luokkansa tilavin. Myös parhaimman näköinen. Kestävin. Laadukkain. Huippuhyvä ajaa. Varustelluin.
Hohhoijaa...
Farmarit ja tila-autot yleistyvät huimasti, mutta miksi? Kenelle ei V70 takapenkin leveys riitä, kolme lastenistuinta rinnakkain? Ennen perhe on mahtunut Datsun 100A:han ja nyt samaan tarvitaan pakettiauto. No onhan kansa tosin Euroopan lihavinta (myös lapset), joten sen ehkä ymmärtää. Mutta kulkeeko tuota tavaraa niin paljon, että tarvitaan paketti/tila-auto?
Tourania kehutaan tällä palstalla, mutta onko kukaan teistä koettanut istua takapenkillä? Täysin vaakatasossa oleva istuinosa, joka on vielä kovakin.
Tätä olen joskus itsekin ihmetellyt .
Ford tutki C-maxia tehdessään sen tulevaa markkinasegmenttiä. Euroopanlaajuisessa tutkimuksessa todettiin, että suuri osa ko. segmentin autonostajista on sellaisia, joilla ei edes ole lapsia!
Joo, kolme lastenistuintapa hyvinkin takapenkille.
Olen täysin kyllästynyt koko autosavottaan, alkaa loppua vaihtoehdot.
Vaatimus olisi tämä: takapenkille 2 lasta + aikuinen tai kolme lastenistuinta rinnakkain. Etupenkille pitäisi saada myös silloin tällöin lastenistuin eli airbag pitäisi voida kytkeä pois. Sitten konttiin pitäisi sopia vaipat + rattaat + sälää...ja kuitenkin mahtua parkkiruutuunkin.
Tila-autoista Grandis olisi muuten hyvä, mutta siinä on kapea keskipenkki eikä ristiselän tukea kuskilla. Tourankin vaikutti kohtuulliselta, mutta kova jousitus ja liikaa rengasmeteliä. Galaxy/Alhambra on vikaherkkiä tilastojen mukaan (tilankäytöltä nuo olisivat meille ehkä sopivimmat toistaiseksi + airbag-kytkin löytyy). Mondeossa liikaa moottoriääntä.
Täytyy käydä vielä tutkimassa uusi Passat ja/tai koittaa löytää uudempi V70 ilman repsikan puolen airbagiä tai Audi A6 airbag-katkaisijalla. Onko kokemusta Alhambran tai Galaxyn luotettavuudesta?
Uudemmissa Voyagereissa on penkit 2+2+3, joten ei sekään käy.
Kyllähän lisää rahaa tiskiin lataamalla varmaan saisi sopivankin vekottimen, mutta alkaa tuossa 40 000:n hujakoilla alkaa huimata.
SKP:lle: Se on tämä turvaistuinhomma sekoittanut koko homman. Ennenhän 100A tosiaan veti 6-henkisen perheen. Aikuiset eteen, kolme penskaa takapenkille ja neljäs takaikkunalle nukkumaan. Mutta ei siihen ainakaan meillä ole paluuta.
Meillä on samanlaiset autotarpeet ja valitsimme Corolla Verson. Olemme olleet tyytyväisiä ja mahtuneet hyvin myös viikonloppukamojen ja rattaiden kanssa. Pidempää reissua ei ole vielä tullut tehtyä. Kokeilimme myös lähes kaikki alle 40t autot kyllästymispisteeseen asti. Alussa päätin myös että en varmasti osta japanilaista ja niinhän sellainen tuli sitten ostettua.
Syksyllä on tulossa Mazda 5, joka näyttää kuvien perusteella ihan kohtuulliselta.
Lasten istuttaminen ihmetyttää minuakin. Miksi kummassa autotehtaat eivät voi tuottaa "turvallisiin" "perheautoihinsa" kelvollisia pienten matkustajien istuinratkaisuja. Nyt pelleillään tarvikkeina hankittavien istuinten kanssa. Niiden todellinen turvallisuus on useimmiten testien ja arvailujen varassa, ovat hankalia kiinnittää ja irrottaa, vievät paljon tilaa ja maksavat maltaita.
Tourania kehutaan joo. Itselleni on Touran tulossa (vielä satamassa), ja siihen päädyttiin hulppeiden takajalkatilojen se reilun tavaratilan takia. Takapenkin istuinosan suoruutta en huomannut, mutta fakta on että kaikkeen ei osaa huomiotaan kiinnittää autoliikkeitä kierrellessään. Kokonaisuutena Touranin keskimmäinen penkkirivi oli kokemistamme parhaasta päästä.
Hylkylistalle jäivät mm. Corolla Verso pienten sisä/tavaratilansa takia. Avensis Verso ja Mersun Vaneo kokonaan irrotettavine takaistumineen. Mitsu Grandis huonon takakeskipaikan takia. Myös Skodan Octavian farkkua käytiin katsomassa, mutta farkku ei ole tila-auto.
Ennakkoluulojeni takia kokonaan jätettiin tutustumatta Opelin Zafiraan ja Renun Grand Sceniciin.
Ja lähtökohtainen tilantarve meillä oli tosiaan paikka kolmelle turvaistuimelle, kahdelle aikuisella ja viikonlopun tavaroille. Kaupungissa ja arkena emme paljon kruisaile (ainakaan vielä). Ja muunneltavuutta haimme ja saimme valitsemalla varusteeksi kolmannen penkkirivin.
Tulossa olevista uutuuksista sarjassa "iso farkku / tila-auto" pidän erittäin mielenkiintoisena uutta Fiat Cromaa. Ennakkokehujen ja ulkomaan lehtien mukaan tolkuttoman tilava ja kohtalaisen mukava auto. Hintaa Cromalla on Saksassa n. 5000 EUR vähemmän kuin vastaavasti varustellulla Vectra-farkulla (Croma rakentuu sedan/GTS-Vectran pohjalevylle ja on varustettu GM:n 2,2-litraisella koneella).
Ennakkoluulojen perusteella tuo on tietysti useimmille mahdoton ostos, Fiat ja vielä kaiken lisäksi Croma ja Opeliin perustuva. Hui.
Tourania kehutaan joo. Itselleni on Touran tulossa (vielä satamassa), ja siihen päädyttiin hulppeiden takajalkatilojen se reilun tavaratilan takia. Takapenkin istuinosan suoruutta en huomannut, mutta fakta on että kaikkeen ei osaa huomiotaan kiinnittää autoliikkeitä kierrellessään. Kokonaisuutena Touranin keskimmäinen penkkirivi oli kokemistamme parhaasta päästä.
Hylkylistalle jäivät mm. Corolla Verso pienten sisä/tavaratilansa takia. Avensis Verso ja Mersun Vaneo kokonaan irrotettavine takaistumineen. Mitsu Grandis huonon takakeskipaikan takia. Myös Skodan Octavian farkkua käytiin katsomassa, mutta farkku ei ole tila-auto.
Ennakkoluulojeni takia kokonaan jätettiin tutustumatta Opelin Zafiraan ja Renun Grand Sceniciin.
Ja lähtökohtainen tilantarve meillä oli tosiaan paikka kolmelle turvaistuimelle, kahdelle aikuisella ja viikonlopun tavaroille. Kaupungissa ja arkena emme paljon kruisaile (ainakaan vielä). Ja muunneltavuutta haimme ja saimme valitsemalla varusteeksi kolmannen penkkirivin.
Ihan aiheesta kehutaan. Mikäli ulkonäköseikoilla ja hinnalla ei ole (esim. 2000 euron heitto suuntaan taikka toiseen) suurinta mahdollista merkitystä, niin pienien tila-autojen tasaisimman tuotteen olet valinnut. Millä koneella tilasit Touranisi?
By the way, itse olisin katsastanut vielä lisäksi tila-autoa ostaessa, mitä tarjottavaa olisi ollut Kialla Carensin ja Carnivalin muodossa sekä Hondan FR-V:n, taikka jäänyt odottamaan uutta kaunistunutta Zafiraa... Myös Golf Plussa voisi tulla kyseeseen...?
Touranissa on paljon hyviä puolia. Ihmetyttää vain miksi hyvä auto on pilattu julmetulla rengasmelulla. Muutenhan ja varsinkin dieselkoneella auto on todellakin tasaisen hyvä. Ulkonäkö on makuasia.
Ulkonäkö on tosiaan makuasia, kuten tyylikin...
Itselläni auton ulkonäkö on nro 1. Touran vain tuntuu olevan auto, jossa muotoilulla ei ole mitään sijaa, ainoastaan käytännöllisyydellä. Sen voisi siis valmistaa vaikkapa Patria tms.
Onko niin, että perheellisen auton värillä tai muotoilulla ei ole mitään merkitystä valintaan, ainoastaan senteillä?
Ja mikäköhän vika mahtaa olla Touranin muotoilussa? Jos autoon pitää saada paljon tilaa sekä matkustajille, että tavaroille, niin ei paljoa vaihtoehtoja löydy, paitsi sitten pakettiauto mallinen.
Jos tila-autoista ei löydy tarpeeksi tilaa, niin ostakaa esim. VW multivan(pirun kallis), caravelle tai transporter, vaikka Carsportin varustelulla. Ja jos ei voi paljon kukkaron nyörejä avata, niin hakekaa sitten vähän vanhempaa, alkaa hinnatkin olemaan oikeaa luokkaa.
Onhan Touran ruma, tai ainakin mitäänsanomattoman näköinen, sekä sisältä että ulkoa. Omistajatkin kutsuvat sitä arkkupakastimeksi pyörillä... Mutta sellaisia on ikävä kyllä suurin osa noista vähänkin isommista tila-autoista. Saa nähdä miltä uusi Zafira näyttää luonnossa.
By the way, itse olisin katsastanut vielä lisäksi tila-autoa ostaessa, mitä tarjottavaa olisi ollut Kialla Carensin ja Carnivalin muodossa sekä Hondan FR-V:n, taikka jäänyt odottamaan uutta kaunistunutta Zafiraa... Myös Golf Plussa voisi tulla kyseeseen...?
2.0-litraisella bensakoneella auto tilattiin, jotta autolla pääsisi tarvittaessa turvallisesti ohikin. Naftamyllyn olisin oikeasti halunnut, koska pidän sitä ominaisuuksiltaan parempana, mutta siihen Suomen verottaja ei antanut mahdollisuutta.
Korealaiset jätin rauhaan, koska olin ostamassa autoa 15 vuoden periodille ja Suomen oloissa niistä ei ole vielä kovin paljon ehtinyt kokemusta kertyä. Myöskään menestys TM:n tarvitestissä ei ollut mairitteleva.
Myös siinä mielessä minulle kävi auton ostossa hassusti että japanilaista lähdin ostamaan, mutta saksalaiseen päädyin. Eli päinvastainen tilanne kuin nimim. Rollingstonella. Toivottavasti en joudu päätöstäni katumaan (huom. seuraavan 15 vuoden aikana)!
Jos tosiaankin haluaa ison farkun ja ihan suht hyvän näköisen ja hinnaltaankin kukkarolle sopivan, niin kannattaa kääntyä Skodan puoleen ja valita Octavia Combi. Onhan se SKoda, mutta....