Aensiksen ohjaus

14 kommenttia

Onko kukaan tutkinut mistä johtuu avennsiksen huono suuntavakavuus.Olen pettynyt aveen(2Lvm04)kun se on jatkuvasti ajettava myös suoraan,sillä ei nauti ajamisesta kuin pätkä ajossa,saksalainenko vaihdettava takaisin?

  
  • Kyllä se taitaa valitettavasti olla ominaisuus. Osasyy on tietty Suomen huonokuntoiset, urautuneet tiet, mutta ei Aven ohjaus oikein vieläkään ole parhaiden eurooppalaisten tasoa. Ohjausta kyllä parannettiin uuden mallin myötä, mutta vieläkään suuntavakavuus ei ole täydellinen ja ohjaus on vielä vähän tahmea Toyotan tyyliin.. Toyotan parhaat puolet eivät liitykään ohjaukseen, vaan kestävyyteen. Suuria ongelmia on tuskin odotettavissa, mutta jos ajettavuus on sinulle tärkein seikka, on ehkä parempi vaihtaa esim. Alfa Romeoon tai BMW:hen... Kovin järkeväähän ton ikäisen auton vaihto toiseen ei ole, mutta sen varmaan jo tiesitkin

    :confused:

      
  • Auto on hyvä kaupungissa ja lyhyessä ajossa mutta pitkällä siihen jatkuvaan ajamiseen tympääntyy. Se kyllä menee hetkellisesti suoraan kun olosuhteet on lentokenttämäiset eikä mitään häiriötekijöitä ole ( tie ei kallista ,aaltoile,ole urainen,koloinen,eikä tuule tai rekka tuu vastaan).Se lähtee pois suunnasta jotenkin epäloogisesti oik. tai vas.ei niinkun eurooppalaiset että tunnet sen selkäytimessä ja ohjaat kuin vaistolla.Samoja teitä ajellut vuosikausia muillakin autoilla niissä ei ollut tätä vikaa.Olen kokeillut useammalla avella sama vaiva kaikissa.Ehkä vain opittava aven kujeet?Se vanhasta pois oppiminen vaikeinta.

      
  • Olen myös pohtinut näitä ohjaukseen liittyviä asioita. Omalta kohdaltani olen tullut siihen tulokseen, että kun kerran en oikeastaan ole koskaan kunnolla ajanut autoa, joka olisi saanut yleisesti tunnustettua arvostusta hyvästä ohjauksestaan, niin en osaa kaivata parempaa.

    Todennäköisesti autoillessani joudun jatkuvasti korjaamaan suuntaa yms., mutta siihen ei vaan tule kiinnittäneeksi huomiota. Minä vaan ajan...

    Jotta pysyisin edelleen tyytyväisenä autoilijana, minun kannattanee pysyä vastaisuudessakin poissa lukuisista koeajomahdollisuuksista, ennen kuin olen tosi mielellä autonvaihtopuuhissa :grin:

      
  • Lainaus:
    08.05.2004 klo 12:39 juupeli kirjoitti
    Jotta pysyisin edelleen tyytyväisenä autoilijana, minun kannattanee pysyä vastaisuudessakin poissa lukuisista koeajomahdollisuuksista, ennen kuin olen tosi mielellä autonvaihtopuuhissa :grin:


    Tuo on harvinaisen totta, itselläni se ei oikein ole mahdollista, koska pitää tehdä koeajoraportit uusista malleista...

    nimimerkki: kolmas auto menossa 1,5 vuoden sisään... :kiss:

      
  • Eikös yleisesti ole väitetty, että 2L-avensis menee paljon vakaammin kuin pienempimoottoriset vaihtoehdot, kun ohjaustehostin ei ole täyssähköinen (ja kenties auton keula on painavampi?). TM:n farkkutestissä 2-litrainen ave arvosteltiin ongelmattomaksi ajoautoksi maantieajossa mutta aiemmin testatut pienempikoneiset mallit ovat saaneet haukkuja. Samat kommentit ovat tulleet myös muilta autolehdiltä.

    Eli jos 2-litrainen ave seilaa tiellä, niin voikohan vikaa löytyä autosta? Paranisiko tilanne toisilla/paremmilla renkailla?

      
  • En ole huomannut mitään moitittavaa uuden Avensiksen ohjauksessa kesäkelissä. Ennakkoon pelkäsin sähköisen ohjaustehostimen erilaisuutta, mutta en ole huomannut mitään ihmeellistä. Kyseessä on 1.8 farkku.

    Uraisella ja jäisellä tiellä autoa saa ohjata koko ajan ja tämä hieman harmittaa. Mielestäni autossa on aivan liian leveät renkaat talvikäyttöön (205/55R16). Olisikohan tuntuma parempi kapeammilla renkailla nimenomaan uraisella ja jäisellä tiellä? Edellinen Toyota oli vm. -97 Carina farkku ja se meni tuollaisella tiellä paljon vähemmällä ohjaamisella. Renkaina Carinassa oli 175/70R14.

      
  • Itse epäilen takaakselia perustekijäksi tässä oireessa,kun sama vika vaivaa koko mallistoa.Ohjauksen tehostuksella ei silloin ole vaikutusta kun ratti on paikallaan, vasta sitten kun sitä käännetään on siinä alkutunnossa erilaisuutta riippuen onko sähkö vai hydraulitehostus .Renkailla voi olla suurikin merkitys,omani oli talvirenkailla( continental viking contac )tosi vaikea vaikka rattia ei liikuttanut yhtään auto vaihtoi suuntaa ennalta arvaamatta oik. tai vas.Tuntuu siltä että toyatahuolto siirtää ongelmaa vain sähkö tehostajan piikkin.Auto on mitattu ,kokeiltu eri rengas paineilla.Huollossa sanottiin että ei he voi sille mitään se on normaali avensis.

      
  • Tuo rengasasia Avensiksessa on hiukan vaikea, koska valinnanvaraa ei paljoa ole. 16" renkaita ei vakiota parempana kokona taida saada vai onko olemassa 195/60-16 renkaita, joita TM:n mukaan uudessa Volvossa käytetään? Muiden lähteiden mukaan Volvon rengaskoko on sama kuin Avensiksessa tai vielä kamalampi. 15" koossa 195/65 olisi kehältään vastaava, mutta sopivien vanteiden löytyminen voi olla vaikeata. Jarrut periaatteessa vaativat 16" vanteet. 185/70-15 valmistus taitaa olla lopetettu ja 175/70-15 tuntuu jo alimittaiselta, jos niitäkään enää mistään saa.

      
  • Olen kuullut että mutkissa Toyota Avensiksen ohjaus on huono, voisiko joku selittää miten se on huono? Ainakaan Avensis ei ole suuntavakaa mutta entä mutkissa`?

      
  • Olet kuullut höpöjä. Ei nykyisin tehdä huonoja autoja. Poikkeuksina Perodua ja Lada.

      
  • Jos jaara pidät ajettavuutta tärkeänä. Osta urheílullinen ajettava Alfa tai vaikka Audi (erinomainen ajettavuus). :wink:

      
  • Ei Audi ole erinomainen ajettava. Brittilehdissä on toistuvasti pidetty Audin ajo-ominaisuuksia pettymyksenä. Bemaria kyllä arvostetaan tässä suhteessa ja Fordia.

      
  • Lainaus:
    15.05.2004 klo 13:59 Anders-Simo kirjoitti
    Ei Audi ole erinomainen ajettava. Brittilehdissä on toistuvasti pidetty Audin ajo-ominaisuuksia pettymyksenä. Bemaria kyllä arvostetaan tässä suhteessa ja Fordia.


    Brittilehdistä en tiedä, mutta kyllä ainakin Saksalaiset ja pohjoismaalaiset julkaisut ovat kehuneet Audin ajettavuutta kovasti. Itsekin olen koeajanut A3:a ja A4:ää ja täytyy vahvistaa, että ajettavuus on loistava.

    BMW 300 sarjalaisella (vm. 2000) ajoin ajokouluni. 30 tunnin kokemuksella on sanottava, että jää Alfa Romeon ja Audin taakse. Alfassa ajettavuus on täysin eri tyylinen, urheilullinen, kun taas Audi ja BMW ovat tavanomaisempia ja "rennompia".

    Kyse on myös vähän siitä, millaisesta ajettavuudesta pitää. Kukaan ei voi kuitenkaan kirkkain silmin kehua esim. Honda Civicin ajettavuutta, vaikka kuinka pitäisi tahmeudesta :wink:

      
  • Japseista!
    4 niitä on ollut,Nisan Sunny,Toyota Carina II,Toyota FX ja Avensis vm99.
    Yritän nyt vältttää kyseisen maan "teettämiä"tuotteita,koska minulle ne eivät ole koskaan sopineet juuri ohjauksen ja ajamisen vuoksi!Niin.......eikö auto ole juuri ajamista varten suunniteltu?

    Noh' nyt minulla on tuo parjattu Megane Sedan,jonka ohjaus on kuulemma huono.Minäkin huomasin jotain outoa aivan alussa mutta nykyään siihen ei kiinitä huomiota.

    Avensiksen,niin ja muiden japsien ohjauksessa tuntuisi juuri keskialueella olevan aivan kuin "väljää"tunnottomuutta.

    Vaihdoin tuon Aven pois,kun siitä meni vielä kytkin(alkoi sirittämään ja on kuulemma vaihdettava silloin),samoin sen lukot alkoivat aukeamaan itsekseen yöllä tallissa.Viimein lukot napsahtelivat kiini-auki sekunnin välein ajaessa.Onneksi ei ollut sähköistä istuimensäätöä,jos se olisi vielä ajonaikana liikkunut edes-taa...ninn -:smile:)
    :grin:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit