Kokemuksia Golfista ja Primerasta

73 kommenttia
13»
  • Lainaus:
    30.01.2006 klo 12:19 AkiK kirjoitti
    Ilmeisesti ajan eri Euroopasta kotoisin olevilla autoilla kuin eräät tämän palstan japsifaneista, jotka tuntuvat tietävän kaikki euro-autojen viat vaikka eivät niillä itse ajakaan.

    Kokemusta on aika monesta ja monenmaalaisesta merkistä. Näiden perusteella, en ole vetänyt mitään johtopäätöstä japskien ylivoimaisuudesta. Erot ovat ainakin pieniä. Nykyisissä autoissani (MB C ja Peugeot 407) ei ole kummassakaan ollut vikoja, jos vioiksi lasketaan huoltojen ulkopuolella ilmenneet häiriöt. MB:llä on ajettu noin 100 tkm ja Pesosella 45 tkm. MB:hen on vaihdettu pari takajousituksen laakeria, hintaa noin 30 euroa / kpl jos eivät olisi menneet mukisematta takuutöinä vaikka takuuaika on jo umpeutunutkin (kauheat huoltokulut, vai miten se misar sanoi?). Huonoja kokemuksia itselläni on lähinnä VW Passatista ja Mazda 323:sta, joista jälkimmäinen oli selvästi se murheellisempi tapaus.


    Tarinassasi toistuu tuo iänikuinen vertaus, ennen MB.tä verrattiin 100A:han nykyään se taitaa olla Corolla, sinäkin vertaat MB:tä 323:seen eikö olisi reilumpaa verrata Infinitiin tai Lexukseen tai Hondan suuriin malleihin. Voihan se olla että iso auto kestää paremmin kilometrejä. Näyttää vain olevan niin että japsit joutuvat antamaan tasoitusta keskusteluissa aina pienimmillä malleillaan.
    Noista huoltokuluista omassa autossa -00 vuonna iso huolto 600mk työkaverin Audi 100 12500mk tosin jakohihna vaihdettiin ja omassa ei ollut tarvetta koska oli rullaketju.

      
  • Lainaus:
    30.01.2006 klo 14:43 misar kirjoitti

    Tarinassasi toistuu tuo iänikuinen vertaus, ennen MB.tä verrattiin 100A:han nykyään se taitaa olla Corolla, sinäkin vertaat MB:tä 323:seen eikö olisi reilumpaa verrata Infinitiin tai Lexukseen tai Hondan suuriin malleihin. Voihan se olla että iso auto kestää paremmin kilometrejä. Näyttää vain olevan niin että japsit joutuvat antamaan tasoitusta keskusteluissa aina pienimmillä malleillaan.
    Noista huoltokuluista omassa autossa -00 vuonna iso huolto 600mk työkaverin Audi 100 12500mk tosin jakohihna vaihdettiin ja omassa ei ollut tarvetta koska oli rullaketju.


    Missähän kohtaa tarinaani minä vertasin MB:tä ja 323:a toisiinsa? Taisit lukea mitä halusit lukea. Sanoin vain, että nykyisissä autoissani ei vikoja ole ilmennyt, ja vikaisimmat autoni ovat olleet Passat ja tuo mainittu Mazda.

    Kuitenkin toteat, että vertailu on epäreilu: onko sitten tosiaankin niin, että MB:tä ja Mazda 323:a ei saa verrata vikamäärässä toisiinsa, koska MB on jopa sinusta isompi ja parempi auto?

    Voin toki vertailla premiumautoja keskenään, ja niin olen aina tehnytkin kun olen ollut autoa hankkimassa. Jostain syystä vielä yhtään omat tarpeeni täyttävää kunnon japanilaista ei ole tähän luokkaan Suomen markkinoilla ilmestynyt. Infinitit ja Hondan isommat mallit voi unohtaa, niitähän ei Suomessa ole. Camry on aina ollut aika kolho, vaikka olen siitä pitänytkin, ja nykyäänhän sitä ei edes saa. En pidä sitä minään premiumautona muutenkaan. Nissan Maxima on joskus ollut vaihtoehto, mutta sitäkin saa vain porrasperänä ja isolla bensakoneella. Lexuskin on mukana vain hyvin rajoitetusti, minulla tuo uusi IS ei ole mitenkään kilpaileva malli MB:n, Audin tai Bemarin kanssa, koska Lexuksesta ei ole farmarimallia. Lexus on varmasti hyvä vertailukohta, jos verrataan näiden autojen porrasperäversioita ja hyvin kapeasti, koska Lexusta ei saa kuin kahdella koneella. Jos haluaa diesel-automaatin, isomman dieselin, nelivedon, farmarin, ahdetun bensakoneen tai niinkin mystillisen asian kuin asiantuntevan merkkihuoltopalvelun Helsingin ulkopuolella, niin Lexus on aika heikoilla...

    Voihan sitä huolloistakin maksaa ihan mitä hyvänsä, jos haluaa. Itse olen aina katsonut mitä niistä maksan. Mutta jos haluat vertailla, niin laitapa tähän Lexuksen huolto-ohjelma kuluineen, niin ktatsotaan.

      
  • Lainaus:
    30.01.2006 klo 16:05 AkiK kirjoitti

    Voihan sitä huolloistakin maksaa ihan mitä hyvänsä, jos haluaa. Itse olen aina katsonut mitä niistä maksan. Mutta jos haluat vertailla, niin laitapa tähän Lexuksen huolto-ohjelma kuluineen, niin ktatsotaan.


    Mitähän tekemistä Lexuksen huolto-ohjelmalla ja hinnoilla on alkuperäisen kysymyksen kanssa: Golf vai Primera? Mitä hyötyä Golffin ostajalle on C-mallin Mersun viattomuudesta ja mitä johtopäätöksiä Primeran ostaja voi tehdä Lexuksen jälleenmyyntiverkoston ja mallivalikoiman suppeudesta Suomen markkinoilla?
    Alkuperäiseen kysymykseen: Perhekäyttöön Golffin matkustamon pituusmitta on liian lyhyt nykyaikaille turvaistuimille. Muutenkin Golf farmari on jo eilispäivää. Primeran hallintalaitteet ei minua miellytä ja tavaratila epäkäytännöllisen muotoinen. Noista kahdesta kuitenkin Primera selvästi suurempana autona perhekäyttöön parempi. Primeran ajo-ominaisuuksien kanssa tulee toimeen ja kohtuullisen mukava ja tilava Golffiin nähden, ei kuitenkaan läheskään luokkansa kärkeä. Omia suosikkejani en rupea tässä tyrkyttämään sillä niitähän ei kysytty.

      
  • Lainaus:
    30.01.2006 klo 16:38 peitsi kirjoitti
    Mitähän tekemistä Lexuksen huolto-ohjelmalla ja hinnoilla on alkuperäisen kysymyksen kanssa: Golf vai Primera? .....................................
    Omia suosikkejani en rupea tässä tyrkyttämään sillä niitähän ei kysytty.



    Asjallisia kommentteja, näitä viestiketjuja kun seurailee, niin tuntuu että lähes jokainen keskustelu lipeää aiheesta kolmen ensimmäisen postauksen jälkeen. :confused:

    [Niilonpoika muokkasi tätä viestiä 30.01.2006 klo 20:21]
      
  • Lainaus:
    30.01.2006 klo 20:21 Niilonpoika kirjoitti
    Lainaus:
    30.01.2006 klo 16:38 peitsi kirjoitti
    Mitähän tekemistä Lexuksen huolto-ohjelmalla ja hinnoilla on alkuperäisen kysymyksen kanssa: Golf vai Primera? .....................................
    Omia suosikkejani en rupea tässä tyrkyttämään sillä niitähän ei kysytty.



    Asjallisia kommentteja, näitä viestiketjuja kun seurailee, niin tuntuu että lähes jokainen keskustelu lipeää aiheesta kolmen ensimmäisen postauksen jälkeen. :confused:


    Näinhän se menee, ei mielellään anneta kysyjän valita omista vaihtoehdoistaan, vaan tarjotaan omat paremmat vaihtoehdot, ja kohta on Japani vastaan muu maailma maaottelu :smile:

      
  • Lainaus:
    30.01.2006 klo 16:38 peitsi kirjoitti

    Mitähän tekemistä Lexuksen huolto-ohjelmalla ja hinnoilla on alkuperäisen kysymyksen kanssa: Golf vai Primera?


    On sillä sen verran tekemistä, että eräät keskustelijat väittävät saksalaisten merkkien huoltohintojen olevan jossain käsittämättömissä lukemissa suhteessa japanilaisiin. Saahan sitä maksaa tietysti ihan mitä vain huolloista, mutta ei se välttämättä riipu siitä millä merkillä ajaa (ainakaan tässä perheautoluokassa, jossa hinnat ovat hyvin lähellä toisiaan). Eihän se ole tyhmä joka pyytää vaan se joka maksaa. Esim Bemarin perushuoltohinnoissakin eroa kahdella naapuripaikkakunnalla oli muutama vuosi sitten yli 1000 mk/huolto.

      
  • Keskustelu on tosiaan rönsyillyt otsikon ulkopuolelle. Tarkoitukseni oli saada käyttökokemuksia Primerasta ja Golfista, mutta aihe muuttuikin Japani-Eurooppa-maanosaotteluksi.

    No, palataan oikean aiheen pariin. Työkaverini on innokkaasti puffannut Skoda Octaviaa. Pitää miettiä sitäkin vaihtoehtoa. Rellun Meganen menen koeajamaan tulevana viikonloppuna. Tavaratila pitäisi olla tuossa autossa mukavankokoinen.

      
  • Itse harkitsisin noista vaihtoehdoista lähinnä Primeraa ja Skodaa, varmaan päätyisin Octaviaan, siinä saa huippuominaisuudet kohtuuhintaan.

    Olen nyt seurannut kolmen tuollaisen matkaa kohta vuoden, eikä missään ole ollut vikoja.

      
  • Lainaus:
    02.02.2006 klo 16:01 individual kirjoitti
    Itse harkitsisin noista vaihtoehdoista lähinnä Primeraa ja Skodaa, varmaan päätyisin Octaviaan, siinä saa huippuominaisuudet kohtuuhintaan.

    Olen nyt seurannut kolmen tuollaisen matkaa kohta vuoden, eikä missään ole ollut vikoja.


    Kiitos palautteesta. Tyytyväisiä kommentteja olen Skodasta kuullut. Octaviassa on hulppea tavaratila ja ajettavuudessa ei pitäisi olla mitään valittamista. Ainoa, mikä voi raakata Skodan loppusuoralla pois, on sen hinta. Kun laskee, minkälaisen varustelun saa Primerassa vakiona, vastaavasta saa maksaa Octaviassa lisävarusteina. Ja hinta nousee. Mutta koeajo on helppoa järjestää, kun molemmat em. löytyvät samasta talosta. Eli taidanpa kokeilla Skodaakin.

      
  • Totta, Primeran saa kyllä edullisemmin ja on ulkokooltaan suurempi, joka näkyy lähinna takatiloissa, kontissa tilanne on toinen. En ole ajanut uutta Primeraa, mutta Skodaa olen ajanut, ja se on kyllä ajettavuudeltaan yksi tuon luokan parhaista ellei paras, mitä itse olen kokeillut. Tosin se on hieman erilainen esim Meganeen verrattaessa, se on jämäkämpi ja tunnokkaampi, Megane taas himpun verran mukavampi.

    Yhden huonon puolen olen Skodasta kuuullut, nimittäin sen, että autoja menisi paljon suhteessa siihen, mitä niitä saadaan maahan, niin myyntipalvelut eivät ilmeisesti ole kovin hyvällä tasolla. Pahin missä tuo näkyy, on pieni vaihtohyvitys/käteisalennus, tosin Nissankin on ns. nettohinnoiteltu, joten sama koskee todennäköisesti myös sitä.

    [individual muokkasi tätä viestiä 03.02.2006 klo 12:21]
      
  • Jos tässä nyt saa suositella muitakin vaihtoehtoja, suosittelen jälleen kokeilemaan myös Astra Wagonia. 1.9 CDTI (120hv) Enjoy maksaa 27,5ke sisältäen mm. ESP:n, automaatti-ilmastoinnin ja vakionopeussäätimen. Vastaava tehottomampi Octavia Ambiente maksaa 29ke ja on varustelultaan heikompi. Ominaisuuksissaan Astra on vähintäänkin samalla viivalla Octavian kanssa, ulkonäössä Astra vie mielestäni selvän voiton.

    Palveluiden puolesta tilanne on päinvastainen Skodaan nähden, Opelin myynti on laskenut ja laatu parantunut vuosituhannen vaihteesta. Huollossa on tuskin jonoa ja myyntipalvelut pelaavat.

    [Bertone muokkasi tätä viestiä 03.02.2006 klo 14:32]
      
  • Uuppelin laatu on ehkä parantunut, mutta huollon ei! :innocent:

      
  • Megane koeajettu. Analyysi oli seuraava:

    + Ajettavuus. Liikkeellelähdössä ohjaus oli velton ja tunnottoman oloinen, mutta maantiellä auto oli mukava ajaa.

    + Selkeät hallintalaitteet Primeraan verrattuna.

    + Näkyvyys ulos on hyvä ja ohjaamo valoisa.

    - Tavaratila. Miten autojen tavaratilaa oikein mitataan?? VDA-luokituksen mukaan Meganessa on komea 520 litran tilavuus. Mutta kuinkas kävikään käytännössä: isot lastenvaunut hädin tuskin mahtuivat ja niiden ohella ei juuri muuta kamaa takapaksiin mennyt. Iso pettymys ja samalla muistutus, ettei pidä luottaa pelkkiin numeroihin.

    - Kuljettajan tila. Säädettyäni penkin itselleni sopivaksi tunsin olevani kuin sardiinipurkissa. Olo oli kuin istuisi 80-luvulla rakennetussa pikkuautossa: molemmat polvet kiinni kojelaudassa ja sivuovessa. Todella ahdas olo oli kuskin paikalla, vaikka pitkä akseliväli antoi odottaa toista.

    - Kuljettajan penkin säätäminen. Syvyyssuunnassa säätö toimi etureunasta, mutta korkeuden säätämiseksi piti avata ovi(!) Todella epäkäytännöllistä.

    (-) Jarrujen äkkinäisyys. Jarrut olivat tehokkaat, mutta samalla liiankin äkkinäiset. Jo pienellä polkimen painalluksella jarrut "iskevät kiinni". Tottumattomalle Meganen kuljettajalle voi olla seurauksena peräänajo.

    Primera on listallamme tällä hetkellä ykkösenä, kun 4 autoa on koeajettu. Skoda on vielä testaamatta. Opel jää listan ulkopuolelle; siitä on omakohtaista kokemusta ja negatiivista sellaista.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit