Initial Quality Study 2005

13 kommenttia

JD Power julkaisi tänään vuosittaisen Initial Quality-tutkimuksensa. Tämä Alkuperäislaatua mittaava tutkimus lienee maailman tunnetuin autoja käsittelevä tutkimus.
Tuttuun tapaan Lexus-merkkiset autot osoittautuivat parhaiksi. Kakkoseksi nousi viime vuoden kolmossijalta Jaguar. BMW sijoittui kolmanneksi.
Näin uuden Lexus IS-mallin ostoa harkitsevana henkilönä on kiva huomata Lexuksen voittaneen jokaisen luokan johon merkki osallistui. Viimeistelyn korkea laatu näyttää näin koskevan koko mallistoa.
Parhaana autotehtaana palkittiin jälleen kerran Toyotan Tahara-tehdas jossa valmistetaan isoimpia Lexus-malleja. Tehtaalta ei näköjään tuoda yhtään Toyota-mallia USA:han, mutta Suomeen tuodaan. Avensis Verso nimittäin valmistetaan siellä. Tämä on hyvä muistaa jos on tekemässä valintaa Englannissa valmistettavan Avensis farmarin ja Avensis Verson välillä. Myyjä voi sanoa mitä tahansa, mutta on aivan varmaa että valmistuksessa on laatuero Tahara-tehtaan tuotteen hyväksi.

Tutkimuksen hännänhuipuiksi jäivät Land Rover, Mazda ja Suzuki. Se on kova paikka niille koska tämä tutkimus on huomenna joka lehdessä USA:ssa.

http://www.jdpa.com/studies_jdpower/pressrelease.asp?StudyID=984

  
  • JD Power on tehnyt myös toisen tutkimuksen hieman lähempänä - Iso-Britanniassa : Power Survey 2005

    Se on kaikkien aikojen suurin ja kattavin J D Powerin tutkimus - 23 322 henkilöä oli mukana, joiden ajokilometrit vastaavat matkaa 20 000 kertaa maapallon ympäri.

    Kyseessä on siis Kuluttajien tyytyväisyysindeksi, "hiukan" paremmin toteutettu kuin Merkkien merkki -tutkimus.

    Ja tässä lopputulokset paremmuusjärjestyksessä:

    http://www.whatcar.com/NonCar/134555445.jpg

    Tässä keskiluokan auto tarkemmin - aakkosissa

    http://www.whatcar.com/NonCar/134555155.jpg

    ja tässä isohkot autot aakkosjärjestyksessä:

    http://www.whatcar.com/NonCar/134555246.jpg

    Yllätyksiäkin löytyy - sekä positiivisia että negatiivisia.

    [MatLog muokkasi tätä viestiä 19.05.2005 klo 10:24]
      
  • Iso-Britanniassa JD Power tekee vain tuon yhden tutkimuksen vuodessa. USA:ssa tehdään vuosittain neljä tutkimusta joista tämä alkuperäislaatua koskeva on julkistamisvuorossa aina ensimmäisenä. Sinäänsä näitä kahta tutkimusta ei voi verrata, koska niissä verrataan eri asioita asiakastyytyväisyys vs. alkuperäislaatu.

      
  • Huvittavaa näissä tutkimuksissa on usein se, että sama auto (siis samoista osista tehty eri merkkinen) saa aivan täysin eri laidoilta olevia arvosteluja. Voiko se ero olla muka niin suuri?

      
  • Lainaus:
    19.05.2005 klo 19:07 AkiK kirjoitti
    Huvittavaa näissä tutkimuksissa on usein se, että sama auto (siis samoista osista tehty eri merkkinen) saa aivan täysin eri laidoilta olevia arvosteluja. Voiko se ero olla muka niin suuri?


    Kertoisitko esimerkin niin voimme pohtia syytä? Monissa "Merkkien Merkki" tyyppisissä tutkimuksissa itse auton merkitys on alle puolet, kun mukana on huolto ja muuta. Tällöin nuo erot eivät kai ole kovin ihmeellisiä?

      
  • Noh kyllähän tulokset lämmittää Bemarimiestäkin, mutta silti olen sitä mieltä, että tällaisten tutkimusten anti on suomalaiselle autoilijalle aika lähellä nollaa.. Enemmän annan arvoa esim Merkkien merkki -tutkimukselle, joka sentään kuvaa suomalaista tilannetta meidän olosuhteineen, esim huoltopalvelujamme. Minua ei ainakaan lämmitä yhtään, jos joku engelsmanni saa bemariinsa hyvää palvelua, kun en kuitenkaan autoani englannissa huolla..

    Lisäksi on mielenkiintoisia eroja eri tutkimusten välillä. M-luokan Mb oli Adacin testin laadukkain maasturi, mutta what carin testissä todella huono.. Ehkä se on sitten noiden keskiarvo.

      
  • Lainaus:
    20.05.2005 klo 10:17 individual kirjoitti
    Lisäksi on mielenkiintoisia eroja eri tutkimusten välillä. M-luokan Mb oli Adacin testin laadukkain maasturi, mutta what carin testissä todella huono.. Ehkä se on sitten noiden keskiarvo.


    Adacin testissä mitataan matkan keskeytymisiä, tuossa What Car-lehdessä julkaistussa tutkimuksessa mitataan asiakastyytyväisyyttä Iso-Britanniassa. Kun mitataan täysin eri asioita on luonnollista että tuloksetkin vaihtelevat.
    Ne ulkomaiset tutkimukset jotka keskittyvät vain itse autoon ja sen ominaisuuksiin ovat kyllä mielestäni käyttökelpoista tietoa suomalaiselle autonostajalle.
    Näihin kuuluvat TÜV, ADAC, Bilprovning, JD Power Initial Quality, JD Power Vehicle Dependability...

      
  • Tässä AMS-julkaiseman JPowersin tutkimus on aika selkeä. Vierittämällä linkin sivua alas näkyy automerkeittäin kuinka montaa vikaa per 100 autoa on Powersin USA tutkimuksessa.
    Nyt voisi aiheellisesti heittää kysymyksen koska Mersua on täällä haukuttu "laatu romahtanut jne", osin ehkä oikeutetustikin, sitä en tiedä, mutta MB on Cadillacin kanssa sijalla 5, kun Toyota on sijalla 7.
    Pitäisikö kysyä onko Toyotan laatu romahtanut? Onko kyse nyt Turkkilaisten kasaamista autoista? Mitä tahansa voisi tietenkin heittää vrt. Mersun laatuun. Toki autoissa on hintaero, varsinkin Suomessa odotetaan kalliimmalta tuotteelta täysin viatonta ja lähes ikiliikkujaa. Kain ne Toytotan takaisinkutsut 880.000 kpl ovat osa tätä laatua. Mutta kuitenkin on aina hieno, että valmistaja todella kutsuu ajoneuvot takaisin korjattavaksi, tätä ei tainnut esiintyä 20 v. sitten?

    Missä muuten kehuttiin Mazdan olevan aivan kärkisijoilla. Tuossa se on toiseksi viimeisin, lähes vikaisin auto mitä valmistetaan!

    www.automotorundsport.de/d/83153

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 21.05.2005 klo 16:02]
      
  • Lainaus:
    21.05.2005 klo 15:59 SixPack kirjoitti
    Tässä AMS-julkaiseman JPowersin tutkimus on aika selkeä. Vierittämällä linkin sivua alas näkyy automerkeittäin kuinka montaa vikaa per 100 autoa on Powersin USA tutkimuksessa.
    Nyt voisi aiheellisesti heittää kysymyksen koska Mersua on täällä haukuttu "laatu romahtanut jne", osin ehkä oikeutetustikin, sitä en tiedä, mutta MB on Cadillacin kanssa sijalla 5, kun Toyota on sijalla 7.
    Pitäisikö kysyä onko Toyotan laatu romahtanut? Onko kyse nyt Turkkilaisten kasaamista autoista? Mitä tahansa voisi tietenkin heittää vrt. Mersun laatuun. Toki autoissa on hintaero, varsinkin Suomessa odotetaan kalliimmalta tuotteelta täysin viatonta ja lähes ikiliikkujaa. Kain ne Toytotan takaisinkutsut 880.000 kpl ovat osa tätä laatua. Mutta kuitenkin on aina hieno, että valmistaja todella kutsuu ajoneuvot takaisin korjattavaksi, tätä ei tainnut esiintyä 20 v. sitten?

    Missä muuten kehuttiin Mazdan olevan aivan kärkisijoilla. Tuossa se on toiseksi viimeisin, lähes vikaisin auto mitä valmistetaan!

    www.automotorundsport.de/d/83153


    Kannattaa aina katsoa, mitä tutkimus käsittelee, ja miten se on tehty.
    Tässä tapauksessa JD Power on kysellyt 62000 autokauppiaalta ja leasing-asiakkaalta uusien, vuosimallin 2005 autojen laatua. Kysely tehtiin 90 päivää auton luovutuksen jälkeen!!!

    Kysely koskee siis lähinnä auton kokoonpanon laatua. Huomioitava on sekin, että USA:n markkinoille autot tehdään usein USA:n tuotantolaitoksilla, joita on siellä mm. Hondalla, Toyotalla, Mazdalla, Nissanilla...

    Onhan se hienoa, että Mersu toimii ongelmitta ensimmäiset 3 kuukautta, mutta useat omistajat - ainakin täällä Euroopassa - toivovat sen toimivan ongelmitta hieman pidempäänkin.


      
  • Lainaus:
    20.05.2005 klo 01:44 olmi kirjoitti

    Kertoisitko esimerkin niin voimme pohtia syytä? Monissa "Merkkien Merkki" tyyppisissä tutkimuksissa itse auton merkitys on alle puolet, kun mukana on huolto ja muuta. Tällöin nuo erot eivät kai ole kovin ihmeellisiä?


    No katsopa vaikka Audi - VW - Skoda akselia, niin voit ihmetellä. Audi ja VW käyvät samalla korjaamollakin, joten tuskin se ero huollosta syntyy...

    Ja mistä syntyy oletus, että huoltotoiminnoissa olisi niin suuria eroja, kun autoissakaan ei ole?

      
  • Lainaus:
    21.05.2005 klo 15:59 SixPack kirjoitti
    Tässä AMS-julkaiseman JPowersin tutkimus on aika selkeä. Vierittämällä linkin sivua alas näkyy automerkeittäin kuinka montaa vikaa per 100 autoa on Powersin USA tutkimuksessa.
    Nyt voisi aiheellisesti heittää kysymyksen koska Mersua on täällä haukuttu "laatu romahtanut jne", osin ehkä oikeutetustikin, sitä en tiedä, mutta MB on Cadillacin kanssa sijalla 5, kun Toyota on sijalla 7.
    Pitäisikö kysyä onko Toyotan laatu romahtanut? Onko kyse nyt Turkkilaisten kasaamista autoista? Mitä tahansa voisi tietenkin heittää vrt. Mersun laatuun. Toki autoissa on hintaero, varsinkin Suomessa odotetaan kalliimmalta tuotteelta täysin viatonta ja lähes ikiliikkujaa. Kain ne Toytotan takaisinkutsut 880.000 kpl ovat osa tätä laatua. Mutta kuitenkin on aina hieno, että valmistaja todella kutsuu ajoneuvot takaisin korjattavaksi, tätä ei tainnut esiintyä 20 v. sitten?

    Missä muuten kehuttiin Mazdan olevan aivan kärkisijoilla. Tuossa se on toiseksi viimeisin, lähes vikaisin auto mitä valmistetaan!

    www.automotorundsport.de/d/83153


    Kannattaa tosiaan muistaa mitä tutkimuksessa tutkitaan. Initial Quality Study mittaa nimensä mukaisesti Alkuperäislaatua.
    Harvassa ovat he jotka väittävät ettei Mersu tunnu laadukkaalta autolta. Täytyy lisäksi muistaa että A-sarjan Mersua ei taideta myydä USA:ssa.

    Autojen luotettavuus on sitten eri asia. JD Power tekee vuosittain myös luotettavuutta mittaavan tutkimuksen, jossa tiedustellaan vikoja kolmen ensimmäisen vuoden ajalta.
    Tämän vuoden tuloksia ei ole vielä julkistettu, mutta viimevuotiset kelpaavat hyvin. Tämä tutkimus osoittaa Mercedeksen ongelmien olevan juuri luotettavuuspuolella. Erot eri merkkien välillä ovat huomattavan suuria verrattuna Initial Quality-tutkimukseen.
    http://www.jdpa.com/studies_jdpower/pressrelease.asp?StudyID=860

      
  • Lainaus:
    22.05.2005 klo 00:26 AkiK kirjoitti
    Lainaus:
    20.05.2005 klo 01:44 olmi kirjoitti

    Kertoisitko esimerkin niin voimme pohtia syytä? Monissa "Merkkien Merkki" tyyppisissä tutkimuksissa itse auton merkitys on alle puolet, kun mukana on huolto ja muuta. Tällöin nuo erot eivät kai ole kovin ihmeellisiä?


    No katsopa vaikka Audi - VW - Skoda akselia, niin voit ihmetellä. Audi ja VW käyvät samalla korjaamollakin, joten tuskin se ero huollosta syntyy...

    Ja mistä syntyy oletus, että huoltotoiminnoissa olisi niin suuria eroja, kun autoissakaan ei ole?


    Katsopa vaikka tarkempaa erittelyä keskiluokan autoista, jossa ovat mukana saman alustan omaavat Volkswagen Bora ja Skoda Octavia.
    Octavia on kokonaisarvosanakseen saanut 5 tähteä ja Bora 4 tähteä.
    Ainoa ero kuitenkin syntyy sarakkeessa "Ownership costs". Aika luontevaa, vai mitä??

      
  • On se merkillistä, että Olmin linkissä Kia, Huyndai ja Daewoo/Chevrolet ovat viimeisinä. Muissa tutkimuksissa taas ainakin jokin näistä merkeistä sijoittuu korkealla. Sekö eri tutkimusten ajatus on, että pakka on aina sekaisin, riippuen mitä haetaan, tyytyväisyyttä tai luotettavuutta/vikaherkkyyttä. Nyt jos jokin riippumaton laitos asettaisi kaikki tehdyt tutkimukset vertailuun, ottaisi niistä saavutetut sijoitukset, saisimmeko keskiarvon joka vähitellen voisi jopa pitää paikkansa? Tuote on tuote, myydään globaalisesti, laadun pitäisi olla sama, kuten hampurilaiset jotka maistuvat yhtä tympeiltä kautta maapallon.

      
  • Lainaus:
    22.05.2005 klo 10:50 SixPack kirjoitti
    On se merkillistä, että Olmin linkissä Kia, Huyndai ja Daewoo/Chevrolet ovat viimeisinä. Muissa tutkimuksissa taas ainakin jokin näistä merkeistä sijoittuu korkealla. Sekö eri tutkimusten ajatus on, että pakka on aina sekaisin, riippuen mitä haetaan, tyytyväisyyttä tai luotettavuutta/vikaherkkyyttä. Nyt jos jokin riippumaton laitos asettaisi kaikki tehdyt tutkimukset vertailuun, ottaisi niistä saavutetut sijoitukset, saisimmeko keskiarvon joka vähitellen voisi jopa pitää paikkansa? Tuote on tuote, myydään globaalisesti, laadun pitäisi olla sama, kuten hampurilaiset jotka maistuvat yhtä tympeiltä kautta maapallon.

    Olmin viimeisin linkki kertoo viime vuotisesta tutkimuksesta, joka mittaa 3-vuotiaista USA:n markkinoilla myydyistä autoista seuraavia lähinnä vikaantumiseen liittyviä asioita: meluisuus, värinät ja tärinät, ajettavuus, luotettavuus, turvallisuus.

    Mielestäni USA:ssa myydyistä autoista tehdyt tilastot eivät anna parasta mahdollista osviittaa Suomessa myytyjen autojen luotettavuuteen. Siihen on useampiakin syitä:
    1) USA:sa myydyt automallit poikkeavat Suomessa myydyistä (osin vaikka automallin nimi olisi sama!)
    2) USA:ssa myytyjen autojen koko- ja voimanlähdejakauma on erilainen kuin Suomessa myytyjen (isoja autoja, isoja maastureita, urheiluautoja ja isoja tila-autoja myydään USA:ssa paljon; dieselmoottorisia tuskin nimeksikään)
    3) Liikenne-, tie- ja ilmasto-olot poikkeavat suomalaisista.
    4) Huoltopalvelut yms. poikkeavat suomalaisista.

    Enemmän tietoja antavat eurooppalaiset tilastot ja kyselyt - mitä lähemmäs Suomea tullaan, sitä enemmän tietoja voi soveltaa.
    Parasta olisi, että Suomessa tehtäisiin korkealuokkaisia ja kattavia tutkimuksia - ei tarvitsisi nojautua ulkomaalaisiin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit