Helppoa ja sujuvaa.

23 kommenttia

HEI! Miksi Sinä halusit välttämättä uuteen autoosi nimenomaan käsivalinteisen vaihteiston?

  
  • Ensimmäinen ja painavin syy on hinta. Juuri ostamani auton kohdalla se olisi merkinnyt n. 1400 euron lisäkustannusta (olisi sekin raha jäänyt kenties sijoittamatta muuhun varusteluun). Toinen syy on ehkäpä tottumus. Eli kun on oppinut liki 30 vuoden ajan hämmentämään manuaalilootaa, niin automaattiin siirtymisessä on pieni kynnys.

      
  • Hinnan takia... Automaatti olisi maksanut 2800e. Automaatti ja 1,6-litrainen kone olisi tehtyt autosta aika laiskan ja 2-litrainen kone olisi maksanut 3000e, eli automaatti ja 2-litranen yhteensä 5800e + kulutus olisi lisääntynyt. Joten päätin että enköhän voi 5800e:n edestä vähän kättäni heilauttaa.

      
  • Ehkä monella ratkaisevin tekijä on hinta. Toiseksi aika monessa autossa ei ole kelvollista moottoria automaatin yhteyteen. Automaatti jossain 2-litraisessa on aika onneton peli, ja kunnon koneet taas maksaa maltaita. Toisaalta, ei mukavuutta voi hinnoitella, ainakaan minun mielestäni.

      
  • En missään nimessä halua käsivalinteista vaihteistoa. Kytkimen polkeminen on aivan turhaa hommaa. Ehkä jotenkin koetaan, että on "urheilullisempaa" ajaa käsivaihteistolla. Kuitenkin käytännössä kiihtyvyys on samanlaista. Tosin hinnan ymmärrän ostoperusteena tai ostamatta jättämisenä. Suomi on kehitysmaa autoilussa siinä mielessä, että automaattia verotetaan niin rankasti. Olisi syytä ottaa mallia USAsta ja verottaa automaattia samalla tavalla kuin siellä. Käsivaihteistoon verrattuna minä en ole huomannut mikä automaatissa on huonompaa. Ajamisen helppous ja ajomukavuus ovat syinä automaatin ostoon. Painavat aika paljon.

      
  • Vastustin automaattivaihdetta kiihkeästi siihen saakka, kun vaimoni sai minut houkuteltua kerran koeajolle. Ihastuin heti suunnattomasti varsinkin kaupunkiajon ylivoimaiseen helppouteen ja mukavuuteen. Sen jälkeen minulla on jo kolmas automaattiauto. Ja niin ovat uskoakseni kaikki seuraavatkin autot.

      
  • Kolmas tomaatti menossa, enkä käsivalintaiseen enää palaa.

    Auton vaihto hieman hankaloituu, sillä automaatteja ei ole kovin paljon tarjolla vaihtoautoissa. Käytetyissä on kuitenkin se etu, että automaatista ei tarvitse maksaa juurikaan lisähintaa.

      
  • Ajoin kortin v. -72, hämmensin keppiä ensin, jenkit vaihtuivat. v. -77 oli jo rahatilanne parempi, Satellite 440 SixPack:lla tuli alle ja automaatilla. Automaatti on siitä lähtien ollut aina, niin, paitsi leasing työsuhdeautoissa, joissa kytkin-vaihdekeppiasetelmaa oli hämmennettävä. 12 USA autoa automaatilla, MB 500 SEC ainoa automaatti joka nyki selvästi. Se oli vm. -89. Ovat varmasti parantuneet siitä lähtien. Automaatilla ei ole koskaan ollut minkäänlaisia ongelmia. Ajotapa- ja tyyli on rauhallisempaa, kiire ja aggressiivisuus loppuu, yhtäkkiä onkin aikaa, ei tarvitse enää keretä seuraaviin vihreisiin valoihin. Näin siinä käy. Käykää turvallisin mielin kokelemassa automaattia. Dieselin kanssa ei tule tehottomuusongelmia, vääntö alkaa alhaalta kuten pitääkin.

      
  • Koska todellista automaattia ei ole vielä kuin muistaakseni bemarissa ja se on vielä hiukan kallis. Todellinen automaatti = seuraava vaihde päällä valmiina --> ei tule sitä HIRVEÄÄ viivettä joka tuntuu kuin manuaalilla luistattaisi kytkintä kuten monet naiset liikennevaloissa.

      
  • Harkinnassa on uusi Audi A6 Quattro V6 TDI, Audin automaatilla, vaihteistorobotilla, en muista nimilyhennettä. Siinä on mm. jenkeistä tuttu "stall speed", painat jarrua ja samalla kaasua, auto pysyy paikalla mutta kierrokset nousevat tuonne 3500 rpm paikkeille, vapautat jarrun ja kaasu pohjaan. Tämä ei kuluta automaattia V.A.G. yhtymän mukaan. Jo lähdettiin. 165 kW ja vääntö 450 Nm alakierroksilla takaa varmaan hymyn. Tämä jos haluat kiihdytellä, esim. Bemari 530 kanssa. Kiva juttu, että eurooppalaiset ovat vihdoinkin taas hoksanneet jotakin. Tosin USA:ssa tämä alkoi jo -50 luvulla.
    TeeCee! Nyt ei tarvita tohtorin väitöskirjaa turhasta kiihdyttelystä ja liikenteen vaarantamisesta. Challengerillani käyn radalla jos on tarvetta "täysrepaisuun". Kaikenlaista porukkaa löytyy jotka luulevat autonsa kiihtyvän. No monet kulkevat kyllä sataan saakka. Virtasalmen Gti kiihdytyspäivillä Alastaron drag race radalla saa 20,- € maksua vastaan lopettaa kahvilakeskustelut kiihtyvyydestä.
    Siellä voi seisoa vaikka yleisön seassa vain katselemassa tapahtumaa.

      
  • Jaa-a. Ehkä siksi, että olen tähän asti ostanut autoni käytettynä ja viimeksi, kun autoa vaihdoin, ei automaattilaatikollista ollut käytettynä lähimaillakaan...

    Edellistä edeltävässä autossani B-sarjan Opel Vectrassa oli automaatti ja sen auton myymistä/vaihtamista kadun tänäkin päivänä.

      
  • Lainaus:
    30.04.2004 klo 11:53 mondeoman kirjoitti
    Koska todellista automaattia ei ole vielä kuin muistaakseni bemarissa ja se on vielä hiukan kallis. Todellinen automaatti = seuraava vaihde päällä valmiina --> ei tule sitä HIRVEÄÄ viivettä joka tuntuu kuin manuaalilla luistattaisi kytkintä kuten monet naiset liikennevaloissa.


    Mistä hirveästä viiveestä puhut?
    Kyllä SAAB ainakin lähtee heti, ja jos on kiire niin kepin päästä Sport-nappi alas ja jo saa olla kaasun kanssa varovainen ettei vinguta rengasta turhaan (jos on luistonesto pois päältä kesäkelillä).

    Minusta automaatti (vaihteisto) on sitä, että kun haluat ajaa eteenpäin valitset sen vaihtoehdon ja hoidat kaasupolkimella ja jarrupolkimella halutun nopeuden välillä 0 - 240 km/h (molemmille polkimille minulla on vielä oma jalkakin).
    Kun haluat peruuttaa valitset sen toisen ajovaihtoehdon, tosin nopeusväli jää valtaosalla pienemmäksi, jonnekkin 0 - 50 km/h. Tekniikka sinänsä ei ole ratkaiseva kunhan se vaan toimii. :innocent:

      
  • Mondeomanille:
    Jos automaatti on kunnossa, ei viiveitä ole.
    Minkätahansa vaihteiston saa epäkuntoon.
    Automaatissa on öljynsuodatin pohjassa. Se on vaihdettava siinä 40tkm välein. Automaatteja voi myös säätää. Tartuntanopeus on yksi.
    Automaattiin on aina lisättävä oikeaa öljyä.
    Eri automaatin valmistajilla on erilaiset öljynsuositukset. Vierintävastukset ovat erilaiset. Hyvän automaatin voi pilata lisäämällä väärää öljyä.
    Ei pidä yleistää kaikkia jos on sattumoisin ajanut yhdellä jota ei ole huollettu, vaillinaisella öljymäärällä.
    Automaatista on muutenkin hyvä tietää öljynlisäyksestä. Pääsääntönä on, että moottori käy, öljyt lämpimät, vaihdevipu N-asennossa (kässäri päällä). Näin turbiini on täynnä öljyä, joka vastaa käytännön olosuhteita, sitten tarkistetaan mittatikusta määrä. Yleensä ohjeet on aika tarkkaan mainittu myös käsikirjassa.

      
  • Lainaus:
    30.04.2004 klo 11:53 mondeoman kirjoitti
    Koska todellista automaattia ei ole vielä kuin muistaakseni bemarissa ja se on vielä hiukan kallis. Todellinen automaatti = seuraava vaihde päällä valmiina --> ei tule sitä HIRVEÄÄ viivettä joka tuntuu kuin manuaalilla luistattaisi kytkintä kuten monet naiset liikennevaloissa.


    Lienet ajanut viallisella laitteella. Minun automaateistani yhdessä on ollut viive (loppuun ajettu ooppeli) pakin kytkeytymisessä. Saattoi mennä parikin sekuntia, että pakki meni päälle. Mutta oli sillä ajettukin 250 tuhatta. Kunnossa olevissa ei viivettä ole.

    Mitä tarkoittaa, että seuraava vaihde päällä valmiina?!! Automaatissa on vaihde d-asennossa päällä koko ajan. Vaikka oltaisiin pysähdyksissä.

      
  • Mondeoman tarkoittanee Porschen automaattia (DSG). Siinä on ikäänkuin kaksi manuaalivaihteistoa rinnakkain toimimassa vuorotellen. Seuraava vaihde on siis toisessa vaihteistossa jo valmiiksi kytkettynä. Robotti hoitaa vaihtamisen. Upeasti ja viiveettä kuulemma toimii. Saatavissa ainakin A3:een, Golfiin ja Touraniin.

      
  • Automaattivaihteisto on maksaa aivan liikaa (ei ihan kaikissa autoissa). Kulutuskin kasvaa. Suorituskyky huononee. Ja itse ajelen maanteillä joten minun ei tarvitse "vaihdella" kovinkaan paljoa.

      
  • Kyllähän automaatti on monelle vähän samanlainen kuin ilmastointi, kun siihen on kerran tottunut, siitä luopuminen on erittäin vaikeaa. Itsellä on ollut nyt kahdessa autossa automaatti peräkkäin ja onhan se mukava laite.

    Kuitenkin koeajoin Nissan 350Z:n, joka oli tietysti manuaali, ja tuollaiseen autoon manuaali sopii mielestäni hyvin. Samoin autoihin, missä ei ole tarpeeksi tehovaroja pellin alla, manuaali on hyvä juttu, erityisesti vääntöähän automaatti kaipaa, ei niinkään tehoa.

    On mielestäni kuitenkin automaateissakin eroja, nykyautoista pehmeiten vaihtava, mitä olen kokeillut, on ollut uudessa S-sarjan MB:ssä ja huonoin S40 T4:ssa. Audin Multitronic teki kuitenkin ehkä suurimman vaikutuksen, harmi ettei sitä saa quattron yhteyteen, vaan niissä on tyydyttävä normaaliin tomaattiin.

    Uskoisin että vaihteistojen tulevaisuus on jollain tapaa automatisoitujen laatikoiden. Tällä hetkellä edelläkävijöitä ovat MB:n 7-tronic, Vag:n DSG ja Multitronic sekä Bemarin uusi 7 pykäläinen SMG.

      
  • Olen samaa mieltä. Ihmisen ominaisuus oppia ja tottua hyvälle säilyy. Ellei jo menneisyys, niin ainakin tulevaisuus on automaattivaihteiden. Veikkaan että lopulta myös moottoriurheilussa, ellei juupas-eipäspolitiikka jatku (F1).
    Kehittyneimmät automaatit (joihin individual viittasi) antavat jopa paremmat suoritusarvot ja pienemmät kulutusarvot kuin mihin ihminen ja manuaali yhdessä pystyvät.
    Aktiiviohjauskin tökki vastaan jo sanana pitkään, mutta jessu, kun oppii luottamaan siihen että pyörät todella kääntyvät - ja vieläpä kuin ajatus! Vähän tuntuu sen jälkeen vaikealta kehua Retun ja Tahvon autojen sinänsä hyvää perstuntumaa tiehen.

    [sitäsaa muokkasi tätä viestiä 14.05.2004 klo 20:53]
      
  • Automaatti ois kyllä kieltämättä kiva, mutta ainakin minulle esteeksi muodostui tuo hinta. Kun on tiukka budjetti niin lisukkeet joutuu miettimään aika tarkkaan... Edullisemmissa autoissa tuo lisähinta alkaa olla 10%:n luokkaa -ja ylikin- ja se on paljon rahaa. Tietysti jos "kuljettimen" hinta alkaa hipoa viittäkymppiä, niin tuo tomaatti-lisä on aika merkityksetön!

    Myös minä uskon että tulevaisuus on erilaisten puoli- ja täysautomaattisten laatikoiden, mutta aikansa se ottaa.

    Ehkäpä minullakin sitten jo seuraavassa...

      
  • Kun itse olin nykyistä autoani hankkimassa, olivat valintakriteerit nämä (ja nimenomaan tässä järjestyksessä):

    1. automaatti
    2. diesel
    3. ilmastointi
    4. vakionopeudensäädin

    Edellinen autoni oli 1.6 bensa automaatilla ja myönnettäköön, että hieman laiskahan se oli.

    Mutta tehokkaan dieselin kanssa automaatti sopii kuin nenä päähän.

      
  • Itsellämme oma automaatti Accord vaihtuu kohta manuaali Corollaan.
    Tomaatti olisi kelvannut, mutta nyt sen tiputti hintalisä, mikä olisi lisännyt liikaa budjetoimaamme summaa, jonka ajattelimme käyttää auton hankintaan. Varustelut kun hinasivat hintaa, muutenkin hieman korkeammalle kuin ajattelimme.

    Näin tällä kertaa, mutta toivottavasti seuraavalla kerralla pääsemme taas automaatin makuun :wink:

      
  • Eihän sitä viitsi hämmentää, automaatilla on paljon helpompaa. Kuinkahan moni ottaa manuaalin esim V70-turboihin jossa automaatin saa samaan hintaan?

      
  • Empä oo minä ainakaan nähnyt yhtään V70 turboa manuaalina, vaikk aolen ajanut tai ollut kyydissä melkein kymmenessä yksilössä. Tämän varustelupolitiikan soisi yleistyvän halvemmissakin autoissa, mutta voi olla toiveajattelua ainakin vielä vähän aikaa.

      
  • Kun hankin nykyistä kiesiäni, valintakriteerit olivat :

    -automaatti
    -väh. 3L bensakutonen
    -aut.ilmastointi
    -ainakin kuljettajan penkki sähkösäätöinen
    -cruise
    -ajettu max. 30t
    -hinta


      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit