Astra H wagon vai Octavia II Farmari

21 kommenttia

Moro,

Uuden diiselin vaihto olis käsillä ja mielessä olis 2 vaitoehtoa. kumpikohan noista olis parempi.

Kävin tänään ajamassa Astra H wagon Cosmon ja se tuntui jämäkältä ja hyvältä ajettavalta.

Octavian käyn ajaassa ensiviikolla ei kai se Farkku kovin paljoa erilainen voi olla kuin tuo nyk HB octavia.

Kiitos kommenteista jo etukäteen.

-jone

  
  • Tuossa alle 30 000 euron olisi tarjolla Astran (100hv) ja Octavian (105hv) lisäksi myöskin uusi Focus (110hv), Corolla (115hv) ja Megane (120hv).

      
  • Kävin tänään katsomassa tuota focusta. Ulkonäkö on ihan Ok mutta muuten laatuvaikutelma ei minua vakuuttanut. Tämä on tietenkin makuasia, mutta kokomuoviset takaoven verhoilut ei minuun oikein iske... Varmasti Focus on ihan hyvä ajettava kuten on edellinen mallikin...

    Megane taas joutui pois listalatani jarrujen vuoksi. Testit ja kirjoitukset jarrujen toiminnasta kun toinen puoli on liukkaalla pinnalla ei oikein mairittele enkä halua tositilanteessta asiaa myöskään testata.. kyllähän nykyautossa sentään jarrut pitää olla kohdalllaan ilman moitteita.

    Näin jää jäljelle opel ja skoda. VW:llä ei kilpailukykyistä farmaria ole hintaluokassa.

      
  • Auto bild voitti tuo Astra 150 HP diesel farkku, hinta oli 32t€, testissä oli Corolla ja Rellu Megane dieselit. Mietisin Skodaa tai Astraa.

      
  • Lainaus:
    16.01.2005 klo 20:49 Jone k kirjoitti
    Megane taas joutui pois listalatani jarrujen vuoksi. Testit ja kirjoitukset jarrujen toiminnasta kun toinen puoli on liukkaalla pinnalla ei oikein mairittele enkä halua tositilanteessta asiaa myöskään testata.. kyllähän nykyautossa sentään jarrut pitää olla kohdalllaan ilman moitteita.


    Rellujen jarruongelman ei pitäisi koskea muita kuin HB-malleja, näin joku taho väitti. Farkussahan on pidempi akseliväli. Meganessa on nykyään ESP vakiona.

      
  • Molemmat ovat todella hyviä luokassaan, joten valinta kannattaa tehdä perstuntumalta. Eli valitsee sen kumpi miellyttää enemmän, ominaisuudet ovat varmasti molemmissa kunnossa. Tyyppivioistakaan ei ole vielä mitään tietoa, mutta molempien autojen edelliset mallit olivat luotettavuudeltaan hyvää keskitasoa.

    Mitä konetta olet noihin harkinnut?

    [Bertone muokkasi tätä viestiä 17.01.2005 klo 12:18]
      
  • Heitänpä nyt vielä oman lusikkani soppaan.

    Kävin itsekin ajamassa tuon Astran Wagonin - ja olin hieman pettynyt. Auto tuntui jotenkin vetelevän ja muljuavan suorallakin tiellä. Levoton on ehkä se sana jolla tuntumaa kuvailisin.

    Tosin tässä yhteydessä täytyy huomioida, että esim. koeajoauton rengaspaineet saattoivat olla vähän sinnepäin.

    Moottoritien liittymässä sain pientä luistoa aikaiseksi :grin: ja sen auto suoritti ihan kiitettävästi, ainakaan en päätynyt ojan pohjalle. :innocent:

    [Antti80 muokkasi tätä viestiä 17.01.2005 klo 13:39]
      
  • Lainaus:
    17.01.2005 klo 13:38 Antti80 kirjoitti
    Auto tuntui jotenkin vetelevän ja muljuavan suorallakin tiellä. Levoton on ehkä se sana jolla tuntumaa kuvailisin.


    Veikkaisin että koeajoautossa olleet kitkarenkaat (Nokia RSI?)aiheuttivat tuon muljuamisen? Nastarenkaat ovat melua lukuunottamatta todella paljon paremmat ajaa asfalttipinnalla.

      
  • Kaverini ikävä kyllä sai ajaa ja minä vain istua. Ajettavuus oli kaverini mukaan kiitettävä, ohjauksessa oli kuulemma jotain, minä en tiedä mitä. Istuimet olivat hyvät, ainakin meille kaverini 175/95, minä 172/70. Hallintalaitteet olivat paikallaan.
    Astrassa on hyvä ajettavuus ja kaarreajettavuus. Mutta melutaso on korkea, tosi ei mikään ihan törkeä. Esimerkiksi Mazdoissa on selvästi korkeammat melutasot.

      
  • Olen aatellut astraa 1.7TDCI ja octaviaa 1.9 TDI koneella.

    Kummankin kulutus arvot näyttävät aika samoilta ja vääntöäkin on lähestulkoon saman verran skodassa 10N enemmän.

    Onko foorumilla tietoa miten kalliit huollot / ylläpito ko. autoilla on.

    Diesel vero taitaa olla ~500 euroo mutta miten on huoltojen hinnat?

      
  • Ajelin itsekin muutama päivä sitten 1.6 litraisella Astra Wagon Enjoylla. Auto oli Hakkapeliitta 4:lla ja se meni ihan riittävän hyvin suoraan. Rengasmelu oli kuitenkin melkoista. Tuo bensakone ei ole ripein mutta kyllä silläkin pärjää.

    Tällä hetkellä Astraan saa Huoltosopparin 3v/60tkm hintaan 9e/kk, eli ylläpito huoltojen osalta ei maksa paljoa. En tiedä koskeeko tuo myös diisseliä.

    Ooppelista tulee helposti kallis. Vähän paremmilla varusteilla ladattu Toyota Corolla 1.6 farkku kustantaa pari tonnia vähemmän.

      
  • Riippuu ihan siitä onko kyse DSG-vaihteisesta Octaviasta ja Easytronic-vaihteisesta Astrasta. Itse laskin että säästin 2000-3500 euroa ostamalla Opelin Skodaan verrattuna. Ainakin Gislaved Nord Frost 3:lla ja 16-tuumaisella vanteella.

    Auto käyttäytyy ihan niin kuin kuski haluaa mitään isoja ongelmia ei vielä tosin vain yhden päivän omistus kokemuksella ole ilmennyt. Ei Peugeot 307 farkkukaan ollut luokkansa hiljaisimpia ainakaan Goodyearin Ultra Grip 500 nastarenkailla. 1,6 litrainen kone riittää Opelin vallan hyvin kahden hengen kuormalla, täydellä kuormalla voi olla vähän voiman puutetta. Voimaa on säästetty polttoaine talouden maksimoimiseksi. Opelille luvattiin 1,3 litraa alhaisempi normikulutus kuin 307 farmarille reilut kaksi vuotta sitten.

      
  • Diesel astra 1.9. Ei kannatta ostaa riisuttua mallia, vähintään Cosmosta yllöspäin, äänieristys paljon parempi.

    Skoda muuten ok, kallis, ja vielä huonompi jällenmyynti arvo kun Opelilla.

    Laatukin Opelilla ok nykyään, olihan Auto bild tukimuksen japsien jälkeen paras. Skoda ja VAG ei oikein pärjaneet.

    Eikös Astra voittanut äskettäin farmari diesel testin Auto bild:issä?

      
  • Kehottaisin valitsemaan Astran sillä, on kuitenkin tällä hetkellä parempi jälleenmyyntiarvo, ja on se tyylikkäämmän näköinen. Otselläni on muutaman viikon ikäinen Astra vagon turbo. Ja olen todella tyytyväinen, kulkee eikä meinaa. :tongue:

      
  • Kannattaa odottaa Astran Hybridiä, sataseen alle 8 sekuntia, tehoa 125 heppaa ja vääntöä 280Nm. Kulutus alle 4 litraa sadalla. :smile:

      
  • Astra Wagoniin päädyin eikä muuten kaduta!!

    1.7 CDTI cosmo
    - businespack (ESP, autom. ilmastointi, vakionopeudensäädin)
    - pohjapanssari
    - roiskeläpät
    - Irroitettava vetokoukku
    - 40/20/40 takapenkki
    - Koiraverkko
    - Tavaratilan muovikaukalo
    - 12V virtapistoke tavaratilaan
    - Tavaratilankiskot
    - 6 - suuntaiset penkinsäädöt + keskikyynärnoja
    - Lohkolämmitin + sisäpistoke

    Olen todella tyytyväinen!!!

    Auto on mukava ajaa ja riittävän tilava.

      
  • Katso Tuulilasin testi. Jos haluat arvokkaamman näköisen ja viime vuosien maineeltaan paremman, osta Skoda. En edelleenkään jaksa luottaa Opelin tekniikkaan. Huolloissa saattaa tulla tosi yllätys. Kannattaa tutustua tarkasti molempiin. Ainakin omasta mielestäni Skoda tarjoaa huomattavasti suuremman luokan auton tuntuman. Jälleenmyyntiarvo on puheista huolimatta tänä päivänä Skodalla yhtä hyvä, jos ei paikoin jopa parempikin kuin Opelilla. Monet elävät ilmeisesti vielä 80-luvulla ajatuksissaan ja eivät ole koskaan edes käyneet uusia Skodia koeajamamassa.

      
  • No niin, tuli sitten itsekin tilattua Astra H Wagon. Vaihtoehtoina olivat tosiaan nuo otsikon autot, mutta Astra tuotti enemmän plussia viivan alle. Ja onhan se paljon paremman näköinenkin (Sapphire Black + Wagon beauty pack = kromilistat sivuikkunoissa+tummennetut takalasit+kromatut kattokaiteet.) Astraan sai aika hyviä tarjouspaketteja, automaatti-ilmastointi+vakkari 475e, ajotietokone ilmaiseksi ja tuo beauty pack 200e. Vanteet pitäisi vielä valita...

      
  • Olisi kyllä mielenkiintoista nähdä Skoda ja Opel vertailtuna vastaavilla varusteilla. No, riippuu varmaan siitä kuka on myyjä; eli homma vaihtelee eri puolilla Suomea. Ulkoasusta autoista kyllä sanon, että Opel on standardikamaa(samaa mössöä a`la Focus ja Corolla), mutta Octavia kiinnittää kyllä huomiota parkkipaikalla. NCAP:n mukaan se onkin ylemmässä keskiluokassa.

      
  • Niin, makuja on (onneksi) monia. Itseäni Astran muotoilu viehättää. Skodan ulkonäössä häiritsee eniten lyhyt akseliväli ja pitkät ylitykset yhdistettynä auton korkeuteen, auto näyttää pikkuauton alustalle rakennetulta tila-autolta. Skodaa voisi sanoa hillityn tyylikkääksi, Opelia nuorekkaan sporttiseksi. Focukseen tai Corollaan en vertailisi kumpaakaan, kyseiset autot ovat muotoilultaan todella tylsiä. Focus jäi itse asiassa koeajamatta pelkästään tylsän ulkomuodon vuoksi.

    Positiivisimpana asiana Skodasta jäi mieleen hienosti toimiva manuaalilaatikko.

      
  • Jep, itekkin tykkäsin Astran ulkonäöstä enemmän... Astra on jotenkin sporttisempi kuin ocu. Ja kyllä tuo pitempi akselväli tuntuu ajossa positiivisesti. Lisäksi pidin Cosmon penkeistä enemmän kuin elegancen.

    No nämähän on tietty makuasioita=)

      
  • Tervehdys,

    Itse Opelixilla ajavana sekä uuden mallin kokeilleena ja Octaviaan tutustuneena olen päättänyt etten noista kahdesta ainakaan Astraan kallistu. Suosittelenkin kokeilemaan Octaviaa, dieseliä miettivänä, erityisesti suoraveto 2.0 Elegancea.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit