Volkkarin lämpeäminen, auttaako ilmastointi?

8 kommenttia

Hei,
Olemme ostamassa uutta Golf Varianttia, mutta tuo kuuluista volkkarin lämpeäminen (tai siis lähinnä lämpeämisen puuttuminen...) talvella mietityttää... Kokemuksia on vain ei-ilmastoiduista autoista, joten kyselenkin, auttaako ilmastointi lämpeämiseen?

  
  • Hei,
    auto olisi 1,6 bensakone.

      
  • Ei sitte tartte mitään kikkoja. Mutta kyllä se ilmastointi kannattaa silti ostaa. (Eikö se ole vakiona?)

      
  • Ei se ilmastointi lämpenemiseen auta, vaan jäähtymiseen. Samoin kun monilla tuntuu olevan se käsitys, että mitä hienompi lämmityslaite digitaalisine astelukuineen jne. niin se muka jotenkin vaikuttaisi auton lämpenemiseen tai jäähtymiseen. Ei vaikuta. Onko se ilmastointi Golfissa muuten vakiona ? Luulisi sentään olevan.

      
  • Uskomatonta, ei taida olla ilmastointia. Mekaanisesta ilmastoinnista joutuu maksamaan 860 EUR? Miksi varustepaketeissa on sateentunnistimia, vakionopeudensäätimiä, aluvanteita yms mutta ei ilmastointia? Onhan suomen kesä lyhyt mutta kuitenkin. Vai onko VW'n web sivu puutteellinen? :tongue:

      
  • Lainaus:
    17.05.2004 klo 16:32 kirjoitti
    Voke on perisaksalaista suunnittelua joten ilmastointia on lisavaruste. Saksalainen kun ei maksa ominaisuuksista joita han ei tarvi.

    Puoliautomaattinen ilmastointi on Golfin vakiovaruste Saksassa. Asian voit tarkistaa esim. www.volkswagen.de osoitteesta.

    Pienenä huomautuksena, että puoliautomaattisen ja täysautomaattisen (erillisvyöhyke mallia vieläpä) ilmastointien hintaerona on vaivaiset 300 euroa, eli sama kerralla laittaa se jos ilmastointia Golfiin suunnittelee.

      
  • Unohdetaan nyt taas, että Golf Variant on vielä IV malli ja pystyperä on V malli. V malliin on Saksassa nyt lisätty tarjouksena ilmastointi 'vakioksi', jotta auto ei olisi niin kallis kilpailijoihin nähden. 'Vakiona' on kuitenkin sanottu olevan väliaikainen tarjous VW:n mukaan.

    Alkuperäinen kirjoittaja kuitenkin kirjoitti Variantista, jota ei tuo tarjous Saksassakaan koske.

    IV mallissa lämpöön vaikuttaa (tai ainakin vielä vm 2002 versioissa teki) varustelutaso. Comfortline sisälsi vakiona lämpöelementtejä ja paremmat lämpö-/äänieristeet. Nykyisistä varustelutasoista en ole tietoinen onko First ja Trendlineissä eroja noiden suhteen.

    Eroa noilla ainakin vm 2002 malleissa oli melkoisesti. Comfortline TDI:llä pärjäsi ilman lisälämpöä -20C pakkasilla, kun Trendlinessä tarvittiin sitä jo -10C pakkasilla. Firstline bensa malli oli myös kylmä tuossa -20C pakkasien kieppeillä ilman lisälämpöä kaupunkiajossa, mutta tämä auto oli vm 2000, joten ei välttämättä vertailukelpoinen noiden kahden TDI:n kanssa.

    Itse ilmastoinnilla ei ole auton 'pakkaskestävyyteen' mitään vaikutusta.

      
  • ei ole ilmastoinnilla vaikutusta lämpenemiseen talvella, itselläni on variant 2003 tdi . laitoin siihen eber lämmittimen on tosi hyvä, käytän liikkeelle lähtiessä eberiä 5-10 minuuttia lämpö riittää kun moottori on saatu normaalilämpöön mielestäni kaikissa nykydiiseleissä pitää olla lämmitin, sähkö roikassa pitämisenkin voi melkein unohtaa

      
  • Meillä on käyttöautoina ollut aina joku VW tai Audi, syystä, että ne ovat erittäin lämpimät autot talvella.
    Näin on myös Lapissa/Inari jossa käyn usein. Siellä on VW-Jetta aika yleinen ja kova sana pakkasilla.

    VW/Audit eroaa muista autoista lämmön suhteen siksi, että vesipumppu sijaitsee moottorin alapuolella, ja termostaatti ei ole sylinterikannen kupeessa kuin lähes jokaisessa toisen merkkisessä autossa on tapana, vaan vesipumpun yhteydessä. Termostaatti aukeaa vesipumppuun päin jäähdyttimen kautta, kun jäähdytinneste on tarpeeksi lämmin.
    Sylinterikannesta on lähtö suoraan lämpökennostoon, kuten muissa autoissa myös, mutta paluu hoituu niin, että kylmänä vesi ohjautuu takaisin vesipumppuun, eikä kierrä turhaan jäähdyttimen kautta sylinterikanteen, jolloin se on kovillakin pakkasilla lämmin. Kesällä/lämpimällä vesi kulkee automaattisesti heti jäähdyttimeen kun termostaatti aukeaa vesipumpun puoleisessa päässä.

    Tällä menetelmällä veden ei kovilla pakkasilla tarvitse turhaan kiertää jäähdyttimen kautta uudestaan sylinterikanteen ja siitä edelleen lämppäriin.

    Jos autosi tuntuu haalealta, voi olla, että termostaatti aukeaa liian matalassa lämpötilassa. Vähän mallista riippuen VW:ssä termari on 87 asteinen ja täysin auki 95 asteessa, jolloin myös sähköpuhallin kytkeytyy tarvittaessa päälle.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit