Businessmallien myynti

3 kommenttia

Millaisia kokemuksia Teillä on businessmallien myynnistä.
Minulle eräs dealeri väitti, että malleja myydään vain yrityksille.
En viitsi kierrättää yksityiskäyttöön ostettavaa autoa firman kautta, enkä maksaa muutamaa tonnia ylimääräistä haluamistani varusteista.
Meneeköhän myyjillä liian hyvin kun ei raha kelpaa?

  
  • Ainakin Opelilla tuntui olevan politiikka, että Business malleja
    toki myydään myös yksityisille, mutta Business -hinta on
    ns. apteekin hinta eli siitä ei käteisostajakaan alennuksia saa
    ja otetaan huomioon vaihtoauton hyvityksessä. Uskoisin
    käteisostajan saavan samaan hintaan ns. ei-Business mallin +
    ko. lisävaruistein - normaali alennusprosentti ( >4%).

    Jujuhan on siinä, että työsuhdeautoilija ei valitä mahd. alennuksista
    vaan vain ns. listahinnasta, jonka perusteella verotusarvo määräytyy
    sekä monissa firmoissa myös autoedun ottajan rahapalkkaa vähenetään verotusarvolla, jolloin auto maksaa nettona juuri tuon
    listahinnan mukaan lasketun verotusarvon. Tällöin on tietysti
    edullista saada mahd. paljon varusteita listahinnalla.

      
  • Lainaus:
    25.09.2004 klo 19:11 jussi62 kirjoitti
    Ainakin Opelilla tuntui olevan politiikka, että Business malleja
    toki myydään myös yksityisille, mutta Business -hinta on
    ns. apteekin hinta eli siitä ei käteisostajakaan alennuksia saa
    ja otetaan huomioon vaihtoauton hyvityksessä. Uskoisin
    käteisostajan saavan samaan hintaan ns. ei-Business mallin +
    ko. lisävaruistein - normaali alennusprosentti ( >4%).

    Jujuhan on siinä, että työsuhdeautoilija ei valitä mahd. alennuksista
    vaan vain ns. listahinnasta, jonka perusteella verotusarvo määräytyy
    sekä monissa firmoissa myös autoedun ottajan rahapalkkaa vähenetään verotusarvolla, jolloin auto maksaa nettona juuri tuon
    listahinnan mukaan lasketun verotusarvon. Tällöin on tietysti
    edullista saada mahd. paljon varusteita listahinnalla.


    Juuri näin, tietyillä merkeillä on/on ollut autoetua ja leasing-sopimuksia varten erikseen sovitetut mallit (Saab,Avensis,Opel..) Joillakin on taas varusteiden ja hintojen puolesta periaatteessa sama lähtöviiva kaikille ostajille (Audi,Volvo,..)

    Jouduin "viran puolesta" teettämään jokin aika sitten aika laajan vertailun erilaisten autojen leasing-maksuissa, 36kk/60 tkm ja 36kk/75tkm sekä 36kk/120tkm. Autojen listahintaan verrattuna leasing-maksuissa on merkkien ja rahoitusyhtiöidenkin kesken selviä eroja. Etenkin tätä isommilla km-määrillä (esim. 36kk/120tkm) leasing-maksujen erot suorastaan repesivät, äärilaitoina kokoluokassaan nousivat esiin Laguna (kallis) ja Avensis (halpa). Monessa tapauksessa juuri nämä Business-mallit tuovat selvää etua nimenomaan verotusarvon pohjana olevassa hintalapun hinnassa, mutta taas tuo leasing-maksu voi olla vähemmän edullinen työnantajalle, eräänlaista kikkailua tämäkin.

    On toki hyvä muistaa, että harvoin ostat uutta autoa käteisellä, vaan vaihdokki on kuviossa mukana. Silloin puhutaan ennen kaikkea välirahasta. Rahoituksissakin on näemmä vielä melkoisia eroja, jos sellaisia on käyttämässä, sekä vakuutuksissa ja huoltosopimuksissa.

    Oman auton vaihto työsuhdeautoon voi käydä kalliiksi - etenkin merkin vaihdon kohdalla hyvitystä vaihdokista tulee usein huonosti. Työsuhdeauton myyjäliike näkee mahdollisuuden rahastaa asiakasta, kun hän haluaa tietynlaisen auton, ja on saamassa omastaan riihikuivaa rahaa. Toki toinen puoli asiaa lienee se, että leasingiin menevästä autosta myyjäliike ilmeisesti lähinnä saa vain yhden tikin myytyjen uusien autojen listaan ja vaivat päälle.

      
  • Onko sulla tarkempaa yhteenvetoa tästä vertailevasta tutkimuksesta?

    Itsekin olen havainnut hämästyttäviä eroja on ollut leasing-maksuissa samanhintaisten autojen välillä ja myös samojen autojen osalta eri yhtiöissä.

    Olen harkitsemassa työsuhdeautoa joka periaatteessa olisi ns. palkan päälle-vapaa autoetu, mutta työnantaja on fiksuna laittanut leasing-vuokran rajaksi, ei verotusarvoa. Eli jos menee yli, erotus otetaan bruttopalkasta. Ja verottaja puolestaan pitää huolen verotusarvosta.

    Lähinnä itseäni kiinnostaa tietää mitä merkkejä leasing-yhtiöt suosivat ja mitkä merkit ylipäätään ovat "kilpailukykyisiä" tässä vertailussa. Oma analyysini osoitti ALD'n suosivan BMW'tä.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit