Laatumerkki ja tavallinen perheauto

33 kommenttia
«1

Uudessa TM:ssä oli taas vertailu. Tällä kertaa niitä "paremman väen menopelejä". Välillä verrattiin myös "tavallisiin perheautoihin". Vähän mua ihmetyttää, että onkohan siellä ennakkoluulottomia testaajia. Taitaa olla välillä silleen, että ensin päätetään asenne ja sitten vasta testataan. Ois kiva, jos siinä olis ihan selkeästi kerrottu mikä erottaa "laatuauton" "tavallisesta autosta". Muuta mä en keksi ku hinnan. Ei ne ainakaan ominaisuuksiensa puolesta olleet mitenkään ylivoimaisia.

Ja sit pitäis päästä siitä asenteesta eroon, että näitä "laatuautoja" ei voi verrata "tavallisten autojen" kanssa. Aivan hyvin voi, ei sitä mikään kiellä. Viime vuoden vertailussa 2 "tavallista autoa" pärjäs paremmin kuin yksikään näistä "laatuautoista". Se on vaan joku keinotekoinen "sääntö", että ei voi verrata näitä kahta ryhmää, ku sit vois porukka ehkä huomata, että sille korkeammalle hinnalle ei olekaan katetta. Saksassa näitä kahden ryhmän autoja vertaillaan keskenään ja siellä on kokemusta sentään hiukka paljon enemmän kuin täällä Suomessa.

  
  • Lainaus:
    16.08.2005 klo 09:36 J R kirjoitti
    Muuta mä en keksi ku hinnan. Ei ne ainakaan ominaisuuksiensa puolesta olleet mitenkään ylivoimaisia.


    "Laatuvaikutelma" eli erivärinen muovi sisustuksessa kuin "tavallisissa" ja pehmeällä muovilla täytetyt ovet, jotta saadaan "kassakaappimainen" oven sulkeutumisääni. Tosin samoja keinoja alkaa olla halvemmissa perheautoissakin.

    Yksi asia mikä erottaa näitä premiumeja tavallisemmasta on personointivaihtoehdot. Eli autosta saa sisustukseltaan hieman omannäköisemmän kuin halvemmasta kilpailijasta. Sinänsä materiaalien laatu ei välttämättä ole ainakaan kulutuskestävyyden osalta sen parempi.

    [Zilo muokkasi tätä viestiä 16.08.2005 klo 09:47]
      
  • Tuosta artikkelilyhennelmästä sain kyllä sen vaikutelman että tässä nimenomaan haluttiin selvittää, miten kyseinen "laatuautojen" ryhmä pärjää aiemmin vertailtuja "tavallisia" autoja vastaan.

    Joka tapauksessa autoilija joka ostaa itselleen tuollaisen 1.6 -litraisella moottorilla varustetun vertaillussa olleen auton, ostaa lähinnä mielikuvia, omiaan ja muiden. Onhan se jonkinlainen statusjuttu ajella uudella Bemarilla, vaikka se olisikin pienin ja halvin mahdollinen. Toiset haluavat maksaa tästä, toiset eivät. Itse kuulun jälkimmäisiin.

    Eri asia sitten ovat vertailuautojen mallisarjojen kärki, joka varusteltuna maksaa tuplasti sen mitä nuo perusmallit. Niille ei löydy vastinetta "tavallisten" perheautojen ryhmästä.

      
  • Varmasti pitäisi testata keskenään, jo siitä syystä että "tavalliset" autot on tulleet paremmiksi koko ajan, ja toisaalta "paremmissa" autoissa on ollut ongelmia, varsinkin kun niissä on paljon elektroniikkaa.

    Vastaavasti olisi mukava verrata näitä "tavallisia" ja "paremman väen" autoja vaikkapa 3 ja 6 vuoden vanhoina, joka kertoisi, onko hinnanerotukselle katetta vai olemmeko maksaneet vain mielikuvista ja fiiliksistä.

      
  • Kannattaa toki muistaa, että nuo ns. premium-merkkien halvat mallit eivät todellisuudessa ole muualla maailmassa kovinkaan paljon kalliimpia kuin ns. tavalliset autot. Saksassa taitaa esim. 1.6 FSI Golf ja BMW 116i olla aika samanhintaisia. Pienen euromäärän maksaa kyllä mielellään siitä, että saa vähän pirteämpää designia baanalle. Siltä pohjalta niitä pitäisi vertaillakin, tämä Suomen vertailu menee täysin metsään käsittämättömien verojen takia.

    Mielikuvahan se on, millä asioita myydään. Siitähän designissa ja markkinoinnissa on kyse. Toki autoissa myös ominaisuudet poikkeavat toisistaan, mutta aika paljon kyse on mielikuvista koska kaikki nykyautot täyttävät taatusti tehtävänsä. Jos asiaa kuitenkin ajattelee hieman pidemmälle, niin mitä länsimaalaista / suomalaista tuotetta voisi enää myydä jos designilla ja mielikuvilla ei olisi merkitystä? Jos yksilöllisyydestä luovuttaisiin, niin olisiko se enää edes länsimaalaisuutta? Koko hommahan perustuu meillä yksilöllisyyden / persoonallisuuden / statuksen tavoittelun lisäksi uskoon "osaamisesta" ja "laadusta". Ja hyvä näin, meillä itse kullakin on vielä töitä tämän uskon ansiosta.

      
  • Mielestäni tässä kannattaa muistaa kaksi keskeistä asiaa, jotka aina vaikuttavat jollakin tavalla autopäätöksiimme, tunnustimmepa nämä tai ei...

    Itse tilasin muutama päivä takaperin BMW 120d:n perheemme kakkosautoksi. Miksi?

    - Auton ajettavuus. Ei mielestäni BMW:tä turhaan kutsuta ajajan autoksi. Itse en kokenut BMW 120d:n suuntavakautta suoralla maantiellä ongelmaksi (toisin kuin TM totesi testissään). Mielestäni BMW 120d osoittautui koeajossani todella suuntavakaaksi ja tasapainoiseksi autoksi. Alustaratkaisu uudessa 1-sarjassa on todella onnistunut. Esimerkiksi koeajamani ranskalaiset ja japanilaiset ovat edelleen aivan eri planeetalta, vaikka ovatkin viime aikoina kehittyneet melkoisesti.
    - BMW:n jälleenmyyntiarvo. Autohan on tunnetusti maailman huonoin investointi. BMW:t pitävät yleisesti ottaen arvonsa melko hyvin.
    - Yleinen laatuvaikutelma mm. sisätilojen osalta.
    - Autoon saa lisävarusteita, joita moniin tavallisiin perheautoihin ei saa.
    - BMW:n moottorit. Lisäksi BMW:ihin saa teho-dieselit automaattilaatikolla, joita moneen "tavalliseen" perheautoon ei saa.
    - Maailman parhaimpiin lukeutuva ajovakauden hallintajärjestelmä ja automaattilaatikko. VW-konsernin DSG on ainoa, joka vetää pitemmän korren automaattilaatikoissa.
    - BMW:n uusi muotoilukieli. Chris Bangle, joka yhdessä vaiheessa oli telluksen parjatuimpia miehiä, on mielestäni tehnyt hyvää työtä tylsän baijerilaisen designin modernisoinnissa. Tiettyä retromaisuuttakin tosin 1-sarjasta löytyy.
    - BMW:n laatu on yleisesti ottaen pysynyt vuodesta toiseen korkeana. Tietysti, jos haluaa ajaa todella luotettavalla autolla, niin silloin pitää ajaa Toyotalla...

    Sitten se toinen tärkeä tekijä, jonka perusteella harva meistä tunnustaa tekevänsä tämän tyyppisen päätöksen: mielikuvat. BMW:hen liittyen urheilullisuus, dynaamisuus, F1-maailma, urbaani elämäntapa, premium-merkki jne. Mielikuvat ovat äärimmäisen tärkeä ostokriteeri tänä päivänä autoissa. Audi, Volkswagen, Skoda ja Seat jakavat tänä päivänä lukuisia eri komponentteja keskenään: alustat, vaihteistojärjestelmät, moottorit jne. VAG-konsernin eri merkkien markkinointiosastot tekevät kuumeisesti työtä luodakseen kullekin merkille tavoitellun mielikuvan. Tokihan erojakin näissä VAG-konsernin eri merkeissä löytyy...

    Liian kapeakatseinen suhtautuminen mielikuvatekijöihin on estänyt monien lupaavien suomalaisten konseptien, innovaatioiden ja tuotteiden menestyksen ulkomailla. Ei asioita osteta pelkästään ominaisuuksien, mittausarvojen ja hinta-/laatusuhteen perustella, vaan MYÖS tunne-, fiilis- ja mielikuvapohjalta. Tämä ei välttämättä suomalaisen perusinsinöörin ajattelumaailmaan mahdu.

    AWD


      

  • Itse tilasin muutama päivä takaperin BMW 120d:n perheemme kakkosautoksi. Miksi?

    Onnittelut uudesta autosta.

    - Autoon saa lisävarusteita, joita moniin tavallisiin perheautoihin ei saa.

    Tuo on hyvä pointti, mutta harva niitä varusteita ostaa. Hankitko itse esim. nahkaverhoilua tai rengaspaineenvalvontaa?

    - Maailman parhaimpiin lukeutuva ajovakauden hallintajärjestelmä ja automaattilaatikko.

    TM:n pitäisi joskus vertailla noita ajovakavuuden hallintasysteemejä. Markkinoillahan ei ole kovin suurta kilpailua. Korjatkaa jos olen väärässä mutta eivätkö kaikki eurooppalaiset valmistajat käytä joko Boschin tai Continentalin systeemejä. Näiden lisäksi tiedän vain Delphin (GM USA) ja Toyotan joka käyttää Japanista tulevissa malleissa omaa järjestelmäänsä (Denso valmistaa).

    -Liian kapeakatseinen suhtautuminen mielikuvatekijöihin on estänyt monien lupaavien suomalaisten konseptien, innovaatioiden ja tuotteiden menestyksen ulkomailla. Ei asioita osteta pelkästään ominaisuuksien, mittausarvojen ja hinta-/laatusuhteen perustella, vaan MYÖS tunne-, fiilis- ja mielikuvapohjalta. Tämä ei välttämättä suomalaisen perusinsinöörin ajattelumaailmaan mahdu.

    Niin, miksi maailmalla myydään Absolut Vodkaa moninkertaisesti Finlandia Vodkaan verrattuna?


      
  • Totuushan lienee, että näitä "premium-merkkien" hinnat alkaen malleja ostetaan nimenomaan hinnan takia. Itse en kyllä mitään alitehoista MB:tä tai BMW:tä köyhillä varusteilla ottaisi, mieluummin sitten samalla rahalla käytetty peli kunnon koneella ja herkuilla.

    Jos pitäisi kuitenkin uusi ostaa, niin valinta olisi "ei premium-merkin" vastaavan kokoinen pirssi pykälää tai paria veikeemmällä tekniikalla ja kaikilla mausteilla. Yhdistelmä BMW + 4-sylinteriä vaan tuntuu vieraalta...

    Kuten edellä on mainittu, suuri syy tilanteeseen on Suomen autoverotus, mikä suosii karvalakkimalleja.

    Saisikohan TM erikoistilauksesta vertailuun esim. A4:n, 300-sarjan, C-sarjan ja X-typen 1,3 litran koneilla, 4-vaihteisina, kampi-ikkunannostimilla, kirkkailla laseilla ja ilman keskuslukkoa? Niin ja tietysti 13" 80-profiilin palloilla peltivanteilla, niin olisi kerrankin rengastus TM:n testaajien mieleen!

    -Mika-

      
  • Lainaus:
    16.08.2005 klo 23:49 olmi kirjoitti


    Niin, miksi maailmalla myydään Absolut Vodkaa moninkertaisesti Finlandia Vodkaan verrattuna?




    Koska Absolut on aavistuksen verran vähemmän karvaan makuinen, kuin Finlandia. :smile:

    [HMT muokkasi tätä viestiä 17.08.2005 klo 07:39]
      
  • Lainaus:
    17.08.2005 klo 00:34 Mika V kirjoitti
    Totuushan lienee, että näitä "premium-merkkien" hinnat alkaen malleja ostetaan nimenomaan hinnan takia. Itse en kyllä mitään alitehoista MB:tä tai BMW:tä köyhillä varusteilla ottaisi, mieluummin sitten samalla rahalla käytetty peli kunnon koneella ja herkuilla.

    Jos pitäisi kuitenkin uusi ostaa, niin valinta olisi "ei premium-merkin" vastaavan kokoinen pirssi pykälää tai paria veikeemmällä tekniikalla ja kaikilla mausteilla. Yhdistelmä BMW + 4-sylinteriä vaan tuntuu vieraalta...


    Samaa mieltä olen, jos ei pussi kestä varustella premium autoa uutena ja hankkia siihen kunnon moottoria, kannattaa mieluummin valita jokin muu tai ostaa käytettynä. Itse en ainakaan hankkisi vaikka 116i:tä tai A3 1.6:ta karvalakkina, mutta isommilla koneilla sitten ihan eri asia. Olen aina sanonut, että Bmw ei ehkä dieseliä lukuunottamatta ole Bmw ilman kuutta tai enempää sylintereitä..

    Itse olen hankkinut useimmat autoni käytettynä. Saat premiumin kivalla moottorilla ja kaikilla herkuilla uuden peruskinnerin hinnalla. Vaikka uusi onkin aina uusi, olen ilmeisesti sitten tuurilla välttynyt ongelmilta, tosin autoni ovat olleet usein aika vähän ajettuja.

    [individual muokkasi tätä viestiä 17.08.2005 klo 12:31]
      
  • Lainaus:
    17.08.2005 klo 09:34 individual kirjoitti
    Itse olen hankkinut useimmat autoni käytettynä. Saat premiumin kivalla moottorilla ja kaikilla herkuilla uuden peruskinnerin hinnalla.

    Näin olen itse myös tehnyt. Vähän ajettu, vuoden pari vanha, suurin hinnanalenema takana - ja paljon kilometrejä edessä, täysin varustein. Huolettomia kilometrejä on kertynyt 4:n Audin voimin 500-600.000km. Yksi peli oli leasingauto ja täysin uusi, ja kävi bensalla. Ei se sen kummempi silti ollut. Nopeastihan siihenkin tuli mittariin kilometrejä ja arvo aleni varmasti kohtuullisen paljon pienellä aikavälillä.

      
  • Tuossa on esimerkki sisältä siitä, miksi kannattaa premium hankkia:

    http://www.zone.ee/rainerb/ice8.jpg

    Ihmiselle, joka ei tarvitse tilaa, riittää aivan hyvin 300-sarja, mikä ei ole iso auto. Kuitenkin sen saa varusteltua mieleisekseen niinkuin loistoautot, toisin kuin tusinamerkit. Tuo kuvan auto on vanhan korinen 330i SMG Individual. Varusteina esim kaksiväriset nappanahkasportpenkit, sekventaalivaihteisto, laajakuva Navi/Tv, sisustan väriin sävytetty jalopuu yms..

      
  • Niin, mikä estää ostamasta 1-sarjan BMW:tä, Audi A3:a jne. kunnon lisävarusteilla? Nämä eivät ole toisiansa poissulkevia asioita.

    Kyllä näiden "pikkuautojen" tehokkaammat koneet liikuttavat niitä melko lailla rivakasti. Toisaalta, kun kakkosautolla 95% ajosta on kaupunkiajoa, niin sitä kiinnittää huomiota hieman eri asioihin. Suomi-matkailu hoituu jo pelkästään käytännön syistä kokoluokkaa isommalla autolla.

    5 000 - 30 000 km ajetuista BMW:istä (esimerkkinä) pyydetään suhteettoman korkeita hintoja uuteen verrattuna. Mieluummin sitä ostaa lähes samalla rahalla uuden...

    AWD

      
  • Onnittelut minunkin puolesta hyvästä autovalinnasta. Kyllähän tuo kahden litran 163 hv/340 nm:n tiisseli on nappivalinta tuohon ykköseen. Varmaan kakkosautoon vähintäänkin "riittävä" tekniikka.

    Tuleekohan muuten 1-sarjaan 3-litran dieseliä? 130d olis´ jo aika härski peli, puhumattakaan 135d:stä... No, pitäähän sitä Alpinalle ja Hartgellekin jotain jättää.

    -Mika-

      
  • Lainaus:
    17.08.2005 klo 23:38 Mika V kirjoitti
    No, pitäähän sitä Alpinalle ja Hartgellekin jotain jättää.


    Ja jotain hekin ovat jo keksineet :smile:

      
  • Lainaus:
    17.08.2005 klo 23:38 Mika V kirjoitti

    Tuleekohan muuten 1-sarjaan 3-litran dieseliä? 130d olis´ jo aika härski peli, puhumattakaan 135d:stä... No, pitäähän sitä Alpinalle ja Hartgellekin jotain jättää.

    -Mika-


    3-litran dieseliä ei tietääkseni tule, mutta syksyllä pitäisi Suomessakin tulla myyntiin 130i ja parin vuoden sisällä myös 3-litrainen turboahdettu (135Ti).

    AWD

      
  • Lainaus:
    18.08.2005 klo 21:13 AWD kirjoitti
    3-litran dieseliä ei tietääkseni tule, mutta syksyllä pitäisi Suomessakin tulla myyntiin 130i ja parin vuoden sisällä myös 3-litrainen turboahdettu (135Ti).


    Kenen tahansa arvaus on tietenkin yhtä hyvä, mutta itse en usko tuon ahdetun bensakutosen käyttöönottoon 1(/2)-sarjassa. Julkinen salaisuus on, että 130i:n yläpuolelle on tulossa vielä voimakkaampi versio, joskin todennäköisesti vain myöhemmin esiteltävässä coupe-muodossa. Nykyisen M3:n loistokkaalle 3,2-litran vapaastihengittävälle bensakutoselle ei jää käyttökohteita M3:n siirtyessä E90-korimallissa V8-koneeseen (Toki Z4:n M-versiosta on huhuttu). Itse veikkaan tämän koneen tulevan 1/2-sarjan huippumalliin.

    P.S. Ahdettua bensakonetta ei BMW:n tyyppimerkinnöissä merkittäisi Ti:llä. (http://www.bmwclub.fi/fi/types/index.html)

      
  • Tiedoksi niille, joita 1-versio kiinnostaa:

    Auto Strassenverkehr -lehden nro 17/18 05 mukaan BMW:n ykkössarjaan on tulossa - paitsi jo mainittu 130i - myös:
    - kolmiovinen malli
    - Coupé
    - Touring
    - Cabrio
    - M-versio 3,2 -litraisella 343 hv moottorilla tai ahdetulla 3-litraisella, jonka tehot olisivat myös yli 300 hv.
    - neliovinen porrasperä (!!) - jenkit vaativat tällaisia.

      
  • Lainaus:
    - Autoon saa lisävarusteita, joita moniin tavallisiin perheautoihin ei saa.

    No maksoitko siitä lisävarusteesta, mitä muihin ei olisi saanut, vai jäikö ottamatta.

    Lainaus:
    - BMW:n moottorit. Lisäksi BMW:ihin saa teho-dieselit automaattilaatikolla, joita moneen "tavalliseen" perheautoon ei saa.

    Mitä tekemistä tehodieselillä ja automaattilaatikolla on tavallisessa ns. kaiken kansan perheautossa? Kenties tarkoitit premium-luokan autoja?

    Lainaus:
    - Maailman parhaimpiin lukeutuva ajovakauden hallintajärjestelmä ja automaattilaatikko. VW-konsernin DSG on ainoa, joka vetää pitemmän korren automaattilaatikoissa.

    Ettei olisi niin, että siinä missä tavallinen tylsä etuvetoinen pärjää liukkaissa suomalaisissa talviolosuhteissa ilman ylimääräistä tekniikkaa, tarvitsevat takavetoiset hivenen elektroniikan apua.

    Lainaus:
    - BMW:n laatu on yleisesti ottaen pysynyt vuodesta toiseen korkeana. Tietysti, jos haluaa ajaa todella luotettavalla autolla, niin silloin pitää ajaa Toyotalla...

    Ruotsalaisten katsastustilastojen mukaan kolmevuotiaista BMW:n 3-sarjalaisista hylättiin n. 20 % autoista. 5-sarja pärjäsi huomattavasti paremmin.

    Lainaus:
    Mielikuvat ovat äärimmäisen tärkeä ostokriteeri tänä päivänä autoissa.


    Monille varmasti ovat. Itselleni mielikuvia tärkeämpää on auton määrä/hinta -suhde.

    [bobjo muokkasi tätä viestiä 19.08.2005 klo 13:13]
      
  • tuplat

    [bobjo muokkasi tätä viestiä 19.08.2005 klo 13:07]
      
  • Miten tavallinen "tyhmä" erottaa laatumerkit ja tavikset? :innocent:
    Näyttää olevan yhtä pahoja vikoja molemmissa, ostohinnassa vain eroa? :sunglasses:

      
  • Viikko siten löysin itseni tilanteesta, jossa olen taas kerran valitsemassa uutta työsuhdeaautoa. Periaateessa valinta on vapaa, mutta autoedun arvostus palkan osana rajoittaa hankintahinnan minun kohdallani noin 35.000 euron paikkeille.

    No, tuollahan saisi "pikkupremiumin", ja sellaisia aluksi lähdinkin katsastamaan. Autolikkeissä ja kotona hinnastojen parissa vietettyjen hetkien myötä ajatukseni alkoivat kuitenkin muuttua. Ja premiumin hylkäämisen syyt ovat samoja, joilla aikaisemmin tässä keskustelussa perusteltiin sellaisen hankintaa:
    - hankkimalla "tavallisen" auton pääsee samalla hinnalla käsiksi tehodieseliin ja DSG- vaihteistoon
    - "tavalliseen" autoon on varaa ottaa varusteet, joista "premium"- auton kohdalla joutuisi ehkä maksamaan hunajaa, kuten täysautomaattinen ilmastointi, monitoimiohjauspyörä, kunnollinen äänentoistojärjestelmä, pysäköintitutka, jne.
    - madollisuus, että "premium-" auto herättäisi negatiivisia mielikuvia (pyrkyrimäisyys, näyttämisen tarve, jne) asiakkaissa, yhteistyökumppaneissa yms. alalla, jossa autoilla tai muilla ulkoisilla tekijöillä komeilu ei kuulu toimntakulttuuriin

    Eipä silti, saatan joskus, eläkkeellä kenties, hommata vaikka Audi Quattron, tai 5- tai jopa 6- sarjan BMW:n...

      
  • Jaaa-a.

    Ostin tuossa kuukausi sitten uuden BMW:n 320dA. Koeajo kertoi kaiken tarvittavan, mikroautomainen tarkka meno ja fiilis. (ne jotka tietää tunteen ajaa mustalla bemarilla, ymmärtää..)

    No/joo, erot perheauto/BMW. Tärkein: Millään Japanilaisella autolla ei ollut tarjota Diesel/automaatti-yhdistelmää. >Tarkoitan: Toyota-Avensis-RAV4X-Corolla, Lexus-IS220d, Mazda-6, Honda-Accord, jne.. korjatkaa jos olen väärässä. Maahantuojat väittää: ei ole kysyntää. Hear me out! Jos koko euroopassa myydään n. 80% automaatteja ja n. 70% dieseleitä, NIIN MITEN SITTEN MUKA EI OLE KYSYNTÄÄ!!!

    Japanilaiset ei vaan taida tietää miten tehdä tehdään kestävä automaattilaatikko kustannustehokkaaseen hintaan dieselin väännölle.

    No, sitten lisää... otin Bemmun uusilla varustepaketeilla (uusi juttu 2005-) Bemari on korjannut hinnoittelun kohdalleen:


    Dynamic + Advantage:
    226 Urheilualusta (ei xDrive-mallit), 15 mm madallettu
    249 Monitoimisäätimet ohjauspyörään
    255 Urheilunahkaohjauspyörä
    2CY Kevytmetallivanteet Star Spoke 158
    321 Korinväriin maalatut kahvat ja kattolistat
    481 Urheiluistuimet, Nahka/kangas
    520 Sumuvalot, sisältää lämmitetyt pissapojan suuttimet
    522 Xenon-ajovalot
    563 Ulko- ja sisävalopaketti

    Comfort:
    431 Autom. himmentyvä taustapeili
    465 Kääntyvät takapenkit sis. suksipussi
    4AE Liukuva etukyynärnoja
    507 Pysäköintietäisyyden valvonta (PDC) taakse
    521 Sadetunnistin
    534 Ilmastointiautomatiikka
    540 Vakionopeussäädin (318d,320d)
    663 Radio BMW Professional + mp3 soitto


    Kaikki n. 7000 € hintaan + vakiona mm. ajotietokone, kaikki mahdolliset ajonvakautukset, turvatyynyt edessä ja takana, kyynärnojat.. lukekaa itte.

    Otan mielellään vertailuja vastaan samoista varusteista esim. Toyota Avensis, joka on saman kokouokan auto, (uusi 3-sarja on vanhan 5-sarjan kokoinen).



    [zeropoint muokkasi tätä viestiä 11.02.2006 klo 11:18]
      
  • Kaikki on suhteellista.
    Olet maksanut oikeasti kadehdittavan hienosta bemaristasi siis n. 57000 eur + toimituskulut jos olet perusvarusteluiden lisäksi ottanut mukaan metallivärin -jos musta on sellainen? + automaatin ja mainitsemasi paketit? -vai onko autosi farmari, jolloin hinta on jo n. 60000 eur?
    Enivei, näillä summilla saa jo melkein kaksi Octavia Elegancea tai Superbin "aikas" hyvillä herkuilla. Eiköhän siihen Octaviaan saa sitä mikroautofiilistä lisäpalikoilla tuolla ylimääräisellä parillakymmenellätonnilla jos haluaa...
    Kyseiseen dieseliin päätyessäsi on vissiin ollut merkitystä vuosittaisella ajomäärällä? -Jos ei, niin miten olisi ollut Mazda 6 MPS hirmuherkuilla tai saksalaisista vaikka Passat 2,0 turbo FSI Highline kaikilla varusteilla?
    Tai jospa olisit odottanut vielä kotvasen ja ostanut Alfa 159 3,2 Q4:n?
    -olisi ollut valinta, mitä ei tarvitsisi TM:n palsoilla hehkutella vaan aidot automiehet olisivat taanneet hyväksynnän ihan siellä liikenteessä..?

    [ysiviis muokkasi tätä viestiä 10.02.2006 klo 22:39]
      
  • Nimimerkki Stallman kertoi tuossa edellä syistä miksi hän on päätymässä pikkupremiumin sijaan tavallisen perheauton hankintaan. Oma kokemukseni ja valinnan lopputulos olivat viime kerralla autoa vaihtaessani saman suuntaiset.

    Nimimerkki JayTee listasi BMW:n varustepaketteja pyysi vertailuja muista saman kokoluokan autoista. Hämmennänpä tätä keskustelua omalla vertailullani, johon olen ottanut mukaan Opel Astra Wagonin. Astraan ei saa automaattia tehokkaimman dieselin yhteydessä suomessa, 120 hp versioon sen saa. Astrassa on yhtälailla vakiona hätäjarrutehostin, ESP ajonvakautus, luistonesto, turvatyynyt edessä, sivuturvatyynyt, ikkunaturvatyyny edessä ja takana.

    BMW : Opel Opel Astra Cosmo wagon 1.9 CDTI 150 hp
    =======================================
    226 Urheilualusta (ei xDrive-mallit) : Sport pakettissa 925 euroa
    249 Monitoimisäätimet ohjauspyörään : Vakiona
    255 Urheilunahkaohjauspyörä : Nahka sport ohjauspyörä 290 euroa
    2CY Kevytmetallivanteet Star Spoke 158 : vakiona 16 " 205/55 kevytmetallivanteet
    321 Korinväriin maalatut kahvat ja kattolistat : Vakiona korinväriset kahvat, ja hopeanväriset kattokaiteet
    481 Urheiluistuimet, Nahka/kangas : Vakiona
    520 Sumuvalot, sisältää lämmitetyt pissapojan suuttimet : sumuvalot mukana xenoneissa
    522 Xenon-ajovalot : bi xenon + sumuvalot 1400 euroa (kääntyvät bi xenon 1800 e)
    563 Ulko- ja sisävalopaketti : sisävalopaketti vakiona


    431 Autom. himmentyvä taustapeili : sight & light paketti 250 euroa
    465 Kääntyvät takapenkit sis. suksipussi : kääntyvät penkit vakiona, suksiluukku 280 euroa
    4AE Liukuva etukyynärnoja : keskikyynärnoja 120 euroa
    507 Pysäköintietäisyyden valvonta (PDC) taakse : parkkipilotti 450 euroa
    521 Sadetunnistin : sis. sight & light paketti
    534 Ilmastointiautomatiikka : businesspaketti 950 euroa
    540 Vakionopeussäädin (318d,320d) : sis. businesspaketti
    663 Radio BMW Professional + mp3 soitto : Vakiona cd / MP3 soitin 7 kaiuttimella

    Astran varusteet / paketit yhteensä 4665 euroa (kääntyvillä bi xenoneilla 5065 euroa)

    Hinta lisävarusteilla yht. 36765 euroa (37165 euroa)


    Kun nyt sitten tulee mieleen kysymys, miksi otan pienen perheauton, Opel Astran mukaan vertailuun, niin tässä vertailun vuoksi autojen päämitat.

    Astra wagon / BMW 320d touring :
    pituus 4515 / 4520 cm
    leveys 1794 / 1817 cm
    korkeus 1500 / 1418 cm
    akseliväli 2703 / 2760 cm

    Muita vastaavia BMW:tä 10-20 t euroa edullisempia vaihtoehtoja on paljon muitakin. Fiiliksiä tuolla Astralla ei paljoakaan saa, sport kytkimellä voi yrittää aikaansaada mikroautotunnelmaa. Auton ikkunoihin ei jää uteliaiden nenänjälkiä eivätkä päät käänny liikennevaloissa tuijottamaan. Toiset kaipaavat huomiota ja luxusta, toiset tyytyvät vähempään. Siksihän näitä tavallisia ja premiumautoja tehdään.


    [Alibaba muokkasi tätä viestiä 10.02.2006 klo 23:56]
      
  • Mikä tuo "fiilis" sitten on tuollaisen auton kanssa ja kuinka kauan se kestää? Sen verran elämää nähneenä olen varmaan hieman "vajaa", koska huolimatta noista fiiliksistä elämässä on huomattavasti tärkeämpiä asioita. Auto on valitettavasti vain yksi pieni osa tätä arkipäivää. Ko. asian subjektiivisuudesta seuraava esimerkki:Mieluummin tuon hinnan pistän vaikka käsintehtyyn rinnakkaispiippuiseen. Helvetin hullua sekin. Mutta kuvittele sitä "fiilistä" tunturilla syksyllä. Toisaalta tuollainen käsintehty pitää arvonsa paljon paremmin kuin "fiilistely auto", jollet osta jotain museokärryä.

      
  • Juuri näin Rampe2!
    Tämänkin bemarin arvo laskee muutamassa vuodessa kauppakassitasolle eikä silloin katsota lisävarustelistan rukseja.
    Olen itse syyllistynyt myöskin moiseen "fiilistelyyn", -tosin takaperoisesti.
    Tuli tuotua euroopankiertueelta pari vuotta sitten erään aliarvostetun merkin yksi hyvin pidetty 10 vuotias yksilö harrasteautoksi. Löytyy nahkaa joka puolelta, sähkösäätöä täydellisenä -niin penkeistä kuin laseistakin. On lämmitettävää tuulilasia kuin myös penkkejä. Automaatti-ilmastointi kuuluu toki kuvaan ja vaikka himmennetyt taustapeilit.
    On jäähdytettyä levyä lukkintumattomana niin edessä kuin takana ja 3-litraisessa V6-24v moottorissa tehoa yli kotitarpeiden.
    Radalla on ajeltu useasti. Nopea on, vaikka hiljainen. Helvetin hyvä ajaa vaikka onkin etuvetoinen. Pikkukoneversiota kehuttiin yhtä äänettömäksi kuin Rolls-Royce Silver Shadow.
    Maksoi uutena noin 400000 mk.
    Maksaa nykyään ihan ..tun vähän paitsi että kaikki fiilistelyn ainekset ovat silti tallella, tyyli mukaan lukien.


      

  • Jeps, tottahan se on että arvo laskee..

    Linkki Ajovalon mainioille sivustoille, arvonlaskua voi siellä
    vertailla esim. BMW 320 d ja Astra DTI:
    http://www.ajovalo.net/ArvoKaikki2.htm

    Jeps, kilometriä tulee kyllä n. 45000 km/v, joten Diesel on ainoa vaihtoehto. Toki sitä olisi säästänyt hankintahinnassa yli kympin jos
    bensa olisi käynyt. Ajattelin itse ajaa autollani 5 vuotta, joten sitten sen arvonalennuksen tiedän. Täytyy palata silloin asialle, väliajan nautin hyvästä autosta.


      
  • Tuota Ajovalon linkkiä katsomattakin tiedän, että Astra G DTI säilyttää arvonsa jostain syystä erittäin huonosti. Reilusti huonommin kuin vastaavat bensa Astrat, vaikka yleensä tilanne on toisinpäin.

    Tuo vertailu tuskin kuitenkaan toimii tämän nykyisen Astran kanssa, koska auto on niin paljon vanhaa mallia parempi. Veikkaisin uuden Astran säilyttävän arvonsa varsin hyvin. Aika näyttää. Bemariin verrattuna Astran arvo putoaa joka tapauksessa euroissa vähemmän.

      
  • Lainaus:
    11.02.2006 klo 00:36 ysiviis kirjoitti
    Tuli tuotua euroopankiertueelta pari vuotta sitten erään aliarvostetun merkin yksi hyvin pidetty 10 vuotias yksilö harrasteautoksi. Löytyy nahkaa joka puolelta, sähkösäätöä täydellisenä -niin penkeistä kuin laseistakin. On lämmitettävää tuulilasia kuin myös penkkejä. Automaatti-ilmastointi kuuluu toki kuvaan ja vaikka himmennetyt taustapeilit.
    On jäähdytettyä levyä lukkintumattomana niin edessä kuin takana ja 3-litraisessa V6-24v moottorissa tehoa yli kotitarpeiden.
    Radalla on ajeltu useasti. Nopea on, vaikka hiljainen. Helvetin hyvä ajaa vaikka onkin etuvetoinen. Pikkukoneversiota kehuttiin yhtä äänettömäksi kuin Rolls-Royce Silver Shadow.
    Maksoi uutena noin 400000 mk.
    Maksaa nykyään ihan ..tun vähän paitsi että kaikki fiilistelyn ainekset ovat silti tallella, tyyli mukaan lukien.


    164?

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit