Huh huh. Olipas kamala kokemus. Ajoin 1.9 tdi DSG-lootallista Octaviaa ja auto oli järjettömän kovaääninen. Rengasäänet mahtavat, moottorin ääni korvia raapiva ja alustan äänet myös kovaa luokkaa. Jotenkin surullista, että 30 teurin auto on tuollainen. Ajoin tänään Ford Focus 2.0 tdi:tä, Toyota Corolla 1.4 d4d:tä ja Kia Sportagea 2.0 tdi:tä. Paras auto noista oli Kia, todella hiljainen (niin hiljainen, etten ole vastaavaa kokenut pitkään aikaan ja autossa oli vieläpä nastapyörät toisin kuin muissa), hyvä alusta, hyvät kovahkot pitkän matkan penkit, kohtuu tarkka ohjaus ja neliveto. Jopa Tojo oli hiljaisempi kuin Octavia ja itse asiassa tuo tojon ekovoittoja on hyvä paketti hinta-laatusuhteeltaan. Focus parhain ajettava ja paras ohjaus, mutta automaattikirstu puuttuu.Ocatavia mielestäni tyylikkäin ja olen/olin hankkimassa 2.0 tdi:tä dsg:llä, mutta nyt täytyy miettiä asia uudestaan. Onko joku ajanut 2.0 tdi:tä ja jos on niin onko moottorin ääni yhtä kova kuin 1.9:ssä, sillä tuohon ei kannata edes soitinta ostaa vaan earit kun enimmäkseen pitkää matkaa ajelen. Mitä autoja muuten suosittelette kun kriteerinä on tdi, automaatti, mp3-soitin ja hintaa alle 40 teuria ja lisäksi autoon pitää mahtua koirat, rattaat ja lapset.
Liioitteletko? Ei normaali Octavia vakiorenkailla ainakaan ole meluisa, eikä myöskään hiljainen vaan siltä väliltä. Mitkä renkaat siinä oli?
En hölmöyksissäni katsonut renkaita. Kyydissä ollut hlö tokaisi, että tämähän on meluisampi kun hänen vuoden 95 Ford Escort, joten se kertonee paljon. Tuo kone on takuulla mölyisin nykydisukoista, joten siksi kyselin onko joku ajanut 2.0 tdi:tä ja onko meteli samaa eli onko eristykset unohdettu kokonaan vai onko kone vain niin julmetun kovaääninen. Toisekseen ajoimme juuri ennen Skodaa Kialla ja se oli kyllä yksi hiljaisempia autoja mitä olen koskaan ajanut Suomen rapakuntoisilla teillä ja nastoilla, joten ehkä juuri tuo kontrasti sai Skodan tuntumaan suorastaan karmealta. Mitä renkaita ne Rinta-Joupilla noihin autoihin laittaa, jotain kitkoja kaiketi.
Kerro siitä Kian koeajosta enemmän? Kiitos... itse en ole ajanut vielä yhtäkään Kiaa.
Tosta hintaluokasta suosittelen Astra Wagonia tai Vectra Wagonia 1.9 CDTI koneella (110 kW). Niissä on erittäin hyvä ajettavuus, talviautoina parhaasta päästä ja mainitsemasi MP3-soitin on vakiona.
Saksan Autobildissä juuri tuon koneen Astra Wagon voitti testin.
Eli ajoin tosiaan Kia Sportage 2,0 CRDi 4wd EX Automatic:a. Tilat ovat hyvät kuten tuon kokoluokan autossa pitääkin olla. Ratin korkeussäätö uupuu, mutta penkissä on hyvät säädöt ja vaikka olen pitkä kuin mikä niin sain todella hyvän ajoasennon. Ajelin autolla muutaman päivän, joten koeajoon mahtui moottoritietä, kaupunkia, maaseututietä, hiekkatietä jne. Sisätilat ovat muoviset, mutta silti jotenkin todella laadukkaan oloiset eli tehty vimpan päälle. Penkit isolle miehelle hyvät ja kohtuu kovat, joka on muihin aasialaisiin verrattuna mukava asia etenkin kun ajaa pitkää matkaa, reisitukeakin löytyi. Sivuttaistukea saisi olla enemmän. Kia tarjoaa jenkeissä jopa 10 vuoden takuun ja meillä vaan 5 vuotta, joten tehtaalla riittää uskomaton luotto laatuun, sillä muuten tuollaiset takuut ajaisi koko firman konkkaan. Ajettavuus on hyvää keskitasoa eli ohjaus on hieman volkkarimaisen tunnoton, alusta on hyvä eli nielee montut hienosti ja etenee ryhdikkäästi suoraan, auto on hieman sivutuuliherkkä. Kuten jo sanoin niin auto oli älyttömän hiljainen ja ehkä siksi Skoda tuntui vielä karmaisevammalta tuon jälkeen vaikka Skodassa oli kitkat ja Kiassa nastat. Ei edes tuulen suhina kuulunut vaikka peilitkin on kuin rekka-autossa jne. Auto lämpeni muuten nopeasti parin asteen aamupakkasessa ilman webastoakin, joten sekään ei tuottanut pettymystä. Ainoa asia mikä jäi harmittamaan on Kia jälleenmyyjien kohtuu nuiva kaupantekotaito eli alennuksia ei heru juurikaan. Niin ja kone oli kyllä cruisekäyttöön liian vanha eli ylämäissä meni leikiksi tuon kanssa, mutta muuten kone oli ihan riittävä eli motarillakin sai hyvät kyydit ja ohituskiihtyvyyskin nipin napin riittävää. Jos Kia jatkaa samalla tasolla niin voinen uskoa, että tulevat mallit saavuttavat Suomessakin hyvän aseman, kuten muualla Euroopassa on jo käynyt.
Saksan Autobildissä juuri tuon koneen Astra Wagon voitti testin.
Saako tomaatin ja millaisen tomaatin. En kyllä kovin mielelläni hanki tuota Octaviaa vaikka se onkin vw:n hienoin auto, ihan vaan tuon kovaäänisyyden ja karun sisätilasuunnittelun takia, mutta kai se on pakko kun muitakaan vaihtoehtoja ei ole.
Warcraft 5.2.2005 klo 18.25:
En hölmöyksissäni katsonut renkaita. Kyydissä ollut hlö tokaisi, että tämähän on meluisampi kun hänen vuoden 95 Ford Escort, joten se kertonee paljon. Tuo kone on takuulla mölyisin nykydisukoista, joten siksi kyselin onko joku ajanut 2.0 tdi:tä ja onko meteli samaa eli onko eristykset unohdettu kokonaan vai onko kone vain niin julmetun kovaääninen. Toisekseen ajoimme juuri ennen Skodaa Kialla ja se oli kyllä yksi hiljaisempia autoja mitä olen koskaan ajanut Suomen rapakuntoisilla teillä ja nastoilla, joten ehkä juuri tuo kontrasti sai Skodan tuntumaan suorastaan karmealta. Mitä renkaita ne Rinta-Joupilla noihin autoihin laittaa, jotain kitkoja kaiketi.
Warcraft eilen klo 23:55:
Eli ajoin tosiaan Kia Sportage 2,0 CRDi 4wd EX Automatic:a. Tilat ovat hyvät kuten tuon kokoluokan autossa pitääkin olla. Ratin korkeussäätö uupuu, mutta penkissä on hyvät säädöt ja vaikka olen pitkä kuin mikä niin sain todella hyvän ajoasennon. Ajelin autolla muutaman päivän, joten koeajoon mahtui moottoritietä, kaupunkia, maaseututietä, hiekkatietä jne. Sisätilat ovat muoviset, mutta silti jotenkin todella laadukkaan oloiset eli tehty vimpan päälle. Penkit isolle miehelle hyvät ja kohtuu kovat, joka on muihin aasialaisiin verrattuna mukava asia etenkin kun ajaa pitkää matkaa, reisitukeakin löytyi. Sivuttaistukea saisi olla enemmän. Kia tarjoaa jenkeissä jopa 10 vuoden takuun ja meillä vaan 5 vuotta, joten tehtaalla riittää uskomaton luotto laatuun, sillä muuten tuollaiset takuut ajaisi koko firman konkkaan. Ajettavuus on hyvää keskitasoa eli ohjaus on hieman volkkarimaisen tunnoton, alusta on hyvä eli nielee montut hienosti ja etenee ryhdikkäästi suoraan, auto on hieman sivutuuliherkkä. Kuten jo sanoin niin auto oli älyttömän hiljainen ja ehkä siksi Skoda tuntui vielä karmaisevammalta tuon jälkeen vaikka Skodassa oli kitkat ja Kiassa nastat. Ei edes tuulen suhina kuulunut vaikka peilitkin on kuin rekka-autossa jne. Auto lämpeni muuten nopeasti parin asteen aamupakkasessa ilman webastoakin, joten sekään ei tuottanut pettymystä. Ainoa asia mikä jäi harmittamaan on Kia jälleenmyyjien kohtuu nuiva kaupantekotaito eli alennuksia ei heru juurikaan. Niin ja kone oli kyllä cruisekäyttöön liian vanha eli ylämäissä meni leikiksi tuon kanssa, mutta muuten kone oli ihan riittävä eli motarillakin sai hyvät kyydit ja ohituskiihtyvyyskin nipin napin riittävää. Jos Kia jatkaa samalla tasolla niin voinen uskoa, että tulevat mallit saavuttavat Suomessakin hyvän aseman, kuten muualla Euroopassa on jo käynyt.
(alleviivaukset allekirjoittaneen)
Miten minusta tuntuu, että tämä Warcraft on satusetä?
Warcraft varmankin tarkoitti ettei hölmöyksissään katsonut minkä merkkiset renkaat olivat, sillä sanoihan hän jo ekassa viestissään että muissa oli kitkat paitsi Kiassa.
Kannattaa muuten Hyundai Tusconista, sehän on käytännössa säma auto kuin Sportage. En ole kyllä aivan varma että saako sitä kuitenkaan dieselinä.
Miten minusta tuntuu, että tämä Warcraft on satusetä?
Sinulle voin olla ihan mikä setä tahansa, mutta en katsonut minkä merkkiset gummipyörät Rinta-Joupin porukka oli Skodaan laittanut, sitä kun tuolla ylenpänä joku kyseli.
WC
Kuinka paljon Skoda niitä desibelejä tuottaa?
Niin vielä tuosta 1.9 TDI VAG-koneesta: Mulla oli aiemmin Golf Variant 2002, 1.9 TDI (74 kW) ja tosiaan kyllä se moottori piti pahaa ääntä ja tärinää varsinkin alakierroksilla. Kylmänä varsinkin käyntiääni oli raaka ja polkimien läpi tunsi moottorin käynnin jaloissa.
Maantiellä ja lämmettyään se oli ihan ok. Muuten moottorista ei ole mitään pahaa sanottavaa. Suorituskykyinen ja vähäruokainen moottori se oli. Vähän perso se oli alussa öljylle, mutta se kai kuuluu tämän moottorin ominaisuuksiin. Ensimmäisen 15 tkm aikana piti lisätä öljyä, mutta sitten "öljynsyönti" käytännössä väheni olemattomaan.
Maantiellä ja lämmettyään se oli ihan ok. Muuten moottorista ei ole mitään pahaa sanottavaa. Suorituskykyinen ja vähäruokainen moottori se oli. Vähän perso se oli alussa öljylle, mutta se kai kuuluu tämän moottorin ominaisuuksiin. Ensimmäisen 15 tkm aikana piti lisätä öljyä, mutta sitten "öljynsyönti" käytännössä väheni olemattomaan.
Sen olen jo päättänyt, että tuota konetta en ainakaan hanki. Pitäisi päästä koeajamaan tuota 2.0 tdi:tä, mutta aika harvassa skodaliikkeessä on tuota tarjolla. Skodaan olen edelleen kallellaan ja vain sen takia, että markkinoilla ei yksinkertaisesti ole vaihtoehtoa jos hankin 2.0 tdi:n, automaattilootan ja farkun. V70 Volvo toki kiinnostaisi ja etenkin sen Chromium versio, mutta lompakko sanoo kiitos ei. Todella sääli, että esim Ford ei ole tehnyt 2.0 tdi koneeseen automaattia, kuten ei Toyota, ei Renault, ei Opel eikä moni muukaan.
2 litrainen se vasta melutoosa onkin, oikein valtra-zetori-akselin mölyapina. 1.9 ovat siihen verrattuna pitäneet hiljaisena....mutta hommaa bensakone - on mölyt pienemmät
Oletko tosissasi? Kone on kuitenkin uusi jne. Kian diesel ei pahemmin sisälle kuulunut, joten hiljaisiakin autoja vielä valmistetaan. Taitaa tuo hiljaisuus olla Kian perusominaisuus kun lueskelin juuri sitä suuren perhesedanin testiä ja testaaja kehui kovin kovin hiljaiseksi.
niin se meluhan johtuu tästä fauveen pumpeduse tsydeemistä, se kun ei käsittääkseni salli näitä commonrailien esi-esi ja esi ja jälkiruikkauksia vaan paineen nousu on äkilllisempi ilmiö silinterissä.
ei tuo 2.0 pdi golfissa ja touranissa ainakaan kovin hiljainen ollut - molemmat oli dsgeellä. itse ostin sitten bensavehkeen tiptronicilla.
ei tuo 2.0 pdi golfissa ja touranissa ainakaan kovin hiljainen ollut - molemmat oli dsgeellä. itse ostin sitten bensavehkeen tiptronicilla.
Jaahans. Tuli sitten lopullinen ratkaisu Skoda-asiaan kun olin ostamassa tänään autoa. 2.0 TDI + DSG + Combi on sellainen yhdistelmä, että saisimme auton heinä - syyskuussa. Ei tarvitse kahtaa kertaa kysyä, että odotammeko 6 - 8 kuukautta vai emme. Täytynee varmaan astella joko Volvo-kauppaan tai hankkia Focus 2.0 TDI, jonka saa käytännössä kuukaudessa. VW-konsernilla on pieni pullonkaula mottoritehtaalla ja tehdas on myyjän mukaan noin 10 000 2.0 TDI-konetta jäljessä tuotannossa.
Jos Focus olis muuten ok. muttet saa automaattina, niin mikset harkitse Mondeota? Vanha malliko? Mahtuu kyytiin lapset, rattaat ja koira(meillä ko. yhdistelmä). Saa tehokkaan Dieselin ja automaatin. Varsinkin Ghia olisi hyvin varusteltu ja hiljaisempi kuin perusmallit, mutta tietysti myös hinta taitaisi mennä jo lähes Volvo luokkaan.
Hinta on aika lähelle Volvoa, sillä sain Volvosta todella hyvän tarjouksen, lisäksi Mondeo on hieman Passatin kanssa vanhahtava, toki yksi parhaista autoista ajaa ja takuulla laadukas. V70 on kyllä upea ilmestys etenkin tuo Chromium-sarja, ei voi muuta sanoa kuin, että mistä saisin lisää rahaa : ))
Lainaus:
VW-konsernilla on pieni pullonkaula mottoritehtaalla ja tehdas on myyjän mukaan noin 10 000 2.0 TDI-konetta jäljessä tuotannossa.
/lainaus loppu/
Koskeekohan tuo koko konsernia vai jääkö Skoda jalkoihin ns. "parempien" merkkien puristuksessa?
edit: poistin nuo muotoilukoodit kun ne ei jostain syystä toimineet
VW-konsernilla on pieni pullonkaula mottoritehtaalla ja tehdas on myyjän mukaan noin 10 000 2.0 TDI-konetta jäljessä tuotannossa.
/lainaus loppu/
Koskeekohan tuo koko konsernia vai jääkö Skoda jalkoihin ns. "parempien" merkkien puristuksessa?
edit: poistin nuo muotoilukoodit kun ne ei jostain syystä toimineet
Ilmeisesti syynä ovat Boschin laitteistoissa ilmenneet ongelmat: Mercedes-dieselmallien tuotanto on jouduttu pysäyttämään, BMW:llä ovat käynnistyneet takaisinkutsut, ja samoin VAG-ryhmällä.
http://www.rp-online.de/public/article/ratgeber/auto+verkehr/rueckrufe/71703
VW-konsernilla on pieni pullonkaula mottoritehtaalla ja tehdas on myyjän mukaan noin 10 000 2.0 TDI-konetta jäljessä tuotannossa.
/lainaus loppu/
Koskeekohan tuo koko konsernia vai jääkö Skoda jalkoihin ns. "parempien" merkkien puristuksessa?
edit: poistin nuo muotoilukoodit kun ne ei jostain syystä toimineet
Minkä parempien merkkien, ei VW:llä ole parempia. VW:N maahantuojan mukaan Skoda on konsernin laadukkain automerkki ja samoin Tsekeissä tehtaan johto esitteli ylpeänä tilastoa, josta käy ilmi, että Skoda on laadukkaampi kuin VW, Audi tai Seat. Tuo koskee koko konsernia eli juuri tuon Bochin kämmellyksen takia ja dieselmoottoreiden kovan kysynnän takia homma meni puihin. Minä tai oikeastaan perhe ei ole valmis odottamaan mitään VW-konsernin kansanautoa puolta vuotta, saatikka jopa enemmän! Nyt vaan pitää keksia se toinen vaihtoehto.
Saksan katsatuslaitoksen TUV:in mukaan Audi oli viidenneksi luotettavin auto. Edellä oli Mazdaa ja jotain muuta japanilaista sekä Mercedes-Benz. Skodaa en nähnyt listoilla, Volkkarin Sharan pärjäsi todella huonosti.
http://www.jdpower.com/news/releases/pressrelease.asp?ID=2004034
Tuossa uusinta uutta ja toki joku Audin malli saattaa olla laadukas, mutta noin keskimääräisesti ovat Skodaa laaduttomampia.
Warcraftille: kai huomasit, että kirjoittaessani käytin lainausmerkkejä sanassa "parempia". Eli olen kyllä sisäistänyt Skodan laadun, mutta suurin osa kansasta ei, vaan pitävät muita merkkejä parempina.
http://www.jdpower.com/news/releases/pressrelease.asp?ID=2004034
Tuossa uusinta uutta ja toki joku Audin malli saattaa olla laadukas, mutta noin keskimääräisesti ovat Skodaa laaduttomampia.
Skoda onkin ilmeisesti todella luotettava auto, sitä samaa todistaa kaverini entinen Fabia.