Onnettomat säädöt

18 kommenttia

Olen autokuumeen riivamana käynyt kokeilemassa muutamia autoja, niin uusia kuin käytettyjäkin ja olen todennut, että harvassa autossa on kunnolliset ratin ja penkkien säädöt. Monessa suoraan sanottuna surkeat, vaikka niihin hintoihin luulisi sisältyvän jo kaikki mahdolliset säädöt ! Harkinnassa olleet autot ovat olleet Audi A6, Taksi-mersu, Cadillac Cts, Volvo S80, sekä Chrysler 300C. Erinomaisia autoja kaikki, mutta silmiinpistävää, ärsyttävää ja käsittämätöntä on seuraava :

Kunnolliset ratin säädöt on ainoastaan Cadillacissa, vaikka etäisyyssäätö puuttuukin, siitä pieni miinus. Chryslerissä toimii sähköllä joka suuntaan, mutta ratin kulmaa ei saa muutettua tarpeeksi, sitä ei ihan tarpeeksi pystyyn saa, siitä miinusta. Audissa ja Volvossa muuttuu vain ratin korkeus, kulma ei muutu lainkaan. Täysin viraton ratkaisu, jota ei voi säädöksi kai edes kutsua. Penkin säädöt toimii sähköllä vain Cadillacissa ja Chryslerissä, sekä mersussa osittain. Chryslerissä kartturin penkin selkänojaa toimii manuaalisesti !! Audissa ja Volvossa joutuu justeeraamaan manuaalisesti joka suuntaan joka penkkiä !!! Yli 60 000 euron autossa !!

Kysyn vaan, kustannustehokkuusko karsii tässä hintaluokassa itsestäänselviä asioita, vai tehdäänkö autot jollain kirotulla stardardimitoituksella, vai mikä ihme riivaa ?!

  
  • Mitäs tähän nyt sitten sanoisi...muuta kuin armeijan malliin että varusteet on ihan oikean kokoiset...mies on väärän kokoinen :wink:

    Toisaalta hyvä että monessa autossa edes penkit säätyy manuaalisesti...onpahan yksi mahdollisille sähkövioille herkkä kohta poissa.

      
  • Käyppäs kokeilemassa vielä BMW:n 5-sarjaa ja Lexuksen GS:ää niin eiköhän ala jo tärpätä...

      
  • En halua ylihintaista tojotaa. En myöskään ylihintaista, rumaa ja ajettavuudeltaan suomeen mersuakin huonommin soveltuvaa baijerilaista. Tuohon hintaluokkaan ei taida bemaria kovin ihmeellisellä koneella saada.. Bmw:n ohjauspyörän säätöhän on muistaakseni samanlainen onneton viritelmä, kuin mm. Audissa ja Volvossa... Jakkaroita ei sentään tarvitse manuaalisesti siirrellä.
    Muuten, ainakin muutaman vuoden takaisissa ooppeleissakin oli kunnollin tilttiratti, kumma ettei sellaista ole kalliimpiin autoihin saatu...

    Sähköpenkkejä turhana kapistuksena pitäville tiedoksi, että manuaalisella pärjää, jos autossa istuu samat henkilöt aina samoilla paikoilla, eli ei tule ikinä penkin säätötarvetta. Meillä on kiesillä kaksi kuskia, joten muistilla varustettu sähköpenkki on lähes välttämätön mukavuusvaruste : säästää kosolti hermoa ! Ja ei pidemmällä matkalla kokoajan jaksa samassa asennossa istua, väliin on ihan mukava vähän muuttaa ajoasentoakin.

    Mutta kuten sanottu, eniten minua kummastuttaa onnettomat ratin säädöt !!

      
  • Lainaus:
    02.06.2005 klo 19:09 pkj kirjoitti
    Muuten, ainakin muutaman vuoden takaisissa ooppeleissakin oli kunnollin tilttiratti, kumma ettei sellaista ole kalliimpiin autoihin saatu...

    Mutta kuten sanottu, eniten minua kummastuttaa onnettomat ratin säädöt !!


    Minä kun kiittelin Ooppelia tilttiratin poistamisesta. Minusta sillä ei tee yhtään mitään, siitä kun löytyy yksi ainoa käyttökelpoinen asento. Ja niiden parin muun ratin asennon tarkoitus jäi hämäräksi...

    Minusta esim. Volvon ohjaamoergonomia, ohjauspyörän säädöt mukaan lukien, edustaa automaailman ehdotonta huippua.

    [jalkkis muokkasi tätä viestiä 02.06.2005 klo 22:12]
      
  • Lainaus:
    02.06.2005 klo 22:09 jalkkis kirjoitti
    Lainaus:
    02.06.2005 klo 19:09 pkj kirjoitti
    Muuten, ainakin muutaman vuoden takaisissa ooppeleissakin oli kunnollin tilttiratti, kumma ettei sellaista ole kalliimpiin autoihin saatu...

    Mutta kuten sanottu, eniten minua kummastuttaa onnettomat ratin säädöt !!



    Minä kun kiittelin Ooppelia tilttiratin poistamisesta. Minusta sillä ei tee yhtään mitään, siitä kun löytyy yksi ainoa käyttökelpoinen asento. Ja niiden parin muun ratin asennon tarkoitus jäi hämäräksi...

    Minusta esim. Volvon ohjaamoergonomia, ohjauspyörän säädöt mukaan lukien, edustaa automaailman ehdotonta huippua.


    Tiltillä ratin saa ainakin sopivaan asentoon, riittävän pystyyn. Tämä toisenlainen "säätö" ei muuta ratin kulmaa, siksi sillä ei tee mitään.

    Siitä olen samaa mieltä, että ergonomia Volvossa on kohdallaan (ratin säätöä lukuunottamatta), toisin kuin monissa euroautoissa yleensä.

      
  • Lainaus:
    02.06.2005 klo 14:19 pkj kirjoitti
    Audissa ja Volvossa joutuu justeeraamaan manuaalisesti joka suuntaan joka penkkiä !!! Yli 60 000 euron autossa !!


    Nii-in. Yli 100 000 euroa maksavassa kuorma-autossakin on vakiovarusteena manuaalisesti justeerattava penkki.

      
  • Osta 20,000 euron auto, jossa on mukava takapenkki ja palkkaa lopuilla Virosta kuski tai vaihtoehtoisesti aja taksilla, varsinkin jos kuljet pitempiä yhtenäisiä matkoja.

    Ihan aikuisten oikeesti puhut ihan paskaa, kyllä on miehessä vika, jos ei mainitsemastasi hintaluokasta löydy autoa josta löytyy oikeat säädöt. Jos olet kääpiö tai 2,5metriä pitkä pyydän anteeksi, tarkoitukseni ei ole pilkata fyysisesti rajoittuneita.

      
  • Lainaus:
    03.06.2005 klo 09:50 wxyz kirjoitti
    Osta 20,000 euron auto, jossa on mukava takapenkki ja palkkaa lopuilla Virosta kuski tai vaihtoehtoisesti aja taksilla, varsinkin jos kuljet pitempiä yhtenäisiä matkoja.

    Ihan aikuisten oikeesti puhut ihan paskaa, kyllä on miehessä vika, jos ei mainitsemastasi hintaluokasta löydy autoa josta löytyy oikeat säädöt. Jos olet kääpiö tai 2,5metriä pitkä pyydän anteeksi, tarkoitukseni ei ole pilkata fyysisesti rajoittuneita.



    Eipä vaan kovin monesta vaihtoehdosta löydy. Minä olen löytänyt tasan yhden: Cadillac Cts, ja siitäkin puuttuu etäisyyssäätö. Auto on vaan liian pieni ja kojelauta on ruma kuin petolinnun hanuri. Chryslerissä toiseksi parhaat säätömahdollisuudet. Muista ne käytännössä puuttuvat kokonaan.

      
  • On se kumma, kun ei sopivaa autoa löydy nykymaailmasta, jossa niitä on pilvin pimein. Ei saa loukkaantua, mutta tässä tapauksessa on kyllä ostajassa/kuskissa vika. Ja jos kerran hintahaitarikin on noin suuri, niin kyllä luulisi sopivan auton löytyvän, taitaa olla taas joku piipittäjä asialla. Käytä julkisia kulkuneuvoja, niin ei tarvitse valittaa ratin/ penkin säätömahdollisuuksista.

      
  • Lainaus:
    03.06.2005 klo 13:28 mauriman kirjoitti
    On se kumma, kun ei sopivaa autoa löydy nykymaailmasta, jossa niitä on pilvin pimein. Ei saa loukkaantua, mutta tässä tapauksessa on kyllä ostajassa/kuskissa vika. Ja jos kerran hintahaitarikin on noin suuri, niin kyllä luulisi sopivan auton löytyvän, taitaa olla taas joku piipittäjä asialla. Käytä julkisia kulkuneuvoja, niin ei tarvitse valittaa ratin/ penkin säätömahdollisuuksista.



    Asettuvat kaikki n. 3 tonnin sisällä samaan luokkaan. Tiedoksi vain. Mersukin mahtuu, käytettynä.

    Ei missään näistä autoista varsinaista vikaa ole, hyviä autoja kaikki. Mutta kummastuttaa tämän hintaluokan autoissa esiintyvät onnettomat ratkaisut, voisi jopa sanoa, että puutteet. Minusta on aikamoinen puutos esimerkiksi se, että rattia ei saa säädettyä kunnolla : mitä virkaa on säädöllä, joka vaikuttaa muutaman onnettoman sentin, ja senkin väärin ?! Aikaa kuluu ratin takana kuitenkin niin paljon, että mieluusti ajan autolla, jolla on hyvä ajaa. Valitettavasti emme ole kaikki samankokoisia, joten hyvät säädöt ovat tarpeen.

      
  • Autojen ajoasennot menevät yhä huonompaan suuntaan. Ja tuo suunta on saksalainen. Esikuvana on varmaankin ollut vm 95 Passat, josta löytyy kaikki nuo elementit: säätymätön ohjauspyörä, istuinosan "korkeussäätö" (vaikuttaa vain takaosaan=ei reisitukea), pitkä kytkimen liikerata ja selkänoja, joka työntää yläosastaan selkää eteenpäin . 15 min tuon auton ratissa ja niskaa alkaa pakottaa ja hetken kuluttua huomaat olevasi sairaalassa, koska et ylettynyt rattiin.

    Hyvä esimerkki "eurooppalaistuneesta" ajoasennosta on uusi Hyundai Sonata. Istuimesta poistettiin erilliset etu- ja takareunan korkeussäädöt ja tilalle tuli räikkä tyyppinen vipu. Tulos onkin selvä, reisituki on täysin olematon. Sama pätee lähes kaikkiin Corolla tai Avensis luokan autoihin. Olen 183 ja hoikka, joten tarvitsen reilusti reisitukea, sitä ei nykyautoista löydy.

      
  • Lainaus:
    04.06.2005 klo 18:29 SKP kirjoitti
    Autojen ajoasennot menevät yhä huonompaan suuntaan. Ja tuo suunta on saksalainen. Esikuvana on varmaankin ollut vm 95 Passat, josta löytyy kaikki nuo elementit: säätymätön ohjauspyörä, istuinosan "korkeussäätö" (vaikuttaa vain takaosaan=ei reisitukea), pitkä kytkimen liikerata ja selkänoja, joka työntää yläosastaan selkää eteenpäin . 15 min tuon auton ratissa ja niskaa alkaa pakottaa ja hetken kuluttua huomaat olevasi sairaalassa, koska et ylettynyt rattiin.

    Hyvä esimerkki "eurooppalaistuneesta" ajoasennosta on uusi Hyundai Sonata. Istuimesta poistettiin erilliset etu- ja takareunan korkeussäädöt ja tilalle tuli räikkä tyyppinen vipu. Tulos onkin selvä, reisituki on täysin olematon. Sama pätee lähes kaikkiin Corolla tai Avensis luokan autoihin. Olen 183 ja hoikka, joten tarvitsen reilusti reisitukea, sitä ei nykyautoista löydy.



    Pitää paikkansa. Melkeimpä joka autossa ajoasento tuntuu olemat mallinnettu apinan mukaan : pitäisi olla polven alapuolelle ylettävät kädet, että ylettyy rattiin kunnolla. Kun säädät penkin niin, että jalat ovat hyvin, jää ratti niin kauaksi, että kädet ovat lähes suorana.
    Katsokaapa, minkälaisessa asennossa ralli- ja formulakuskit ajavat : ratti on niin lähellä, että kyynärpäät ovat lähes 45 asteen kulmassa, ja jalat riittävän suorana. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että silloin rattia on helpompi, kevyempi ja tarkempi pyöritellä, eivätkä kädet väsy niin helposti. Tällaista ajoasentoa ei nykyautoissa saa. Kun jalat on hyvin ei ylety rattiin, ja kun taas ratti on sopivalla etäisyydellä, ovat polvet suussa.
    Saattaa olla, että joku 160-senttinen saa mitä parhaimman ajoasennon. Itse olen vain 182, sääliksi käy minua pidempiä ihmisiä.

      
  • Lainaus:
    05.06.2005 klo 13:26 pkj kirjoitti
    Pitää paikkansa. Melkeimpä joka autossa ajoasento tuntuu olemat mallinnettu apinan mukaan : pitäisi olla polven alapuolelle ylettävät kädet, että ylettyy rattiin kunnolla. Kun säädät penkin niin, että jalat ovat hyvin, jää ratti niin kauaksi, että kädet ovat lähes suorana.
    Katsokaapa, minkälaisessa asennossa ralli- ja formulakuskit ajavat : ratti on niin lähellä, että kyynärpäät ovat lähes 45 asteen kulmassa, ja jalat riittävän suorana. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että silloin rattia on helpompi, kevyempi ja tarkempi pyöritellä, eivätkä kädet väsy niin helposti. Tällaista ajoasentoa ei nykyautoissa saa. Kun jalat on hyvin ei ylety rattiin, ja kun taas ratti on sopivalla etäisyydellä, ovat polvet suussa.
    Saattaa olla, että joku 160-senttinen saa mitä parhaimman ajoasennon. Itse olen vain 182, sääliksi käy minua pidempiä ihmisiä.


    Kertomuksistasi päätellen yrität väkisin istua väärässä asennossa, johon tuon hintaluokan autojen penkit eivät sinua päästä. Hyvä esimerkki on mainitsemasi rallikuskit.
    Samaa voi sanoa yleensäkin kilpa-ajoasennosta, eli selkänoja pitää olla ehdottomasti todella pystyssä, että ratille saa hyvän otteen, eikä kädet väsy vaikka kuinka pyörittelee. Lisäksi tiukemmassa tilanteessa ottaessasi tukea vasemmalla jalalla joko vasemman jalan tuesta, tai kytkintä polkien saat voimaa jalalle. Jos selkänojasi on taaksepäin kallellaan lähdet karkuun taaksepäin tai nouset kohti kattoa, ja joudut roikkumaan ratissa.

    Toiseksi sanoit, että sähköpenkki on hyvä, että voi pidemmällä matkalla muuttaa välillä asentoa, kun väsyy samassa asennossa. Itseni ei ainakaan koskaan tarvitse muuttaa ajoasentoa, jos vaan istuu tarpeeksi pystyssä, ei selän päälle tule rasitusta. Jos taas istut taaksepäin kallistuneena, selkä ottaa kaikki maantien tärinät ja pomput väsyttäen sitä. Myös ylettyäkseen rattiin kunnolla joutuu selkää jännittämään.

    Eli ohje sinulle on: Opettele ensin istumaan oikein, ja sen jälkeen kokeile eri autojen säätöjen riittävyyttä.

      
  • Ihan kaikkein tiukinta raaseriasentoa ei kannata ottaa, hieman kun jättää siviilivaraa väliin, niin ei satu kuljettajan airbag niin kovasti leukaan jos kolahtaa. :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    06.06.2005 klo 20:08 SSCT kirjoitti
    Lainaus:
    05.06.2005 klo 13:26 pkj kirjoitti
    Pitää paikkansa. Melkeimpä joka autossa ajoasento tuntuu olemat mallinnettu apinan mukaan : pitäisi olla polven alapuolelle ylettävät kädet, että ylettyy rattiin kunnolla. Kun säädät penkin niin, että jalat ovat hyvin, jää ratti niin kauaksi, että kädet ovat lähes suorana.
    Katsokaapa, minkälaisessa asennossa ralli- ja formulakuskit ajavat : ratti on niin lähellä, että kyynärpäät ovat lähes 45 asteen kulmassa, ja jalat riittävän suorana. Syy siihen on yksinkertaisesti se, että silloin rattia on helpompi, kevyempi ja tarkempi pyöritellä, eivätkä kädet väsy niin helposti. Tällaista ajoasentoa ei nykyautoissa saa. Kun jalat on hyvin ei ylety rattiin, ja kun taas ratti on sopivalla etäisyydellä, ovat polvet suussa.
    Saattaa olla, että joku 160-senttinen saa mitä parhaimman ajoasennon. Itse olen vain 182, sääliksi käy minua pidempiä ihmisiä.


    Kertomuksistasi päätellen yrität väkisin istua väärässä asennossa, johon tuon hintaluokan autojen penkit eivät sinua päästä. Hyvä esimerkki on mainitsemasi rallikuskit.
    Samaa voi sanoa yleensäkin kilpa-ajoasennosta, eli selkänoja pitää olla ehdottomasti todella pystyssä, että ratille saa hyvän otteen, eikä kädet väsy vaikka kuinka pyörittelee. Lisäksi tiukemmassa tilanteessa ottaessasi tukea vasemmalla jalalla joko vasemman jalan tuesta, tai kytkintä polkien saat voimaa jalalle. Jos selkänojasi on taaksepäin kallellaan lähdet karkuun taaksepäin tai nouset kohti kattoa, ja joudut roikkumaan ratissa.

    Toiseksi sanoit, että sähköpenkki on hyvä, että voi pidemmällä matkalla muuttaa välillä asentoa, kun väsyy samassa asennossa. Itseni ei ainakaan koskaan tarvitse muuttaa ajoasentoa, jos vaan istuu tarpeeksi pystyssä, ei selän päälle tule rasitusta. Jos taas istut taaksepäin kallistuneena, selkä ottaa kaikki maantien tärinät ja pomput väsyttäen sitä. Myös ylettyäkseen rattiin kunnolla joutuu selkää jännittämään.

    Eli ohje sinulle on: Opettele ensin istumaan oikein, ja sen jälkeen kokeile eri autojen säätöjen riittävyyttä.


    Kyllä istuma-asentoni on aivan kohdallaan, mutta ajoasento ei, sillä kuten tuli todettua, ratti jää suurimmassa osassa autoista liian kauas. Siitä seuraa se, että penkin joutuu säätämään jalkojen kannalta liian lähelle, mistä puolestaan seuraa se, että kohta on koivet tunnottomat... Eli en istu maaten "teini-corolla-asennossa".., vaan mukavasti ja pystyssä, kuin mulkku häissä ! Valitettavasti ihmisruoto on sellainen, että kauan samassa asennossa oleminen tahtoo puuduttaa paikat. On aika suuri helpotus kun asentoa välillä muuttaa ihan hitusenkin.. kokeilepa ! Tärkein ja korvaamattomin sähkötuolin etu on kuitenkin siinä, jos autoa käyttää toinenkin ihminen. Silloin säästyy korvaamatonta hermoa merkittävästi, kun omat säädöt löytyvät jälleen yhdellä napin painalluksella.

      
  • Yhdyn täysin moitteeseen nykyautojen säädöistä. Aikoinaan vielä onnistui penkin vaihto mutta nykyään airbagi-aikakaudella sekään ei onnistu. Itse vaihdatin aikoinaan A4 recarot kun ei vakiopenkkiä saanut kohdalleen. Samoin ratin säätö tuntuu olevan vain poispäin. Lähimmässäkään asennossa ei ratti tule tarpeeksi lähelle tai sitten istun jalat liian koukussa eikä reisille riitä tukea. Ratin kulmasta ei ole valittamista isona miehenä, kohdalleen sattuu melkein aina. Toinen mikä keljuttaa on kapeat keskikonsolit josta ei kaasujalalle löydy sivutukea korvaamaan puutteellista reisitukea. Samoin ristiseläntuoen säätö puuttuu pääsääntöisesti eurooppalaisista autoista vakiopenkeistä. Kaikkein huippu oli X3 bemari jossa on portaallinen selkänojan kallistussäätö !!! Haloo, eletäänhän nyt 2000 lukua, eletäänhän? Vaihtoehdoksi jää useimmiten lisärahalla hankittava sähköpenkki mutta niitäkään harvoin on tarjolla koe-/esittelyautoissa joten joutuisi tilamaan sian säkissä. Penkki kun on tärkein auton mukavuuteen vaikuttava tekijä eikä viitsi kituuttaa 3-4 vuotta päin #&%£$!* olevan penkin kanssa.

      
  • Monelle keskustelijalle ei ilmeisesti ole tullut mieleen, että ajoasentoja on nykyautoissa mietitty aika paljon myös turvallisuusnäkökohdista, jolloin mikä hyvänsä säätö ja ajoasento eivät oikein käy päinsä.

    Käsittääkseni säädöt ovat kuitenkin koko ajan monipuolistuneet autossa kuin autossa. Aiemmin ei useimmissa autoissa ollut ratin säätöjä lainkaan, penkeissä portaalliset ja hyvin puuttelliset säädöt, autoissa onnettomat penkit... en oikein jaksa ymmärtää kuka niitä haluaa takaisin???

    Minulla ei ole koskaan ollut vaikeuksia löytää autoa josta saa hyvän ajoasennon. Mersussahan ei muuten aikanaan ollut ratin säätöjä, koska ratti oli jo tehtaalla asennettu oikeaan paikkaan :grin:

      
  • Pkj...oletkos muuten kokeilut uutta Nissan Muranoa. Siinä ajoasento on SUVimaisesti hiukan pystympi ja polkimet sääty pituussuunnassa eikä ratti.

    Muutenkin poljinsäätö tuntuu mielestäni paremmalta ratkaisulta kun ratin pituussäätö. Kuvitelkaapa pitkäjalkainen, lyhytselkäinen ja normaalipituiset kädet omaava henkilö. Istuin säädetään taakse ja ratti pituussuunnassa taakse. Kaikki kojetaulun kytkimet ja mahdollisesti vaihdekeppi jäävät ergonomisesti liian kauaksi.

    Kun esim. Muranon tapaan polkimet säätyvät, pitkäjalkainen voi istua normaalietäisyydellä kojetaulusta, pitää istuimen selkänojan pystympänä ja säätää polkimet kauemmaksi. Myös istuimen reisituki säilyy kun jalat ei ole liian koukussa.

    Näin itse heitin pelkällä maalaisjärjellä ajateltuna...korjatkaa jos olen pahasti väärässä :smile:

    Itse kallistuisin nykyautoissa ratin korkeussäätöön yhdistettynä polkimien pituussäätöön.

    Itse onneksi löydän lievillä gorillanmitoilla (lyhyet jalat, lyhyt selkä ja armeija-aikoina telamiinan kannossa venytetyt kädet :smile: ) suht hyvän ajoasennon autossa kuin autossa. Yksi este poissa autoa valittaessa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit