VW:n ja Opelin käynnistys pakkasella

15 kommenttia

Kuulin juttuja... Haluaisin tietää pitävätkö paikkaansa. Uusi / uudehko Volkkari aamupakkasella, omistaja autoon ja auto käyntiin. Vaan eipä onnistunutkaan. Mittaristoon ilmestyy teksti, joka varoittaa akun alhaisesta varauksesta ja ajotietokone tai muu ohjausjärjestelmä estää käynnistämisen yrittämisen! Sama tarina uuden Opelin kohdalla.

Onko kyseessä ihan oikeasti ominaisuus eikä vika? Molemmissa tapauksissa vanhempi auto olisi varmuudella käynnistynyt, mutta ulkona vallitseva pakkanen n. 27 astetta, laski akun varaustilaa ja uusi auto ei edes antanut yrittää.

Onkohan muissakin merkeissä näin hienoja turvamekanismeja, jotka suojelevat autoa omistajan tyhmyydeltä lähteä nyt autolla pakkaseen?!

  
  • Kolme viikkoa "vanha" Audi, kaksi vuorokautta -32 ja ei mitään ongelmia käynnistyksen kanssa... :smile:

      
  • Enpä oikein usko tuohon juttuun. Akkuhan voi toki olla sökö jo uudessa autossakin, merkistä riippumatta.

    Etelässä dieselien kanssa voi olla vähän hiljaisempaa jos pakkanen laskee tuonne -30 tai sen alle. Etelä-Suomesta kun ei saa arktista diesel-laatua ja tuo normaali talvilaatu jähmettyy -25 - 35 asteessa. Jos sattuu vähän "kesäisempi" erä, niin eipä tarvitse ajella. Ja kyllähän niitä tuossa tien varrella näkikin muutamia...

      
  • Autoni ollessa uusi pari vuotta sitten akku hyytyi ensimmäisillä kunnon pakkasilla.

    Soitto Service Mobilityyn ja pian oli kaveri antamassa virtaa uupuneeseen akkuun. Siitä sitten pikapikaa Metroauton pajalle Vantaalle ja uusi akku takuuna tilalle. Service kaverin mukaan vastaavia oli tapahtunut sinä aamuna jo pari kappaletta.

    Tämän jälkeen akun (eikä muuten) kanssa ei ole ollut ongelmia. Viikonloppuna oli maamme kaakoiskulmilla ja kolmenkympin pakkasista lähti käyntiin ihan ok ilman tolppasähköakin.

      
  • Lainaus:
    23.01.2006 klo 21:50 koomikko kirjoitti
    Kuulin juttuja... Haluaisin tietää pitävätkö paikkaansa.

    Ei pidä paikkansa, yhtä lailla voisi antaa polttoaineen loppua, ajaa renkaat aivan sileäksi, tai loppuun, yhtä huolimattomuutta on antaa virtan loppua akusta kovilla pakkasilla. On monta asioita jotka ovat pelkästään huolimattomuutta, ja autosta haetaan vikaa, kun kyse on uusavuttomista autoilijoista. Ja näitä on Suomessakin nyhkyään paljon. Mitä nuorimpa kuljettaja, sitä vähemmän yleensä tietää tai osaa ja ymmärtää mikä kuluu myös normaalin sekä huoltoon, tai mitä itse voi tehdä. Miettiä vähän.

      
  • Lainaus:
    24.01.2006 klo 10:34 SixPack kirjoitti
    Lainaus:
    23.01.2006 klo 21:50 koomikko kirjoitti
    Kuulin juttuja... Haluaisin tietää pitävätkö paikkaansa.

    Ei pidä paikkansa, yhtä lailla voisi antaa polttoaineen loppua, ajaa renkaat aivan sileäksi, tai loppuun, yhtä huolimattomuutta on antaa virtan loppua akusta kovilla pakkasilla. On monta asioita jotka ovat pelkästään huolimattomuutta, ja autosta haetaan vikaa, kun kyse on uusavuttomista autoilijoista. Ja näitä on Suomessakin nyhkyään paljon. Mitä nuorempi kuljettaja, sitä vähemmän yleensä tietää tai osaa ja ymmärtää mikä kuluu myös normaalin sekä huoltoon, tai mitä itse voi tehdä. Miettiä vähän.
      
  • Kyllä koomikko kirjoittelee ihan aiheesta,eikä syystä.Olen itse ollut näkemässä kun tuliterä OPEL nostettiin hinurin mukaan ja eiku korjaamolle.Pakkanen tekaisi temput akulle.Uusi akku tilalle ja sitten taas ok.
    Itselläni maasturissa viime talvena heikko akun jännite ja estot meni päälle.Ei auttanut mitään apuvirrat,vaan toisella avaimella koodaukset ja muut jutskat,niin sitten alkoi pelittään.
    Uusin akut ja sen jälkeen ei ongelmia.

    UUsiin autoihin on laitettu ja ollut osasssa merkissä pitempään ns.akunjännitteen seuranta.Kun jännite tipahtaa alas niin esto menee päälle.Tällä on haluttu ettei vahingoitu elektronisit laitteet autossa.

    Toista se oli ennen.Sai tartata niin kauan kun pyöri vähänkään.
    MUISTATTAKO. SE meni näin keeevvvääämmälllläää, kkkkeeeevvvvvvääämmmmmäääällllläääää

      
  • Eipä tuo noita kahta merkkiä pelkästään koske.

    Uusien autojen elektroniikka vaatii tietyn jännitetason ja jollei varausta ole riittävästi eivät järjestelmät toimi.

    Oikein vanhassa autossa kun tarvitaan virtaa lähinnä käynnistysmoottoriin ja sytytykseen. Ne voivat hörähtää käyntiin vaikka 6 voltin jännitteellä, jos vaan startti jaksaa pyöriä.

    Mitäpä kuluttaja voi tehdä asialle:

    1. Uusii akun ennenkuin se on aivan lopussa (vaikka kahden kolmen vuoden välein).
    2. Ajaa riittävän pitkiä matkoja autolla, jotta akku latautuu riittävästi (koskee varsinkin heitä joiden autossa on Webasto tms).
    3. Hommaa lohkolämmittimen kaveriksi härpättimen, joka lataa akkua sähkötolpasta.

      
  • Eli siis oikea otsikko olisi AUTON käynnistys pakkasella...

      
  • Lainaus:
    24.01.2006 klo 13:31 AkiK kirjoitti
    Eli siis oikea otsikko olisi AUTON käynnistys pakkasella...


    Ja taas jos halutaan edelleenkin puhua myös VW:stä ja Oppelista, oikeampi termi olisi kulkuneuvon :sunglasses:

      
  • Hohhoh----näyttää tosiaan omituisuutetta. Miten ihmeessä rekat, kuorma-autot, takset, paloviranomaiset, jakeloautot ym. autot -20 ahteen pakkasessa toimii, tai -30 pakkasessa? Miten ihmeessa nämä autot mitenkään toimivavat jossain -20 asteetta. Kaikki autoiloijat ovat avuusovottomiissa, aivan oikeasta. Kikaan ei ymmärrä enää mitään mitä pitää tehdä.

    Kun bensa-auto jää tien sivuun, tulee aina tilata dieseltaksi, sekä dieselihinuri. Näin se on aina ollut ja on.

      
  • Lainaus:
    24.01.2006 klo 14:12 SixPack kirjoitti
    Hohhoh----näyttää tosiaan omituisuutetta. Miten ihmeessä rekat, kuorma-autot, takset, paloviranomaiset, jakeloautot ym. autot -20 ahteen pakkasessa toimii, tai -30 pakkasessa? Miten ihmeessa nämä autot mitenkään toimivavat jossain -20 asteetta. Kaikki autoiloijat ovat avuusovottomiissa, aivan oikeasta. Kukaan ei ymmärrä enää mitään mitä pitää tehdä.

    Kun bensa-auto jää tien sivuun, tulee aina tilata dieseltaksi, sekä dieselihinuri. Näin se on aina ollut ja on.
      

  • Kuulinpa jutut, että jos autossa webasto niin tavallinen lyijyakku ei kestä yhtäkauan sellasessa autossa.(Ilmeisesti enemmän purku/lataus)
    Ja uusiin olisi tulossa niinsanotut hyytelöakut.


      
  • Lainaus:
    24.01.2006 klo 18:08 tiet kirjoitti

    Kuulinpa jutut, että jos autossa webasto niin tavallinen lyijyakku ei kestä yhtäkauan sellasessa autossa.(Ilmeisesti enemmän purku/lataus)
    Ja uusiin olisi tulossa niinsanotut hyytelöakut.


    Webasto tms. jakaa lämmön auton sisätiloihin käyttäen auton omaa lämmityslaitteen puhallinta. Puhallin kuluttaa aika reippaasti virtaa ja kun se otetaan akusta niin kyllähän se akun päälle käy. Se, että akku pääsee latautumaan Webaston tms. käytön jälkeen kunnolla parantaa tilannetta.

    Perussääntönä sanotaan, että autolla tulisi ajaa vähintään yhtä pitkä aika päivittäin kuin mitä aikaa käyttää Webastolla tms. auton lämmittämiseen. Polttoainelämmittimen etu on toisaalta sen tehokkuus, sillä ei autoa tarvitse lämmittää läheskään niin pitkään kuin sähköllä toimivalla lohko-/sisätilanlämmittimellä. Eli niille, joilla kilometrejä kertyy, polttoainelämmitin on hyvä valinta.

      
  • Lainaus:
    24.01.2006 klo 18:08 tiet kirjoitti

    Kuulinpa jutut, että jos autossa webasto niin tavallinen lyijyakku ei kestä yhtäkauan sellasessa autossa.(Ilmeisesti enemmän purku/lataus)
    Ja uusiin olisi tulossa niinsanotut hyytelöakut.


    Autojen akuthan eivät normaalistikaan toimi kovin hyvin silloin, jos virtaa luovutetaan vähän ja pitkiä aikoja. Esimerkiksi pientä sähköperämoottoria käytettäessä normaali autonakku oli aika nopeasti sökö.

      
  • Kiitos kaikille asiallisesta palautteesta! Onneksi ei ole sattunut omalle kohdalle moista ongelmaa. Joo, tuo merkkien (VW, Opel) valinta keskusteluun oli vain kuullun tilanteen valossa. Siitä ei pidä vetää hernettä nenään.

    Samanlaatuinen ongelma on omassa firman Mersussa, joka tosin on ISO diesel. Iso siksi, että kyseessä on kuorma-auto. 818 Atego vm. -03. Webasto syö akun jännitettä varsinkin nyt talvisaikaan melko paljon.

    Itse asiassa tämän talven ongelma on ollut turbon intercooler, joka jäätyy umpeen! Jo kolme kertaa on ollut pakko viedä auto n. 30 km/h maxnopeudella halliin kesken matkanteon. Moottori imee turbon avulla niin paljon kosteutta ilman mukana, että saapuessaan intercooleriin, se kertakaikkiaan jäätyy! Lopulta ilmaa ei tule enää läpi ja eipä muuta kuin proppu auki ja lämpöpuhaltimella sulatusta. Ennätys tänä talvena: lähes litra vettä!!!

    Kolmannen kerran jälkeen Mersullakin ongelma myönnettiin.

    Onneksi kohta on kevät :smile:



    [koomikko muokkasi tätä viestiä 19.02.2006 klo 20:03]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit