Hondahan teki sen jo 80-luvulla kun Accordista pätkäistiin takakontti pois. Sittemmin samaa ideaa ovat matkineet niin Audi (A3) kuin BMW:kin (Compact).
Oletteko muuten sattuneet näkemään Signumia ja 3-ovista Fiat Stiloa liikkeellä peräkkäin? Ovat kuin emo ja poikanen eli sivuprofiililtaan lähes yhtenevät. Eipä olisi itsellekään mieleen tullut, ellen olisi omin silmin nähnyt.
Ette te nyt reppanat oikein ymmärrä mitä tarkoitan.
Siis sitä, että Opelin väkisin keksimä autoluokka, eli tilava nelipaikkainen pystyperäinen auto on saamassa seuraa muilta valmistajilta... Vaikka sen pitikin olla "turha" autoluokka - mielenkiintoista!
Japanin kotimarkkinoilta voisi hyvällä tuurilla jo löytyäkin valmiita tuotteita; paikallisilla merkeillä kun on yleensä tarjolla kymmeniä eri malleja. Tosin japsit tuskin lähtevät Euroopassa ns. kokeilemaan kepillä jäätä, vaan seuraavat markkinoiden kehittymistä ja iskevät sitten sopivassa raossa...
Olin itse Signumin markkinoille tullessa aivan samaa mieltä autoluokan turhuudesta - ja olen edelleenkin. Ehkä en vain ymmärrä sitä, että nelipaikkaisuus ja pienehköt (?) tavaratilat eivät ole kaikille negatiivisia ominaisuuksia. Markkinavoimilla vain on ihmeellinen vaikutus; turhastakin tuotteesta saadaan jollakin kumman tempulla haluttava ja parhaassa tapauksessa jopa välttämätön.
Vai käykö tällekin luokalle kuten muillekin eli kasvatetaan seuraavaa mallisukupolvea hieman ja pannaan tavaratilaan vielä muutama sentti lisämittaa. Sittenpä ollaankin yhtäkkiä nykyisten farmareiden mitoissa.
Koko "signum-luokkahan" on ideana aivan järjetön: otetaan farmariauto josta pätkäistään perä pois. Saadaan farmari, jossa on Micran tavaratila. Todella nerokasta! Otetaan vielä yksi istuinpaikka pois niin johan saadaan hieno käyttöauto!
Tuollaisia Sick-numeita ostavat lähinnä ihmiset, jotka eivät tarvitse tilaa sen paremmin ihmisille kuin tavaroillekaan, joten he voisivat aivan hyvin ostaa VW Polon, ajaa sillä yksinään salkkunsa kanssa ja sijoittaa loppurahat vaikka keittiön uusimiseen.
Muistinko jo muuten mainita, että tuo Ooppelin Siknumi on erityisen ruma auto? Ei ihme että myynti takertelee kuin lukihäiriöinen aapisen kanssa. Opel on muutenkin niin kutsutusti virtsassa. Tuotteet eivät myy. Koko Opel on tuottanut jo vuosikaudet pelkkää tappiota. Pitäisiköhän säästösyistä leikata loppukin Vectran tavaratilasta pois? Ja ehkä voisi ottaa apukuskin penkinkin pois niin saadaan tilaa.. niin mille? Eikös muuttoautot ole erikseen?
Vaikka sen pitikin olla "turha" autoluokka - mielenkiintoista!
Aikanaan kun Signum eisteltiin en kyllä olisi uskonut, että taas Opel tekee "uuden" luokan. (noita luokkia on jo arviolta X kpl liikaa). Mutta niin nyt vaan näyttää käyvän, että on syntymässä "Signum" luokka. Zafira-luokkakan jo on. Luokkien äiti taitaa olla kuitenkin yksinoikeudella Golf-luokka.
"... ajaa sillä yksinään salkkunsa kanssa ja sijoittaa loppurahat vaikka keittiön uusimiseen.
Muistinko jo muuten mainita, että tuo Ooppelin Siknumi on erityisen ruma auto? ..."
Voi sinua Andärs! Kyllä puoliso ja koira ovat vierellenii kyytiin mahtuneet ihan mukavasti, eikä tila loppuisi vaikka kyydissä olisi vielä lapsonenkin. Olisihan meille tilojen puolesta riittäänyt vaikka Jatsi Honda, mutta miksi ihmeessä sellaisen olisimme hankkineet, kun matka taittuu mukavan persoonallisesti Signumillakin.
Sinäkin varmaan tiedät, että kauneus on katsojan silmissä. Voihan Signum tavallaan olla härskin oloinen, mutta on sitä näyttäväksi ja kauniiksikin kehuttu.
Signum ON omalla tavallaan kaunis auto ja vaikka perästä on pätkäisty 30 senttiä pois, on se silti isompi kuin moni tämän kokoluokan farkku! Totesihan TM:kin uusimmassa numerossa, että farkku vectraa on epäreilua verrata moneen muuhun, koska se on tiloiltaan aivan omaa luokkaansa, silloin voi ostaa typistetyn siggen.
Oota Anders-Simonpoika os. Luuseri, kun Signumiin tulee keväällä -05 facelifti - sen jälkeen se on vieläkin kadehtittavamman näköinen.
Top Gearissa Signumin testi oli mielenkiintoinen. Auto, joka on suunniteltu takapenkkiläisille, sanoi Jeremy ja lähti tien varteen katsomaan, kuinka monessa autossa on oikeasti matkustaja takapenkillä ja laittoi jokaisesta autosta punnan säästöpossuun, jossa oli takana matkustaja.
Tie oli siis vilkkaasti liikennöity moottoritie ja tunnin jälkeen kasassa taisi olla 10 puntaa... On todellakin aiheellista ihmetellä, kuka tuollaista autoa oikeasti tarvitsee? Kun Signumia lähdettiin suunnittelemaan, oli tehty kyselyjä, olisiko tällainen auto kiinnostava ja kyselyyn vastanneista suurin osa oli sitä mieltä, että tällaista autoa tarvittaisiin. Käytäntö ei kuitenkaan mene aina, niinkuin tutkimuksista voisi päätellä.
Olisi mielenkiintoista tietää, millä ajatuksella VW on liikenteessä, koska Signumin myyntimäärät kertovat jo aika paljon..
Täytyy vielä sanoa, että kyllä Anders-Simo nyt hieman liian negatiivisesti puhuu Opelin tilanteesta, vaikkakin totta on, että Saksassa on Opelin tehtailla tällä kertaa paha olla- tilanne irtisanomisista on nimittäin kääntymässä Ruotsalaisten eduksi, koska Saabin tehtailla kustannukset ovat pienempiä. Russelsheimissä maksetaan työstä nimittäin alan kovinta hintaa. Tuotto verrattuna työntekijöiden palkkoihin on alan kehnointa, mutta Opelin tulos ei silti ole enää niin heikko kuin aiemmin, sillä Vectran myynnin kasvu ja Astran tulo markkinoílle on muuttanut kurssin varsin hyvään suuntaan. Irtisanomisia on kaikesta huolimatta tulossa, GM:n pitkän aikavälin tavoitteisiin on kuulunut tuhansien työpaikkojen vähennyksiä, jotta työn kannattavuus saadaan järkevälle tasolle.
Nyt on käytännössä kysymys vain siitä, onko häviäjänä Saabin Trollhättanin tehdas vai Opelin Russelsheim... Tilanne ei toisaalta ole näinkään yksinkertainen. Jos GM potkii tuhansia Russelsheimin tehtailta, saattaa Bochumin todennäköiset työnseisaukset pysäyttää monilta osin koko tuotannon.
[Niki Kari muokkasi tätä viestiä 15.10.2004 klo 10:56]
Eikö niitä irtisanottuja ollut Kenraalin moottorien piirissä melkein 14000 ihmistä? Ruotsista lähtee 500 työpaikkaa. Eikö melkein kaikki tehtaat toimi vielä vajaatehoisesti lukuunottamatta jotain Espanjan tehdasta?
Eikö niitä irtisanottuja ollut Kenraalin moottorien piirissä melkein 14000 ihmistä? Ruotsista lähtee 500 työpaikkaa. Eikö melkein kaikki tehtaat toimi vielä vajaatehoisesti lukuunottamatta jotain Espanjan tehdasta?
Työpaikkoja lähtee tuoreimpien tietojen mukaan 12000. Hyvinkin nopeasti Opelin tehtailta Saksassa olisi lähtemässä 7000 työpaikkaa. Nähtävästi keskiluokan Vectran ja Saab 9-3:n tuotanto keskitetään joko Russelsheimiin tai Trollhättaniin. On mielenkiintoista, että esim. Puolassa GM:n tehtaalla palkkakustannukset ovat vain 15% Russelsheimin ja Bochumin tasosta... GM on tehnyt miljardin euron tappiot, joten on selvää, että jotain tehdään. Euroopassa GM:llä on 62000 työntekijää, tavoitteena siis pudotus 50000een. Jouhevasti ei irtisanomiset tule onnistumaan..
Nyt minua alkoi mietityttämään että koska Toyota menee General Motorsin ohi, jostain kumman syystä minulla tuli sellainenkin nyt mieleen....
ei ihan heti vielä. Sehän ei toisaalta ole Toyotan "päätettävissä" yksinään. Tilanteet muuttuvat, jos GM saa säästöoperaationsa huipentumalla, eli näillä irtisanomisilla ja onnistuneilla ratkaisuilla homman paremmin pyörimään, en menisi sanomaan, että Toyota menee ohi, sillä se ei tälläkään hetkellä ole vielä mikään itsestäänselvyys, mutta jos GM:n tappiot jatkuvat eikä myynti maailmanlaajuisesti piristy, en pitäisi tällaista käännettä lainkaan utopistisena.
Kovin tuntuu suositulta tämä " Opel " - aihe. Olen itsekin ajanut jos- kus taannoin Opelin Record ja Kadett- malleja kuten ikääni varmaan kuuluukin. N. 10 vuotta sitten hankein ns. kakkosautoksi Corsan. Että tuli jo siinä murheita. takuuna kun antoivat toisen uuden auton. tosin paremman. Suoraan sanoen Opel on Euroopan Mosse. Ronskisti sanottu, mutta halvalla ei hyvää saa. Kun laittaa Signumiin liki 30.000 , niin täytyy sanoo ompa rohkee poika.
Olen samaa mieltä monen aikaisemmin kirjoittaneen kanssa siitä, että Signumin tapainen hyvät takatilat kahdelle tarjoava hatchback on jo ideana väkisin kehitetty ja turha, sanalla sanoen huono.
Silti en voi sille mitään, että jotain hohtoa Signumissa on. Ehkä se johtuu siitä, että kyseessä on Opelin lippulaiva ja aika harvinainen auto. Liikenteessä kun sellaisen näkee, niin huomiota siihen tulee keskitettyä normaalia enemmän.
Niki tuossa mainitsi Jeremy Clarksonin. Vieläkin huvittaa se sama Top Gearin jakso, jossa kyseinen herra ajoi Signumia takapenkiltä keppien ja narujen avulla. Sama mies tosin kirjoitti takavuosina odottavansa innolla Signumia oltuaan pettynyt uuteen Vectraan. Tiedä sitten minkälainen hän odotti Signumin olevan, kun lopputulos ei sitten oikein miellyttänytkään.
... mutta halvalla ei hyvää saa. Kun laittaa Signumiin liki 30.000 , niin täytyy sanoo ompa rohkee poika.
Jep, kun laittaa pari mieleistä lisukkia, metallivärin, ottaa talvi gummit ja lohkon niin > 40 k siinä menee. Vaan.., sellaista se elämä on. Haluamastaan maksaa mitä vain!
ei ihan heti vielä. Sehän ei toisaalta ole Toyotan "päätettävissä" yksinään. Tilanteet muuttuvat, jos GM saa säästöoperaationsa huipentumalla, eli näillä irtisanomisilla ja onnistuneilla ratkaisuilla homman paremmin pyörimään, en menisi sanomaan, että Toyota menee ohi, sillä se ei tälläkään hetkellä ole vielä mikään itsestäänselvyys, mutta jos GM:n tappiot jatkuvat eikä myynti maailmanlaajuisesti piristy, en pitäisi tällaista käännettä lainkaan utopistisena.
En ajattellutkaa että Toyota nyt ainakaan tämän vuoden aikana ohi menisi. Onhan General Motorsin ja Toyotan valmistusmäärässä melkein kahden miljoonan auton ero. Mutta kun Toyota on niin paljon edellä noissa Hybridiasioissa. Voikohan se mennä jo niinkin pian ohi kuin vuonna 2008? Jaa... no ei välttämättä noinkaan pian...
Ensinnäkin, miksi ihmeessä keskiverto suomalainen toivoisi Toyotan menevän GM:n ohi. GM on välillisesti antanut suomalaisille autonvalmistajille työpaikkoja, kun Calibraa aikoinaan tehtiin Uudessakaupungissa. Anders Simonpoika Luuserin visiot Opelin loppumisesta ovat naurettavia. Jos iso yritys saneeraa, ei se tietenkään merkitse loppumista. Luultavasti ensi vaiheessa 12 000 loparit nostaa GM:n osakekurssia. Ja tässäkin (kuten Signumissa ja Zafirassa) Opel on ensin asialla. Tulevan vuonna 2005 suurin osa autonvalmistajista on saman saneerauksen edessä. Ja aatelkaas tätä, jos Saksassa pannaan yksi fapriikki kiinni ja vuonna 2006 tai jotain Uudessakaupungissa tehtäisiin suomalaista Vectraa - tai Signumia. Joko nyt köyhät malttaisitte laittaa edes 30 000 ekeä uuteen Opeliin?
Tuskin kukaan tai no ehkä jotkut harvat haluavat Toyotan menevän GM:n ohi. Mutta itse toivon että liikenteessä olisi paljon erilaisia merkkejä eikä pelkästään niitä tiettyjä merkkejä. Toivon että pienemmät merkit pärjäisivät paremmin.
Kyllä Signumin kaltaiselle isolle hatchbackille on tilausta. Kaikki kun eivät halua farmaria tai tila-autoa ja porrasperäiset tilojen muunneltavuus taas on huono. Toisaalta hyvin harvassa autossa keskimmäinen penkkipaikka takapenkillä on nykyäänkään sellaiset tilat, että niissä puolta tuntia kauempaa viitsii istua. Itse mieluummin ottaisin ehdottomasti autooni 2 kunnon paikkaa taakse, kuin 3 huonoa.
Ihmisten tarpeet autoille ovat hyvin erilaisia ja on typerää edes yrittää rakentaa autoa, joka sopisi kaikkeen mahdolliseen. Omassa kämpässäni asuu itseni lisäksi eukko ja keskikokoinen koira. Meille riittää VW Golf, vieläpä kaksiovisena. Jokaiselle on oma ovi ja oma tila. Jos autoon haluaisin lisää mukavuutta, olisi tällöin valinta A3 Sportback, Volvo V50 tai tuollainen Signum. Jos joku ihmettelee listassa V50:stä, niin käykääpä varsin katsomassa sellaista. Sen sisätilat ovat jopa ahtaammat kuin vitos-Golfissa, eikä peräkonttiinkaan ole kunnolla tilaa saatu. Riittävästi kuitenkin minun tarpeeseeni.
Varmasti Signumilla onkin ostajakunta, joka sellaista tarvitsee. Siinä ei ole epäilystäkään. Tuskin kenenkään "signumistin" kannattaa ottaa aiheesta nokkiinsa, malli vain sattuu olemaan sellainen, ettei se ehkä suurta joukkoa tyydytä, mutta varmasti on ihmisiä ja elämäntilanteita, joissa Signum on hyvä vaihtoehto. En tiedä, oliko Opelin tarkoitus kenties yrittää paikata Omegan kolo ainakin väliaikaisesti Signumilla, koska ainakin Opelin pressitiedotteet ja myyntipuheet antoivat mielikuvan, että Signum olisi jonkinasteinen Omegan korvaaja...
Eipä kuitenkaan toimineet myyntipuheet niinkuin suunniteltiin, mutta on myönnettävä, että hienosti Opel on synnyttänyt uusia "väliluokkia" ja näin kenties uusia piileviä tarpeita, joihin Opel on ollut ainoa vastaus.
Ikävää, kun niin mielenkiintoista ja kaunista auto ei ole näkynyt kuin Signum. Olettaisin sen olevan ihan kohtalainen auto. Ei ole tainnut myydä kovin hyvin.
Mua on ennenkin epäilty opel myyjäksi tai ennakkoluuloiseksi, mutta mites te nyky-ooppelin epäilijät - teillähän niitä ennakkoluuloja on!!! Kyllä varmaan joku 200tkm ajettu -92 vanhankorinen astra on löysä paska, mutta miten samaikäiset jetat, escortit, korollat ja kumppanit jakselee? Eli en edelleenkään ole opel-myyjä, enkä koskaan tule olemaankaan - olen vain tyytyväinen käyttäjä!
Ja mitä Signum luokkaan tulee, niin taas tuli yksi oppilas lisää, nimittäin BMW H7, että sillä tavalla
Opelit ovat kuljettaneet minua aivan hyvin aikoinaan. - 85 oli ns. munamallin Opel Farmari leasinkipelinä, - 89 Vectra Irmscher ruiskulla, kivoja ajaa, ei pahemmin moittimista. Jos vertaa esim. Kadettia tai Golfia tämän päivän vastaavaan, on kokoero valtava. Katselin kerran 123 koppaista MB 300 :a joka oli parkkeerattu Toyota Yariksen viereen. Yaris oli Mersua isompi.
Golfin tullessa markkinoille se painoi n. 800 kg, nyt 1356 kg.
Signum luokka saattaa löytää asiakkaita henkilöiltä jotka kaipaavaat hyvää tilaa, mutteivät halua ajaa smurffiautolla, vaan matalammalla. Renault Scenic, se vähän vanhempi lyhyt kyttyräselkä on kyllä hirveän näköinen peli.
Meidän Vectra toimi hyvin, lukuunottamatta koeajoalaudan tärinää joka sitten korjattiin. Nyt meillä on Audi ja vanha Astra. Astra on ollut suht' luotettava mutta maalipinta huono.
"ajaessa kuukuu koeajolaudan räminää" onko vectrassa vielä puuosia, ja mitä ihmettä, otetaanko se lauta pois sielta koeajon jälkeen? pimeitä juttuja tuomaksella joka ei ole edes oikeesti 18v. lopeta niiden juttujen kirjoittelu ja siirry ikäistesi harrastuksiin, kuten finnien puristeluun. niistä jää muuten hassut jäljet peiliin. ja kerrankin nimimerkki -z- kirjoitti asiaa sanoessaan että opel on löysä paska. z vois vetää kyllä ittensä kiikkuun ainakin mun puolesta
Hondahan teki sen jo 80-luvulla kun Accordista pätkäistiin takakontti pois. Sittemmin samaa ideaa ovat matkineet niin Audi (A3) kuin BMW:kin (Compact).
Signum on kopio Mazda 323:n viimeisestä mallista.
Oletteko muuten sattuneet näkemään Signumia ja 3-ovista Fiat Stiloa liikkeellä peräkkäin? Ovat kuin emo ja poikanen eli sivuprofiililtaan lähes yhtenevät. Eipä olisi itsellekään mieleen tullut, ellen olisi omin silmin nähnyt.
Ette te nyt reppanat oikein ymmärrä mitä tarkoitan.
Siis sitä, että Opelin väkisin keksimä autoluokka, eli tilava nelipaikkainen pystyperäinen auto on saamassa seuraa muilta valmistajilta...
Vaikka sen pitikin olla "turha" autoluokka - mielenkiintoista!
Japanin kotimarkkinoilta voisi hyvällä tuurilla jo löytyäkin valmiita tuotteita; paikallisilla merkeillä kun on yleensä tarjolla kymmeniä eri malleja. Tosin japsit tuskin lähtevät Euroopassa ns. kokeilemaan kepillä jäätä, vaan seuraavat markkinoiden kehittymistä ja iskevät sitten sopivassa raossa...
Olin itse Signumin markkinoille tullessa aivan samaa mieltä autoluokan turhuudesta - ja olen edelleenkin. Ehkä en vain ymmärrä sitä, että nelipaikkaisuus ja pienehköt (?) tavaratilat eivät ole kaikille negatiivisia ominaisuuksia. Markkinavoimilla vain on ihmeellinen vaikutus; turhastakin tuotteesta saadaan jollakin kumman tempulla haluttava ja parhaassa tapauksessa jopa välttämätön.
Vai käykö tällekin luokalle kuten muillekin eli kasvatetaan seuraavaa mallisukupolvea hieman ja pannaan tavaratilaan vielä muutama sentti lisämittaa. Sittenpä ollaankin yhtäkkiä nykyisten farmareiden mitoissa.
Koko "signum-luokkahan" on ideana aivan järjetön: otetaan farmariauto josta pätkäistään perä pois. Saadaan farmari, jossa on Micran tavaratila. Todella nerokasta! Otetaan vielä yksi istuinpaikka pois niin johan saadaan hieno käyttöauto!
Tuollaisia Sick-numeita ostavat lähinnä ihmiset, jotka eivät tarvitse tilaa sen paremmin ihmisille kuin tavaroillekaan, joten he voisivat aivan hyvin ostaa VW Polon, ajaa sillä yksinään salkkunsa kanssa ja sijoittaa loppurahat vaikka keittiön uusimiseen.
Muistinko jo muuten mainita, että tuo Ooppelin Siknumi on erityisen ruma auto? Ei ihme että myynti takertelee kuin lukihäiriöinen aapisen kanssa. Opel on muutenkin niin kutsutusti virtsassa. Tuotteet eivät myy. Koko Opel on tuottanut jo vuosikaudet pelkkää tappiota. Pitäisiköhän säästösyistä leikata loppukin Vectran tavaratilasta pois? Ja ehkä voisi ottaa apukuskin penkinkin pois niin saadaan tilaa.. niin mille? Eikös muuttoautot ole erikseen?
Aikanaan kun Signum eisteltiin en kyllä olisi uskonut, että taas Opel tekee "uuden" luokan. (noita luokkia on jo arviolta X kpl liikaa). Mutta niin nyt vaan näyttää käyvän, että on syntymässä "Signum" luokka. Zafira-luokkakan jo on. Luokkien äiti taitaa olla kuitenkin yksinoikeudella Golf-luokka.
"... ajaa sillä yksinään salkkunsa kanssa ja sijoittaa loppurahat vaikka keittiön uusimiseen.
Muistinko jo muuten mainita, että tuo Ooppelin Siknumi on erityisen ruma auto? ..."
Voi sinua Andärs! Kyllä puoliso ja koira ovat vierellenii kyytiin mahtuneet ihan mukavasti, eikä tila loppuisi vaikka kyydissä olisi vielä lapsonenkin. Olisihan meille tilojen puolesta riittäänyt vaikka Jatsi Honda, mutta miksi ihmeessä sellaisen olisimme hankkineet, kun matka taittuu mukavan persoonallisesti Signumillakin.
Sinäkin varmaan tiedät, että kauneus on katsojan silmissä. Voihan Signum tavallaan olla härskin oloinen, mutta on sitä näyttäväksi ja kauniiksikin kehuttu.
Signum ON omalla tavallaan kaunis auto ja vaikka perästä on pätkäisty 30 senttiä pois, on se silti isompi kuin moni tämän kokoluokan farkku!
Totesihan TM:kin uusimmassa numerossa, että farkku vectraa on epäreilua verrata moneen muuhun, koska se on tiloiltaan aivan omaa luokkaansa, silloin voi ostaa typistetyn siggen.
Oota Anders-Simonpoika os. Luuseri, kun Signumiin tulee keväällä -05 facelifti - sen jälkeen se on vieläkin kadehtittavamman näköinen.
Volkkarin versio on kuin pidennetty Golf ja vielä paremman näköisenä.
Top Gearissa Signumin testi oli mielenkiintoinen. Auto, joka on suunniteltu takapenkkiläisille, sanoi Jeremy ja lähti tien varteen katsomaan, kuinka monessa autossa on oikeasti matkustaja takapenkillä ja laittoi jokaisesta autosta punnan säästöpossuun, jossa oli takana matkustaja.
Tie oli siis vilkkaasti liikennöity moottoritie ja tunnin jälkeen kasassa taisi olla 10 puntaa... On todellakin aiheellista ihmetellä, kuka tuollaista autoa oikeasti tarvitsee? Kun Signumia lähdettiin suunnittelemaan, oli tehty kyselyjä, olisiko tällainen auto kiinnostava ja kyselyyn vastanneista suurin osa oli sitä mieltä, että tällaista autoa tarvittaisiin. Käytäntö ei kuitenkaan mene aina, niinkuin tutkimuksista voisi päätellä.
Olisi mielenkiintoista tietää, millä ajatuksella VW on liikenteessä, koska Signumin myyntimäärät kertovat jo aika paljon..
Täytyy vielä sanoa, että kyllä Anders-Simo nyt hieman liian negatiivisesti puhuu Opelin tilanteesta, vaikkakin totta on, että Saksassa on Opelin tehtailla tällä kertaa paha olla- tilanne irtisanomisista on nimittäin kääntymässä Ruotsalaisten eduksi, koska Saabin tehtailla kustannukset ovat pienempiä. Russelsheimissä maksetaan työstä nimittäin alan kovinta hintaa. Tuotto verrattuna työntekijöiden palkkoihin on alan kehnointa, mutta Opelin tulos ei silti ole enää niin heikko kuin aiemmin, sillä Vectran myynnin kasvu ja Astran tulo markkinoílle on muuttanut kurssin varsin hyvään suuntaan. Irtisanomisia on kaikesta huolimatta tulossa, GM:n pitkän aikavälin tavoitteisiin on kuulunut tuhansien työpaikkojen vähennyksiä, jotta työn kannattavuus saadaan järkevälle tasolle.
Nyt on käytännössä kysymys vain siitä, onko häviäjänä Saabin Trollhättanin tehdas vai Opelin Russelsheim... Tilanne ei toisaalta ole näinkään yksinkertainen. Jos GM potkii tuhansia Russelsheimin tehtailta, saattaa Bochumin todennäköiset työnseisaukset pysäyttää monilta osin koko tuotannon.
Eikö niitä irtisanottuja ollut Kenraalin moottorien piirissä melkein 14000 ihmistä? Ruotsista lähtee 500 työpaikkaa. Eikö melkein kaikki tehtaat toimi vielä vajaatehoisesti lukuunottamatta jotain Espanjan tehdasta?
Työpaikkoja lähtee tuoreimpien tietojen mukaan 12000. Hyvinkin nopeasti Opelin tehtailta Saksassa olisi lähtemässä 7000 työpaikkaa. Nähtävästi keskiluokan Vectran ja Saab 9-3:n tuotanto keskitetään joko Russelsheimiin tai Trollhättaniin. On mielenkiintoista, että esim. Puolassa GM:n tehtaalla palkkakustannukset ovat vain 15% Russelsheimin ja Bochumin tasosta... GM on tehnyt miljardin euron tappiot, joten on selvää, että jotain tehdään. Euroopassa GM:llä on 62000 työntekijää, tavoitteena siis pudotus 50000een. Jouhevasti ei irtisanomiset tule onnistumaan..
Nyt minua alkoi mietityttämään että koska Toyota menee General Motorsin ohi, jostain kumman syystä minulla tuli sellainenkin nyt mieleen....
ei ihan heti vielä. Sehän ei toisaalta ole Toyotan "päätettävissä" yksinään. Tilanteet muuttuvat, jos GM saa säästöoperaationsa huipentumalla, eli näillä irtisanomisilla ja onnistuneilla ratkaisuilla homman paremmin pyörimään, en menisi sanomaan, että Toyota menee ohi, sillä se ei tälläkään hetkellä ole vielä mikään itsestäänselvyys, mutta jos GM:n tappiot jatkuvat eikä myynti maailmanlaajuisesti piristy, en pitäisi tällaista käännettä lainkaan utopistisena.
Kovin tuntuu suositulta tämä " Opel " - aihe. Olen itsekin ajanut jos-
kus taannoin Opelin Record ja Kadett- malleja kuten ikääni varmaan
kuuluukin. N. 10 vuotta sitten hankein ns. kakkosautoksi Corsan. Että
tuli jo siinä murheita. takuuna kun antoivat toisen uuden auton. tosin
paremman. Suoraan sanoen Opel on Euroopan Mosse. Ronskisti sanottu, mutta halvalla ei hyvää saa. Kun laittaa Signumiin liki 30.000
, niin täytyy sanoo ompa rohkee poika.
Olen samaa mieltä monen aikaisemmin kirjoittaneen kanssa siitä, että Signumin tapainen hyvät takatilat kahdelle tarjoava hatchback on jo ideana väkisin kehitetty ja turha, sanalla sanoen huono.
Silti en voi sille mitään, että jotain hohtoa Signumissa on. Ehkä se johtuu siitä, että kyseessä on Opelin lippulaiva ja aika harvinainen auto. Liikenteessä kun sellaisen näkee, niin huomiota siihen tulee keskitettyä normaalia enemmän.
Niki tuossa mainitsi Jeremy Clarksonin. Vieläkin huvittaa se sama Top Gearin jakso, jossa kyseinen herra ajoi Signumia takapenkiltä keppien ja narujen avulla. Sama mies tosin kirjoitti takavuosina odottavansa innolla Signumia oltuaan pettynyt uuteen Vectraan. Tiedä sitten minkälainen hän odotti Signumin olevan, kun lopputulos ei sitten oikein miellyttänytkään.
, niin täytyy sanoo ompa rohkee poika.
Jep, kun laittaa pari mieleistä lisukkia, metallivärin, ottaa talvi gummit ja lohkon niin > 40 k siinä menee. Vaan.., sellaista se elämä on. Haluamastaan maksaa mitä vain!
Kuulasta lokakuunviikonloppua teille kaikille palstalaisille toivoo signumisti ikään, sukupuoleen, autoon, kulkuneuvoon katsomatta.
ei ihan heti vielä. Sehän ei toisaalta ole Toyotan "päätettävissä" yksinään. Tilanteet muuttuvat, jos GM saa säästöoperaationsa huipentumalla, eli näillä irtisanomisilla ja onnistuneilla ratkaisuilla homman paremmin pyörimään, en menisi sanomaan, että Toyota menee ohi, sillä se ei tälläkään hetkellä ole vielä mikään itsestäänselvyys, mutta jos GM:n tappiot jatkuvat eikä myynti maailmanlaajuisesti piristy, en pitäisi tällaista käännettä lainkaan utopistisena.
En ajattellutkaa että Toyota nyt ainakaan tämän vuoden aikana ohi menisi. Onhan General Motorsin ja Toyotan valmistusmäärässä melkein kahden miljoonan auton ero. Mutta kun Toyota on niin paljon edellä noissa Hybridiasioissa. Voikohan se mennä jo niinkin pian ohi kuin vuonna 2008? Jaa... no ei välttämättä noinkaan pian...
Pakko tätä tarinaa on jatkaa...
Ensinnäkin, miksi ihmeessä keskiverto suomalainen toivoisi Toyotan menevän GM:n ohi.
GM on välillisesti antanut suomalaisille autonvalmistajille työpaikkoja, kun Calibraa aikoinaan tehtiin Uudessakaupungissa.
Anders Simonpoika Luuserin visiot Opelin loppumisesta ovat naurettavia. Jos iso yritys saneeraa, ei se tietenkään merkitse loppumista. Luultavasti ensi vaiheessa 12 000 loparit nostaa GM:n osakekurssia. Ja tässäkin (kuten Signumissa ja Zafirassa) Opel on ensin asialla. Tulevan vuonna 2005 suurin osa autonvalmistajista on saman saneerauksen edessä.
Ja aatelkaas tätä, jos Saksassa pannaan yksi fapriikki kiinni ja vuonna 2006 tai jotain Uudessakaupungissa tehtäisiin suomalaista Vectraa - tai Signumia. Joko nyt köyhät malttaisitte laittaa edes 30 000 ekeä uuteen Opeliin?
Tuskin kukaan tai no ehkä jotkut harvat haluavat Toyotan menevän GM:n ohi. Mutta itse toivon että liikenteessä olisi paljon erilaisia merkkejä eikä pelkästään niitä tiettyjä merkkejä. Toivon että pienemmät merkit pärjäisivät paremmin.
Kyllä Signumin kaltaiselle isolle hatchbackille on tilausta. Kaikki kun eivät halua farmaria tai tila-autoa ja porrasperäiset tilojen muunneltavuus taas on huono. Toisaalta hyvin harvassa autossa keskimmäinen penkkipaikka takapenkillä on nykyäänkään sellaiset tilat, että niissä puolta tuntia kauempaa viitsii istua. Itse mieluummin ottaisin ehdottomasti autooni 2 kunnon paikkaa taakse, kuin 3 huonoa.
Ihmisten tarpeet autoille ovat hyvin erilaisia ja on typerää edes yrittää rakentaa autoa, joka sopisi kaikkeen mahdolliseen. Omassa kämpässäni asuu itseni lisäksi eukko ja keskikokoinen koira. Meille riittää VW Golf, vieläpä kaksiovisena. Jokaiselle on oma ovi ja oma tila. Jos autoon haluaisin lisää mukavuutta, olisi tällöin valinta A3 Sportback, Volvo V50 tai tuollainen Signum. Jos joku ihmettelee listassa V50:stä, niin käykääpä varsin katsomassa sellaista. Sen sisätilat ovat jopa ahtaammat kuin vitos-Golfissa, eikä peräkonttiinkaan ole kunnolla tilaa saatu. Riittävästi kuitenkin minun tarpeeseeni.
Varmasti Signumilla onkin ostajakunta, joka sellaista tarvitsee. Siinä ei ole epäilystäkään. Tuskin kenenkään "signumistin" kannattaa ottaa aiheesta nokkiinsa, malli vain sattuu olemaan sellainen, ettei se ehkä suurta joukkoa tyydytä, mutta varmasti on ihmisiä ja elämäntilanteita, joissa Signum on hyvä vaihtoehto. En tiedä, oliko Opelin tarkoitus kenties yrittää paikata Omegan kolo ainakin väliaikaisesti Signumilla, koska ainakin Opelin pressitiedotteet ja myyntipuheet antoivat mielikuvan, että Signum olisi jonkinasteinen Omegan korvaaja...
Eipä kuitenkaan toimineet myyntipuheet niinkuin suunniteltiin, mutta on myönnettävä, että hienosti Opel on synnyttänyt uusia "väliluokkia" ja näin kenties uusia piileviä tarpeita, joihin Opel on ollut ainoa vastaus.
Ikävää, kun niin mielenkiintoista ja kaunista auto ei ole näkynyt kuin Signum. Olettaisin sen olevan ihan kohtalainen auto. Ei ole tainnut myydä kovin hyvin.
onko pomminrakentajilla joku oma sivusto. GM on varmaan siellä
Olet varmaan tutustunut koko GM:n valikoimaan? Kannataisi ensiksi tutustua ja sitten puhua...
jarna kuiva ja muut pillipiiparit...
Mua on ennenkin epäilty opel myyjäksi tai ennakkoluuloiseksi,
mutta mites te nyky-ooppelin epäilijät - teillähän niitä ennakkoluuloja on!!!
Kyllä varmaan joku 200tkm ajettu -92 vanhankorinen astra on löysä paska, mutta miten samaikäiset jetat, escortit, korollat ja kumppanit jakselee?
Eli en edelleenkään ole opel-myyjä, enkä koskaan tule olemaankaan - olen vain tyytyväinen käyttäjä!
Ja mitä Signum luokkaan tulee, niin taas tuli yksi oppilas lisää, nimittäin BMW H7, että sillä tavalla
Opelit ovat kuljettaneet minua aivan hyvin aikoinaan. - 85 oli ns. munamallin Opel Farmari leasinkipelinä, - 89 Vectra Irmscher ruiskulla, kivoja ajaa, ei pahemmin moittimista. Jos vertaa esim. Kadettia tai Golfia tämän päivän vastaavaan, on kokoero valtava. Katselin kerran 123 koppaista MB 300 :a joka oli parkkeerattu Toyota Yariksen viereen. Yaris oli Mersua isompi.
Golfin tullessa markkinoille se painoi n. 800 kg, nyt 1356 kg.
Signum luokka saattaa löytää asiakkaita henkilöiltä jotka kaipaavaat hyvää tilaa, mutteivät halua ajaa smurffiautolla, vaan matalammalla. Renault Scenic, se vähän vanhempi lyhyt kyttyräselkä on kyllä hirveän näköinen peli.
Meidän Vectra toimi hyvin, lukuunottamatta koeajoalaudan tärinää joka sitten korjattiin. Nyt meillä on Audi ja vanha Astra. Astra on ollut suht' luotettava mutta maalipinta huono.
"ajaessa kuukuu koeajolaudan räminää" onko vectrassa vielä puuosia, ja mitä ihmettä, otetaanko se lauta pois sielta koeajon jälkeen? pimeitä juttuja tuomaksella joka ei ole edes oikeesti 18v. lopeta niiden juttujen kirjoittelu ja siirry ikäistesi harrastuksiin, kuten finnien puristeluun. niistä jää muuten hassut jäljet peiliin. ja kerrankin nimimerkki -z- kirjoitti asiaa sanoessaan että opel on löysä paska. z vois vetää kyllä ittensä kiikkuun ainakin mun puolesta