Lexus hybridi testi

16 kommenttia

RX400h malli on ajettu New Yorkista USA:n mantereen halki San Fransiscoon. Suomen Auto Bild lehden uusimmassa numerossa on 5-sivuinen raportti asiasta kiinnostuneille. Keskikulutus tällä 5828 km:n matkalla oli 10,9 l/100km. Ei kovin säväytä ainakaan minua. Kaupunkiololsuhteissa hybridi on sitten säästäväinen, mutta hiton kallis sähköauto se on ruuhkaliikenteeseen. Maantieajossa oikeastaan mikä tahansa diesel pesee Lexuksen kulutuksessa kirkkaasti, vaikka Audin uusi 4,2 V8 Tdi 326 hv. No, se on eri juttu!
USA:ssa bensalitra on tänä päivänä niinkin kallis kuin 46 €urosenttiä. Mitähän jenkit tuumaisivat litrahinnoista € 1,20?

  
  • AKE:n myyntitilaston mukaan ensimmäiset Hybridi-Lexukset on nyt rekisteröity Suomessa.

    Lexus-myynti toukokuu 2005

    Lexus IS200 2kpl
    Lexus RX400H MPV 3.3 2kpl
    Lexus GS300 5kpl
    Lexus RX300 5kpl
    Lexus Yhteensä 14kpl

    Muidenkin merkkien myynnin voi katsoa täältä:
    http://tietopalvelu.ake.fi/servlet/tulkku?url=index_palvelut&language=fi&down=rekisteritil&mainf=ajoneuvorekisteritilastot

    En tiedä Volkswagenin toimitustilannetta mutta uuden Passatin myynti vaikuttaa jotenkin vaisulta.

      
  • EIhän tuo ole edes kallis jos sitä vertaa kilpailijoihin. Volkkarin Touareg V6TDI maksaa suunnilleen saman ja suorituskyvyltään vastaava V10 TDI rotevasti enemmän. Eu-kulutuksissa Lexus on kirkkaasti voittaja, ne jenkeille ja miksei myös muille tärkeät CO2-päästöt ovat Lexuksessa melkein 50% pienemmät kuin Volkkarissa. Samoin normikulutuksissa on roima ero. Testikulutukseen en osaa ottaa kantaa kun en ole lehteä lukenut enkä ollut paikalla todistamassa ajotyyliä. Suorituskyvyn ja kulutuslukemien perusteella tuo on kyllä tällä hinnalla hyvinkin järkevä auto - jos tuollaista rohjoa voi ylipäätään pitää järkevänä.

      
  • On toki otettava huomioon ajonevon muut kulut, arvo ja korjaus, huolto yms. mikäli kokonaiskustannuksia halutaan paketille laskea. Mitähän hybridijärjestelmän huolto kustantanee, siitä ei minulla ole tietoa, eikä tietoa miten mahdollisesti toimii -30 pakkasessa.

    Kiinnitin kuitenkin huomion pelkästään pitkässä ajossa mitattuun testikulutukseen, josta olin odottanut jotain aivan muuta. 10,9 l sadalla hybridiautolle on huono, vaikka ajettu matka on ollut eniten maantieajoa, kulutus ei ole mitenkään erikoisen hyvä verrattaessa mihinkään toiseen bensa- tai dieselautoon. Esim. MB 350 CLS V6 bensa 272 hv, sekalainen kulutus 9,1. Maantievoittoisessa ajossa lähentelee ilmeisesti 7 litraa eikä melkein 10,9. Hintaluokka lienee eri, mutta hinta olisi verrattava USA:ssa ei Suomessa josta ei tule olemaan hybridiautojen suuri markkina-alue näillä näkymillä. Näinollen hybridi puolustaa paikkansa pelkästään kaupunkiautona. Ja siihen Lexus on edelleen hiivatin kallis sähköauto.

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 04.06.2005 klo 17:02]
      
  • Niin no... Tota joo.

    Siis hybridihän ei ole mikään "all-around" talousihme, sen etu tulee esiin vasta taajamassa. Akuston kapasiteetti nykytekniikalla on todella pieni suoraan sanottuna, se on sitä Priuksen pikkumoottorin pyörittämiseeen, puhumattakaan Lexuksen useista sähkömoottoreista, kasvaneesta painosta / erilaisista lisääntyneistä vastuksista. (ilma, kitka, laakeroinnit,voimansiirto)
    Priuksen taisi, muistaakseni, ja kait Lexuksenkin voida kytkeä kokonaan sähköiseksi, mutta vaan hetkeksi aikaa. Se mehu loppuu aika nopeesti ja sitä on sitten tehtävä kemiallisesti lisää eli bensasta sähköä. Maantieajossa noilla hybrideillä ei sitä kulutusetua tule käytännössä yhtään, sen nyt ymmärtää helposti jos sitä malmia liikuttaa 3.3l bensakuutonen, hörppäähän se osansa, ei se sille mitään voi. Akustosta tulee apua vain ylämäkiin kun neg.momentti kasvaa ja ajat esimerkiksi vakionopeudensäädin päällä, akut antavat menoapua bensakoneelle ja vähentävät sen lisäkulun mitä mäki lisää.

    Eli jos maantieajoa ajetaan niin ihan samalla viivallahan nämä vehkeet ovat toisten samanlaisten "tavallisten" vehkeitten kanssa ja dieseliltä nyt tulee poskelle oikein kunnolla jos maantielenkillä koitetaan vertailla. Taajamakylttien sisäpuolella hybridi taas petraa kun "herra Virtanen" pystyy avittamaan eikä tuhlaavaa kaupunkipyristelyä tarvitse koko ajan antaa polttomoottorin kontolle.

    Mutta loppuajatuksesi on aika oikeassa. Helavatan kallis sähköautohan se. Jos taajamassa ajaa niin sitten. (Siellä Helsingissähän ne isolohkomaasturithan elävät pääasiassa?) Maantievoittoiselle ajolle ja pikkukaupunkeihin tuon Lexuksen bensasiskot on, mielestäni, parempi ratkaisu. JA painavassa autossa diesel on varmasti tällä hetkellä se parhain ratkaisu pa-talouden ja käytännön mukavuuden ansiosta.

      
  • Lainaus:
    04.06.2005 klo 17:01 SixPack kirjoitti
    On toki otettava huomioon ajonevon muut kulut, arvo ja korjaus, huolto yms. mikäli kokonaiskustannuksia halutaan paketille laskea. Mitähän hybridijärjestelmän huolto kustantanee, siitä ei minulla ole tietoa, eikä tietoa miten mahdollisesti toimii -30 pakkasessa.

    Kiinnitin kuitenkin huomion pelkästään pitkässä ajossa mitattuun testikulutukseen, josta olin odottanut jotain aivan muuta. 10,9 l sadalla hybridiautolle on huono, vaikka ajettu matka on ollut eniten maantieajoa, kulutus ei ole mitenkään erikoisen hyvä verrattaessa mihinkään toiseen bensa- tai dieselautoon. Esim. MB 350 CLS V6 bensa 272 hv, sekalainen kulutus 9,1. Maantievoittoisessa ajossa lähentelee ilmeisesti 7 litraa eikä melkein 10,9. Hintaluokka lienee eri, mutta hinta olisi verrattava USA:ssa ei Suomessa josta ei tule olemaan hybridiautojen suuri markkina-alue näillä näkymillä. Näinollen hybridi puolustaa paikkansa pelkästään kaupunkiautona. Ja siihen Lexus on edelleen hiivatin kallis sähköauto.


    Huoltokustannukset ovat ymmärtääkseni identtiset tavanomaista tekniikkaa hyödyntävän sisarmallin kanssa.
    Jostain syystä vertaat maasturia sedaniin. Discovery 3:en keskikulutus TM koeajossa taisi olla 12,2 litraa dieseliä. Suorituskyvyn jäädessä huomattavasti RX 400h:ta heikommaksi.

    Lexus omistajien brittiläiseltä keskustelupalstalta löytyy mielenkiintoinen koeajokokemus kaverilta jolla on RX 300 ja joka on vaihtamassa hybridiin. Itse asiassa kaveri taitaa itse ajaa Audi TT:llä ja Lexus on vaimon auto. Kaveri myös myöntää ettei juuri välitä kulutuksesta, hän halusi vain lisää tehoa ja uusinta tekniikkaa.
    http://www.lexusownersclub.co.uk/forum/index.php?showtopic=23430

      
  • Sehän on kyllä totta että tuo ei ole millään lailla järkevä pelkästään matka-ajoon. Noitten möhkömaastureiden tyypillinen kayttö taitaa silti olla sekalainen ajo pääkaupunkoseudulla, jolloin tilanne on toinen. Möhkömaasturin kulutusta pitää verrata vastaavaan - ei esimerkiksi nelioviseen coupeeseen.

    Vertailun vuoksi - ote sakaslaisesta tekstistä jossa mukana ML 400 CDI ja Touareg V10 "Der Mercedes-V8 ist immerhin etwas sparsamer als der VW-V10, aber auch er nimmt schon bei geruhsamer Landstraßenfahrt 9,4 Liter/100 km zu sich. Der VW verbrennt unter den gleichen Bedingungen 10,3 Liter/ 100 km". Tuohon nähden Lexuksen talous on kokonaisuutena nähdäkseni kunnossa. Maantiekulutus ei voikaan poiketa siitä mitä suurehko kuutonen kuluttaa. Ja jos vertaillaan saman segmentin sisällä, V6 bensa-touareg vie maantieajossa 10,9.

    Positiivista tässä on se, että tekniikka näyttää kehittyvän ja dieselin huonot puolet on nostettu esille, jokin aika sitten kun sitä pidettiin jotenkin optimaalisena voimanlähteenä.

      
  • Lainaus:
    05.06.2005 klo 12:53 Rollingstone kirjoitti
    Maantiekulutus ei voikaan poiketa siitä mitä suurehko kuutonen kuluttaa.


    Voi se siinä mielessä poiketa että Hybridi-Lexuksen polttomoottori ei ole sama 3,3 litrainen joka liikuttaa malliston perusmallia USA:ssa. Kyseessä on erikoisrakenteinen moottori jonka maksimikierrosluku on huomattavan alhainen. Moottori on optimoitu käymään lähes aina tietyllä ennaltamäärätyllä kierrosluvulla. Toyotan mukaan moottori on termiseltä hyötysuhteeltaan maailman paras V6-moottori.

      
  • Lainaus:
    04.06.2005 klo 18:07 Mie Ite kirjoitti
    Niin no... Tota joo.

    Siis hybridihän ei ole mikään "all-around" talousihme, sen etu tulee esiin vasta taajamassa. Maantieajossa noilla hybrideillä ei sitä kulutusetua tule käytännössä yhtään


    Kun maantiellä diesel kuluttaa vähiten, niin miksi ei ydistetä hybridiä dieseliin ? Tällöinhän kaikki hyvät puolet ydistyisivät.

      
  • Minulla on vuoden ajalta tarkka kulutustieto: sekalaisessa ajossa jossa paljon talviajoa kaupunkiliikenteessä BMW 530d vm. 2004 kulutus 7,7 dieseliä sadalla. Vastaa nykyhinnoilla noin 6 litran bensankulutusta. Täysin utopistinen tavoite saman koko- ja teholuokan hybrideille. Ellei tosiaan sitten tule dieselhybridi.


      
  • Sama käsitys minulle jäi Bemarista, ja Audi Quattro ja 184 hv vie sekalaisessa ajossa saman. On selvää, että eri kuppikuntia tulee olemaan puolesta ja vastaan millä on tulevaisuudessa järkevää liikkua. Dieselhybridi tulee olemaan oikea säästöpossu. Bensahybridi saanee markkinoita ja julkisuutta lähinnä USA:n takia. Suomessa dieselajoneuvojen määrä on edelleen pieni muuhun Eurooppaan verrattuna. Niin kauan kuin meillä on erillinen käyttövoimavero voimassa joka syö dieselmoottorien edullisuuden ylimääräisen rangaistusveron takia edullisuus heikkenee tämän erillisen valtiolle suoritettavan veron takia.

    Opel lienee kohta markkinoilla diesel+hybridin kanssa.

    www.automotorundsport.de/d/73889

      
  • Diesel-Hybridissä on vain yksi ongelma: Hinta!
    Tämä selviää kun verrataan Toyotan vuonna 2003 Japanissa myyntiin tuoman diesel-hybridi jakeluauton hintaa verrattuna tavalliseen dieselversioon.

    Hienoa markkinointitekstiä:
    'Toyota has unveiled a world-first hybrid-powered truck, which it says is better for the environment while returning up to 50 percent better fuel economy than conventionally powered trucks of equivalent capacity.'

    Todellisuus:
    'A Toyota diesel hybrid truck that went on sale in November 2003, for instance, costs around $10,000 more than its diesel-only version, a third more.'

    'Whether consumers are ready to pay that kind of premium for super-efficient cars remains open. Toyota doesn't produce a passenger-car version of the diesel hybrid.'

      
  • Hintaa en pitäisi ongelmana, kysehän on uudesta tekniikasta jolla on vielä kovin vähän kysyntää. Sama vaivaa kyllä tuota bensahybridiäkin, olkootkin että bensamylly on halvempi valmistaa. Sitten kun näitä laitteita alkaa menemään kaupan niin hinnatkin laskee.

    Saman ilmiön voi havaita vaikka muistelemalla kännykkää. Kuis törkeesti se ensimmäinen WAP malli maksoi? Paljon... Sitten tuli muut valmistajat, lisää malleja, sitten tupsahtikin jo GPRS. Ja makso... Ja sama rundi, nyt se GPRS löytyy jo halvoistakin kapuloista. Ja UMTSi um on täällä, parin vuoden päästä sekin on yleinen kun hinta järkevöityy. Autot nyt on á hinnaltaan kalliimpia kuin halko, mutta samat lait niihin pätee sarjatuotannon kanssa.

    Ja Euroopassahan niille D-hybrideille markkinarako syntyy ellei jostakin syystä rapakon takana haluta vähentää mitenkään muuten öljynkulutusta. Tuskin, sitten vasta kun Alaska on kuiva...

      
  • Lainaus:
    05.06.2005 klo 21:50 turbo-kiisseli kirjoitti

    Kun maantiellä diesel kuluttaa vähiten, niin miksi ei ydistetä hybridiä dieseliin ? Tällöinhän kaikki hyvät puolet ydistyisivät.


    Ei se näin yksinkertaista ole. Dieselin päästöt ovat tässä rajana. Euroopassa se saattaisi onnistuakin, mutta ei USA:ssa. Edelleen valtaosassa dieseleitä hiukkaspäästöt ovat USA:han liian suuret. Typenoksidipäästöt ovatkin jo sitten kaikissa dieseleissä ongelma, myös hiukkassuodatetuissa, ainoastaan urea-katilla päästään poistamaan typenoksidit. Sen jälkeen diesel-hybridi voisi olla mahdollinen. Mutta ongelmaksi tulee hinta: dieselkone on jo yksistään niin kallis, että ostajakunta alkaa olla aika vähissä jos siihen lyödään vielä hybridilisä huoltokuluineen ym. päälle.

    Ja mitä dieselin maantiekulutuksiin ja päästöihin tulee, niin valtaosa enemmän liikennöidyistä maanteistä kulkee asutusten keskellä (siis ainakin asutussa maailmassa, toisin kuin Suomessa). Hiukkas- ja typenoksidipäästöt siis eivät ole mitenkään yhdentekeviä maantielläkään!

    Itse olin aika pettynyt tuohon hybridin kulutukseen, vaikka maantietä suurin osa ajosta olikin. Toki, kaupunkiliikenne sujuu ilman päästöjä, mihin ei mikään muu vastaava laite kykene. Sinänsä kyllä todella typerää käyttää hybriditekniikkaa möhkömaasturiin, sillä saadaan vaan taas amerikkalaiset jatkamaan noilla monstereilla ajoa. Ja luulevat olevansa ympäristöystävällisiä, 10,9 litran keskikulutuksella :cry:

      
  • Minulle jäi epäselväksi missä Lexus hybridi kuluttaa 14-15 l/100 km. Jos kerran koko matkan keskikulutus oli 10,9, kuluttaa se 7-8 ehkä kaupunkiajossa, mutta jossain vaiheessa ajoa tulee kuvaan tuo vieläkin suurempi kulutuslukema. Missä, jos ei kerran maantieajossa? Ehkä Suomenkaltaiset taajamat jossa ei ole täysin seisovaa liikennettä? Totuus on, että 2200 kg rautaa ei V6:lla siirretä mihinkään ilman polttoainetta/energiaa.

      
  • Monelta tuntuu menneen pääasia ohi.
    USA:ssa myytiin viime vuonna yli 100 000 Lexus RX-mallia. Lexus tarjoaa nyt näille ja kymmenilletuhansille muille RX-mallista kiinnostuneille toisen vaihtoehdon. Hyvin kohtuullista lisärahaa vastaan voi valita hybridimallin joka on huomattavasti suorituskykyisempi kuin perusmalli ja kuluttaa selvästi vähemmän.
    Kysymys kuuluu: What's not to like?

    Auto on saavuttanut japanilaiseksi autoksi hurjan suosion myös Keski-Euroopassa. Autoa joutuu odottamaan jopa vuoden verran.
    Eräs onnekas sveitsiläinen sai omansa viime viikolla. Hän on ainakin alkupäivinä päässyt luvattuun 8 litran keskikulutuksen.
    http://euro.lexusownersclub.com/forums/index.php?showtopic=5676

      
  • Kannattaa ehkä odottaa kunnes TM koeajaa RX400h:n Suomessa. Ilmeisesti pitkät maantietaipaleet ovat myrkkyä kulutuksen suhteen kuten tuo USA:n testi osoitti. Eihän pelkillä akuilla voi 120 km/h vauhtia ylläpitää. Kaupunkiautona lienee hyöty suurin, jos nyt maasturilla on välttämättä ajettava koko ajan kaupunkiliikenteessä.
    Suomessa keskikulutus 10,9/100 km on suuri, mutta jenkeille pieni jos vertaa isolohko bensa V8:iin joka vie ehkä 15l maantieajossa. Onhan siinä iso ero jo. Tosin jos vertaa dieseliin, niin...? Muistaen, että hiukkas ym. päästöt tulevat eniten teollisuudesta, omakotitaloista, lämpövoimaloista, raskaasta liikenteestä, laivoista jne.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit