Primera?

27 kommenttia

Ajoin,siis koeajoin tuon uuden Nissan Primeran ja pelästyin pahemman kerran.Tein autolla äkkinäisen väistöliikkeen ja tuntui kuin auto "kompastuisi"omaan etupyöräänsä!!!
Karmea tunne.

Ovatko japsit edelleenkin "huonohkoja"ajettavia?
Minulla oli aikoinaan Datsun 120A ja se oli melko hyvä siihen aikaan.Myöhemmin oli ensimmäisiä Nissaneita Sunny ja sen vaihdoin pois alta vuoden juuri ajamisen vaikeuden vuoksi.Työsuhdeautona oli -91 mallinen Toyota CarinaII,siinä se varsinainen leija oli.Ei sopinut antaa vieraalle ajettavaksi kun näki miten "vieras"jännitti ajoa!!!
Myöhemmin olivat FX ja -99 mallinen Ave,joka oli myös heikokhko ajettava.Sen ostin kun Opelista tuli entinen keskisuomessa hihnan katkettua.Ostin sen 20000km ajettuna.Vuoden päästä vaihdoin senkin pois.

Datsun taisi rantautua Suomeen joskus 65-67 Bluebierdtinä!?
Nissaniksi se muuttuui 82?

Ajettavuus vain ei ole muuttunut?
Tätäkö tuo japanilaisuus on?Niin.........minulle ainakin!

  
  • Olisiko ollut rengaspaineet pielessä? Tuollaista "kompastumista" en ole itse huomannut enkä ole kuullut/lukenut missään muuallakaan koetun. Oikein rajussa väistössä (varsinkin soratiellä) Primera yliohjaa, ts. takapyörien ote alkaa irrota. Kun eteen laittaa suosituspaineet ja taakse pari kymmenystä yli suositellun, Primera käyttäytyy väistössä tasapainoisesti. Ja saahan siihen ajonhallintajärjestelmän suht edullisesti.

      
  • Tuo tapahtui minulle asfaltilla!!!
    Olisiko sitten ollut niin,että auto tuntui"töksähtävän"etupyöräänsä siitä syystä,että takapää irtosi!?
    Karmea tunne kuitenkin ja uusi minulle.
    Ajokortti ja auto vuodesta 1958,Austin A40 vm52-:smile:)
    Joten ne ajonvakautuslaitteet ja "tilpehöörit"jääköön omaan arvoonsa!!

      
  • Jaa kyllä vuoden 99 Avea on autolehdissä kehuttu nimenomaan HYVÄKSI AJETTAVAKSI, taitaa nyt aloittaja vain provoilla kun Shitroen on mennyt rikki.

      
  • Eipä ollut "provoilua"!
    Todella näin pääsi tapahtumaan n.8-90km/h:n nopeudessa 25 tiellä.
    Tarkoitukseni oli väistää pahvia joka oli tiellä.Samalla ajattelin tehdä sen mahdollisimma viimetingassa.
    Tuli todella sellainen tunne,ett apukuskin puoleinen pyörä joko kääntyy alle tai auto heittää voltin.
    Kokeilkaa jos ette usko!!!

      
  • Lainaus:
    25.05.2004 klo 07:57 Anders-Simo kirjoitti
    Jaa kyllä vuoden 99 Avea on autolehdissä kehuttu nimenomaan HYVÄKSI AJETTAVAKSI, taitaa nyt aloittaja vain provoilla kun Shitroen on mennyt rikki.


    Kerrotkos, missä lehdissä ja numeroissa edelliskopan aven ajo-ominaisuuksia on kehuttu? Voisin lukaista. Niissä testeissä, joita minä olen lukenut (suomalaisista lehdistä), on todettu, että eteenpäin on menty mutta vielä ei olla huipulla. Ja vertailuissa ajettavuus on ollut yleensä enemmän moite-, kuin kiitospuolella. Pääongelmana on käsittääkseni ollut ohjaus, muuten alusta on ollut suht ok.

    Ettei vain olisi niin, provoilua löytyy enemmän A-S:n kuin Isaskarin suunnalta?

      
  • Lainaus:
    26.05.2004 klo 14:56 Isaskar kirjoitti
    Eipä ollut "provoilua"!
    Todella näin pääsi tapahtumaan n.8-90km/h:n nopeudessa 25 tiellä.
    Tarkoitukseni oli väistää pahvia joka oli tiellä.Samalla ajattelin tehdä sen mahdollisimma viimetingassa.
    Tuli todella sellainen tunne,ett apukuskin puoleinen pyörä joko kääntyy alle tai auto heittää voltin.
    Kokeilkaa jos ette usko!!!


    No kääntyikö se pyörä alle, tai kaatuiko auto? Olen (valitettavasti) joutunut tekemään rajun väistöliikkeen P12 Primeralla parikin kertaa, ja kummallakaan kerralla ei moista tunnetta syntynyt. Toisella kerralla takapyörät kevenivät ja perä alkoi sortaa, mutta nopea korjausliike lopetti liikkeen alkuunsa. Sen jälkeen olen hiukan nostanut takapyörien painetta. Kuulostaa kokemasikin kovasti vääriltä rengaspaineilta - ehkä edessä liian vähän?

      
  • Väärät rengaspaineet esittelyautossa?

      
  • Lainaus:
    26.05.2004 klo 19:25 Isaskar kirjoitti
    Väärät rengaspaineet esittelyautossa?


    Siinä autossa, jota ajoit.

      
  • Luulenpa ettei tuollainen paniikki-väistö 80-90km/h nopeudella ole herkkua millään normaali perheautolla!!!
    Aika vähissä on TM:n testeissäkin ne autot jotka pystyvät selvittämään "hirvitestin" tuollaisella nopeudella. Ne kokeet myös suoritetaan tasaisella, puhtaalla ja eristetyllä alueella: EI uraisella maantiellä! Ainakin itse pyrin jo noissa nopeuksissa välttämään äkkinäisiä liikkeitä...

      
  • Ei 99 vuoden Ave ole hyvä ajettava. Huono suuntavakavuus jne. Tyydyttävä ajettavuus siinä on. Ei hyvä. :neutral:

      
  • Lainaus:
    26.05.2004 klo 22:23 JON kirjoitti
    Luulenpa ettei tuollainen paniikki-väistö 80-90km/h nopeudella ole herkkua millään normaali perheautolla!!!
    Aika vähissä on TM:n testeissäkin ne autot jotka pystyvät selvittämään "hirvitestin" tuollaisella nopeudella. Ne kokeet myös suoritetaan tasaisella, puhtaalla ja eristetyllä alueella: EI uraisella maantiellä! Ainakin itse pyrin jo noissa nopeuksissa välttämään äkkinäisiä liikkeitä...


    Vastaavia väistöjä ei tehdä siksi, että niitä voi tehdä, vaan siksi, että niitä joskus PITÄÄ tehdä satasen nopeudessa uraisella maantiellä. Tiedätkö miksi sitä sanotaan "hirvitestiksi"?

      
  • Vastaavia väistöjä ei tehdä siksi, että niitä voi tehdä, vaan siksi, että niitä joskus PITÄÄ tehdä satasen nopeudessa uraisella maantiellä. Tiedätkö miksi sitä sanotaan "hirvitestiksi"?
    [T-U]

    Tuo hirvitesti oli tänään edessäni kun klo.800 olin Monnin kohdalla menossa Riihimäelle radanvarsitietä pitkin.
    Aivan yllättäen pienen töyrään jälkeen oli kaksi peuraa oikealla puolella ojassa.Toinen näytti lähtevän ylittämään tietä.Nopea jarrutus renkaat vinkuen ja ABS rytisten.Toinen peuroista oli jo tiellä joten piti hellittää jarrutusta jotta ohjaus säilyisi.Peuran takaa ,sorapientareen kautta,onnistui ohitus.Onneksi toinen peuroista oli hitaampi ja ainoastaan sen turpakarvat kärähtivät!!

    Tämä tapahtui 1600km ajetulla MeganeII Sedanilla ja väitän,että tuo TM:n huonoksi toteama auto toimi aivan sivistyneesti,eli juuri niin kuin olen vuosien mittaan tottunut ajamaan kriittiset tilanteet.Se on selkäytimessä jo tällä iällä-:smile:

    [Isaskar muokkasi tätä viestiä 28.05.2004 klo 20:24]
      
  • Lainaus:
    28.05.2004 klo 20:23 Isaskar kirjoitti
    Nopea jarrutus renkaat vinkuen ja ABS rytisten.Toinen peuroista oli jo tiellä joten piti hellittää jarrutusta jotta ohjaus säilyisi.Peuran takaa ,sorapientareen kautta,onnistui ohitus.

    Kertomasi mukaan "hellitit jarrutusta" ennen kuin jouduit tilanteeseen, jossa toisen puolen pyörät ovat kestopäällysteellä ja toisen soralla. Tämä pelasti tilanteen - Megane ei kääntynyt rajusti tielle poikittain. Onneksi olkoon!!!

      
  • Lainaus:
    28.05.2004 klo 20:58 MatLog kirjoitti

    Kertomasi mukaan "hellitit jarrutusta" ennen kuin jouduit tilanteeseen, jossa toisen puolen pyörät ovat kestopäällysteellä ja toisen soralla. Tämä pelasti tilanteen - Megane ei kääntynyt rajusti tielle poikittain. Onneksi olkoon!!!


    Mutta näinhän sitä on ajettu aina,minä vuodesta -58 lähtien!!!!Mihin se selkärangasta häviäisi?Ohjauksen on säilyttävä oli autossa kuinka hienoja vempeleitä tahansa!
    Eikö niin`
    En minä ainakaan lähde "ääritilanteissa"jarruttelemaan epävarmoilla paikoilla.Vaikea siitä tavasta on irtikin päästä,kun on käyttäytynyt sillä tavalla jo nuoresta lähtien.Lisäksi tiesin tasan-tarkkaan missä pyörät kulkevat!!!
    Ei Megane olisi osittain sorallakaan päässyt käyttäytymään toisin,sitä "ohjattiin"!
    Enkä joutunut soralle,ajoin sinne ja olin valmis ajamaan jopa ojaan.

    Siitä Perimerasta,mitenkähän olisi käynyt!?

    [Isaskar muokkasi tätä viestiä 29.05.2004 klo 07:35]
      


  • Siitä Perimerasta,mitenkähän olisi käynyt!?


    Hyvin olisi käynyt, vaikka olisi jarruttanut koko ajan. Sitä vartenhan ABS-toiminto alunperin kehitettiin: säilyttämään ohjautuvuus jarrutuksen ajan.
      
  • Eihän nyt puhuta pehmeitä!!!!
    Mikään ABS ei toimi niin Täydellisesti,että jarruttaa asfaltilla ja golfpallon kokoisten kivien päällä heilahtamatta!!!!!!!!!!!

    Tuosta lyön vetoa-:smile:

      
  • "Golfpallot" olivat uusi asia - ei muuta kuitenkaan sitä, että auto ei jarrutettaessa saa menettää ohjattavuuttaan ABS-toiminnon takia, vaan päinvastoin, ohjattavuuden tulee parantua.
    Ihan mielenkiinnosta - olit koeajamassa vastikään uutta autoa, vaikka olet ostanut Meganen tammikuussa. Miksi ihmeessä? Oletko jo nyt tyytymätön Renaultiin?

      
  • Miksikö koeajoin autoja,niin ja ajan vieläkin!?

    Siksi,että alkoi kiinnostamaan kovin tuo jarru-hommeli.Olen nyt jarrutellut muutamalla merkillä samassa kohden kuin olen kokeillut Meganea.(lentokenttä ja sen asfaltti ja sora).

    Mitään eroa en ole huomannut,paitsi juuri Primeran kohdalla joka todella käyttäytyi MYÖS jarrutuksessa omituisesti?.en osaa tarkalleen kertoa miten!

    Lisäksi samana päivänä kun vaimoni teki päätöksen,että me ostamme Meganen,ajoin myös Focus-konttiperää.Tammikuussa oli erittäin liukas keli ja ajoin molemmilla autoilla pikkutietä Kytäjän suuntaan ja sieltä metsätietä Usmiin.
    PELKÄSIN ajaa Focusta koska se yllätti minut muutaman kerran liukkaalla pahasti.Perä lähti pois alta vaikka autossa oli nastat alla!
    Megane käyttäytyi kitkoilla täysin vakaasti!!!!
    Meganen sain vasta Maaliskuun lopulla.

    Elikä syy miksi koeajan löytyy TM:sta,ei vaihtohaluista-:smile:)

      
  • Lainaus:
    30.05.2004 klo 20:34 Isaskar kirjoitti

    Siksi,että alkoi kiinnostamaan kovin tuo jarru-hommeli.Olen nyt jarrutellut muutamalla merkillä samassa kohden kuin olen kokeillut Meganea.(lentokenttä ja sen asfaltti ja sora).

    Mitään eroa en ole huomannut,paitsi juuri Primeran kohdalla joka todella käyttäytyi MYÖS jarrutuksessa omituisesti?.en osaa tarkalleen kertoa miten!

    Elikä syy miksi koeajan löytyy TM:sta,ei vaihtohaluista-:smile:)


    Ikävää, että TM on saanut sinut noin levottomaksi, että vain sitä varten pitää oikein käydä muita autoja koejamassa!
    :kiss:
    Pitipä mennä lukemaan TM-arviota Primeran ääritilannekäytöksestä ja jarruista. Löytyi TM 13/02 vertailu, jossa sanottiin auton reagoivan ohjausliikkeisiin pienellä viiveellä ja kallistuvan voimakkaasti. Lehden mukaan myös äkillisessä väistössä on varauduttava takapyöräluistojen korjailuun, mutta korostetun äkkinäisellä liikkeellä ohjauspyörää käsiteltäessä käytös kuitenkin rauhoittuu aliohjautuvaksi. Tämä on aika lähellä omia kokemuksiani, mitäpä se muuta voisi ollakaan. Myös Lagunalla syntyi nopeaa reagointia edellyttäviä takapyöräluistoja, muuten sekin OK. Hätäjarrutuksesta: Lyhin jarrutusmatka oli Lagunalla ja Primeralla, 100- 0 39 . "Nykyaikaiset jarrut hätäjarrutustehostimineen toimivat tavalla, jota vielä joitain vuosia sitten olisi kehuttu urheiluautoissakin."
    Mielestäni TM on aina suhtautunut (ansaitun) positiivisesti Renaulteihin. Jos lehti kirjoittaa Meganen yhteydessä jostain selkeästä ajoon liittyvästä ongelmasta kuten nyt jarrujen ABS-toiminnosta (jonka mm. Tuulilasi-lehti ja AL:n Moottori-lehti - ruotsalaisista puhumattakaan - ovat myös huomanneet), ei vikaa kannata ensimmäisenä etsiä lehden toimituksesta.

      
  • Miksiköhän kirjoitin tuon otsikon "Primeraksi"?

    En etsi syytä lehden toimituksesta!!!!!!!!
    Sen sijaan ihmettelen,että Meganen nimen alla Hatchback käyttääyyy jopa minulla samoin kuin teillä!Sen sijaan Sedania ja Breikkiä en saa "heilahtamaan"???

    Kiinittikö TM tähän huomiota?

    Toisaalta se Primeran käytös "väistössä"on karmea kokemus kansalais-autoilijalle-:smile:

      
  • Lainaus:
    31.05.2004 klo 07:17 Isaskar kirjoitti
    Miksiköhän kirjoitin tuon otsikon "Primeraksi"?

    En etsi syytä lehden toimituksesta!!!!!!!!
    Sen sijaan ihmettelen,että Meganen nimen alla Hatchback käyttääyyy jopa minulla samoin kuin teillä!Sen sijaan Sedania ja Breikkiä en saa "heilahtamaan"???

    Kiinittikö TM tähän huomiota?

    Toisaalta se Primeran käytös "väistössä"on karmea kokemus kansalais-autoilijalle-:smile:

    Isaskar yksin itse tietää, miksi alkoi nimenomaan Primeran väistöominaisuuksia tutkia eikä keskittynyt oman autonsa heikkouksiin. TM sen sijaan kiinnittää huomiota vain koeajamansa automallin ominaisuuksiin. Moottori-lehti 4/2004 kertoo Megane 1,9 dCi Breakista: " puutteina voi pitää jarrujen toimintaa liukkaudeltaan vaihtelevalla pinnalla ja tunnotonta ohjainvoimaltaan epäloogista ohjausta.".

    Minulla on Primeran omistajana kokemuksia auton väistöominaisuuksista - mutta karmeita ne eivät ole; kansalainen se olen minäkin kuten myös ao. lehtien toimittajat.

      
  • Primera on ufon näköinen. Osa pitää sitä kympin arvoisena ja osa nelosen arvoisena. Pääasiassa on tullut jyrkkiä mielipiteitä Primeran ulkonäöstä. Arvostan autonvalmistajien rohkeutta. Siis asiaan... näkeekö Primerasta sen kulmat, koska sen semmonen jännän mallinen? :sunglasses:

      
  • Primera kuuluu siihen suureen (ja yhä suurenevaan) joukkoon autoja, jonka keulaa ja perää ei kuskin paikalta näe. Tosin, jos kohottautuu aivan katon rajaan, keulapelti alkaa näkyä... Primeran etu on, että sekä keula että perä ovat hyvin lyhyet - perä loppuu lähes takalasin alareunaan Sedan ja SportDeck-malleissakin. Tekna-malleissa onkin peruutuskamera; sen saa toki lisävarusteena Visiaankin. Kun keulakin on lyhyt, se laskeutuu niin jyrkästi, että katoaa sisällä olijoiden näkymättömiin.

      
  • Lainaus:
    31.05.2004 klo 16:17 MatLog kirjoitti
    Primera kuuluu siihen suureen (ja yhä suurenevaan) joukkoon autoja, jonka keulaa ja perää ei kuskin paikalta näe. Tosin, jos kohottautuu


    Primera kuuluu siihen suureen joukkoon autoja, joiden ulkomitat eivät muutu ajon aikana itsestään. Minua ihmetyttää tämä nykyinen trendi haukkua näkyvyyttä ulos. Kaikkeen tottuu ja mitat oppii, vaikka sitten kantapään kautta.

      
  • Isaskar:
    "Lisäksi samana päivänä kun vaimoni teki päätöksen,että me ostamme Meganen,ajoin myös Focus-konttiperää.Tammikuussa oli erittäin liukas keli ja ajoin molemmilla autoilla pikkutietä Kytäjän suuntaan ja sieltä metsätietä Usmiin.
    PELKÄSIN ajaa Focusta koska se yllätti minut muutaman kerran liukkaalla pahasti.Perä lähti pois alta vaikka autossa oli nastat alla!
    Megane käyttäytyi kitkoilla täysin vakaasti!!!!"

    Itse olen ajanut Focuksella pari talvea, onneksi ei ole tarvinnut pelätä, eikä ole päässyt liukkaallakaan pahemmin yllätämään. Nimittäin Focuksen ohjaus kertoo kun on luikasta, ja minä ainakin haluan tietää milloin on liukasta ja milloin ei, jotta osaan sovittaa ajon kelin mukaan. Jos Meganen alusta tuntuu vakaalta ja pitävältä silloin, kun alla on liukas tie, sellaista autoa en halua ajaa.

    Kun olet Isaskar noita veto miehiä, mitä veikkaat kun kaksi ammatimiestä ajaa ajamaasi reittiä Megane kitkoilla, Focus nastoilla, kumpikohan selvittää reitin nopeammin. No, minulla on kyllä suoskikki, mutta en kerro sitä, kun en ole noita vetomiehiä.
    :smile:

      
  • Kun olet Isaskar noita veto miehiä, mitä veikkaat kun kaksi ammatimiestä ajaa ajamaasi reittiä Megane kitkoilla, Focus nastoilla, kumpikohan selvittää reitin nopeammin.

    Niin :open_mouth:
    Tuo minkä kirjoitin oli aivan totta!
    Olen myös kuullut Focuksen hyvistä ajoominaisuuksista,joten ihmettelin itsekkin tuota Fordin "lipsumista".

    Ammattimiehet?
    Luulen,että olen ajannut pakilla niin paljon kuin moni "ammattimies"on ajannut eteen päin :innocent:

    Älä nyt ota tosissasi,toi oli olevinaan vitsi :frowning:

    Silloinen keli oli vesiliukas-jääkeli,joten se oli todella liukas.
    Mitä sitten opimme?
    Yhdelle sopii alle mopo ja toiselle polkupyörä,eli jokaisella on oma tapansa ajaa,joten on hiton vaikea sanoa,että tämä auto omaa hyvät ajoominaisuudet!!
    Siksi pidänkin Auto Bildin tyylistä ilmaista asia;Auto Bildin mielestä tässä autossa on jne.!

      
  • Isaskar:

    "Ammattimiehet?
    Luulen,että olen ajannut pakilla niin paljon kuin moni "ammattimies"on ajannut eteen päin

    Älä nyt ota tosissasi,toi oli olevinaan vitsi "

    Ei, en ota tosissani, samoin tuo "kilpa-ajo" oli leikkisä kevennys. Ammatimiehiksi sanoisin esim. autolehtien testaajia, meitä "ammattimiehiä" näkyy tuolla tiellä pilvin pimein.

    "Silloinen keli oli vesiliukas-jääkeli,joten se oli todella liukas.
    Mitä sitten opimme?
    Yhdelle sopii alle mopo ja toiselle polkupyörä,eli jokaisella on oma tapansa ajaa,joten on hiton vaikea sanoa,että tämä auto omaa hyvät ajoominaisuudet!!"

    En oikeastaan puhunut hyvistä ajo-ominaisuuksista, jotka toki on hyväksi havaittu, vaan auton kyvystä välittää muutokset tien pinnassa. Kun ohjaus kevenee, on se selvä merkki itselleni: liukasta. ole tarkkana nyt. Itse kun olen vain "ammattimies" tarvitsen näitä signaaleja, jotta voi ajaa turvallisin mielin.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit