Honda Jazz?

16 kommenttia

Etsin uutta automaattivaihteista, max. 24.000 maksavaa autoa. Vaihtoehtoja tuntuu olevan vähän. Koeajoin Mazda 3:n, Honda Accord'in sekä Honda Jazz 1.4i LS CVT:n, joka olisi tarpeisiini ihan riittävä. Tuulilasi ym. arvostelujen mukaan auto on muuten ihan hyvä, mutta moitteita saa tunnoton ohjaus, joka olisi hieman vaarallinen huonolla kelillä. Koeajossa se tuntui kovin herkältä. Olisiko jollakin kokemusta autosta?

  
  • Kyllä se on kuskin vika jos auto metsään menee. Osta Jazz vaan, se on luokkansa parhaimmistoa esim. Autocar-lehden mukaan.

      
  • Vaimo ajaa Jazzilla (manuaali) ja tykkää kuin hullu puurosta, kolme miinusta olen löytänyt autosta: himmeät lähivalot, hiukan täristävä alusta ja mainitsemasi tunnoton ohjaus.
    Vaimo ajaa käytännössä vain kaupungissa, vaikka Jazzilla viihtyy myös maantiellä. Olimme perheestään vaimon autolla viikon Saarenmaalla viime kesänä ja auto suoritui hienosti, mukana oli mm. 2 lastamme ja tyttären täysikokoinen lastenvaunu kaiken muun tavaran lisäksi! Ensinmainittujen heikkouksien vastapainoksi Jazzissa on huimasti hyviä puolia!
    - pihi ja pirteä moottori
    - hämmästyttävän tilava ja muunneltava matkustamo
    - iso tavaratila
    - erittäin näppärä kaupungissa
    - melutaso siedettävä moottoritielläkin
    - hyvännäköinen (makuasia)
    - järkevä varustelu
    Hankintana Jazzin uskoisin olevan turvallinen, luotettavuustilastojen kärkiautoja, sopii pienelle perheelle ja taloudellinen käyttää.
    Vaikken ihan kaikessa ole samaa mieltä Anders -Simon ääri-nippon ideologian kanssa, tässä kohtaa voin varauksetta suositella Jazzia.

    Soranen

      
  • Koeajoin Jazzia pari talvea sitten ja yllätyin positiivisesti.

    Ostohalukkuus tosin lopahti auton voimakkaasti yliohjaavaan käytökseen liukkaalla. Perä lähtee pienestäkin herätteestä luistoon, jota on auton tunnottomasta ohjauksesta ja lyhyestä akselivälistä johtuen hankala hallita. Sitä hankalampi mitä kokemattomampi kuljettaja.

      
  • Kiitoksia kommenteistanne! On mukavaa saada täältä asiantuntevaa apua päätöksentekoon. Nykyisellä automaatti-Mazdallani olen ajellut vaivatta aivan mahdottomillakin keleillä, mutta on harmittavaa, että Jazzin ohjaustunnottomuutta korostetaan niin erityisesti. Ei olisi hauskaa joutua jännittämään rystyset valkoisina perän luistelua liukkailla säillä, joita meillä riittää. Muuten auto viehättää kovasti Sorasenkin mainitsemien hyvien puolien vuoksi ja jos kerran hänen vaimonsakin siitä edelleen pitää, niin ehkäpä ylivarovaisesti murehdin turhaan..

      
  • Tuo monen auton kohdalla testeissä mainittu "tunnoton ojaus keskialueella" tms. on mielestäni subjektiivinen käsite jonka vaikutus on itse kokeiltava. Pelkästään huhupuheen perusteella ei kannata hyvää autoehdokasta hylätä. Toisia kuskeja tuo mainittu ominaisuus ei välttämättä häiritse ollenkaan.

    Itse törmäsin Härveliäni hankkiessa ja testejä selaillessa erään testaajan miinuspuolen kommenttiin "kelluva ohjaus" joka ei ainakaan minua ole vielä 13000 / vajaan vuoden kokemuksella ja vaihtelevissa keliolosuhteissa HRV:ssä haitannut. Itse asiassa en ole mitään kelluntaa edes huomannut :smile: , hyvin on tiessä ja määräämässäni suunnassa pysynyt. Eli tämän Hondan ohjaukseen olen oman subjektiivisen kokemukseni perusteella täysin tyytyväinen.

    Eli ei muuta kuin Jazzia rohkeasti testailemaan.

      
  • HR-V on ohjaukseltaan ja muutenkin eri luokan kapine kuin Jazz. Omalle vaimolleni en Jazzia Etelä-Suomen talven antaisi. Mutta kuten sanottu: tämä on kovin subjektiivinen asia.

      
  • Kyselenpä vielä kun täällä on niin mukavia ihmisiä. Koeajoin Jazzin uudelleen, nyt pidempään. Keskikaupungin kivetyksillä auto tärisi paljon enemmän kuin vanha Mazdani, ajaessa hitaasti hidastustöyssyjen yli perä kolahteli (ei tapahdu vanhalla), moottoritiellä meni hienosti. Tärinöistä ja kolahteluista mainittuani sen sanottiin olevan tavallista uusissa autoissa (tuskin kalliimmissa) ja että ruostesuojaus vähentää sitä huomattavasti. Pitäneekö paikkansa eli että vanha kulkee sulavasti siksi että on kerran ruostesuojattu ja jousitus hieman löystynyt? Koska olen nice naisautoilija en tiedä autoista muuta kuin hyvin ajamisen.. :smile:

      
  • Menee hieman vaikeaksi. Periaatteessa kolahtelu voi tulla useammastakin paikasta ilman, että autossa olisi mitään vikaa. On normaalia tottua omaan tuttuun kulkineeseen ja ihmetellä toisen ajoneuvon ominaisuuksia siihen verrattuna. Jousituksissa on paljonkin eroja, muttei toki aina vikoja.

    Ruostesuojauksella tuskin on tärinöihin vaikutusta. Sisämeluun ehkä hieman. Ehkä.

      
  • Kolahdus tai tömähdys voi johtua vanhaan autoosi verratuna jämäkämmästä iskunvaimennuksesta tai erityisesti töyssyltä pois tultaessa lyhyemmästä takajousituksen sisäänjoustovarasta, jolloin korin heilahtaessa alaspäin takajousitus lyö kumityynyjen varaan.

    Kolahtelun syinä kannattaa aina ensin selvittää autossa olevat irtotavarat (tunkki, työkalut ym.) etteivät ne pääse kolahtamaan töyssyissä. Vasta sitten tutkimaan autossa olevaa mahdollista vikaa.

    Jazzissa voi olla tyhjänä tai pelkällä kuskin kuormalla kovempi ja kivikadulla nypyttävämpi takajousitus kuin vanhassa autossasi mutta voi isommalla kuormalla käyttäytyä joustavammin. En ole itse ajanut kyseistä autoa joten tämä on pelkkää arvailua ja vertailua esim Toyotan Yarikseen.

      
  • Lainaus:
    25.05.2005 klo 11:11 PropJock kirjoitti
    HR-V on ohjaukseltaan ja muutenkin eri luokan kapine kuin Jazz. Omalle vaimolleni en Jazzia Etelä-Suomen talven antaisi. Mutta kuten sanottu: tämä on kovin subjektiivinen asia.


    Vaimoni ihan itse valitsi autonsa, minä haarukoin hänelle vaihtoehtoja, mm. VW Polo ja Fabia(suositukseni) olivat listalla, ajoimme vaihtoehdot ja vaimoni valitsi Jazzin perusteluinaan aiemmin luettelemani ominaisuudet. Talvella ei ole vaimo kokenut mitään tukalia tilanteita ohjauksen/pyörähtämistaipumuksen takia.
    Pidän häntä varmana autoilijana ja hän ilmeisesti ymmärtää termin tilannenopeus.... Eikä ole kysyttäessä maininnut ohjauksesta mitään negatiivista, päinvastoin kehui kevyeksi.

    Soranen

      
  • Vaimolla on tällä hetkellä viime marraskuussa hankittu Jazz CVT vaihteistolla. Tuolloin tuli edellinen vuoden vanhaksi.

    Vaimo ei kuulemma enää luovu vastaavasta autosta ikinä.

    Tuo CVT Jazz on todella hyvä peli. Ensimmäistä hankkiessamme vaimo halusi ensin ajaa manuaalilla, ja oli sitä mieltä että ei hän mitään automaattia hanki. Siinä menee ajamisen hauskuus. Sain kuitenkin hänet ajamaan myös CVT vaihteisella, ja vaimo oli myyty. Ajamisen helppous oli se mikä häntä ihastutti.

    Kun olen itsekin tuota Jazzia aina silloin tällöin päässyt kokeilemaan, niin en voi muuta kuin kehua. Se on todella hyvä kaupunkiauto. Jos pääasiallinen tarkoitus on ajaa neljän hengen kanssa pitkiä maantiematkoja, niin muitakin vaihtoehtoja varmasti on. Mutta kaupunkiin en oikein muita keksi.

    Mitä tulee tuohon ajettavuuteen liukkaalla, niin vaimo ei ole ollut sen kanssa missään vaikuksissa. Taitaa olla niin, että hyvä kuljettaja ei joudu tilanteisiin joista taitava kuljettaja (tai hyvän ajettavuuden omaava auto) vielä selviää.

    Sinä aikana kun vaimolla on nuo Jazzit olleet, olen itse ajanut (ja verrannut) niitä omassa käytössä olleiiin autoihini, eli Honda Accort Tourer 2,4 automaatti, Citroen C5 automaatti ja tällä hetekllä ajan BMW 750:llä. Kaupunkiajoon otan mieluiten Jazzin.

      
  • Jazzin hyvyydestä kertoo myös myyntimenestys Japanissa. Japanissahan nimenomaan vaaditaan näppäryyttä kaupunkiajossa. Honda ei ole aikaisemmin pystynyt murtamaan Nissanin ja Toyotan otetta, mutta Jazz (Japanissa Fit) nousi sensaatiomaisesti myyntitilaston kärkeen ensiesittelyn jälkeen. Vaikka Nissan ja Toyota ovat sen jälkeen vyöryttäneet uusia malleja myyntiin oli Jazz sitkeästi vielä viime vuonnakin myyntitilaston kakkosena. Tosin tänä vuonna uusi Toyota Yaris, jossa myöskin on nyt CVT-automaatti, on kirinyt ohi.

      
  • Lähiaikoina jammaillaan sitten uuden Jazz’in tahdissa… :smile: :sunglasses: Kiitokset vastauksistanne, joista oli paljon apua!

      
  • Eipä muuta kuin onnea Ambrulle ja uudella Jazz:lla kohti kesää :sunglasses:

      
  • Nyt toukokuun alkupuolelta alkaen olen kurvaillut Jazz CVT:llä Hgin seudulla, ja eläkkeellä jo oleva mammani halusi tehdä sillä myös 600km mökkireissun - hyvin meni.
    Itsellleni ohjaustunnolla ei ole paljonkaan väliä, sillä olin tottunut ison Citikan(DS) nollapisteohjaukseen, joka ei palauta keskiasentoon edes kesärenkailla. Hondan sähkötehostimeen tottuu, uskon, jos ei ole tarve hipelöidä rattia koko ajan keskiasennossa eli suht suoralla tiellä. Saattaa olla , että tahmea keskiasento jopa vähentää uraherkkyyttä (pyörien kulma pysyy "valitussa" asennossa), kun vertaan sitä vuosia ajamaani I sukupolven Clioon, jonka ohjauksesta en pitänyt lähinnä sen raskauden vuoksi.
    Kaupungin mutkitteluissa Jazzin ohjaus on kevyt vaikkei kovin nopeaksi välitetty. Ratin kehän paksuutta on miehen kouraan liian vähän ja ratin puolien verhoilureuna on kohdin ihoa ärsyttävän teräväreunainen.
    Vertailin Jazzia Almeraan (sedan m.2002), joka hallintalaitteiltaan tuntui ajossa vähemmän jämäkältä ja hyvään matka-autoon l. uuteen 307-farkkuun, jonka vaihteensiirron kanssa pitää olla aika huolellinen ja antaa anteeksi etuovien pelllin värinä /kumahtelu kohtuuhiljaakin niitä suljettaessa. No, Pösön ohjaus on keskiasennossa mukavan herkkä ja tarkka 2 sormenkin ohjattavaksi.
    Kun Jazzin "8"-kone (ne tulpat !) on hiljainen niin Yokohama-renkaiden ääni rohisee karkealla asvaltilla, ja takapyörien ulosjoustoissa on japsirajoittuneisuutta.
    Kokeiltiin tiloja: kuskin paikalle istutettiin 185-senttinen ja suoraan taakse yhtaikaa toinen samanmittainen. Tulos: mahduttiin kiitettävästi.
    Parasta autossa on mielestäni sen portaaton Variomatic-vaihteisto (DAF!) , jonka ainoa huono puoli on se, että manuaaliaskit alkavat tuntua sen jälkeen kytkinpolkimineen naurettavan kömpelöiltä.
    TJEU: Hitaaseen kurviin tullessa pienemmälle vaihtaminen.

      
  • Kävin samana päivänä koeajamassa sekä Jazzia että Hyundai Getziä. Jotakuinkin saman kokoinen kone (korealaisessa moottori 1.3, mutta Hondassa kaksi kuutiosenttiä pienempi moottori onkin jostain syystä 1.4) kuljettaa lähes saman painoista Getziä huomattavasti ripeämmän oloisesti. Kiihtyvyydessä maagiseen sataseen onkin (tehtaiden speksien mukaan) yli sekunnin ero.

    Samoin on eroa ohjauksessa. Getzin vanhan tekniikan tehostin kenties syö Jazzin sähkötehostinta enemmän bensaa, mutta kyllä ohjaus vain toimii paremmin. Auto ei jää kaartamaan pienen ohjausliikkeen jälkeen, vaan palauttaa ja keskittää niin kuin pitääkin.

    Tehtaiden speksien mukaan Honda on kulutuksessa etevämpi sekä kaupungissa että maantiellä yhden kymmenyksen verran, mutta yhdistetty on tasapeli, eli 5,7 l/100 km. Paljonkohan sähköisen tehostuksen pitäisi kulutukseen vaikuttaa?

    Autojen kokonaisparemmuuksista jätetään vääntö toiseen kertaan, mutta kiihtyvyydessä ja ajotuntumassa pisteet mielestäni tällä kertaa korealaiselle.

    [bobjo muokkasi tätä viestiä 04.07.2005 klo 01:25]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit