Toyota RAV4 ongelmia

21 kommenttia

Toyotan diesel RAV4:t ovat olleet ajokiellossa jo ensiesittelyn aikoihin. Ongelmia on kuulemma turbon laudutin letkun kanssa ja päästöjen hallintaan liittyvän venttiilin jäätyminen on toinen ongelma. :sleepy:

Ongelmia on esiintynyt muissakin Toyotan D-4D moottorilla olevissa autoissa. Toyota taitaa olla viimesiä merkkejä Suomessa jolta puuttuu 24h palvelu joka sisältää sijaisauton tilalle tällaisissa tapauksissa.

  
  • Hys, hys. Hiljaa siellä. Ei Toyotassa voi olla ongelmia. Niitä on vaan saksalaisissa premium-merkeissä.

    Toyotan maailman parhaassa 177 hv dieselissäkö ongelmia Corolloista RAViin. Ei.Ei.
    Tai uusissa Lexuksissa kertajarrutuksella "sulavia" jarrulevyjä.
    Ei.Ei.

    Koska maailman luotettavimmat autolehdet, nuo amerikkalaiset Car and Driverit ym. eivät ole noista mitään kirjoitelleet täytyy niiden olla kateellisten eurooppalaisten panettelua.

      
  • Ikävä tilanne. Toivottavasti heille joiden auto seisoo huollossa tarjotaan jotain hyvitystä, olisi nimittäin syytä tarjota.

    Ravin luovutuskielto ei ole kovin merkittävä asia koska 177 hv moottori on vain kalliissa Rav4 X mallissa jota tuskin myydään kovin paljon.

    Multicarin kirjoitus ei ole asiallinen, mutta ainakin se paljastaa paljon nimimerkin takana lymyilevästä henkilöstä.

      
  • Multicar nimimerkin takana piileskelevä ihmettelee Toyota-miesten huumorintajua ja ehdottomuutta.

    Automaatti-dieselin puute ei ole kuulemma mikään ongelma. Monille on. Esimerkiksi sadoille taksikuskeille. Myös kaikkien SUOMALAISTEN lehtien koeajoraporteissa sitä ihmetellään.

    "RAVin asiakastoimitusten viivästyminen ei ole ongelma koska niitä myydään niin vähän"; Niille vähille se on varmasti ongelma."Hyvää" voi odottaa vähän kauemminkin. Sitäkö tarkoitat. Siinäpä asiakaslähtöistä toimintaa ylistetyltä Toyota-organisaatiolta. Samoin sijaisautopalvelun puuttuminen pulaan joutunelta, jo autonsa saaneilta Diesel-Toyotan omistajilta.

    Oman nimimerkkisi takana piileskelevän asiantuntijan asiantuntemuksesta voi myös päätellä jotain.

      
  • Niin tuo automaattivaihteiston puuttuminen esim. uuden Lexus IS 200 177 hv:n dieselin yhteydessä on käsittämätöntä. Jos sen siihen saisi niin se olisi todennäköisesti vanhempieni toinen auto.

      
  • Niimpä niin, ensin mollataan kilvan eurooppalaisia autoja. Kun sitten tojolle tulee "lunta tupaan" kunnolla, niin kuljetaan hiljaa seinän ja tapetin välissä. Ihmettelen merkkihuollon "hiljaisuutta" asiasta. Tämäkin asia "vuoti" ulos TL:n nettisivuston kautta.

      
  • Lainaus:
    15.02.2006 klo 20:51 MMS kirjoitti
    Niimpä niin, ensin mollataan kilvan eurooppalaisia autoja. Kun sitten tojolle tulee "lunta tupaan" kunnolla, niin kuljetaan hiljaa seinän ja tapetin välissä. Ihmettelen merkkihuollon "hiljaisuutta" asiasta. Tämäkin asia "vuoti" ulos TL:n nettisivuston kautta.


    Ketä vastaan tämä purkaus nyt oli suunnattu? Mollaako Toyotan huolto systemaattisesti eurooppalaisia autoja, vai eivätkö Toyotalla ajavat uskalla enää katsoa ketään silmiin.

    Tsiisus, nämähän on vain autoja, joilla on tarkoitus kulkea paikasta a paikkaan b. :sleepy:

    [jjvi muokkasi tätä viestiä 15.02.2006 klo 21:28]
      
  • On tainnut Toyota syyllistyä samaan virheeseen tuossa uudessa koneessa kuin VW tai Opel. Tuote on hiukan keskeneräisenä pukattu ulos. No eihän nuo ongelmat isoille vaikuta kun ei matka katkea. Ei ole kauaa kun tutun uudesta Opelista tuli kiertokanki ulos lohkosta ja erään tutun Borasta meni venttiilit. Kummassakin tapauksessa korjaamolla vaivat olivat tuttuja, joten vielä on toivoa Toyotan kestävyys etumatkasta. Tällä pelillä tuo etumatka vaan lyhenee jos jatkossa tuotteita kehitetään vasta kuluttajakokemusten perusteella.

      
  • Lainaus:
    16.02.2006 klo 07:56 A Tapio kirjoitti
    No eihän nuo ongelmat isoille vaikuta kun ei matka katkea.


    No sitten minullakaan ei ole koskaan ollut Eurooppalaisessa oikeastaan minkäänlaista pahaa vikaa. Autot kun eivät ole jättäneet tielle sitten 80-luvun alun.

    Minusta tuo Toyotan ongelma on kyllä aika paha, tehojen häviäminen yllättäen on hengenvaarallinen vika jossain tilanteessa. Jousitus- tm. ongelma ei aiheuttaisi ollenkaan vastaavaa vaaratilannetta. Koska ilmeisesti vika koskee jopa puolta ko. koneista, tuote olisi tämän perusteella syytä laittaa ajokieltoon, kunnes vika on selvitetty. Tai vähintään tiedottaa asiakkaille asiasta, koska tämä voi oikeasti vaarantaa henkesi. Ote Tuulilasin palstalta: "Ostin siis Toyota Corolla Verso 2,2 D-4D -auton. Pakkasella ohitustilanteessa moottorin merkkivalo syttyi palamaan ja moottorin tehot katosivat (kaasu pohjassa vauhdin sai kiihdytettyä jopa noin 70 km/h). Soitin huoltoon, jossa ohjeistettiin sammuttamaan auto."

    Toyotan onneksi tätä dieseliä ei ilmeisesti myydä jenkeissä. Siellä olisi jo tsiljoonaluokan vahingonkorvausjupakat meneillään, jos muutamalla olisi auto hyytynyt kesken ohituksen.

      
  • Lienee samantyyppinen kuin aikoinaan VAG-turbodieseleissä, eli tehot katoo yhtäkkiä. Johtui kaiketi viallisesta ilmamassaanturista.

      
  • Lainaus:
    16.02.2006 klo 08:52 AkiK kirjoitti

    Toyotan onneksi tätä dieseliä ei ilmeisesti myydä jenkeissä. Siellä olisi jo tsiljoonaluokan vahingonkorvausjupakat meneillään, jos muutamalla olisi auto hyytynyt kesken ohituksen.



    Jenkeissä ajetaan highwaylla missä ohittaminen on turvallista :sunglasses:

      
  • Näinhän siinä helposti käy, kun kehitellään uutta tekniikkaa. Japanilaiset on pitkään pärjänneet Euroopassa sillä, että ovat antaneet eurooppalaisten testata uusimmat ratkaisut täällä ja itse ovat kokeilleet niitä Japanissa, Eurooppaan tuotavissa autoissa on usein ollut tylsää perustekniikkaa ja esim dieseleiden osalta jopa jälkeenjäänyttä. Nytkin on vasta markkinoilla kaksi ominaisuuksiltaan hyvää japanilaista dieseliä, joista ainakaan toinen ei ilmeisesti vielä ole ihan valmis.

    Minusta on kuitenkin hyvä, että tuodaan uutta tekniikkaa saataville, mutta jos se osoittautuu puolivalmiiksi, pitää se myös pystyä jotenkin kompensoimaan asiakkaalle, vara-auto nyt on vähintä mitä voi tehdä. Itsellä ei ole ikinä ollut auto pajalla normaalia huollossa käytettävää päivää pidempään, joten en tiedä miten tuo on muillakaan merkeillä hoidettu tuollaisessa tapauksessa.

      
  • Lainaus:
    15.02.2006 klo 16:18 olmi kirjoitti
    Ikävä tilanne. Toivottavasti heille joiden auto seisoo huollossa tarjotaan jotain hyvitystä, olisi nimittäin syytä tarjota.

    Ravin luovutuskielto ei ole kovin merkittävä asia koska 177 hv moottori on vain kalliissa Rav4 X mallissa jota tuskin myydään kovin paljon.


    Tuskinpa tarjotaan, koska se ei kuulu merkin palveluun. Tietysti on liikekohtaisia eroja, mutta ainakaan ne Toyokaupat joissa itse olen käynyt, eivät ole juuri palvelulla loistaneet.

    RAV:n luovutuskielto ei sinänsä tietysti ole merkittävä, mutta onhan se aika noloa, että esim. TV:ssä on juuri pyörinyt iso mainoskampanja jossa mainostetaan Corolla versoa tuolla 177 hv diesel-koneella. Näitä samoja koneitahan on Corollassa ja Avensiksessakin, ei pelkästään RAV4:ssä. Otsikko on siis virheellinen, vika koskee nimenomaan tätä dieselkonetta eikä yksittäistä automallia.

      
  • älkää mollatko toijotaa, se oli ennen japsimerkki ja paras niistä. vituttaa vaan kun niistä ei saa yhtään kappaletta espoon automuseoon kun ne on paalattu.

      
  • ei toijotalla ole mitään ongelmia. se on paras

      
  • Ehkä se on parempi etteivät saa dieseliä RAV4:n. Minulla oli koeajossa bensakoneella ja silläkin oli jo karata käsistä. Tilanne oli sellainen missä ylämäkeen kiihdyttäessä vaihdoin kolmosta sisään. Kytkin ylös ja kaasua niin samalla alkoi etupyörät sutimaan ja keula luistaan vasemmalle. Sitten vielä takaveto tuli myöhässä mukaan ja sai perän luistaan oikealle ja auto oli hetkessä poikittain. Ajonvakaudenhallintakin tuli myöhässä mukaan eikä estänyt tilannetta. Mitenkähän sitten 400Nm väännön omaavalla dieselkoneella käy kun bensakoneellakin tekee tuolla tavalla?

      
  • Lainaus:
    17.02.2006 klo 12:10 Major kirjoitti
    Ehkä se on parempi etteivät saa dieseliä RAV4:n. Minulla oli koeajossa bensakoneella ja silläkin oli jo karata käsistä. Tilanne oli sellainen missä ylämäkeen kiihdyttäessä vaihdoin kolmosta sisään. Kytkin ylös ja kaasua niin samalla alkoi etupyörät sutimaan ja keula luistaan vasemmalle. Sitten vielä takaveto tuli myöhässä mukaan ja sai perän luistaan oikealle ja auto oli hetkessä poikittain. Ajonvakaudenhallintakin tuli myöhässä mukaan eikä estänyt tilannetta. Mitenkähän sitten 400Nm väännön omaavalla dieselkoneella käy kun bensakoneellakin tekee tuolla tavalla?


    Tuo on juurikin noiden halvalla toteutettujen pilipalinelivetojen ongelma, ne eivät käyttäydy loogisesti liukkaalla, vaan saavat monistettua yhden ongelman kahdeksi. Tuo poistuu jos perusasetus on esim 50/50 tai 30/70 ja siitä lähetään muuttaamaan, mutta nuo järjestelmät on naurettavia, mitkä tarjoavat kaiken jommalle kummalle akselille ja sitten saattavatkin muuttaa kaiken tai osan toiseen päähän. V70R oli vaarallisin esimerkki itsellä tuosta, ensin hirveä puskutaipumus, jonka jälkeen viiveellä voimaa niin pajon taakse, että auto oli saman tien poikittain, kun kuski oli vielä korjaamassa puskemista.

      
  • Onko tämä uusi RAV4 askel huonompaan suuntaan? Tähän asti oli jatkuva neliveto, eikä ainakaan minulla ole mitään vaikeuksia ollut edes liukkaalla.

      
  • Lainaus:
    20.02.2006 klo 10:17 individual kirjoitti
    Tuo on juurikin noiden halvalla toteutettujen pilipalinelivetojen ongelma, ne eivät käyttäydy loogisesti liukkaalla, vaan saavat monistettua yhden ongelman kahdeksi.


    Joo, kauhea huoli oli silloin kun X5:een tuli sähköisesti ohjattu "levypakkaneliveto" (X-drive). Huolestuneimmille tuli kiire saada autonsa vanhalla nelivetotekniikalla.

    Itse en kuitenkaan tuota X-driveä mitenkään huonona pidä, toimii ihan loogisesti, kuten useat muutkin elektronisesti kytkeytyvät nelivedot. Aika paljon on kiinni siitäkin kuinka nopeasti/mihin parametreihin systeemi reagoi, ehkäpä tuo Volvon viritys oli hieman hitaanlainen (sekin on pari vuotta sitten kyllä uudistettu täydellisesti)...

    Uudesta RAV4:sta ei sinänsä ole ajokokemuksia, joten siitä en sano mitään.

      
  • No juu, täytyy myöntää tietty ristiriitaisuuteni, mutta minusta järjestelmä, joka lisää luiston sattuessa takaa eteen on paljon loogisempi kuin toisin päin. Tämä sen takia, että alkanut luistokorjaantuu näin kuin itsestään, jos järjestelmä on tarpeeksi nopea. Silti pidän Bmw:n vanhaa systeemiä paljon parempana kuin tätä uutta ja X5:ttä ostaessani olisin myös kiirehtinyt sinne kauppaan.

    Olet myös oikeassa Volvon suhteen, etten ole kokeillut tätä uudempaa systeemiä, tuo kokeilemani auto oli vanhempaa korimallia, missä tuo nelivetosyteemi oli järkyttävä, tuosta minulle on jäänyt kammo kaikkia kytkeytyviä systeemeitä kohtaan. Varmasti noissakin on todella paljon hajontaa sen mukaan, miten loogisesti ja nopeasti ne toimii, käsittääkseni esim Mazda 6 MPS:n kytkeytyvä on ihan pätevä laite.

      
  • Tuossa lueskelin uusinta Teknis Världin vertailua missä oli mukana esim MB ML, VW Toureg, Subaru Legacy, Land Rover Discovery, Volvo V70 Croscountry, Audi A6 Quattro, BMW 525xi ja Hyndain uusin city maasturi. Tuon testin tarkoituksena oli tutkia, mikä nelivetojärjestelmä on paras talviolosuhteisiin, ei niinkään itse autoja.

    Bemarin neliveto oli paras valinta normaaliin liikenteeseen ja Land Rover Discoveryn järjestelmä paras ratkaisu off roadiin. Tuo minusta osoittaa sen, että kytkeytyvästäkin on mahdollista tehdä hyvä, moni ei ole vaan siinä onnistunut. Audin systeemin soppivuutta normaaliajoon kehuttiin myös.

    Autobildin vastaavassa testissä taas Audi oli paras ja Bmw toinen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit