Saattaapa olla hyvinkin - tämä auto "bongattiin" Pohjois-Amerikassa. Kuten alkuperäisessä kuvatekstissä (alla) sanotaan, Avensis uudistuisi vuonna 2007 - eli olisi siis vm 2008 eikä 2007, kuten aiemmassa viesteissäni sekoilin.En laita suoraa linkkiä, kun näyttää olevan tuota Adwarea runsaasti. Kovasti on salaista touhua: näkivät valokuvaajan "kyttäävän", ja siitä vaan keskellä tietä U-käännös.
Toyotas Avensis model range is about to be renewed in 2007. The current Avensis one of Toyotas best sellers has been on the market since 2003, and its successor will be an all new car.
It will again be available as sedan and station wagon.
These photos are showing for the first time a glimpse of the Japanese car makers top secret a prototype of the new Avensis, caught during secret cold weather testing in North America.
As can be seen on these shots, the test drivers spotted the photographer lurking at the curb and turned around immediately to disappear forever.
Despite the disguise the car appears to be bigger than its predecessor, its styling on the photos still hidden under a layer of camouflage will be smoother and rounder with a sloping hood and coupe-like roof line.
Power is expected to again come from fuel engines between 1,6 and 2,4 litre, and two 2,0 and 2,2 litre Diesel engines.
[MatLog muokkasi tätä viestiä 15.02.2006 klo 17:36]
Mikä malli tuo ES on, onko se asemoitu pelkästään Jenkkeihin IS:n ja GS:n väliin? Onko se takavetoinen, ts.käyttääkö se Lexus pohjaista pohjalevyä vai Toyota pohjaista?
Noita vanhempia on näkynyt Suomessakin muutamia, ihan niinkuin perustuisi Camryyn tai vastaavaan.
Tuo vaikuttaisi ainakin lähinnä huonosti meikatulta Camryltä, etuvetoinen, 5-pykäläinen tomaatti ja tehoa ruhtinaalliset 218 hv 3,3 litran iskutilavuudesta. Tuo olisi varmasti huima menestys Euroopan markkinoilla, saahan siihen lisävarusteena bling bling kromivanteetkin. Kuvitteleeko joku oikeasti, että jenkkiläisittäin peruskinneristä (Camry) tulee edustusauto vaihtamalla siihen merkin eteen ja laittamalla sisälle vähän lisää muovipuuta?
[individual muokkasi tätä viestiä 16.02.2006 klo 10:15]
Mikä malli tuo ES on, onko se asemoitu pelkästään Jenkkeihin IS:n ja GS:n väliin? Onko se takavetoinen, ts.käyttääkö se Lexus pohjaista pohjalevyä vai Toyota pohjaista?
Niin, toisaalta minun on hölmö haukkua juuri poistuvaa mallia, uudessa on edes ulkomuotoa vähän hiottu, ajettavuudesta on mahdotonta sanoa yhtään mitään. Minusta on vain hölmöä, että luxusmerkkinä itseään pitävä Lexus tekee tuollaisia tuunattuja Toyotia ihan niinkuin jokin nyrkkipaja vaihtamalla vain eri merkin eteen. Sen ne ovat sentään tajunneet, että eurooppalainen auton ostaja odottaa ehkä hieman muutakin. Ihan sama, kuin Audi A6 olisi ihan sama auto kuin Passat, mutta vaihdettu vain merkki eteen, jota se ei todellakaan ole.
Periaatteessa tuossa markkinointistrategiassa on ideaa varmasti Jenkeissä, siellä on todennäköisesti suurikin asiakasryhmä, joka on tottunut vanhoihin isoihin jenkkilaivoihin, jotka tarjoavat kevyen, mutta tunnottoman ohjauksen ja erittäin pehmeän jousituksen. Jos Lexus pystyy tarjoamaan tuolle kohderyhmälle jotain, auto myy varmasti hyvin jenkeissä. Se vaan täytyy myöntää, että maut on erilaisia, se mikä myy hyvin jenkeissä, ei yleensä myy täällä hyvin (esim Lexus). Toisaalta täällä hyvin myyvät isommat autot yleensä myyvät myös jenkeissä ihan kohtuullisen hyvin (esim Bmw), siinä on jonkinlainen ristiriita.
Onkos kuvan kuskilta karannut mopo käsistä? Tai sitten siinä autossa on vain Toyotan/Leksan mainiot ajo-ominaisuudet...
Eiköhän se ole vain tekemässä U-käännöstä kuvaajan havaittuaan. Sinänsä hölmöä, koska näin kuvaaja sai hyvän kuvan auton sivuprofiilista.
Missäs muuten japanilaiset yleensä testaavat autojaan? Eurooppalaiset valmistajat kun tuntuvat suosivan näitä pohjoismaiden olosuhteita talvitesteissään, itse olen törmännyt Maybach letkaan, mitkä olivat Lapissa näissä puuhissa. Toivottavasti testaavat jossain muuallakin, kuin vaan japanin -2 asteen paukkupakkasissa, itse voisin veikata Pohjois-Amerikkaa..?
[individual muokkasi tätä viestiä 16.02.2006 klo 12:13]
Uusi Lexus ES perustuu juuri muutama viikko sitten esiteltyyn Toyota Camryyn ja on ETUVETOINEN. Myös edellinen ES perustui Camryyn. Kaikki muut Lexuksen mallithan ovat takavetoisia. Tosin USA:ssa on myynnissä myös nelivetoversiot IS ja GS malleista.
ES on malli, jota tehdään nykyisin vain USA:n markkinoille, ja on siellä "pappamallin" maineessa. Tilava, turvallinen ja tylsä auto, jolla kaikki Floridan varakkaat eläkeläiset cruisailevat...
Edellisen sukupolven ES:ää myytiin myös Australiassa, mutta sikäläinen maahantuoja päätti pudottaa sen valikoimasta, kun ei oikein sopinut merkin imagoon. On liian ilmiselvästi Camry, johon on lätkäisty Lexuksen grilli keulalle ja vähän lisää jalopuuta sisustukseen.
Uusi Lexus ES perustuu juuri muutama viikko sitten esiteltyyn Toyota Camryyn ja on ETUVETOINEN.
Aluksi aioinkin kirjoittaa ihmetellen, että miten tuo voi Lexus olla, kun kuvien (niitä on useampiakin) mukaan näyttää vetävän etupyörillään - lumi vaan lentää pyöristä. Ajoivat nimittäin vielä keulan hankeen aika vankasti, mutta kääntyihän se siitä.
Tämä Camry Lexuksen merkeillä on niinkuin Saabin surullisen kuuluisat 9-2X ja 9-7X. Pilaavat merkin imagoa ja vaikuttavat pakolliselta rahastukselta, millä saadaan annettua mallistoon tekohengitystä. Kun otetaaan jonkin muun merkin ominaisuuksiin suunniteltu auto ja yritetään sitä vähän muuttaa sinnepäin, yleensä tulos on se, että alkuperäinen on huomattavasti parempi. Muutenhan nuo kaikki autoja tuunaavat pikkupajat olisivat suuria autotehtaita. Hyvä esimerkki oli myös edellinen IS200, Toytan merkin muuttaminen Lexuksen merkiksi ei todellakaan tee autosta vielä tuohon luokkaan kuuluvaa vehjettä, vaikka puoli-ilmaiseksi noin saadaankin malli aikaan. Minulle ainakin Lexuksen imagoa haittaa paljonkin tuo leikkaa ja liimaa autojen tehtailu, ihan niinkuin joku nyrkkipaja.
Joo eihän tuo kovin fiksua saati kaukonäköistä toimintaa ole. Toisaalta mä en täysin ole sisäistänyt, mikä tekee tuosta Toyon kohdalla tuomittavampaa kuin VAG:in harjoittama massaräätälöinti eri merkkien välillä.
Joo eihän tuo kovin fiksua saati kaukonäköistä toimintaa ole. Toisaalta mä en täysin ole sisäistänyt, mikä tekee tuosta Toyon kohdalla tuomittavampaa kuin VAG:in harjoittama massaräätälöinti eri merkkien välillä.
Mielestäni se, että jos VAG harrastaisi samaa, ne tekisivät Audi A4:n Skoda Octaviasta vain vaihtamalla merkin eteen. Minusta se olisi hölmöä, paljon mieluummin ostan Skodan Skodana ja Audin Audina tietäen, että on siinä Audissa edes jotain erilaista verrattuna Skoodaan, kuin pelkkä merkki, esim pohjalevy ja tekniset toteutukset, vaikka jonkin verran onkin samoja osia. Tuo Skoda on todella loistava auto, mutten silti haluaisi ostaa sitä Audina. Toyotan Land Cruiserin kanssa on sama asia, hyvä ellei erinomainen auto, mutta ei siitä tule loistomaasturia vaihtamalla vain merkki eteen ja mielestäni tuosta kärsii ainoastaan Lexuksen imago, kun asiakasta huijataan. Mutta kun pitää säästää ja yrittää tehdä loistoautoja mahdollisimman halvalla, niin tässä on lopputulos.
Joo eihän tuo kovin fiksua saati kaukonäköistä toimintaa ole. Toisaalta mä en täysin ole sisäistänyt, mikä tekee tuosta Toyon kohdalla tuomittavampaa kuin VAG:in harjoittama massaräätälöinti eri merkkien välillä.
Mielestäni se, että jos VAG harrastaisi samaa, ne tekisivät Audi A4:n Skoda Octaviasta vain vaihtamalla merkin eteen. Minusta se olisi hölmöä, paljon mieluummin ostan Skodan Skodana ja Audin Audina tietäen, että on siinä Audissa edes jotain erilaista verrattuna Skoodaan, kuin pelkkä merkki, esim pohjalevy ja tekniset toteutukset, vaikka jonkin verran onkin samoja osia. Tuo Skoda on todella loistava auto, mutten silti haluaisi ostaa sitä Audina. Toyotan Land Cruiserin kanssa on sama asia, hyvä ellei erinomainen auto, mutta ei siitä tule loistomaasturia vaihtamalla vain merkki eteen ja mielestäni tuosta kärsii ainoastaan Lexuksen imago, kun asiakasta huijataan. Mutta kun pitää säästää ja yrittää tehdä loistoautoja mahdollisimman halvalla, niin tässä on lopputulos.
Toyota harrastaa tuollaista politiikkaa USA:n markkinoilla, koska se Jenkeissä on maan tapa. Esimerkiksi GM:n eri merkit (Buick, Cadillac, Chevrolet, Oldsmobile, Pontiac) perustuivat vuosikymmenet samaan tekniikkaan, samoin Fordit, Lincolnit ja Mercuryt; vain pelleissä ja sisustuksessa oli eroja. Vieläkin jenkit uskovat "merkin magiaan", ovathan he tuoneet Euroopan markkinoillekin Oldsmobilen Chevroletina (Alero), ja nyt sitten Daewoon Chevroletina. Sebring ja Neon taitavat myös olla Dodgen (eikä Chryslerin) mallimerkintöjä.
Japanilaiset miettivät aina, miten saisivat autojaan mahdollisimman paljon kaupaksi - ja aika hyvin ovat onnistuneet.
Oma ennustukseni on, että Lexus ei ainakaan lähivuosina tule saamaan kovin suurta markkinaosuutta Euroopassa. Syynä on se, että tuon hintaluokan auton ostajat ovat vanhoillisia - heidän mielikuvissaan eurooppalainen auto (monesti vielä saksalainen) on ainoa "oikea", olivatpa kaukoidän kilpailijat miten hyviä tahansa. Vaaditaan vuosia, ennen kuin tässä suhteessa muutosta tapahtuu.
[MatLog muokkasi tätä viestiä 16.02.2006 klo 16:40]
No, on se hyvä, ettei ES:ää uskalleta tuoda vanhaan kunnon Eurooppaan, alkaisi Lexuksen vaivalla rakentama ja vähittäin kasvava maine rapistua kun tuollaisia etuvetoisia, floridalaisille eläkeläisille suunnattuja tuotteita tulisi tänne. Varmaan ihan pätevä peli kohderyhmälleen: mukava, varusteltu, äärimmäisen luotettava jne... Eihän siinä mitään vikaa ole, että jenkeille myydään sellaisia autoja, mitä ne haluavatkin. Typerämpää olisi myydä sellaista, mitä ne eivät halua. Mutta pitäkööt vain Lexus Esan ison veden takana..
Ja mitä Lexuksen maineeseen ja imagoon Euroopassa tulee, on totta, että asenteet vaihtuvat hitaasti, vaikka tuote olisikin hyvä. Yleensä asenteet vaihtuvat vasta luonnollisen poistuman kautta.
Ja sitten kerron vertauksen. Eräs tositarina kertoo, että Ameriikoissa muuan musta mies sanoi pojalleen, että jos aikoo tulla valkoisten maailmassa hyväksytyksi, on tehtävä KAKSI KERTAA ENEMMÄN töitä kuin kukaan valkoinen. Lexus on maahanmuuttaja Euroopassa ja sen täytyy olla vähintään KAKSI KERTAA PAREMPI kuin yksikään eurooppalainen tullakseen hyväksytyksi täällä. Tämä ei liene realistinen tavoite. Nythän Lexus on vain 1,5 kertaa parempi kuin eurooppalaiset: ominaisuuksissa rinnalla, muotoilussa ja kestävyydessä selvästi edellä. Ja tähän taitaa etumatka jäädä...
Joo eihän tuo kovin fiksua saati kaukonäköistä toimintaa ole. Toisaalta mä en täysin ole sisäistänyt, mikä tekee tuosta Toyon kohdalla tuomittavampaa kuin VAG:in harjoittama massaräätälöinti eri merkkien välillä.
Mielestäni se, että jos VAG harrastaisi samaa, ne tekisivät Audi A4:n Skoda Octaviasta vain vaihtamalla merkin eteen.
Tuo oli hyvä pointti jjviltä. Toisin kuin Individual on asian ymmärtänyt ei Camryssä ja ES:ssä ole ainuttakaan identtistä näkyvää osaa/katkaisijaa yms, ei sisällä eikä ulkona. Muotoilu on itse asiassa niin kaukana toisistaan etten ainakaan minä pystyisi arvaamaan sukulaisuussuhdetta. Kyllä Golf ja A3 ovat autoina huomattavasti lähempänä toisiaan.
Olen kuitenkin myös sitä mieltä että näissä tapauksissa kannattaa aina valita se halvempi vaihtoehto, eli ostakaa Golf ja jättäkää Audi kauppaan.
"Mielestäni se, että jos VAG harrastaisi samaa, ne tekisivät Audi A4:n Skoda Octaviasta vain vaihtamalla merkin eteen."
Todennäköisesti Audia myytäisiin kovasti, vaikka pistettäisiin muutama tonni lisää hintaa (vertaa vuosia takaperin Cordoba vs. Polo). Myöntäkää pois, auton ostossa on harvoin järki mukana?
Oma ennustukseni on, että Lexus ei ainakaan lähivuosina tule saamaan kovin suurta markkinaosuutta Euroopassa. Syynä on se, että tuon hintaluokan auton ostajat ovat vanhoillisia - heidän mielikuvissaan eurooppalainen auto (monesti vielä saksalainen) on ainoa "oikea", olivatpa kaukoidän kilpailijat miten hyviä tahansa. Vaaditaan vuosia, ennen kuin tässä suhteessa muutosta tapahtuu.
En tiedä mistä käsitys vanhoillisuudesta on tullut tämän hintaisten autojen ostajiin. Valinnan mahdollisuus on suuri minkälaisia autoja voi ostaa esim. 60 000 eurolla. Väittäisin kellä on käyttää kyseinen summa rahaa autoon, on yleensä yksilöllinen ostaja. Ei ole altis toisten vaikutuksille, on valmis käyttämään rahaa erilaisuutensa korostamiseksi. Siksi tähän hintaluokkaan on tarjolla mitä erilaisimpia autoja coupeja, avomalleja, suveja, oikeita maastureita, tila-autoja, sedaneja ym.
Yläpään segmentin tuotteella pitää olla omaleimaisuutta, yksilöllisyyttä, jne. jotain millä ostajia puhutellaan. Toisen tuotteen kopiointi persoonattomasti ei ole tie menestykseen, pitää olla yksilöllinen.
Tämän hintaluokan markkinajohtaja maailmassa jakaa mielipiteitä voimakkaasti. Sillä on omat kannattajansa ja vihaajansa. Kaikilla autoista kiinnostuneilla on siitä oma varmat mielipiteensä, vaikka vain harva sellaista on omistanut varsinkaan uutena. Turha kai edes sanoa, että halpa ja keskihintainen auto on varsin harvoin omaleimainen. Vaan varmasti muotoiltu, tavanomainen, ärsyttämätön, erottumaton ja jne. Nimenomaan tämän tyyppinen tuote ole suunnattu vanhoillisille ostajille, jotka harvoin kokeilee mitään uutta tuulipuku tyylillä eteenpäin!
Eli pitääkö tämä nyt sitten tulkita siten, että tuo kyseinen lexus ei olekaan kopio bemarista tahi mersusta vaan ovat vahingossa kopioineet camryn . Vakavasti ottaen tuo Camry pohjaisen auton modifioiminen lexukseksi on kyllä vähän erikoinen veto, ottaen huomioon, että Toyota on juuri aloittanut Lexuksen brändin käyttämisen myös Japanissa. Japanissahan on pitkät perinteet autojen muokkaamiseen jopa jälleenmyyjien mukaan ja luulisi, että modifioitu Camry ei ainakaan helpota Lexuksen erottumista omaksi brändikseen.
Pitää sanoa, että aika kaukana on tuo nykyinen ES Camrysta. Alusta voi olla sama mutta muotoilu on kyllä erilainen. Tuleva malli on selvästi sitten Lexus-sukua. Sen sijaan Lexuksen suurin maasturi on ilmiselvä Toyota LandCruiser 100, joka sekin kyllä luetaan edustusmaastureiden eliittiin.
Euroopan mallistossa erot Toyotaan ovat kyllä selvät jo vetotavankin vuoksi.
Kyllä Audi A6 on Passat ennemminkin kuin ES Camry! Ei tietysti haittaa jos autossa on Camrya, koska sillä ajaa tutkimusten mukaan tyytyväisimmät autoilijat. Harmi kuin erinomaisen mallin myynti on jäänyt Avensiksen jalkoihin ja tuo mukava ja edustava malli jää Euroopasta pois. Mutta niinhan ne markkinat sanelee. Parhaat mallithan Toyotalta jäävät perinteisesti kotimarkkinoille (nelivedot, turbot jne.) ja nykyinen mallisto koostuu vain näistä Euroopassa suunnitelluista ja valmistetuista.
Pitää sanoa, että aika kaukana on tuo nykyinen ES Camrysta. Alusta voi olla sama mutta muotoilu on kyllä erilainen. Tuleva malli on selvästi sitten Lexus-sukua. Sen sijaan Lexuksen suurin maasturi on ilmiselvä Toyota LandCruiser 100, joka sekin kyllä luetaan edustusmaastureiden eliittiin.
Euroopan mallistossa erot Toyotaan ovat kyllä selvät jo vetotavankin vuoksi.
Kyllä Audi A6 on Passat ennemminkin kuin ES Camry! Ei tietysti haittaa jos autossa on Camrya, koska sillä ajaa tutkimusten mukaan tyytyväisimmät autoilijat. Harmi kuin erinomaisen mallin myynti on jäänyt Avensiksen jalkoihin ja tuo mukava ja edustava malli jää Euroopasta pois. Mutta niinhan ne markkinat sanelee. Parhaat mallithan Toyotalta jäävät perinteisesti kotimarkkinoille (nelivedot, turbot jne.) ja nykyinen mallisto koostuu vain näistä Euroopassa suunnitelluista ja valmistetuista.
Viitsisitkös nyt vähän perustella, A6 käyttää eri pohjalevyä kuin Passat, siinä on moottori eri päin, kori ja sisusta on täysin eri, alusta on eri, yms. Ainoa missä on samaa on moottorit ja osa vaihteistoista.
Tuossa ES:ssä on lähes kaikki samaa kuin Camryssä, ainakin tuossa vielä nykyisessä mallissa, uusikin siihen pohjautuu täysin, mutta siitä ei ole yhtä paljoa tietoa vielä.
Pienempääkin Land Cruiseria myydään jenkeissä täysin samanlaisena kuin Toyotaa, vaihdettu vain merkki eteen. Vaikka juurikin tuo on mielestäni erittäin hyvä maasturi, jos Lexus haluaa olla todellinen luxusmerkki, ei tuon ominaisuudet ja imago ole riittävät.
Camry poistui Euroopasta ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että juuri kukaan ei halunnut sitä ostaa siihen hintaan, enkä kyllä ihmettele hetkeäkään, miksi ei yhtä kokeilleena. Täytyy oikein etsimällä etsiä, jos haluaa löytää yhtä harmaan ja huonon ajettavuuden omaavan auton tuosta luokasta, en ole varma löytääkö silti. Tuosta sitten kun väännetään Lexus vaihtamalla merkit eteen ja lisäämällä muovipuuta, tulos on jotain muuta, kuin mitä voisi odottaa merkiltä, joka pyrkii luxusluokkaan.
Pitää sanoa, että aika kaukana on tuo nykyinen ES Camrysta. Alusta voi olla sama mutta muotoilu on kyllä erilainen. Tuleva malli on selvästi sitten Lexus-sukua. Sen sijaan Lexuksen suurin maasturi on ilmiselvä Toyota LandCruiser 100, joka sekin kyllä luetaan edustusmaastureiden eliittiin.
Euroopan mallistossa erot Toyotaan ovat kyllä selvät jo vetotavankin vuoksi.
Kyllä Audi A6 on Passat ennemminkin kuin ES Camry! Ei tietysti haittaa jos autossa on Camrya, koska sillä ajaa tutkimusten mukaan tyytyväisimmät autoilijat. Harmi kuin erinomaisen mallin myynti on jäänyt Avensiksen jalkoihin ja tuo mukava ja edustava malli jää Euroopasta pois. Mutta niinhan ne markkinat sanelee. Parhaat mallithan Toyotalta jäävät perinteisesti kotimarkkinoille (nelivedot, turbot jne.) ja nykyinen mallisto koostuu vain näistä Euroopassa suunnitelluista ja valmistetuista.
Viitsisitkös nyt vähän perustella, A6 käyttää eri pohjalevyä kuin Passat, siinä on moottori eri päin, kori ja sisusta on täysin eri, alusta on eri, yms. Ainoa missä on samaa on moottorit ja osa vaihteistoista.
Tuossa ES:ssä on lähes kaikki samaa kuin Camryssä, ainakin tuossa vielä nykyisessä mallissa, uusikin siihen pohjautuu täysin, mutta siitä ei ole yhtä paljoa tietoa vielä.
Pienempääkin Land Cruiseria myydään jenkeissä täysin samanlaisena kuin Toyotaa, vaihdettu vain merkki eteen. Vaikka juurikin tuo on mielestäni erittäin hyvä maasturi, jos Lexus haluaa olla todellinen luxusmerkki, ei tuon ominaisuudet ja imago ole riittävät.
Camry poistui Euroopasta ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että juuri kukaan ei halunnut sitä ostaa siihen hintaan, enkä kyllä ihmettele hetkeäkään, miksi ei yhtä kokeilleena. Täytyy oikein etsimällä etsiä, jos haluaa löytää yhtä harmaan ja huonon ajettavuuden omaavan auton tuosta luokasta, en ole varma löytääkö silti. Tuosta sitten kun väännetään Lexus vaihtamalla merkit eteen ja lisäämällä muovipuuta, tulos on jotain muuta, kuin mitä voisi odottaa merkiltä, joka pyrkii luxusluokkaan.
Taisivat kääntää sen Passatin moottorin toisinpäin kun malli vaihtui - nykyinen Passat ei enää ole "Audi-sukua",Superb on lähempänä.
Japanilaiset eivät ole kysyneet Individualilta, millaisen Jenkeissä myytävä Lexus tulisi olla. Ehkä kuitenkin hyvä niin...
Camryn ajo-ominaisuudet on viritetty amerikkalaiseen makuun, siellähän se on ollut vuosikaudet myydyin henkilöauto. Näyttävät ominaisuudet hyvin jenkeille riittävän. Samoista palikoista voisi hyvin tehdä eurooppalaista makua enemmän viehättävän autonkin, jos tarvetta olisi. Ei taida olla.
Kovin tarkasti näyttää Individual tietävän, minkälainen ES on teknisesti, ajoltaan ja sisältä. Lienee päässyt jossain tarkastikin katsomaan, vai olisiko "pientä" ennakkoluuloa ja asenteellisuutta havaittavissa?
Jos minulla päässä "nyrjähtäisi" niin, että alkaisin etsiä itselleni Premium-Autoa, voisi tämä Camry-Lexus olla hyvinkin vaihtoehtona - nimittäin jos nyt en ihan täysin sekaisin olisi mennyt. No, eipä vaaraa - ei taida tulla Euroopassa myyntiin.
Tottakai on asenteellisuutta mukana, varmasti kukaan täällä kirjoittavista ei kirjoita ilman tuon vaikutusta, osa ehkä myöntää tuon, osa ei. Myönsin jo aiemmin, ettei ole reilua haukkua tätä uusinta kohta tulevaa mallia, kritiikkini kohdistui lähinnä nykyiseen ja vanhempiin, mitä on Suomessakin jonkin verran nähty ja joka selvästi on edellisen sukupolven Camry niin ulkoa kuin sisältä. Ja Camryä itse ajaneena se ei lupaa hyvää. Itse asiassa kuitenkin suurin osa tälläkin palstalla Lexusta kehuvista toimii juuri näin, eli kehuu sitä maasta taivaaseen, eikä ole ikinä ajanut edes koko merkillä, hyvä jos on joskus sisällä istunut, suurin osa ei sitäkään.
Mutta kuten olen sanonut moneen kertaan, jenkkimaku on täysin erilainen ja luulisi sitten sellaisen auton olevan hyvä, joka myy jokapaikassa hyvin, esim BMW:n koko malliston myynti jenkeissä on vastaava kuin Lexuksen koko malliston, tosin Bmw myy ympäri maailman hyvin. Mikäli Lexus haluaa päästä tuohon samaan, MIELESTÄNI tie ei ole se, että tehdään autoja leikkaa ja liimaa systeemillä, niinkuin joku pikkunyrkkipaja. Lexuksella on kuitenkin imagonsa kanssa suurin ongelma, ei niinkään tuotteiden ja tuo ei ainakaan sitä paranna. Tuosta leikkaa ja liimaa Lexusesta tulee mielikuvaksi jokin korealainen auto tai Nissan Maxima, mukavaksi viritetty ja paljon varusteita, muttei millään tasolla parhaimpien kilpaiijoidensa tasolla. Ja koska Lexuksella on juuri eniten tekemistä imagonsa kanssa, sen tuotteiden pitäisi olla ominaisuuksiltaan kilpailijoita edellä. Nyt ne ovat mallista riippuen joko sen alle tai samalla tasolla. Mutta vielä tärkeämpää on se, ettei Lexuksesta tulisi suoraan mieleen Toyota, harva eurooppalainen yritysjohtaja haluaa ajaa millään Corolla tai Camry johdannaisella.
VAG ryhmään vertaaminen on hölmöläisen hommaa, missään niiden vehkeessä ehkä Seatin ja VW:n vanhoja malleja lukuunottamatta ei harrasteta tuota leikkaa ja liimaa systeemiä, vaikka samoja osia käytetäänkin samoin kuin valtaosa muistakin tehtaista.
Sitten on mielestäni eri asia, jos vaikka kahdessa luxusmerkissä tai kahdessa halvassa autossa käytettään tuollaista taktiikkaa. Esimerkkejä tuollaisesta olla vaikka VW Lupo ja Seat Arosa ja Jaguar XJ ja Daimler. Mutta ei siitä Octaviasta edelleenkään saa minusta Audin imagoon ja mallistoon sopivaa autoa vain vaihtamalla siihen keulamerkin, vaikka Octavian ominaisuudet siihen pitkälti riittäisikin. Esimerkkinä käyttämäsi Suberb pohjautuu kaukaisesti edellisen korimallin A4:ään, mikä on mielestäni ihan järkevää, samoin kuin Toyota voisi tehdä malleja Lexuksen pohjalle, mutta ei toisinpäin. Tästä syntyisi ns. Pirkka-Lexus, nykyään taas Lexukset ovat osaksi Pirkka-Toyotia ja tuo on minusta väärin päin.
Mutta edelleen jenkit on mielestäni ihmekansa ja olen harvoista asioista heidän kanssaan samaamieltä siellä usein vieraillessani. Moni saattaa olla eri mieltä ja heillä on siihen täysi vapaus. Varmasti myös Lexus ES on ihan riittävän hyvä ominaisuuksiltaan sille eläkeläispapalle Floridassa, itse en vaan haluaisi ajaa merkillä, jonka yksi pääsegmenteistä on seniili jenkkille myytävä leikkaa-liimaa auto. Ja valitettavaa kyllä, mikäli Lexus haluaa nostaa myyntiään täällä, minun kaltaiseni on yksi ryhmä, mille tuota imagoa pitäisi muuttaa. Itselläni tarkoitan juuri Lexuksen kilpailijalla tyytyväisesti ajavaa keski- tai hyvätuloista.
Nyt varmaan joku sanoo, kuten aina Toytasta tai Lexuksesta puhuttaessa, että ei se tarvitse lisämyyntiä ihan samoin kuin ettei asiakkaat tarvitse valinnanvaraa tai diesel moottorin ostaja automaattia. Jos työpaikallani toimittaisiin näin, meillä ei olisi juurikaan asiakkaita, olisi varmaan yhtä hiljaista, kuin Lexuksen myymälässä Kaivokselassa.
[individual muokkasi tätä viestiä 17.02.2006 klo 13:42]
"Mutta kuten olen sanonut moneen kertaan, jenkkimaku on täysin erilainen"
Mistäs sinä tuon tiedät millainen on jenkkimaku? BMW:n menestyy nykyisin jenkeissä kun muotoilu on kopioitu markkinajohtajalta
p.s. Minkähän ikäistä Camrya olet ajanut? Ehkä vm-83? -87 jälkeen ovat pärjänneet vertailuissa melkoisen hyvin. Camry oli muuten meilläkin suosittu vm. 91 asti jolloin se kasvoi suuren Carina E:n tieltä edustusluokkaan. Tätä ennen autohan kilpaili luokassa Ascona, Sierra, Passat. Nykyinen Camry taas haastaa luokan A6, Maxima, Suberp, 607. Vastaavan kokoinen Lexus GS on takavetoinen, jonka kilpalijoita ovat MB E ja BMW 500-sarja.
Erinomaisia autoja kummatkin niin Lexukset (jotka meillä aina takavetoisia, Jenkkilässä vaativampi asiakaskunta ja siellä tarjolla siis laajempi mallisto) kuin Toyotatkin (näissäkin mallisto selvästi runsaampi rapakon takana kuin täällä).
Tiesitkö kuinka monesta VAG-autosta löytyy Golfin pohjalevy ja koneet? Ts. leikkaa liimaa.
Jäähdytelläkseni hiukan keskustelua: "Premium-auto" -käsite pohjautuu vahvasti mielikuviin, sen vuoksi en usko Lexuksen Euroopassa lähiaikoina menestyvän. Tiedä sitten, ovatko saaneet muutenkaan auton ajettavuutta viritettyä tarpeeksi eurooppalaiseen makuun sopivaksi.
Esimerkkinä Premium-mielikuvien vahvuudesta pätkä uutisesta: "Ghosn garantiert jedoch für den kommenden Laguna eine Qualität, die einem Dreier-BMW oder einer Mercedes C-Klasse entspricht. Das bedeutet aber nicht, dass wir als weitere Luxusmarke mit diesen Herstellern konkurrieren wollen, so Patrick Pelata, bei Renault für die Produktentwicklung verantwortlich."
Eli osana laajaa Renaultin tervehdyttämisohjelmaa Carlos Ghosn takaa tulevan Laguna-mallin yltävän laatutasolle, jota edustavat 3-sarjan BMW ja C-Mersu. Mutta se ei tarkoita Renault-tuotekehityksestä vastaavan Pelatan mukaan, että Renault alkaisi kilpailla luxusmerkkinä näitä valmistajia vastaan.
Jos tuon laadunkohennuspuheen olisi pitänyt joku muu kuin Ghosn, olisin naureskellut koko asialle, mutta Ghosn on jo Nissanilla osoittanut, että ei ole mikään tyhjänpuhuja. Aika näyttää...
Tietäväthän he, että vaikka Renaultin laatu saataisiinkin ensiluokkaiseksi, merkin mielikuva ei ole Premium-mielikuva. Siksipä Ghosn yrittääkin saada vaikeuksiin joutuneilta GM:ltä tai Fordilta jonkin "vanhan" eurooppalaisen Premium-merkin Renault-Nissanille. Volvo tai Jaguar olisivat OK, mutta Volvosta on tullut kannattavuudeltaan Fordin "kruununjalokivi", ja tappiolliseen Jaguariin Ford on puolestaan kaatanut rahaa niin valtavasti, että merkin myynti tässä vaiheessa olisi sen tunnustamista, että kaikki raha meni hukkaan.
[MatLog muokkasi tätä viestiä 17.02.2006 klo 14:37]
"Mutta kuten olen sanonut moneen kertaan, jenkkimaku on täysin erilainen"
Mistäs sinä tuon tiedät millainen on jenkkimaku? BMW:n menestyy nykyisin jenkeissä kun muotoilu on kopioitu markkinajohtajalta
p.s. Minkähän ikäistä Camrya olet ajanut? Ehkä vm-83? -87 jälkeen ovat pärjänneet vertailuissa melkoisen hyvin. Camry oli muuten meilläkin suosittu vm. 91 asti jolloin se kasvoi suuren Carina E:n tieltä edustusluokkaan. Tätä ennen autohan kilpaili luokassa Ascona, Sierra, Passat. Nykyinen Camry taas haastaa luokan A6, Maxima, Suberp, 607. Vastaavan kokoinen Lexus GS on takavetoinen, jonka kilpalijoita ovat MB E ja BMW 500-sarja.
Erinomaisia autoja kummatkin niin Lexukset (jotka meillä aina takavetoisia, Jenkkilässä vaativampi asiakaskunta ja siellä tarjolla siis laajempi mallisto) kuin Toyotatkin (näissäkin mallisto selvästi runsaampi rapakon takana kuin täällä).
Tiesitkö kuinka monesta VAG-autosta löytyy Golfin pohjalevy ja koneet? Ts. leikkaa liimaa.
Vastaus: liian monesta
Tiedän siitä, millainen on jenkkimaku, kun joudun siellä jatkuvasti reissaamaan ja olen siellä asunut. Kärjistäen voisin sanoa, että itse pidän siitä, mistä keskiarvo jenkki ei pidä. Bmw on menestynyt jenkkimarkkinoilla jo pitkään, joten tuo ehkä romuttaa teoriasi. En myöskään hyvällä yritykselläkään nää BMW:n nykymuotokielessä yhtäläisyyksiä muihin merkkeihin, vaikka toivoisinkin näkeväni.
Olen ajanut vm 89 Camryä yli 10 vuotta sitten, joka oli luokassaan ihan ok peli ja sitten olen ajanut edellistä Suomeen tuotua korimallia, mihin myös Suomessa näkemäni ES:t ovat tietääkseni perustuneet, joka oli tuohon mainitsemaasi luokkaan nähden onneton peli. Tuo vm 89 Camry on edelleen sukulaisellani kakkosautona ja sillä on ajettu jo yli 400 huoletonta tkm, ongelma on vaan että kori meinaa kadota toimivan tekniikan ympäriltä.
Et halua ymmärtää mikä ero on käyttää samoja pohjalevyjä tai tehdä täysin samanlainen auto merkkiä vaihtamalla peruskinneristä luxusmerkiksi. En varmaan minäkään haluaisi ymmärtää, jos ajaisin Toyotalla, mutta jos ajaisin Lexuksella, se häiritsisi minua. Jos VAG käyttäisi samaa tapaa, olisi Audi A4 sama auto kuin Octavia ja Jetta, mutta eri merkein varustettuna. Nyt ne ovat täysin erilaiset, tosin muutama vaihteisto ja kone on samoja.
Korjaattakoon ensin se harhaluulo että tämä uusi ES tulisi myyntiin Japanissa. Ei ole tulossa, auto on tarkoitettu vain Pohjois-Amerikan markkinoille.
Minusta ei ole hölmöläisten hommaa verrata VAG-konserniin. Kyllä A3 ja Golf ovat hyvin pitkälle sama auto ja eiköhän seuraava A4 perustu hyvin pitkälle Passattiin.
En voi kuin ihmetellä näitä juttuja, joiden mukaan jossain muualla maailmassa myytävä edustava ja laadukas auto, joka kaiken lisäksi on USA:ssa menestystuote, vaikuttaisi Suomessa jonkun täysin toisen automallin (muut Lexus-mallit) myyntiin negatiivisesti.
Ei voi enää paljon tuota kauempaa lähteä syitä hakemaan.
Jäähdytelläkseni hiukan keskustelua: "Premium-auto" -käsite pohjautuu vahvasti mielikuviin, sen vuoksi en usko Lexuksen Euroopassa lähiaikoina menestyvän. Tiedä sitten, ovatko saaneet muutenkaan auton ajettavuutta viritettyä tarpeeksi eurooppalaiseen makuun sopivaksi.
Nyt puhumme samasta asiasta erilaista esimerkkiä käyttäen. Maailmassa ei myytäisi Rolssia edes lähellekkään samaa määrää, jos sen merkki olisi Bmw tai vaikkapa Opel ja auto olisi tismalleen samanlainen. Rolssin ei myöskään kannata ottaa hyllystä 3-sarjan Bmw:tä ja muuttaa siihen vain merkit päälle. Siinä on se ero.
GM yritti tehdä näin Saabille nopeat dollarin kuvat silmissä9-2X:n ja 9-7X:n kohdalla, mutta nyt jo näyttää siltä, ettei ollut kovin hyvä veto. Subarusta ei tule Saabia pelkkää merkkiä muuttamalla, miksei sitten ostaa vain se Subaru?
Korjaattakoon ensin se harhaluulo että tämä uusi ES tulisi myyntiin Japanissa. Ei ole tulossa, auto on tarkoitettu vain Pohjois-Amerikan markkinoille.
Minusta ei ole hölmöläisten hommaa verrata VAG-konserniin. Kyllä A3 ja Golf ovat hyvin pitkälle sama auto ja eiköhän seuraava A4 perustu hyvin pitkälle Passattiin.
En voi kuin ihmetellä näitä juttuja, joiden mukaan jossain muualla maailmassa myytävä edustava ja laadukas auto, joka kaiken lisäksi on USA:ssa menestystuote, vaikuttaisi Suomessa jonkun täysin toisen automallin (muut Lexus-mallit) myyntiin negatiivisesti.
Ei voi enää paljon tuota kauempaa lähteä syitä hakemaan.
Poikkeus vahvistaa säännön ja olen tuota A3/Golf juttua ihmetellytkin ja arvasin että sen joku tuo tähän mukaan. Silti se on mielestäni eri asia, kuin Lexuksen harjoittama politiikka ES:n ja kahden GX:n kanssa, nuo ovat nimittäin ihan samoja autoja ulkonäkönsä, mittojensa ja kojetaulujensa osalta, toisin kuin A3. Lisäksi Seat tuli aiemmin liian lähelle Audia, jolloin Seatin mallistokonseptia muutettiin, vaikka esim Leon myi erittäin hyvin.
Uudesta A4:stä ei ole tulossa Passattiin pohjautuvaa ainakaan AMS:n mukaan.
Siinä on Olmi juuri se imagoon vaikuttava ero, sinulle Toyota miehenä ei ole ongelmaa ajaa merkillä, jonka imago ja mallisto koostuu osittain leikkaamalla ja liimaamalla tehdyistä Pirkka-Toyotista, jotka on tarkoitettu seniileille jenkeille, muilla merkeillä ajaville saattaa olla.
Tämä keskustelu on siinä mielessä turhaa, että kuuluu Lexuksen johdon asioihin näitä miettiä. Nyt he ovat valinneet helpoimman tien ja varmasti hyväksyneet sen, etteivät tule Euroopassa saavuttamaan sitä imagoa, mitä tuon luokan laajempi myynti vaatisi, kun taas vastapainoksi saavat jenkeistä hyvän jalansian. Samoin he ovat päättäneet säästää joissain sisämateriaaleissa ja vaihtoehtojen ja valinnanvaran suhteen saadakseen valmistusprosessin helpommaksi ja voiton per auto suuremmaksi. Varmasti pärjäävät hyvin näinkin, mutta uskon, että nämä asiat tulevat pikkuhiljaa muuttumaan jolloin myynti Euroopassa nousee. Bmw on osoittanut, ettei sen tarvitse merkitä sitä, että myynti samaan aikaan USA:ssa laskee tai voitto per auto haihtuu taivaan tuuliin, tuo on kuitenkin Toyotan lisäksi harvoja hyvin pärjääviä autotehtaita. Toyota on myös mielestäni selvästi lähtenyt tähän suuntaan etenemään, esim harppaus edellistä mielestäni järkyttävästä Avensiksesta uuteen oli älyttömän iso ja nyt Toyotalta pukkaa koko ajan malleja, jotka ovat täysin kilpailukykyisiä ominaisuuksiltaan ja imagoltaan samoista ostajista kamppailevien eurooppalaisten merkkien kanssa (esim luokkansa parhaimmistoon kuuluvat Yaris, Corolla Verso, RAV4, Hilux). Voin olla tietysti väärässäkin, tämä on vain aikanikuluksi harrastamaa spekulaatiota.
[individual muokkasi tätä viestiä 17.02.2006 klo 15:26]
Vaikuttaa kuitenkin olevan uusi Lexus ES.
Verratkaa vaikka.
http://www.japanesecarfans.com/spyphotos/6060213.001/6060213.001.mini2L.jpg
http://pressroom.toyota.com/Images/View?id=TYT2006020496830
Eihän Avensis edes ole uudistumassa ennen vuotta 2008 ja Toyota ei juuri taida ulkoiluttaa prototyyppejään omien testikeskusten ulkopuolella.
Saattaapa olla hyvinkin - tämä auto "bongattiin" Pohjois-Amerikassa. Kuten alkuperäisessä kuvatekstissä (alla) sanotaan, Avensis uudistuisi vuonna 2007 - eli olisi siis vm 2008 eikä 2007, kuten aiemmassa viesteissäni sekoilin.En laita suoraa linkkiä, kun näyttää olevan tuota Adwarea runsaasti.
Kovasti on salaista touhua: näkivät valokuvaajan "kyttäävän", ja siitä vaan keskellä tietä U-käännös.
Toyotas Avensis model range is about to be renewed in 2007. The current Avensis one of Toyotas best sellers has been on the market since 2003, and its successor will be an all new car.
It will again be available as sedan and station wagon.
These photos are showing for the first time a glimpse of the Japanese car makers top secret a prototype of the new Avensis, caught during secret cold weather testing in North America.
As can be seen on these shots, the test drivers spotted the photographer lurking at the curb and turned around immediately to disappear forever.
Despite the disguise the car appears to be bigger than its predecessor, its styling on the photos still hidden under a layer of camouflage will be smoother and rounder with a sloping hood and coupe-like roof line.
Power is expected to again come from fuel engines between 1,6 and 2,4 litre, and two 2,0 and 2,2 litre Diesel engines.
Mikä malli tuo ES on, onko se asemoitu pelkästään Jenkkeihin IS:n ja GS:n väliin? Onko se takavetoinen, ts.käyttääkö se Lexus pohjaista pohjalevyä vai Toyota pohjaista?
Noita vanhempia on näkynyt Suomessakin muutamia, ihan niinkuin perustuisi Camryyn tai vastaavaan.
EDIT: googlaamalla löyty tällänen:
http://www.lexus.com/models/es/330_specifications.html
Tuo vaikuttaisi ainakin lähinnä huonosti meikatulta Camryltä, etuvetoinen, 5-pykäläinen tomaatti ja tehoa ruhtinaalliset 218 hv 3,3 litran iskutilavuudesta. Tuo olisi varmasti huima menestys Euroopan markkinoilla, saahan siihen lisävarusteena bling bling kromivanteetkin. Kuvitteleeko joku oikeasti, että jenkkiläisittäin peruskinneristä (Camry) tulee edustusauto vaihtamalla siihen merkin eteen ja laittamalla sisälle vähän lisää muovipuuta?
Mikä malli tuo ES on, onko se asemoitu pelkästään Jenkkeihin IS:n ja GS:n väliin? Onko se takavetoinen, ts.käyttääkö se Lexus pohjaista pohjalevyä vai Toyota pohjaista?
Strategia selitetään tuolla.
http://www.autospies.com/article/index.asp?articleId=6569&categoryId=21
Siitä voi olla montaa mieltä mutta ES on ollut luokkansa eniten myyty auto USA:ssa.
Tietoa uudesta versiosta.
http://car-reviews.automobile.com/Lexus/review/2007-lexus-es-350-preview/1693/
Niin, toisaalta minun on hölmö haukkua juuri poistuvaa mallia, uudessa on edes ulkomuotoa vähän hiottu, ajettavuudesta on mahdotonta sanoa yhtään mitään. Minusta on vain hölmöä, että luxusmerkkinä itseään pitävä Lexus tekee tuollaisia tuunattuja Toyotia ihan niinkuin jokin nyrkkipaja vaihtamalla vain eri merkin eteen. Sen ne ovat sentään tajunneet, että eurooppalainen auton ostaja odottaa ehkä hieman muutakin. Ihan sama, kuin Audi A6 olisi ihan sama auto kuin Passat, mutta vaihdettu vain merkki eteen, jota se ei todellakaan ole.
Periaatteessa tuossa markkinointistrategiassa on ideaa varmasti Jenkeissä, siellä on todennäköisesti suurikin asiakasryhmä, joka on tottunut vanhoihin isoihin jenkkilaivoihin, jotka tarjoavat kevyen, mutta tunnottoman ohjauksen ja erittäin pehmeän jousituksen. Jos Lexus pystyy tarjoamaan tuolle kohderyhmälle jotain, auto myy varmasti hyvin jenkeissä. Se vaan täytyy myöntää, että maut on erilaisia, se mikä myy hyvin jenkeissä, ei yleensä myy täällä hyvin (esim Lexus). Toisaalta täällä hyvin myyvät isommat autot yleensä myyvät myös jenkeissä ihan kohtuullisen hyvin (esim Bmw), siinä on jonkinlainen ristiriita.
Onkos kuvan kuskilta karannut mopo käsistä? Tai sitten siinä autossa on vain Toyotan/Leksan mainiot ajo-ominaisuudet...
Onkos kuvan kuskilta karannut mopo käsistä? Tai sitten siinä autossa on vain Toyotan/Leksan mainiot ajo-ominaisuudet...
Eiköhän se ole vain tekemässä U-käännöstä kuvaajan havaittuaan. Sinänsä hölmöä, koska näin kuvaaja sai hyvän kuvan auton sivuprofiilista.
Missäs muuten japanilaiset yleensä testaavat autojaan? Eurooppalaiset valmistajat kun tuntuvat suosivan näitä pohjoismaiden olosuhteita talvitesteissään, itse olen törmännyt Maybach letkaan, mitkä olivat Lapissa näissä puuhissa. Toivottavasti testaavat jossain muuallakin, kuin vaan japanin -2 asteen paukkupakkasissa, itse voisin veikata Pohjois-Amerikkaa..?
Uusi Lexus ES perustuu juuri muutama viikko sitten esiteltyyn Toyota Camryyn ja on ETUVETOINEN. Myös edellinen ES perustui Camryyn. Kaikki muut Lexuksen mallithan ovat takavetoisia. Tosin USA:ssa on myynnissä myös nelivetoversiot IS ja GS malleista.
ES on malli, jota tehdään nykyisin vain USA:n markkinoille, ja on siellä "pappamallin" maineessa. Tilava, turvallinen ja tylsä auto, jolla kaikki Floridan varakkaat eläkeläiset cruisailevat...
Edellisen sukupolven ES:ää myytiin myös Australiassa, mutta sikäläinen maahantuoja päätti pudottaa sen valikoimasta, kun ei oikein sopinut merkin imagoon. On liian ilmiselvästi Camry, johon on lätkäisty Lexuksen grilli keulalle ja vähän lisää jalopuuta sisustukseen.
Aluksi aioinkin kirjoittaa ihmetellen, että miten tuo voi Lexus olla, kun kuvien (niitä on useampiakin) mukaan näyttää vetävän etupyörillään - lumi vaan lentää pyöristä. Ajoivat nimittäin vielä keulan hankeen aika vankasti, mutta kääntyihän se siitä.
No, tulipahan tuollekin selitys.
Tämä Camry Lexuksen merkeillä on niinkuin Saabin surullisen kuuluisat 9-2X ja 9-7X. Pilaavat merkin imagoa ja vaikuttavat pakolliselta rahastukselta, millä saadaan annettua mallistoon tekohengitystä. Kun otetaaan jonkin muun merkin ominaisuuksiin suunniteltu auto ja yritetään sitä vähän muuttaa sinnepäin, yleensä tulos on se, että alkuperäinen on huomattavasti parempi. Muutenhan nuo kaikki autoja tuunaavat pikkupajat olisivat suuria autotehtaita. Hyvä esimerkki oli myös edellinen IS200, Toytan merkin muuttaminen Lexuksen merkiksi ei todellakaan tee autosta vielä tuohon luokkaan kuuluvaa vehjettä, vaikka puoli-ilmaiseksi noin saadaankin malli aikaan. Minulle ainakin Lexuksen imagoa haittaa paljonkin tuo leikkaa ja liimaa autojen tehtailu, ihan niinkuin joku nyrkkipaja.
Joo eihän tuo kovin fiksua saati kaukonäköistä toimintaa ole. Toisaalta mä en täysin ole sisäistänyt, mikä tekee tuosta Toyon kohdalla tuomittavampaa kuin VAG:in harjoittama massaräätälöinti eri merkkien välillä.
Mielestäni se, että jos VAG harrastaisi samaa, ne tekisivät Audi A4:n Skoda Octaviasta vain vaihtamalla merkin eteen. Minusta se olisi hölmöä, paljon mieluummin ostan Skodan Skodana ja Audin Audina tietäen, että on siinä Audissa edes jotain erilaista verrattuna Skoodaan, kuin pelkkä merkki, esim pohjalevy ja tekniset toteutukset, vaikka jonkin verran onkin samoja osia. Tuo Skoda on todella loistava auto, mutten silti haluaisi ostaa sitä Audina. Toyotan Land Cruiserin kanssa on sama asia, hyvä ellei erinomainen auto, mutta ei siitä tule loistomaasturia vaihtamalla vain merkki eteen ja mielestäni tuosta kärsii ainoastaan Lexuksen imago, kun asiakasta huijataan. Mutta kun pitää säästää ja yrittää tehdä loistoautoja mahdollisimman halvalla, niin tässä on lopputulos.
Mielestäni se, että jos VAG harrastaisi samaa, ne tekisivät Audi A4:n Skoda Octaviasta vain vaihtamalla merkin eteen. Minusta se olisi hölmöä, paljon mieluummin ostan Skodan Skodana ja Audin Audina tietäen, että on siinä Audissa edes jotain erilaista verrattuna Skoodaan, kuin pelkkä merkki, esim pohjalevy ja tekniset toteutukset, vaikka jonkin verran onkin samoja osia. Tuo Skoda on todella loistava auto, mutten silti haluaisi ostaa sitä Audina. Toyotan Land Cruiserin kanssa on sama asia, hyvä ellei erinomainen auto, mutta ei siitä tule loistomaasturia vaihtamalla vain merkki eteen ja mielestäni tuosta kärsii ainoastaan Lexuksen imago, kun asiakasta huijataan. Mutta kun pitää säästää ja yrittää tehdä loistoautoja mahdollisimman halvalla, niin tässä on lopputulos.
Toyota harrastaa tuollaista politiikkaa USA:n markkinoilla, koska se Jenkeissä on maan tapa. Esimerkiksi GM:n eri merkit (Buick, Cadillac, Chevrolet, Oldsmobile, Pontiac) perustuivat vuosikymmenet samaan tekniikkaan, samoin Fordit, Lincolnit ja Mercuryt; vain pelleissä ja sisustuksessa oli eroja. Vieläkin jenkit uskovat "merkin magiaan", ovathan he tuoneet Euroopan markkinoillekin Oldsmobilen Chevroletina (Alero), ja nyt sitten Daewoon Chevroletina. Sebring ja Neon taitavat myös olla Dodgen (eikä Chryslerin) mallimerkintöjä.
Japanilaiset miettivät aina, miten saisivat autojaan mahdollisimman paljon kaupaksi - ja aika hyvin ovat onnistuneet.
Oma ennustukseni on, että Lexus ei ainakaan lähivuosina tule saamaan kovin suurta markkinaosuutta Euroopassa. Syynä on se, että tuon hintaluokan auton ostajat ovat vanhoillisia - heidän mielikuvissaan eurooppalainen auto (monesti vielä saksalainen) on ainoa "oikea", olivatpa kaukoidän kilpailijat miten hyviä tahansa. Vaaditaan vuosia, ennen kuin tässä suhteessa muutosta tapahtuu.
No, on se hyvä, ettei ES:ää uskalleta tuoda vanhaan kunnon Eurooppaan, alkaisi Lexuksen vaivalla rakentama ja vähittäin kasvava maine rapistua kun tuollaisia etuvetoisia, floridalaisille eläkeläisille suunnattuja tuotteita tulisi tänne. Varmaan ihan pätevä peli kohderyhmälleen: mukava, varusteltu, äärimmäisen luotettava jne... Eihän siinä mitään vikaa ole, että jenkeille myydään sellaisia autoja, mitä ne haluavatkin. Typerämpää olisi myydä sellaista, mitä ne eivät halua. Mutta pitäkööt vain Lexus Esan ison veden takana..
Ja mitä Lexuksen maineeseen ja imagoon Euroopassa tulee, on totta, että asenteet vaihtuvat hitaasti, vaikka tuote olisikin hyvä. Yleensä asenteet vaihtuvat vasta luonnollisen poistuman kautta.
Ja sitten kerron vertauksen. Eräs tositarina kertoo, että Ameriikoissa muuan musta mies sanoi pojalleen, että jos aikoo tulla valkoisten maailmassa hyväksytyksi, on tehtävä KAKSI KERTAA ENEMMÄN töitä kuin kukaan valkoinen. Lexus on maahanmuuttaja Euroopassa ja sen täytyy olla vähintään KAKSI KERTAA PAREMPI kuin yksikään eurooppalainen tullakseen hyväksytyksi täällä. Tämä ei liene realistinen tavoite. Nythän Lexus on vain 1,5 kertaa parempi kuin eurooppalaiset: ominaisuuksissa rinnalla, muotoilussa ja kestävyydessä selvästi edellä. Ja tähän taitaa etumatka jäädä...
eihän sulla ole lexusta, mistä vitusta sä tiedät. että kaikki haluu lexusta tää on pimeetä. ei kukaan. joka haluu loistoautoo. osta lexusta
Mielestäni se, että jos VAG harrastaisi samaa, ne tekisivät Audi A4:n Skoda Octaviasta vain vaihtamalla merkin eteen.
Tuo oli hyvä pointti jjviltä. Toisin kuin Individual on asian ymmärtänyt ei Camryssä ja ES:ssä ole ainuttakaan identtistä näkyvää osaa/katkaisijaa yms, ei sisällä eikä ulkona. Muotoilu on itse asiassa niin kaukana toisistaan etten ainakaan minä pystyisi arvaamaan sukulaisuussuhdetta. Kyllä Golf ja A3 ovat autoina huomattavasti lähempänä toisiaan.
Olen kuitenkin myös sitä mieltä että näissä tapauksissa kannattaa aina valita se halvempi vaihtoehto, eli ostakaa Golf ja jättäkää Audi kauppaan.
"Mielestäni se, että jos VAG harrastaisi samaa, ne tekisivät Audi A4:n Skoda Octaviasta vain vaihtamalla merkin eteen."
Todennäköisesti Audia myytäisiin kovasti, vaikka pistettäisiin muutama tonni lisää hintaa (vertaa vuosia takaperin Cordoba vs. Polo). Myöntäkää pois, auton ostossa on harvoin järki mukana?
Käykääpä katsomassa vielä nyt myynnissä oleva Lexus ES,
joka siis perustuu edellisen sukupolven Camryyn:
http://www.lexus.com/models/es/
On kyllä melko lailla Toyotan näköinen. Onneksi ei tuoda Eurooppaan.
On muuten tuleva uusikin ES kovasti uuden Camryn oloinen, Lexukselle vieraine pitkine etu- ja takaylityksineen:
http://www.worldcarfans.com/news.cfm/newsID/2060209.011/pageview/photo/photo/Mini14/page/1/country/jcf/lexus/2007-lexus-es-350-sedan-unveiled
Oma ennustukseni on, että Lexus ei ainakaan lähivuosina tule saamaan kovin suurta markkinaosuutta Euroopassa. Syynä on se, että tuon hintaluokan auton ostajat ovat vanhoillisia - heidän mielikuvissaan eurooppalainen auto (monesti vielä saksalainen) on ainoa "oikea", olivatpa kaukoidän kilpailijat miten hyviä tahansa. Vaaditaan vuosia, ennen kuin tässä suhteessa muutosta tapahtuu.
En tiedä mistä käsitys vanhoillisuudesta on tullut tämän hintaisten autojen ostajiin. Valinnan mahdollisuus on suuri minkälaisia autoja voi ostaa esim. 60 000 eurolla. Väittäisin kellä on käyttää kyseinen summa rahaa autoon, on yleensä yksilöllinen ostaja. Ei ole altis toisten vaikutuksille, on valmis käyttämään rahaa erilaisuutensa korostamiseksi. Siksi tähän hintaluokkaan on tarjolla mitä erilaisimpia autoja coupeja, avomalleja, suveja, oikeita maastureita, tila-autoja, sedaneja ym.
Yläpään segmentin tuotteella pitää olla omaleimaisuutta, yksilöllisyyttä, jne. jotain millä ostajia puhutellaan. Toisen tuotteen kopiointi persoonattomasti ei ole tie menestykseen, pitää olla yksilöllinen.
Tämän hintaluokan markkinajohtaja maailmassa jakaa mielipiteitä voimakkaasti. Sillä on omat kannattajansa ja vihaajansa. Kaikilla autoista kiinnostuneilla on siitä oma varmat mielipiteensä, vaikka vain harva sellaista on omistanut varsinkaan uutena. Turha kai edes sanoa, että halpa ja keskihintainen auto on varsin harvoin omaleimainen. Vaan varmasti muotoiltu, tavanomainen, ärsyttämätön, erottumaton ja jne. Nimenomaan tämän tyyppinen tuote ole suunnattu vanhoillisille ostajille, jotka harvoin kokeilee mitään uutta tuulipuku tyylillä eteenpäin!
Eli pitääkö tämä nyt sitten tulkita siten, että tuo kyseinen lexus ei olekaan kopio bemarista tahi mersusta vaan ovat vahingossa kopioineet camryn . Vakavasti ottaen tuo Camry pohjaisen auton modifioiminen lexukseksi on kyllä vähän erikoinen veto, ottaen huomioon, että Toyota on juuri aloittanut Lexuksen brändin käyttämisen myös Japanissa. Japanissahan on pitkät perinteet autojen muokkaamiseen jopa jälleenmyyjien mukaan ja luulisi, että modifioitu Camry ei ainakaan helpota Lexuksen erottumista omaksi brändikseen.
Pitää sanoa, että aika kaukana on tuo nykyinen ES Camrysta. Alusta voi olla sama mutta muotoilu on kyllä erilainen. Tuleva malli on selvästi sitten Lexus-sukua. Sen sijaan Lexuksen suurin maasturi on ilmiselvä Toyota LandCruiser 100, joka sekin kyllä luetaan edustusmaastureiden eliittiin.
Euroopan mallistossa erot Toyotaan ovat kyllä selvät jo vetotavankin vuoksi.
Kyllä Audi A6 on Passat ennemminkin kuin ES Camry! Ei tietysti haittaa jos autossa on Camrya, koska sillä ajaa tutkimusten mukaan tyytyväisimmät autoilijat. Harmi kuin erinomaisen mallin myynti on jäänyt Avensiksen jalkoihin ja tuo mukava ja edustava malli jää Euroopasta pois. Mutta niinhan ne markkinat sanelee. Parhaat mallithan Toyotalta jäävät perinteisesti kotimarkkinoille (nelivedot, turbot jne.) ja nykyinen mallisto koostuu vain näistä Euroopassa suunnitelluista ja valmistetuista.
Euroopan mallistossa erot Toyotaan ovat kyllä selvät jo vetotavankin vuoksi.
Kyllä Audi A6 on Passat ennemminkin kuin ES Camry! Ei tietysti haittaa jos autossa on Camrya, koska sillä ajaa tutkimusten mukaan tyytyväisimmät autoilijat. Harmi kuin erinomaisen mallin myynti on jäänyt Avensiksen jalkoihin ja tuo mukava ja edustava malli jää Euroopasta pois. Mutta niinhan ne markkinat sanelee. Parhaat mallithan Toyotalta jäävät perinteisesti kotimarkkinoille (nelivedot, turbot jne.) ja nykyinen mallisto koostuu vain näistä Euroopassa suunnitelluista ja valmistetuista.
Viitsisitkös nyt vähän perustella, A6 käyttää eri pohjalevyä kuin Passat, siinä on moottori eri päin, kori ja sisusta on täysin eri, alusta on eri, yms. Ainoa missä on samaa on moottorit ja osa vaihteistoista.
Tuossa ES:ssä on lähes kaikki samaa kuin Camryssä, ainakin tuossa vielä nykyisessä mallissa, uusikin siihen pohjautuu täysin, mutta siitä ei ole yhtä paljoa tietoa vielä.
Pienempääkin Land Cruiseria myydään jenkeissä täysin samanlaisena kuin Toyotaa, vaihdettu vain merkki eteen. Vaikka juurikin tuo on mielestäni erittäin hyvä maasturi, jos Lexus haluaa olla todellinen luxusmerkki, ei tuon ominaisuudet ja imago ole riittävät.
Camry poistui Euroopasta ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että juuri kukaan ei halunnut sitä ostaa siihen hintaan, enkä kyllä ihmettele hetkeäkään, miksi ei yhtä kokeilleena. Täytyy oikein etsimällä etsiä, jos haluaa löytää yhtä harmaan ja huonon ajettavuuden omaavan auton tuosta luokasta, en ole varma löytääkö silti. Tuosta sitten kun väännetään Lexus vaihtamalla merkit eteen ja lisäämällä muovipuuta, tulos on jotain muuta, kuin mitä voisi odottaa merkiltä, joka pyrkii luxusluokkaan.
Euroopan mallistossa erot Toyotaan ovat kyllä selvät jo vetotavankin vuoksi.
Kyllä Audi A6 on Passat ennemminkin kuin ES Camry! Ei tietysti haittaa jos autossa on Camrya, koska sillä ajaa tutkimusten mukaan tyytyväisimmät autoilijat. Harmi kuin erinomaisen mallin myynti on jäänyt Avensiksen jalkoihin ja tuo mukava ja edustava malli jää Euroopasta pois. Mutta niinhan ne markkinat sanelee. Parhaat mallithan Toyotalta jäävät perinteisesti kotimarkkinoille (nelivedot, turbot jne.) ja nykyinen mallisto koostuu vain näistä Euroopassa suunnitelluista ja valmistetuista.
Viitsisitkös nyt vähän perustella, A6 käyttää eri pohjalevyä kuin Passat, siinä on moottori eri päin, kori ja sisusta on täysin eri, alusta on eri, yms. Ainoa missä on samaa on moottorit ja osa vaihteistoista.
Tuossa ES:ssä on lähes kaikki samaa kuin Camryssä, ainakin tuossa vielä nykyisessä mallissa, uusikin siihen pohjautuu täysin, mutta siitä ei ole yhtä paljoa tietoa vielä.
Pienempääkin Land Cruiseria myydään jenkeissä täysin samanlaisena kuin Toyotaa, vaihdettu vain merkki eteen. Vaikka juurikin tuo on mielestäni erittäin hyvä maasturi, jos Lexus haluaa olla todellinen luxusmerkki, ei tuon ominaisuudet ja imago ole riittävät.
Camry poistui Euroopasta ihan yksinkertaisesti siitä syystä, että juuri kukaan ei halunnut sitä ostaa siihen hintaan, enkä kyllä ihmettele hetkeäkään, miksi ei yhtä kokeilleena. Täytyy oikein etsimällä etsiä, jos haluaa löytää yhtä harmaan ja huonon ajettavuuden omaavan auton tuosta luokasta, en ole varma löytääkö silti. Tuosta sitten kun väännetään Lexus vaihtamalla merkit eteen ja lisäämällä muovipuuta, tulos on jotain muuta, kuin mitä voisi odottaa merkiltä, joka pyrkii luxusluokkaan.
Taisivat kääntää sen Passatin moottorin toisinpäin kun malli vaihtui - nykyinen Passat ei enää ole "Audi-sukua",Superb on lähempänä.
Japanilaiset eivät ole kysyneet Individualilta, millaisen Jenkeissä myytävä Lexus tulisi olla. Ehkä kuitenkin hyvä niin...
Camryn ajo-ominaisuudet on viritetty amerikkalaiseen makuun, siellähän se on ollut vuosikaudet myydyin henkilöauto. Näyttävät ominaisuudet hyvin jenkeille riittävän. Samoista palikoista voisi hyvin tehdä eurooppalaista makua enemmän viehättävän autonkin, jos tarvetta olisi. Ei taida olla.
Kovin tarkasti näyttää Individual tietävän, minkälainen ES on teknisesti, ajoltaan ja sisältä. Lienee päässyt jossain tarkastikin katsomaan, vai olisiko "pientä" ennakkoluuloa ja asenteellisuutta havaittavissa?
Jos minulla päässä "nyrjähtäisi" niin, että alkaisin etsiä itselleni Premium-Autoa, voisi tämä Camry-Lexus olla hyvinkin vaihtoehtona - nimittäin jos nyt en ihan täysin sekaisin olisi mennyt. No, eipä vaaraa - ei taida tulla Euroopassa myyntiin.
Tottakai on asenteellisuutta mukana, varmasti kukaan täällä kirjoittavista ei kirjoita ilman tuon vaikutusta, osa ehkä myöntää tuon, osa ei. Myönsin jo aiemmin, ettei ole reilua haukkua tätä uusinta kohta tulevaa mallia, kritiikkini kohdistui lähinnä nykyiseen ja vanhempiin, mitä on Suomessakin jonkin verran nähty ja joka selvästi on edellisen sukupolven Camry niin ulkoa kuin sisältä. Ja Camryä itse ajaneena se ei lupaa hyvää. Itse asiassa kuitenkin suurin osa tälläkin palstalla Lexusta kehuvista toimii juuri näin, eli kehuu sitä maasta taivaaseen, eikä ole ikinä ajanut edes koko merkillä, hyvä jos on joskus sisällä istunut, suurin osa ei sitäkään.
Mutta kuten olen sanonut moneen kertaan, jenkkimaku on täysin erilainen ja luulisi sitten sellaisen auton olevan hyvä, joka myy jokapaikassa hyvin, esim BMW:n koko malliston myynti jenkeissä on vastaava kuin Lexuksen koko malliston, tosin Bmw myy ympäri maailman hyvin. Mikäli Lexus haluaa päästä tuohon samaan, MIELESTÄNI tie ei ole se, että tehdään autoja leikkaa ja liimaa systeemillä, niinkuin joku pikkunyrkkipaja. Lexuksella on kuitenkin imagonsa kanssa suurin ongelma, ei niinkään tuotteiden ja tuo ei ainakaan sitä paranna. Tuosta leikkaa ja liimaa Lexusesta tulee mielikuvaksi jokin korealainen auto tai Nissan Maxima, mukavaksi viritetty ja paljon varusteita, muttei millään tasolla parhaimpien kilpaiijoidensa tasolla. Ja koska Lexuksella on juuri eniten tekemistä imagonsa kanssa, sen tuotteiden pitäisi olla ominaisuuksiltaan kilpailijoita edellä. Nyt ne ovat mallista riippuen joko sen alle tai samalla tasolla. Mutta vielä tärkeämpää on se, ettei Lexuksesta tulisi suoraan mieleen Toyota, harva eurooppalainen yritysjohtaja haluaa ajaa millään Corolla tai Camry johdannaisella.
VAG ryhmään vertaaminen on hölmöläisen hommaa, missään niiden vehkeessä ehkä Seatin ja VW:n vanhoja malleja lukuunottamatta ei harrasteta tuota leikkaa ja liimaa systeemiä, vaikka samoja osia käytetäänkin samoin kuin valtaosa muistakin tehtaista.
Sitten on mielestäni eri asia, jos vaikka kahdessa luxusmerkissä tai kahdessa halvassa autossa käytettään tuollaista taktiikkaa. Esimerkkejä tuollaisesta olla vaikka VW Lupo ja Seat Arosa ja Jaguar XJ ja Daimler. Mutta ei siitä Octaviasta edelleenkään saa minusta Audin imagoon ja mallistoon sopivaa autoa vain vaihtamalla siihen keulamerkin, vaikka Octavian ominaisuudet siihen pitkälti riittäisikin. Esimerkkinä käyttämäsi Suberb pohjautuu kaukaisesti edellisen korimallin A4:ään, mikä on mielestäni ihan järkevää, samoin kuin Toyota voisi tehdä malleja Lexuksen pohjalle, mutta ei toisinpäin. Tästä syntyisi ns. Pirkka-Lexus, nykyään taas Lexukset ovat osaksi Pirkka-Toyotia ja tuo on minusta väärin päin.
Mutta edelleen jenkit on mielestäni ihmekansa ja olen harvoista asioista heidän kanssaan samaamieltä siellä usein vieraillessani. Moni saattaa olla eri mieltä ja heillä on siihen täysi vapaus. Varmasti myös Lexus ES on ihan riittävän hyvä ominaisuuksiltaan sille eläkeläispapalle Floridassa, itse en vaan haluaisi ajaa merkillä, jonka yksi pääsegmenteistä on seniili jenkkille myytävä leikkaa-liimaa auto.
Ja valitettavaa kyllä, mikäli Lexus haluaa nostaa myyntiään täällä, minun kaltaiseni on yksi ryhmä, mille tuota imagoa pitäisi muuttaa. Itselläni tarkoitan juuri Lexuksen kilpailijalla tyytyväisesti ajavaa keski- tai hyvätuloista.
Nyt varmaan joku sanoo, kuten aina Toytasta tai Lexuksesta puhuttaessa, että ei se tarvitse lisämyyntiä ihan samoin kuin ettei asiakkaat tarvitse valinnanvaraa tai diesel moottorin ostaja automaattia. Jos työpaikallani toimittaisiin näin, meillä ei olisi juurikaan asiakkaita, olisi varmaan yhtä hiljaista, kuin Lexuksen myymälässä Kaivokselassa.
"Mutta kuten olen sanonut moneen kertaan, jenkkimaku on täysin erilainen"
Mistäs sinä tuon tiedät millainen on jenkkimaku?
BMW:n menestyy nykyisin jenkeissä kun muotoilu on kopioitu markkinajohtajalta
p.s. Minkähän ikäistä Camrya olet ajanut? Ehkä vm-83? -87 jälkeen ovat pärjänneet vertailuissa melkoisen hyvin. Camry oli muuten meilläkin suosittu vm. 91 asti jolloin se kasvoi suuren Carina E:n tieltä edustusluokkaan. Tätä ennen autohan kilpaili luokassa Ascona, Sierra, Passat. Nykyinen Camry taas haastaa luokan A6, Maxima, Suberp, 607. Vastaavan kokoinen Lexus GS on takavetoinen, jonka kilpalijoita ovat MB E ja BMW 500-sarja.
Erinomaisia autoja kummatkin niin Lexukset (jotka meillä aina takavetoisia, Jenkkilässä vaativampi asiakaskunta ja siellä tarjolla siis laajempi mallisto) kuin Toyotatkin (näissäkin mallisto selvästi runsaampi rapakon takana kuin täällä).
Tiesitkö kuinka monesta VAG-autosta löytyy Golfin pohjalevy ja koneet? Ts. leikkaa liimaa.
Vastaus: liian monesta
Jäähdytelläkseni hiukan keskustelua: "Premium-auto" -käsite pohjautuu vahvasti mielikuviin, sen vuoksi en usko Lexuksen Euroopassa lähiaikoina menestyvän. Tiedä sitten, ovatko saaneet muutenkaan auton ajettavuutta viritettyä tarpeeksi eurooppalaiseen makuun sopivaksi.
Esimerkkinä Premium-mielikuvien vahvuudesta pätkä uutisesta:
"Ghosn garantiert jedoch für den kommenden Laguna eine Qualität, die einem Dreier-BMW oder einer Mercedes C-Klasse entspricht. Das bedeutet aber nicht, dass wir als weitere Luxusmarke mit diesen Herstellern konkurrieren wollen, so Patrick Pelata, bei Renault für die Produktentwicklung verantwortlich."
Eli osana laajaa Renaultin tervehdyttämisohjelmaa Carlos Ghosn takaa tulevan Laguna-mallin yltävän laatutasolle, jota edustavat 3-sarjan BMW ja C-Mersu. Mutta se ei tarkoita Renault-tuotekehityksestä vastaavan Pelatan mukaan, että Renault alkaisi kilpailla luxusmerkkinä näitä valmistajia vastaan.
Jos tuon laadunkohennuspuheen olisi pitänyt joku muu kuin Ghosn, olisin naureskellut koko asialle, mutta Ghosn on jo Nissanilla osoittanut, että ei ole mikään tyhjänpuhuja. Aika näyttää...
Tietäväthän he, että vaikka Renaultin laatu saataisiinkin ensiluokkaiseksi, merkin mielikuva ei ole Premium-mielikuva.
Siksipä Ghosn yrittääkin saada vaikeuksiin joutuneilta GM:ltä tai Fordilta jonkin "vanhan" eurooppalaisen Premium-merkin Renault-Nissanille.
Volvo tai Jaguar olisivat OK, mutta Volvosta on tullut kannattavuudeltaan Fordin "kruununjalokivi", ja tappiolliseen Jaguariin Ford on puolestaan kaatanut rahaa niin valtavasti, että merkin myynti tässä vaiheessa olisi sen tunnustamista, että kaikki raha meni hukkaan.
Mistäs sinä tuon tiedät millainen on jenkkimaku?
BMW:n menestyy nykyisin jenkeissä kun muotoilu on kopioitu markkinajohtajalta
p.s. Minkähän ikäistä Camrya olet ajanut? Ehkä vm-83? -87 jälkeen ovat pärjänneet vertailuissa melkoisen hyvin. Camry oli muuten meilläkin suosittu vm. 91 asti jolloin se kasvoi suuren Carina E:n tieltä edustusluokkaan. Tätä ennen autohan kilpaili luokassa Ascona, Sierra, Passat. Nykyinen Camry taas haastaa luokan A6, Maxima, Suberp, 607. Vastaavan kokoinen Lexus GS on takavetoinen, jonka kilpalijoita ovat MB E ja BMW 500-sarja.
Erinomaisia autoja kummatkin niin Lexukset (jotka meillä aina takavetoisia, Jenkkilässä vaativampi asiakaskunta ja siellä tarjolla siis laajempi mallisto) kuin Toyotatkin (näissäkin mallisto selvästi runsaampi rapakon takana kuin täällä).
Tiesitkö kuinka monesta VAG-autosta löytyy Golfin pohjalevy ja koneet? Ts. leikkaa liimaa.
Vastaus: liian monesta
Tiedän siitä, millainen on jenkkimaku, kun joudun siellä jatkuvasti reissaamaan ja olen siellä asunut. Kärjistäen voisin sanoa, että itse pidän siitä, mistä keskiarvo jenkki ei pidä. Bmw on menestynyt jenkkimarkkinoilla jo pitkään, joten tuo ehkä romuttaa teoriasi. En myöskään hyvällä yritykselläkään nää BMW:n nykymuotokielessä yhtäläisyyksiä muihin merkkeihin, vaikka toivoisinkin näkeväni.
Olen ajanut vm 89 Camryä yli 10 vuotta sitten, joka oli luokassaan ihan ok peli ja sitten olen ajanut edellistä Suomeen tuotua korimallia, mihin myös Suomessa näkemäni ES:t ovat tietääkseni perustuneet, joka oli tuohon mainitsemaasi luokkaan nähden onneton peli. Tuo vm 89 Camry on edelleen sukulaisellani kakkosautona ja sillä on ajettu jo yli 400 huoletonta tkm, ongelma on vaan että kori meinaa kadota toimivan tekniikan ympäriltä.
Et halua ymmärtää mikä ero on käyttää samoja pohjalevyjä tai tehdä täysin samanlainen auto merkkiä vaihtamalla peruskinneristä luxusmerkiksi. En varmaan minäkään haluaisi ymmärtää, jos ajaisin Toyotalla, mutta jos ajaisin Lexuksella, se häiritsisi minua. Jos VAG käyttäisi samaa tapaa, olisi Audi A4 sama auto kuin Octavia ja Jetta, mutta eri merkein varustettuna. Nyt ne ovat täysin erilaiset, tosin muutama vaihteisto ja kone on samoja.
Korjaattakoon ensin se harhaluulo että tämä uusi ES tulisi myyntiin Japanissa. Ei ole tulossa, auto on tarkoitettu vain Pohjois-Amerikan markkinoille.
Minusta ei ole hölmöläisten hommaa verrata VAG-konserniin. Kyllä A3 ja Golf ovat hyvin pitkälle sama auto ja eiköhän seuraava A4 perustu hyvin pitkälle Passattiin.
En voi kuin ihmetellä näitä juttuja, joiden mukaan jossain muualla maailmassa myytävä edustava ja laadukas auto, joka kaiken lisäksi on USA:ssa menestystuote, vaikuttaisi Suomessa jonkun täysin toisen automallin (muut Lexus-mallit) myyntiin negatiivisesti.
Ei voi enää paljon tuota kauempaa lähteä syitä hakemaan.
Nyt puhumme samasta asiasta erilaista esimerkkiä käyttäen. Maailmassa ei myytäisi Rolssia edes lähellekkään samaa määrää, jos sen merkki olisi Bmw tai vaikkapa Opel ja auto olisi tismalleen samanlainen. Rolssin ei myöskään kannata ottaa hyllystä 3-sarjan Bmw:tä ja muuttaa siihen vain merkit päälle. Siinä on se ero.
GM yritti tehdä näin Saabille nopeat dollarin kuvat silmissä9-2X:n ja 9-7X:n kohdalla, mutta nyt jo näyttää siltä, ettei ollut kovin hyvä veto. Subarusta ei tule Saabia pelkkää merkkiä muuttamalla, miksei sitten ostaa vain se Subaru?
Minusta ei ole hölmöläisten hommaa verrata VAG-konserniin. Kyllä A3 ja Golf ovat hyvin pitkälle sama auto ja eiköhän seuraava A4 perustu hyvin pitkälle Passattiin.
En voi kuin ihmetellä näitä juttuja, joiden mukaan jossain muualla maailmassa myytävä edustava ja laadukas auto, joka kaiken lisäksi on USA:ssa menestystuote, vaikuttaisi Suomessa jonkun täysin toisen automallin (muut Lexus-mallit) myyntiin negatiivisesti.
Ei voi enää paljon tuota kauempaa lähteä syitä hakemaan.
Poikkeus vahvistaa säännön ja olen tuota A3/Golf juttua ihmetellytkin ja arvasin että sen joku tuo tähän mukaan. Silti se on mielestäni eri asia, kuin Lexuksen harjoittama politiikka ES:n ja kahden GX:n kanssa, nuo ovat nimittäin ihan samoja autoja ulkonäkönsä, mittojensa ja kojetaulujensa osalta, toisin kuin A3. Lisäksi Seat tuli aiemmin liian lähelle Audia, jolloin Seatin mallistokonseptia muutettiin, vaikka esim Leon myi erittäin hyvin.
Uudesta A4:stä ei ole tulossa Passattiin pohjautuvaa ainakaan AMS:n mukaan.
Siinä on Olmi juuri se imagoon vaikuttava ero, sinulle Toyota miehenä ei ole ongelmaa ajaa merkillä, jonka imago ja mallisto koostuu osittain leikkaamalla ja liimaamalla tehdyistä Pirkka-Toyotista, jotka on tarkoitettu seniileille jenkeille, muilla merkeillä ajaville saattaa olla.
Tämä keskustelu on siinä mielessä turhaa, että kuuluu Lexuksen johdon asioihin näitä miettiä. Nyt he ovat valinneet helpoimman tien ja varmasti hyväksyneet sen, etteivät tule Euroopassa saavuttamaan sitä imagoa, mitä tuon luokan laajempi myynti vaatisi, kun taas vastapainoksi saavat jenkeistä hyvän jalansian. Samoin he ovat päättäneet säästää joissain sisämateriaaleissa ja vaihtoehtojen ja valinnanvaran suhteen saadakseen valmistusprosessin helpommaksi ja voiton per auto suuremmaksi. Varmasti pärjäävät hyvin näinkin, mutta uskon, että nämä asiat tulevat pikkuhiljaa muuttumaan jolloin myynti Euroopassa nousee. Bmw on osoittanut, ettei sen tarvitse merkitä sitä, että myynti samaan aikaan USA:ssa laskee tai voitto per auto haihtuu taivaan tuuliin, tuo on kuitenkin Toyotan lisäksi harvoja hyvin pärjääviä autotehtaita. Toyota on myös mielestäni selvästi lähtenyt tähän suuntaan etenemään, esim harppaus edellistä mielestäni järkyttävästä Avensiksesta uuteen oli älyttömän iso ja nyt Toyotalta pukkaa koko ajan malleja, jotka ovat täysin kilpailukykyisiä ominaisuuksiltaan ja imagoltaan samoista ostajista kamppailevien eurooppalaisten merkkien kanssa (esim luokkansa parhaimmistoon kuuluvat Yaris, Corolla Verso, RAV4, Hilux). Voin olla tietysti väärässäkin, tämä on vain aikanikuluksi harrastamaa spekulaatiota.