Honda on paljastanut uuden hybridijärjestelmänsä tekniset yksityiskohdat. Edellinen/nykyinen Civic Hybrid on myynnissä Keski-Euroopassa muttei tullut Suomeen, saa nähdä miten tämän uuden käy.
http://www.japanesecarfans.com/news.cfm/newsid/2050705.004
Hintahan sen lopulta ratkaisee, tuleeko 95hv+20hv hybridi Suomeen. Jos auton hinta on merkittävästi vastaavan tehoisen dieselin hintaa korkeampi, tulee se jäämään marginaali malliksi.
Hinta on tottakai avainasia. Hondalla ei tosin ole automaattivaihteistoa dieseliin joten myös siinä mielessä hybridi laajentaa valikoimaa.
Eurooppa ei näytä uskovan hybridimarkkinoihin.
En usko, että hybridijärjestelmä olisi mitenkään teknisesti vaikea toteuttaa, tekihän sen Ferdinand Porsche jo v. 1902? autoon jolla ajettiin joka päivä. Onko niin, että täällä vanhalla mantereella luotetaan dieseltekniikkaan ja tulevaisuudessa uusiutuvaan bio- tai synteettiseen dieseliin polttoaineena todella lujasti? Nihkeästi täällä päin autonvalmistajat kuitenkin hybrideihin suhtautuvat. Olkoonkin, että Porsche ostaa valmiin tekniikan Toyotalta ja ymppää sen jenkkeihin laivattaviin autoihin.
Olisi mielenkiintoista lukea joku hybriditestiajo Suomesta. Esim. viikon pyöritys Helsingissä ja sitten ajo Rovaniemelle ja takaisin. Näistä sitten kustannukset ja faktat.
En usko, että hybridijärjestelmä olisi mitenkään teknisesti vaikea toteuttaa, tekihän sen Ferdinand Porsche jo v. 1902? autoon jolla ajettiin joka päivä. Onko niin, että täällä vanhalla mantereella luotetaan dieseltekniikkaan ja tulevaisuudessa uusiutuvaan bio- tai synteettiseen dieseliin polttoaineena todella lujasti? Nihkeästi täällä päin autonvalmistajat kuitenkin hybrideihin suhtautuvat. Olkoonkin, että Porsche ostaa valmiin tekniikan Toyotalta ja ymppää sen jenkkeihin laivattaviin autoihin.
Olisi mielenkiintoista lukea joku hybriditestiajo Suomesta. Esim. viikon pyöritys Helsingissä ja sitten ajo Rovaniemelle ja takaisin. Näistä sitten kustannukset ja faktat.
Jostain syystä asetat aina dieselin ja hybridin vastakkain. Minusta tällaista vastakkainasettelua ei ole koska hybridijärjestelmä on polttomoottorin sisältävä systeemi. Tämä polttomoottori voi käydä vaikka etanolilla tai dieselillä. Näin ollen hybridiautot ovat vaihtoehto kaikille pelkästään polttomoottoria käyttäville autoille.
Suomessa hybridiautot ovat Toyota Priuksen melko käsittämättömän hinnoittelun vuoksi saanet kalliin auton maineen. Saksassa Prius maksaa saman verran kun Avensis 1,8.
Ei sen sarjavalmistukseen kelpaavan hybridiauton valmistaminen voi olla kovin helppoa. Jos olisi, niin kaikilla USA:ssa autoja myyvillä firmoilla olisi jo omat hybridit myynnissä.
Lisäksi on muistettava se valtava kehityspotentiaali joka hybrideissä piilee, kehitys on vasta alussa. Tuo Hondankin lehdistötiedote kertoo merkittävistä edistysaskelista Hondan aikaisempaan järjestelmään verrattuna.
Suomalaisen Prius-omistajan perusteellisen käyttökertomuksen voi lukea täältä:
http://www.ajovalo.net/Koeajot/Prius_laaja.html
Moni tosiaan helposti mieltää hybridistä puhuttaessa sen tarkoittavan bensiini-sähkömoottori-hybridiä. Syynä taitaa olla se, että markkinoilla ei toistaiseksi ole vielä dieselhybridiä. Kalliin Priuksen ansiosta (tai syytä) hybridiauto mielletään ainakin Suomessa varsin kalliiksi ajoneuvoksi, eikä myöskään Lexus RX400h tee hybriautosta kaiken kansan herkkua.
Koskahan MB tai VW-konserni esittelee ensimmäiset bensa/dieselhybridit, sen jälkeen hybridi voi vasta alkaa yleistyä myös Euroopassa.
Saapa nähdä vaikka Korean poikien tehtaat ehtisivät vielä ennen Eurooppalaisia valtamerkkejä tuottamaan hybridinsä Euroopan markkinoilla (taisipa olla Kia Sportagessa jo hybridi moottori esiteltynäkin AutoBildin mukaan).
En muista nähneeni missään laskelmia hybridien ympäristötaseesta (muistuikohan mieleeni oikea termi?): säästääkö hybriditekniikka elinkaarensa aikana enemmän resursseja kuin sen valmistaminen vaatii?
Suomeen on aivan järjetöntä tuoda dieselhybriidi nykyisellä verotuskäytännöllä, lue käyttövoimavero. Sama koskee maakaasuautoja, vanhoja ei saa tuoda, vaikka ne täyttävätkin uudet päästönormit.
Ivalossa maksoi diesel kaikilla asemilla 1,07 , Inarissa 1,05. Jos ajatellaan Lapin ihmisiä joilla on todella pitkät matkat vaikka ruokakauppaan, on verotus + polttoainekulut tällä hetkellä dieselajoneuvolle kova.
Koko muu Eurooppa siirtyy enemmän ja enemmän dieseleihin, Suomi tekee kaikkensa jotta dieselajoneuvolla olisi verotuksellisesti kannattamatonta ajaa. Mikä idea tämän takana on, on mahdoton tietää, ilmeisesti raha/vero on tärkein motiivi, joka ajaa kaikkien muiden asioiden edelle joka asiassa, myös VM:n ja LM:n ratkaisuissa.
Tuossa Opelin näkemys dieselhybridistä v. 2004. Mahtaneeko tulla tuotantoon koskaan, Suomessa tällä olisi dieselveron takia kannattamatonta ajaa: www.automotorundsport.de/d/73889
Onhan nuita dieselhybridejä jo myynnissä, mutta ei kait tuoda Suomeen?
Aikaisemmin verotettiin sähkökäyttöinen ajoneuvo dieselverolla, kun muuta verotustapaa ei löytynyt. Kekseliästä porukkaa! Mikä mahtaa tilanne olla nyt? Mikä vero on bensahybriidissa nyt, ajoneuvon kulkiessa akuilla, huolimatta siitä mikä polttoaine tuottaa sähkövoiman? Varma on ainakin, että mikäli dieselpolttoaine tuottaa sähkön, siihen tulee käyttövoimavero päälle, ja pohja putoaa koko asiasta. Maakaasun 20-kertaisesta käyttövoimaverosta sentään päästiin eroon 2004 alussa. Suomi on edistyksellinen maa näissä asioissa, eikö?
Se sähköauton "dieselverotus" on kiinni siitä, "tankataanko" sähköpistokkeella vai ei. Siksi bensahybridistä ei tarvitse maksaa "dieselveroa".
Tottakai dieselhybridistä menee normaali dieselvero, ei se hybridi siihen mitään uutta extra veroa tuo.
Mielestäni hybridijärjestelmää pitäisi kehittää, siten että akun koko vastaisi vähintään 20 km ajomatkaa. Vastaavasti polttomoottorin teho ei tarvisi olla kuin sellainen, että sillä voisi pitää 120 km/h ajonopeutta, siis ehkä 40 kW. Lisäksi akkuja pitäisi voida ladata verkosta. Suomessa se ei verotuksen takia olisi kannattavaa.
Hybridin suurin etu esim. kesällä on, että koko ajan voi ajaa ylivaihteella, tehoa tarvitaan vain sen verran. että nopeus säilyy.
Kun hyväälä kelillä heittää vapaalle niin auto kulkee pitkiä matkoja vauhdin juuri putoamatta. Ehkä sähköinen voimansiirto tällä ominaisuudella peittoaa mekaanisen. Laivoissa näin on jo tapahtumassa.