Työsuhdeauton lisävarusteiden hinnoittelu?

3 kommenttia

Tutkailin Opelin ja VW hinnastoja vetokoukun osalta ja näyttäisi siltä, että koukku maksaa asennettuna nyt luokkaa 1000 EUR, muistaakseni 2 vuotta sitten hintaluokka oli 1500-2000 FIM.
Joutuuko leasing autoilija maksamaan autoedun veroa tosiaan tuosta 1000 EUR:sta, yksityinen ostaja varmaan asentaa koukun jossain muualla kuin merkkiliikkeessä ? Onko huikealla hinnan nousulla mitään järkevää selitystä ?

  
  • Kuulin yhden selityksen pari vuotta sitten ostaessani uutta autoa. Myyjä (joka on vanha tuttu ja mynyt minulle useampia autoja) väitti, että koukkuvalmistajia on käytännössä enää Kovil, jonka koukut "pysyvät" ajantasalla uusien autojen mukana, joten helppo on hinnoitella.

    Toiselta taholta väitettiin, että asialla on tekemistä uusien autojen ruostesuojauksen ja koukun (!!!) yhteen sopivuudesta (jos jotain perää täytynee olla kyse korin potentiaalin ja koukun kiinnityskohdan toimimisesta katalyyttinä) ja Kovil kuulemma täyttää auton valmistajan asettamat kriteerit (jos jollakin olisi faktatietoa tästä olisi mielenkiintoista kuulla asian oikea laita).

    Ostin tuossa mennäviikolla uuden kakkos-auton (yksityisauton) ja kyselin tarjouksia useammasta paikasta. Varustelistalla oli myös irroitettava peräkoukku. Tarjouksissa hintahaitari samalle Kovilin koukulle oli 540€ - 870€, eli kyse taitaa olla kuitenkin vain myyjäkohtaisesta tavasta hinnoitella koko paketti.

    Auton hintaa arvioitaessa tulee muistaa myös, että kaikki tehtaalta tulevat, autossa kiinni olevat lisävarusteet kuuluvat autoveron piiriin, esim vakio nopeussäädin tehdasvarusteena passatiin oli muistaakseni noin 550€, kun asennutin saman alkuperäisosan VW huoltoliikkeessä (maahantuotu varaosana), maksoin 290€!

      
  • Lainaus:
    03.06.2004 klo 08:11 wxyz kirjoitti

    Auton hintaa arvioitaessa tulee muistaa myös, että kaikki tehtaalta tulevat, autossa kiinni olevat lisävarusteet kuuluvat autoveron piiriin, esim vakio nopeussäädin tehdasvarusteena passatiin oli muistaakseni noin 550€, kun asennutin saman alkuperäisosan VW huoltoliikkeessä (maahantuotu varaosana), maksoin 290€!


    Miten verottaja suhtautuu ko. varusteisiin (esim. ilmastointi, cruise, automaatti), jos ne eivät ole lisävarusteita, vaan ovat vakiovarustusta. Käsittääkseni lisävarusteiksi luetaan ne, jotka autoa tilatessa ruksataan listaan, eivät sellaiset, joiden olemassaoloon ei voi vaikuttaa.. Vaikka en kyllä yhtään ihmettelisi, jos verottaja laskisi lisävarusteiksi kaikki vehkeet, jotka eivät auton liikkumiselle ole välttämättömiä, vaikkakin olisivat vakiovarusteita.

      
  • Silloin niistä maksetaan joka tapauksessa normaali autovero auton hinnassa, ja ne vaikuttavat auton verotusarvoon sitä kautta.

    Sen sijaan auton leasinghinnassa näyttää olevan merkitystä sillä, onko varuste vakio- vai lisävaruste; leasingyhtiöt eivät laske lisävarusteille lainkaan jäännösarvoa, vaan niiden hinta pitää kuollettaa leasingkauden aikana. Sen sijaan vakiovarusteista lasketaan automalllikohtainen jäännösarvo. Siksi työsuhdeautossa kannattaa olla hyvä vakiovarustus, lisävarusteiden hinta on suhteettoman suuri - pari rastia ruutuun, ja saisit samalla hinnalla seuraavan kokoluokan auton.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit