Mikä valita?

9 kommenttia

Nyt on tullut aika valita uutta autoa ja oma tietouteni ja vähäinen kokemukseni autoista ei riitä "parhaan mahdollisen" valinnan tekemiseen, joten tarvitsisin teiltä, automaailmaa seuraavilta apua. Auto pitäisi valita kolmesta eri autosta ja vaihtoehdot ovat seuraavat: 1. Passat Comfortline 2.0 FSI
2. Audi A4 2.0 Ambiente
3. Audi A4 2.0 Avant Ambiente
4. Audi A6 2.4 Comfort

Jonkun em. autoista hankkisin uutena ja vain muutaman tuhannen euron hintaerolla, sillä olen töissä ulkomailla. Heittäkäähän kehiin ehdotuksianne, kokemuksianne ja perusteluitanne. Arvostan myös taloudellisuutta esim. huoltojen ja bensiinin kulutuksen muodossa. Kiitos jo etukäteen tiedottoman opastuksesta!

  
  • ehdottaisin A6:sta, jos ainoastaan nuo ovat valittavissa eikä hintaeroilla ole merkitystä. Isompi auto - enemmän tilaa ja mukavuutta, ja jälleenmyyntiarvokin parempi.

    Jos kulutus on kovin tärkeä, niin eivät nuo volkkariyhtiön dieselitkään kovin huonoja vaihtoehtoja olisi (ei vain ollut sinun listallasi).

    [W-- muokkasi tätä viestiä 03.07.2005 klo 14:00]
      
  • Passatin irrotat parhaimmalla varustepaketilla ja samalla tekniikalla kuin Audin. No ei nyt ihan 1/1, mutta sinnepäin. Tilojen puolesta pärjää aa kuutoselle, eikä tartte ottaa "karvalakkia." Farkku tulee pian jos jaksaa odottaa.

      
  • Passat saa minun ääneni.

      
  • Minä annan ääneni Audi A4 2.0 Avantille sen
    monikäyttöisen korimallin ansiosta ja ulkomitat ovat vielä
    kohtuulliset esim. kaupunkiliikennettä ja pysäköintiä
    ajatellen.

      
  • Järjellä valittuna Passat on paras vaihtoehto, jos ei auton tarvitse olla "premiumia", tilat vastaavat A6:sta. Passatin perä on kyllä aika kökön näköinen, eikä kojelautakaan jotenkin sytytä. Uusi Passat variant on ainakin kuvissa selvästi paremman näköinen. A4 on sisätiloiltaan Golf-luokkaa. A6 on jo tuntuvasti kalliimpi ainakin Suomessa. Itse olen miettinyt vähän samoja vaihtoehtoja, onkohan 2,4 vähän nuhainen isoon A6:n, tosin 3,2 FSI:llä tai 3,0TDI:llä ainakin Suomessa hinta karkaa aika korkealle. Samoin auton varustaminen asialliseksi maksaa Audilla vähintään +5-10 tEur.

      
  • Totta kai Audi A6 2.4 Comfort, ja jos vain pystyt vielä valitsemaan A6:sta farmari-mallin niin perfekto, suorastaan täydellistä. Passatia en edes kunnolla harkitsisi mitään sanomattoman ja suorastaan tylsän muotoilun vuoksi. Passat on ikään kuin revitty kasaan monista eri elementeistä ja ilmeisenä tavoitteena ollut linjakkuus on jäänyt sitten siinä armottomasti matkan varrelle. Audille näyttää olevan varattu tällä hetkellä se linjakkaiden ja minun mielestäni tyylikkäiden autojen muotoilu Vag-konsernissa, ja VW yrittää sitten sopeutua siihen lisimällä siihen konsernin muotoilulinjaan omia erikoisuuksiaan (useita erilaisia ristikkäisitä linjauksia, pyöreitä muotoja valoihin jne.).

    Audi A4 on hyvä toinen vaihtoehto, mutta alkaa olla jo minä hyvänsä mallina jo vähän vanhahko, vaikkei olekaan mallina mikään ikäloppu. Vast'ikään A4:seen (sekä farmariin että sedaniin) tehty facelift antoi mallille sopivasti lisäpotkua ja uudisti jo vähän vanhaksi jäänyttä muotoilua. A4 on kuitenkin sen verran vanha verrattuna uuteen A6:seen, että ottaisin itse suoraan A6:sen etenkin, jos mallien välinen hintaero on todellakin vain muutamia tuhansia euroja. Ja malleista ottaisin ensisijaisesti farmari-mallin, niin kuin jo taisin tuossa aiemmin mainitakin. A6:sta voisin tosin ottaa myös sedanin, sen verran hieno se A6:sen porrasperä on.

    Kannattaa käydä tutkailemassa niitä malleja autokaupassa ja miettiä ajan kanssa minkälaisen auton tarvitset. Noissa autoissahan ei ole lopulta niin suuren suuria eroja (jos puhutaan siis uudesta Passatista, joka on saatavilla toistaiseksi kautta koko maailman vain sedanina, A6:sen ja A4:sen sedanista ja farmarista). Jokainen niistä on kohtuu turvallinen ja tilavakin, joten kannattaa kiinnittää erityistä huomiota auton muotoiluun, viihtyisyyteen, materiaaleihin jne. Eli yksinkertaisesti kaikkeen siihen, mitä autoltasi toivot. Katselemalla eri malleja saat vähän näkökulmaa mitä uudet autot tarjoavat ja vertailemalla saat laitettua niitä autoja sitten paremmuusjärjestykseen. Autonvalmistajien nettisaiteilta pääset jo mainiosti alkuun.

    Ai niin, kannattaa ottaa autoon ehdottomasti Esp, eli suomeksi ajovakaudenhallintajärjestelmä. A6:sessa se taitaakin olla jo vakiona, ellei ole jo noissa muissakin.

    Onnea auton metsästykseen!

      
  • Passat ilman muuta . Audi on ylihinnoiteltu ja vaikka kestäisikin pitempään , niin siihen kyllästyy pian. Etuna voi olla parempi arvo käytettynä.

      
  • Mikäli on kyseessä ns. tuontiauto, ts. ostat auton ilman autoveroa, mielestäni kannattaa ottaa mahdollisimman kallis menopeli oman massin koon mukaan. Tällöin saa autosta enemmän tuottoa, ainakin euromääräisesti mitattuna, kun sen joskus vaihtaa uuteen.

    Jos taas raha- asiat eivät mitään vaikuta, minäkin kallistuisin tuohon Passatiin. Ja ottaisin sen ehdottomasti turbodieselinä, ajomukavuuden ja kulutuksen kannalta!

      
  • Jos kukkaro antaa mitenkään myöten, niin ota A6, mutta isommalla koneella. 2,4 on aika pieni noinkin suureen autoon.

    Jos budjetti on tiukka, niin ehkä tuo pasaati : saa audin hintaan verraten parhaat varusteet.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit