Laatu ja laatuodotukset

8 kommenttia


Ottamatta mitenkään kantaa eri automerkkien ja niiden valmistusmaiden aiheuttamiin intohimoihin kerron oman kokemukseni liki uudesta Peugeot 306 1.6 farmaristani.

Ostin auton hieman käytettynä, alle vuoden ikäisessä autossa oli noin 10.000 kilometriä mittarissa. Virheetön ulkoasu vastasi ajomäärää.

Mielestäni 306 oli hintaansa nähden mukavan tilava, erityisesti tavaratilastaan. 1.6-litrainen moottori kuljetti autoa kaupungissa kivasti, maantiellä kuorman alla se kyllä uupui. Erityisesti takajousitus kantoi kuorman huonosti, mutta se ei haitannut koska tuolloin poikamiehenä ajelin etupäässä yksin pelkkä salkku kyydissäni. Talvikelillä 306 tuppasi helposti kääntymään poikittain erityisesti tien keskivallia ylittäessä. Pelästyin moottoritiellä kerran todella pahasti, mutta sain onneksi pidettyä auton kaiteiden välissä.

Peugeotin ongelmat.
Omistuksessani kaksi päivää vanhennut auto tuli kehätiellä peräänajetuksi. Maahantuojan iso korjaamo pääkaupunkiseudulla teki remontin. Maalaus jäi appelsiinipinnaksi, korin muoviosat irti ja jäähdyttäjä irti kiinnikkeistään. Peräluukku rupesi ruostumaan välittömästi korjauksen jälkeen. Auton pohjalevy tavaratilan alta jäi mutkalle.

Keskuslukitus sekoili pakkasella itsekseen. Opin pitämään avaimen aina taskussani jäätyäni kerran talvella paitahihasillani käyvän auton viereen seisomaan. Sisään pääsi vain lasin rikkomalla.

Lämmityslaite reistaili ja välillä auto oli talvella todella kylmä. Siis sisältä.

Tuulilasinpyyhkijöiden käyttö aiheutti ajoittain auton ajovalojen sammumisen. kaukovalot pimenivät joskus itsekseen.

Peugeotin alkuperäinen radio/soitin lopetti silloin tällöin toiminnan, toimiakseen myöhemmin taas normaalisti.

Noin 50.000 kilometrin kohdalla moottori leikkasi kiinni ja kansi vääntyi. Maahantuoja kieltäytyi takuukorjauksesta kuluttajaviranomaisen kannan vastaisesti, vedoten minun olevan auton toinen omistaja. No, korjasin sen sitten itse.

Kerran 306 syttyi moottoritilasta palamaan. Olin onneksi juuri pysäköinyt ja sain homman nopeasti hallintaan. Ei isoja vahinkoja savunmuodostusta lukuunottamatta.

Jälkikäyntiä esiintyi joskus.

Moottorinohjausyksikkö ("musta laatikko") hajosi talvella. Ei takuuta.

Akun maakaapeli napsahti kertaalleen itsekseen kengän korvasta poikki.

Pidin autoa koko ajan todella nätisti, huolsin ja huollatin sen ohjeiden mukaan - jopa hieman ne ylittäenkin. Olen myös kohtuullisen kokenut harrastajatasoinen insinööri laitteita näpräämään, joskaan en näprää muuten kuin tarpeesta.

Myin Peugeotin kiivaiden ponnistelujen jälkeen noin 2,5 vuoden ikäisenä. Sain suhteellisen huonon hinnan, auto ei osoittautunut erityisen halutuksi.

Vaihdoin sitten uuteen farmari-Mondeoon, jossa oli luovutushetkellä takapenkki kokonaan irti ja oikean pyörän ripustuksessa jotain erittäin löysällä, mutta se on jo toinen tarina...

Insinöörinä en en itse usko "ranskalaisuuden" tai "saksalaisuuden" sinänsä vaikuttavan tuotteiden laatuun. Onpa meillä firmassa pitkä rivi ranskalais-saksalaisia lentokoneitakin, jotka yleisesti koetaan erittäin laadukkaiksi. Yhtä kaikki tämä oli ensimmäinen, viimeinen ja ainoa kerta kun itse osallistuin PSA-yhtymän ja Peugeotin suomalaisen maahantuojan katteenmuodostukseen roposillani. Koska tuote ei vastannut sille asettamiani laatuodotuksia, ei myöskään ongelmien hoitamistapa.

  
  • Lainaus:
    01.06.2004 klo 14:47 PropJock kirjoitti
    Insinöörinä en en itse usko "ranskalaisuuden" tai "saksalaisuuden" sinänsä vaikuttavan tuotteiden laatuun. Onpa meillä firmassa pitkä rivi ranskalais-saksalaisia lentokoneitakin, jotka yleisesti koetaan erittäin laadukkaiksi. Yhtä kaikki tämä oli ensimmäinen, viimeinen ja ainoa kerta kun itse osallistuin PSA-yhtymän ja Peugeotin suomalaisen maahantuojan katteenmuodostukseen roposillani. Koska tuote ei vastannut sille asettamiani laatuodotuksia, ei myöskään ongelmien hoitamistapa.


    Uskoisin, että suunnittelupuoli on suunnilleen yhtä laadukasta kuin muillakin. Kokoonpanolinjalla saattaa olla eroja, kun mutteria kiristää temperamenttisten ranskalaisten lisäksi vierasmaalaista perää olevia duunareita. Sama oikeastaan kaikkialla mutta korostuu eteläeuroopan maissa. Japanilaiset ovat positiivisia poikkeuksia (vielä).

    Eräs Skoda-automyyjä heitti myyntiargumenttina, että esim. VW:t kootaan omassa maassa (Saksassa) vierastyövoimalla, Skodat Tsekeissä oman maan työvoimalla. Tsekit ovat tunnetusti kansallisylpeätä sakkia, joten se voi näkyä laadussa positiivisesti.Olisiko tuossa jopa pientä totuutta?

    Omat kokemukseni esim. VW:stä tukevat tätä. Periaatteessa auto on ihan hyvin suunniteltu mutta kokoonpanon laadussa on ollut sanomista. Ja se Stockmannin "osaaminen"...

      
  • Tuossa voi piiletä jotain.
    Mutta miten mielletään tosiasia, että kaikki Euroopassa myytävät Toyotat suunnitellaan Espanjassa ja kootaan Turkissa?
    Nissanit Unkarissa ja Romaniassa?
    Hondat Englannissa jossa tunnetusti paljon vierasperäistä työvoimaa.

    Jos kokoonpanossa ilmenee laatuongelmia, kattaa se todennäköisesti kaikki automerkit maanosiin katsomatta. Halvalla pitäisi saada auto kasaan, tapahtui se missä tahansa. Paraneekohan asia kun jatkossa tehdas on vastuussa auton huollosta, eikä auton maahantuojaa sidota tähän. Ehkä myyjäliikkeellä ei ole joko kiinnostusta tai resurseja sitoutua huolto-organisaatioon.

      
  • "Noin 50.000 kilometrin kohdalla moottori leikkasi kiinni ja kansi vääntyi. Maahantuoja kieltäytyi takuukorjauksesta kuluttajaviranomaisen kannan vastaisesti, vedoten minun olevan auton toinen omistaja. No, korjasin sen sitten itse."

    Tätä kohtaa jäin vähän ihmettelemään. Siis oliko auton takuu voimassa vai ei? Jos oli niin sittenhän korjauksen olisi kuulunut mennä maahantuojan piikkiin, no questions asked. Ja vaikka takuuaika olisi jo mennytkin umpeen, voi asiakas kohtuudella olettaa, että auton moottori kestää pitempään kuin 50tkm/alle 2,5 vuotta. Sillä nyt ei pitäisi olla mitään merkitystä monesko omistaja on kyseessä. Jos tarina on tosi, niin kyllä annoit tuossa asiassa liian helposti periksi, kun korjautit omaan laskuusi.

      
  • Ranskalainen auto on ranskalainen auto vaikka tervassa kierittäis. Toi on elävä tositarina siitä kuinka ranskalaista autoa ei kannata ostaaa. Onneksi menee faijan shitroën huomenna vaihtoon. Jos sen vioista kertois lista olis melkei yhtä pitkä. SIX Sen piti tänää vaihtaa kesärenkaat alle...

      
  • Olen kuullut eräältä korjaajalta että Citroenit ovat erittäin ärsyttäviä korjata, samoin myös muut ranskikset. Onhan niissä niitä vikoja jonkun verran... mutta kyllä tuo 407 vaikuttaa mielenkiintoiselta... :wink:

      
  • Lainaus:
    01.06.2004 klo 15:54 jalkkis kirjoitti
    Eräs Skoda-automyyjä heitti myyntiargumenttina, että esim. VW:t kootaan omassa maassa (Saksassa) vierastyövoimalla, Skodat Tsekeissä oman maan työvoimalla. Tsekit ovat tunnetusti kansallisylpeätä sakkia, joten se voi näkyä laadussa positiivisesti.Olisiko tuossa jopa pientä totuutta?

    Omat kokemukseni esim. VW:stä tukevat tätä. Periaatteessa auto on ihan hyvin suunniteltu mutta kokoonpanon laadussa on ollut sanomista. Ja se Stockmannin "osaaminen"...



    Tämä pitää paikkaansa. Olen nähnyt lukuja ja kuvia ja saksassahan asuu paljon ns. "vierastyövoimaa".

    Erään tutun automyyjän (joka myy volkkaria) kertoman mukaan VW-tehtailla on tuota vierastyövoimaa ja Tsekissä ollaan todella ylpeitä omasta tuotteesta ja auto rakennetaan intohimolla ja tarkkuudella, joka VW tehtailla enimmäkseen puuttuu. VW:läinen vierastyövoima tekee autoja vaan palkan takia eikä heitä taida kiinnostaa, mitä hyvä jälki on. Skodalla taas työtekijöiden ylpeys omasta tuotteesta asettaa jo hyvät rajat.. Olen myös nähnyt jotain kuvamateriaalia tehtailta ja niissäkin näkyy se ero työvoiman kansallisuudessa. :smile: Tämän perusteella päätyisin itsekin skodaan, jos nyt pitäisi vaihtaa. Aiemmin mulla on ollut 1 Skoda Fabia ja tädillä sekä Octavia että Superb. Kaikki aivan loistavia tuotteita. Fabiassa (vm.00) ei ollut koskaan 90 tuhannen aikana mitään vikaa, vain normaalit huollot. Octaviasta (vm.99) hajosi ilmi ja lasinnostin 130 tuhannessa, muuta vikaa ei ollut. Suberbissa (vm.02) taas on kerran akku tyhjentynyt ja paneelista taustavalot sammuneet (jälkimmäinen palaneen sulakkeen syytä) 80 tuhannen km:n aikana..

      
  • Skoda Octavia oli aikoinaan (5 vuotta sitten, noin) paras auto ensimmäisissä katsastuksissa.
    Eikä se nytkään ole vikatilastoissa sijoittunut huonosti. Skoda on hyvä auto.

      
  • Uusimmassa TM:ssä tiedettiin kertoa englantilaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan 120 automerkin joukossa Skoda oli toiseksi luotettavin. Lexus oli ensimmäinen.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit