Toyotan laatu ?

4 kommenttia

Toyotan laatu perustuu pääsääntöisesti merkkihuolloissa tehtäviin 'takuu'-korjauksiin.

Toyotoissa on keskimäärin yhtä paljon vikoja kuin muissakin autoissa, mutta laaja merkkihuoltoverkosto ja tehtaan 'kuri' pitää huolen siitä, että ongelmat eivät leviä yleiseen tietoisuuteen.

Otetaanpa esimerkki - omistin vm. 2000 -mallin Toyota Avensiksen vuosina 2000 - 2004 - auto siis uutena ostettu.

Tässä 'huoltohistoriaa':
- ekassa ns. sisäänajohuollossa (1500 km) vaihdettiin etuovien tiiivisteet tehtaan käskystä lisäksi bensamittarin vaijeria oikaistiin, koska mittari näytti tyhjää siihen asti kunnes kopautti nyrkillä kojelautaan. Lisäksi takaluukun sovitusta koriin säädettiin, koska luukun reunasta lähti maalia irti sen hangatessa koriin.
- 30.000 huollossa (välissä oli 15.000 öljynvaihtohuolto ilman merkintöjä) vaihdettiin etujarrujen levyt sekä satulat uuden mallisiin tehtaan käskystä. Nämä vaihdetut levyt olivat alusta asti kierot ja ravistivat jo pienellä nopeudella. No ne sorvattiin suoraksi seuraavassa huollossa.

Yhteistä näissä molemmissa 'tehtaan käskyissä' oli se, että korjaustoimista kerrottiin asiakkaalle vasta huollon ja toimenpiteen jälkeen ja silloinkin 'ai niin ... yksi juttu vielä... ' -tyyliin.

Kyllähän Toyota on luotettava kun sitä joka huollossa korjataan tehtaan piikkiin huolto-ohjelman ulkopuolelta.

Lisäksi Avensis nitisi ja natisi talvella aika lailla - no, vaihdoin Toyotan Skoda Octaviaan vuonna 2004 - ei ole nitinöitä yhtään ja huolto pelaa - ainoa vaan, että ei ole ollut 'takuu'-korjauksia - ei niitä ainakaan minun tietooni ole tullut.

  

  • Mullakin ollut Toyota 2001 eikä nitissyt mistään talvella ihmettelen vaan.
    Tuohan on toiminut hyvin siinä tapauksessa, että hoitavat virheensä kaikista merkeistä ei voi sanoa samaa.

    En kyllä skodaa lähtis vielä ylistämään katsotaan kahden/kolmen vuoden päästä kun niistä tulee ihmisiltä kokemuksia.
    Autot kun on aikas hyviä noin yleensä ottaen 100000km asti.
    :grin:

      
  • Mikäli noin helpolla (korjausten tekemisellä käyttäjän pyytämättä) pääsee käyttövarmuudessa/laadussa kärkitiloille, niin eikös myös näiden aloittajan laadukkaina pitämien merkkien kannattaisi syyllistyä samaan? Tuo "salassa" tehdyt korjaukset on kyllä sikäli ontuva ajatus, että jos auto jää tienposkeen, ei sitä kauhean "salassa" saa korjattua.

    Miksi ottaa takkiin laatuvertailuissa, mikäli pienellä oma-aloitteisella puuhastelulla saadaan kärkitila?


    [Zilo muokkasi tätä viestiä 02.03.2006 klo 07:50]
      
  • No asetinkin enemmän tehtaan tekemän laadun kyseenalaiseksi - eli Toyotassa on ihan yhtä paljon 'tehtaan vikoja' kuin muissakin merkeissä. En kiistä etteikö merkkihuolto Toyotalla olisi hyvä - varmasti aivan kärkiluokkaa, mutta tehtaan laatu - ainakin Euroopan tehtailta - on sitä samaa 'turkkilaista' kuin muillakin.

      
  • Joku Volvon tehdas valittiin joko Euroopan tai maailman parhaaksi tuotannon laadun osalta, vähiten valmistus(=kokoonpano-)virheitä. Se vain ei lohduta omistajaa, jos auto kootaan kelvottomista osista. Eipä ole Volvo milloinkaan luotettavuustilastojen kärkipaikkoja uhannut. Sen vahvuudet ovat aivan muualla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit