GOLF Variant Pacific

13 kommenttia

Mitä mieltä? Vieläkö kannattaa ostaa uutena jo hieman "vanhentunut" VW Golf Variant? Farmarista myytävä Pacific -versio on varustelultaan erinomainen (mm. autom.ilmastointi, metalliväri, kevytmetallivanteet (hinta 22200e)). Vai kannattaneeko siirtyä tähyilemään TM:n farmarivertailussa esiintyneitä uudempia malleja? Kokemuksia Variantista?

  
  • Mikä kannattaa ja mikä taas ei taitaa olla jokaisen omassa harkinnassa. Näitä hyvin varusteltuja mallin elinkaaren loppupään autoja on monilla merkeillä tarjolla. Hinta tosiaan on edullinen varusteluun nähden, ja eiköhän tuo Golffi ole aika eteväksi autoksi vuosien varrella todettu. Jos siis koet että auto tyydyttää sinua nyt, etkä ole kiinnostunut siitä että vuoden päästä ajat "vanhakorisella" autolla, osta pois.

    Itse kuitenkin ostin harkinnan jälkeen viitoskorin "tavallisen" Golfin tuon nelosfarkun sijaan. Farmarin tavaratila ei ole minulle välttämättömyys (vaikka olisikin ollut kiva lisä) ja aion pitää autoani viitisen vuotta. Viiden vuoden päästä ajan autolla jota edelleen valmistetaan (luultavasti, ja toivottavasti).

      
  • Sanoisin, että ei kannata. Uudemmissa malleissa miltei kaikki on tehty paremmin. Pahin puute vanhassa Golfissa on tila, auto on nykymittapuulla ahdas. Ajettavuus on asiallinen, mutta siitäkään ei voi puhua samana päivänä parhaiden kilpailijoiden kanssa (mm. Astra, Golf). Golfin vaihdelaatikko on epämääräinen, bensakone heikko ja suurikulutuksinen, turvavaustelu jo hieman vanhentunut.

    Hintakaan ei ole mitenkään erityisen edullinen, esim Astraan saa mm. automaatti-ilmastoinnin ja vakkarin hintaan 475e, ajotietokone ohjelmoidaan autoon veloituksetta. Astralle jää hintaa noilla varusteilla reilut 23ke ja se on autona joka suhteessa tuota Golfia etevämpi.

      
  • Kyllä tuo vanhakin farkku on ihan käypä auto, jos VW merkkinä kiinnostaa. Käyttökokemuksia omasta 1,6 Trendlinestä on nyt kahden vuoden ja 35 tkm verran ja ominaisuuksiltaan auto on ollut ainakin minulle oikein sopiva. Kulutuskin on kestänyt ympäri vuoden alle 7 litran (työmatkasahaamista Kehä I:llä) ja ensimmäisen Longlife huollon kärry kaipasi vasta lupausten mukaan 30 tkm kohdalla (kustannus 240 euroa). Hieman ahdas kokoluokassaanhan tuo on, kone ehkä vähän unelias ja emännän Polossa on parempi vaihteensiirto, mutta tietty "laatuauton tyyli" ainakin silloisiin kilpailijoihin verrattuna painoivat minun valinnassani. Mutta makuasiahan se auton valinta on...

      
  • Kiitos kommenteista. VW merkkinä kiinnostaa, harmittavasti uusi Jetta Variant tulee markkinoilla näillä näkymin vasta vuoden kuluttua (http://www.ajovalo.net/ensiesittelyt.htm). Auton vaihto on kuitenkin edessä viimeistään syksyllä 2005.. aprikointi siis jatkukoon..

      
  • Seuraavassa minun kokemuksiani vuoden alussa käyttöönotetusta uudesta Golf Variantista:

    1) Ongelmia vaihteensiirrossa - laatikko jähmeä ja tahmea. Tätä ei saatu korjattua. Monet väittävät, että laatikko parantuisi käytön myötä. Tiedä sitten.

    2) Hälyääniä - kuten sirinöitä ja narinoita - enemmän kuin luokkaa halvemmlssa autoissa. Omastani uusittiin kattoverhoilu kokonaan sekä tehtiin kolme muutakin korjausta sisäverhoiluun ja kiinnitysrakenteisiin.

    3) Kone nakutti häiritsevästi heti ensi kilometreiltä alkaen. Syyksi paljastui raitisilmasäiliön venttiili, joka vaihdettiin. Nakuttaa silti silloin tällöin todella äänekkäästi.

    4) Viallinen takaturvavyö, joka vaihdettiin.

    5) Hieman löysä alusta - makukysymys.

    Oma mielipiteeni: en ostaisi enää Golf Varianttia.

    EDIT: kommentit koskevat metallivärillä varustettua 1.6 -autoa. Nyt sillä on ajettu vasta kuusi tuhatta kilometriä.

    [Veijo muokkasi tätä viestiä 13.07.2005 klo 10:10]
      
  • Veijolle tiedoksi: omassa Variantissani laatikon tahmeus kesti 12 tkm - siihen asti 2. ja 4. vaihde oli jäykkiä ja joskus hyppivät poiskin. Mutta nyt toimii kuten pitääkin.

      
  • Lainaus:
    13.07.2005 klo 17:54 Tsokki kirjoitti
    Veijolle tiedoksi: omassa Variantissani laatikon tahmeus kesti 12 tkm - siihen asti 2. ja 4. vaihde oli jäykkiä ja joskus hyppivät poiskin. Mutta nyt toimii kuten pitääkin.


    40 000 km:n jälkeen laatikko toimii jo notkeasti. Varsinkin ykkösvaihteen ongelmien takia takuuaikana ensin tarkistettiin vaihteensiirron säädöt, ja ongelmien jatkuttua vaihdettiin laatikon öljyt. Huoltomies kommentoi autoa pajalle jättäessäni, että ei ole täysin tuntematon vaiva.

    Octavia-puolelta kuuluu samoja kertomuksia, lienee autossa sama vaihdelaatikko.

    Tosin vaihteistoissa on eroja. Veljellä Variantissa (myös 1.6-koneella) on huomattavasti liukkaammin toimiva vaihteisto, lienee eri versio vaihdelaatikosta.

    [bobjo muokkasi tätä viestiä 19.07.2005 klo 10:22]
      
  • Lainaus:
    13.07.2005 klo 10:09 Veijo kirjoitti
    Seuraavassa minun kokemuksiani vuoden alussa käyttöönotetusta uudesta Golf Variantista:

    1) Ongelmia vaihteensiirrossa - laatikko jähmeä ja tahmea. Tätä ei saatu korjattua. Monet väittävät, että laatikko parantuisi käytön myötä. Tiedä sitten.

    2) Hälyääniä - kuten sirinöitä ja narinoita - enemmän kuin luokkaa halvemmlssa autoissa. Omastani uusittiin kattoverhoilu kokonaan sekä tehtiin kolme muutakin korjausta sisäverhoiluun ja kiinnitysrakenteisiin.

    3) Kone nakutti häiritsevästi heti ensi kilometreiltä alkaen. Syyksi paljastui raitisilmasäiliön venttiili, joka vaihdettiin. Nakuttaa silti silloin tällöin todella äänekkäästi.

    4) Viallinen takaturvavyö, joka vaihdettiin.

    5) Hieman löysä alusta - makukysymys.

    Oma mielipiteeni: en ostaisi enää Golf Varianttia.

    EDIT: kommentit koskevat metallivärillä varustettua 1.6 -autoa. Nyt sillä on ajettu vasta kuusi tuhatta kilometriä.



    Edelleenkin ihmettelen suuresti, että miten juuri niille jotka täällä kirjoittelevat osuu tuommoinen auto, jossa on vikoja syystä tai toisesta. Tai sitten yksi mahdollisuus on se, että kyseessä joku ns. milliville, joka vie autonsa takuukorjaamolle jokaisesta pikku nitinästä.
    Myöskään yhden auton perusteella ei voi tuomita koko mallisarjaa. Meidän -01 mallin Variantin (1.6) ainoa vika oli maadoituskaapelin katkeaminen. Oikeastaan oli toinenkin jota en niinkään pitänyt vikana. Autossa kun oli sähköikkunat myös takana, niin nehän saa lukittua kuskin ovessa olevasta nappulasta. Tämä kyseinen nappula vaan ei aina tahtonut pysyä alhaalla, mutta eipä se liiemmin haitannut.
    Tuon golfin seuraajaana on Touran 1.6 FSI vm -03. Hyvin on pelannut. Ainoastaan yhtenä kauniina kevätiltana 2005 takaluukku ei mennytkään kiinni, siis jäänyt lukkoon. Seuraavana aamuna pikahuollossa, se korjattiin 10 minuutissa, syynä lukon mekaaninen vika.
    Volkkareita meillä on ollut ties kuinka kauan(vanhemmilla 60-luvulta lähtien tähän päivään asti), eikä pikkuviat saa vaihtamaan merkkiä. Olipa vikoja tai ei, se on silti volkkari. VW4ever

      

  • Edelleenkin ihmettelen suuresti, että miten juuri niille jotka täällä kirjoittelevat osuu tuommoinen auto, jossa on vikoja syystä tai toisesta. Tai sitten yksi mahdollisuus on se, että kyseessä joku ns. milliville, joka vie autonsa takuukorjaamolle jokaisesta pikku nitinästä.

    ---> Eli tyydyt paskaan ja nautit kun 25 000 euron tuotteessa on vikoja? Minä korjautan jopa 100 euron tuotteet jos niissä on vikaa.

    Volkkareita meillä on ollut ties kuinka kauan(vanhemmilla 60-luvulta lähtien tähän päivään asti), eikä pikkuviat saa vaihtamaan merkkiä. Olipa vikoja tai ei, se on silti volkkari. VW4ever
    ----> Tässä on markkinamiehen unelma. Tähän tilaan kun yritys pääsee, että saa niin hölmöjä asiakkaita, jotka nielevät kaiken ja ostavat vain merkin niin silloin alkaa katteetkin nousemaan kivasti, tästä kuuluu kyllä suuri kunnia vw:n maahantuojalle, joka on saanut vw:n imagon Suomessa nostettua korkeammalle kuin missään muussa länsimaassa.

    Niin ja oma auto on Golf, mutta vaihtunee syksyllä joko Focukseen tai V50:seen.

      
  • Mauriman: kuten jo aikaisemmassa viestissäni totesin, kommentit koskivat vain omaa autoani, enkä tehnyt yleistyksiä. Kylläpä tänne kirjoittelevat autoilijat ovat herkkähipiäistä sakkia.

    Ja en tiedä tarkoititko minua kertoessasi niin värikkäästi "millivilleistä", mutta minulla on tosiaan tapana odottaa uudelta autolta virheettömyyttä kohtuulliseen rajaan saakka.

    Vähän ikääntyneemmässä autossa nitinät ja natinat ovat ok, mutta luulisi uudessa niiden olevan vika. Kun hälyäänet kuuluvat lämpötilavaihteluista huolimatta, kyseessä ei ole niin sanottu normaali eläminen tms - laatuauto tai ei. Edellisessä Polossa oli aivan samanlaisia ongelmia (siis hälyääniä).

    Ai niin: voisin jatkaa tuon Variantin vikalistaa tai pikemminkin "ominaisuuslistaa" vielä seuraavasti

    1) Käsittämättömän heikkotehoinen lämmityslaite.

    2) Ovien tiivistekumit putosivat kahden käsipesun jälkeen.

    3) Kone käy yhä kuin vanha diesel.

    EDIT: 4) Takakontin sähkölukko toimii miten sattuu. Tuo ärsyttää aina kaupassa käydessä. Joskus sitä pitää paiskoa, joskus ei.



    [Veijo muokkasi tätä viestiä 23.07.2005 klo 13:17]
      
  • Pyydän anteeksi, jos olen loukannut jota kuta, mutta kypsähdän aina (en voi luonteelleni mitään), kun piipitetään joistakin pikkuasioista, vaikka tässä ei niin tainnut olla. Mutta joka tapauksessa: "Elämä on". Kulunut sanonta.

      
  • Kokemusta on 161 tkm IV-Variantista TDI:sta ja nyt 4400 km Octavia Combi 1.6FSI Elegancesta. Golf on perusajoon hyvä ja asiallinen auto, ainakaan itselläni ei ko. aikana ollut juurikaan vikoja.
    Jotain listaan missä uusi Octavia on tätä etevämpi:
    -takatilat paljon paremmat
    -tavaratila merkittävästi suurempi
    -parempi varustelu
    -tanakampi jousitus ja ajettavuus
    Golf Variantin korvaava Jetta Variant Meksikosta saapunee 2007. Jos VW:n tyylisestä autosta tykkää Octavia on mielestäni tällä hetkellä erittäin hyvä vaihtoauto. Sen näkee vaihtoautohalleista, Volkkaria vaihtuu huiman paljon juuri nyt Skodaan.
    Mutta kaikissa merkeissä löytyy hyviä vaihtoehtoja.

      
  • Kun katsoimme pari vuotta sitten II-autoa, jäi Golf Variant ostamatta, päädyimme silloin Focukseen emmekä katuneet valintaa. Tilaa oli huomattavasti enemmän ja ajettavuus selkeästi parempi. Eikä vikoja yhden yhtä.

    Jos nyt olisin valitsemassa tuon luokan autoa ja olisin mieltynyt VW-tyyliin, ottaisin ehdottomasti mieluummin Octavian. Vaikka Golfissa on nyt varustelua enemmän kuin muutama vuosi sitten, on se yhä
    - vanhanaikainen
    - meluisa (no siinä ei Octavia paljon parempi ole)
    - turvaratkaisuiltaan jälkeenjäänyt
    - pieni
    - ajettavuudeltaan ei edusta luokkansa huippua, jos ei ole huonokaan

    Jälleenmyyntiarvoakaan en menisi kovin korkealle veikkaamaan, 3-5 vuoden päästä auto on jo niin aataminaikuinen ettei siitä moni paljon maksa.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit