Citroen C4 2.0 VTR Berline kiinnostaa kovasti, mutta samalla arveluttaa ranskalaisautot. Olen pitkän linjan Toyota-kuski ja tottunut huolettomaan autoiluun, missä ei pikku eikä suuria vikoja esiinny. Kuulisin mielellään käyttökokemuksia Citikan C4:sta. Toisena vaihtoehtona on Volkkarin Golf Plus. Onko siitä kokemuksia kenelläkään?
Kummastakaan ei ole omakohtaista pidempää käyttökokemusta, mutta sitikan tekniikasta kylläkin. Kone sitikassa on sama peruskaksilitrainen kuin muissakin PSA:n laitteissa (esim C5 ja Peugeotin 407). Toimii hyvin ja nöyrästi, vaikka siinä ei olekaan mitään hienoja kirjainlyhennelmiä purkin kannessa. Itselläni ei ole mitään valittamista sen ominaisuuksista eikä toiminnasta. Ominaisuuksiltaan ja kulutukseltaan täysin vertailukelpoinen muiden parilitraisten kanssa, koneessa on vielä tallella normaali alavääntö ja ajamisessa ei ole "pihistelyn makua" toisin kuin noissa suoraruiskuissa. Varustelu on sitikassa lähes täydellinen, vastaavasta varustelusta ja koneesta saat maksaa Golfissa paljon.
Laadusta voi sanoa, että ei sitikka luotettavuudeltaan todenäköisesti huonompi ole kuin Golfkaan, kumpikaan ei ole mikään luotettavuusihme. Luotettavuustilastoissa esim. Passat ja C5 ovat samoilla sijoituksilla. Itselläni ranskalaiset ovat toimineet aina hyvin, saksalaisten (huomattavasti kalliimpien sellaisten) kanssa on ollut jonkin verran enemmän ihmettelemistä, vaikka ne olemukseltaan tuntuvatkin olevan ehkä vähän "laadukkaampia".
Golfissa on enemmän perussaksalaista (tosin todennäköisesti ei siellä valmistettua) karuutta ja napakkuutta, sitikka on luonteeltaan sitikka, ei sitä oikein muuten voi kuvata. Joko siitä tykkää tai sitten ei, pääpaino auton suunnittelussa on selkeästi mukavuudessa ja tietynlaisessa tyylissä. Hyvä että joku tekee vielä vähän erinäköisiäkin autoja, etteivät kaikki muistuta jotain wokkipannua. Itseäni sitikka on miellyttänyt ulkonäöltään, ja pienen koeajon perusteella erittäin mukava ja hyvä se on ajaa kuten muutkin PSA-laitteet. Uusi Golf on jotenkin tylsä, minulle se oli pettymys ilmestyessään. Sanoisin että sitikan valitsee tunteella ja Golfille voi löytää jotain muita perusteluja.
Onkohan skr076 pohtinut ollenkaan, mihin käyttötarpeeseen aikoo autonsa ostaa??
Golf Plus on Scenicin tyyppinen auto, jonka korkeutta nostamalla (verrattuna Golfiin) siitä on saatu ulkomittoihinsa nähden sisätiloiltaan suuri, ilmavan tuntuinen ajoneuvo. Kohderyhmänä lienevät lapsiperheet, auton "järkevyys" ja helppo sisään/uloskäynti vetoavat myös iäkkäämpiin ihmisiin.
C4 on taas tiloiltaan "normaali-Golfin" luokkaa, mutta matalahko, mm. oviaukot ovat huomattavan matalat, niin että isompi ihminen aina saa varoa päätänsä ja taittua kaksinkerroin sisään/ulos kuljettaessa. Mainitsemasi C4-versio on lisäksi käsittääkseni jonkilainen "voimistelumalli" nuorukaisten makuun, joten se on tehty aivan eri kohderyhmälle kuin Golf Plus.
Riippuu ihan mitä ominaisuuksia autossaan arvostaa. Minulle riittää kun läväyttää oven kiinni ja kuuntelee ääntä...
Jos itse saisin valita maksanko VW Golf Plus 1.4 22600e:
http://www.tekniikanmaailma.fi/autohinnasto/?mode=showdetails&id=2432
vai
Citroen C4 berline 2.0i 22900e:
http://www.tekniikanmaailma.fi/autohinnasto/?mode=showdetails&id=382
Verratkaa mitä saatte rahojenne vastineeksi 2.0i vai 1.4i
http://www.tekniikanmaailma.fi/autohinnasto/?mode=showdetails&id=2432
vai
Citroen C4 berline 2.0i 22900e:
http://www.tekniikanmaailma.fi/autohinnasto/?mode=showdetails&id=382
Verratkaa mitä saatte rahojenne vastineeksi 2.0i vai 1.4i
Ja mikäs sitten on tilanne, kun vaikkapa viisivuotiasta autoa aletaan myymään, eli seuraavat hinnat ovat arvioituja vuoden 2000 auton myyntihintoja (tuhatta euroa):
VW Golf 1.4 10,2 - 11,5
Citroën Xsara 1.6/1.8 8,1 - 9,8
Hups heijaa, toinen kahdesta autosta pitää myös käytettynä arvonsa, toinen ei. Arvaa kumpi näistä kahdesta on wolfsburgilainen.
Ainakin minua kiinnostaa ostohintaa tiskiin latoessani myös se, kuinka paljon tai vähän saan samasta summasta takaisin autoa myydessäni.
Siis auto voi olla vaikka minkälainen, kunhan siitä saa sen tuhat euroa enemmän kun sen myy. Kun itse ostan autoa niin mietin mitä saan rahojeni vastineeksi. Mielummin ajan 2.0 kuin 1.4 ja mietin riittääkö nuo mahtavat 126nm ja 55kw ohitukseen kun sen sijaan 100kw ja 190nm alkaa riittämään. Ostan auton ajaakseni sillä, en myydäkseni sitä
Kiitos kaikista monipuolisista kommenteista! Kirjoitin viestini ennen koeajoa ja nyt sen jälkeen on valinta helppo. Vaikka Citroen C4 2.0:n vakiovarusteisiin kuuluu hurja määrä herkkuja, valitsin Golf Plus 1.6:n. Näin tavallisena tai epätavallisena naisena pidin tärkeimpänä miltä autoa tuntui ajaa. Golf pysyi jämäkästi käsissäni kun taas Sitikka oli hieman hempulan tuntuinen. Myös istuinvertailun voitti selkeästi Golf. (Riippuu tietenkin selästä!) Sitikka sai pisteeni mm. muotoilusta, selkeästä nopeusnäytöstä ja ampaisevasta lähdöstä liikennevaloissa ;-)
Nyt vain pitää odotella 8-10 viikkoa...
Ja mikäs sitten on tilanne, kun vaikkapa viisivuotiasta autoa aletaan myymään, eli seuraavat hinnat ovat arvioituja vuoden 2000 auton myyntihintoja (tuhatta euroa):
VW Golf 1.4 10,2 - 11,5
Citroën Xsara 1.6/1.8 8,1 - 9,8
Hups heijaa, toinen kahdesta autosta pitää myös käytettynä arvonsa, toinen ei. Arvaa kumpi näistä kahdesta on wolfsburgilainen.
Ainakin minua kiinnostaa ostohintaa tiskiin latoessani myös se, kuinka paljon tai vähän saan samasta summasta takaisin autoa myydessäni.
Bobjo: ajatusmallisi on okei jos et osaa sijoittaa hankintahinnan erotusta tuottamaan. Sillehän taas ei mahda mitään.
http://www.tekniikanmaailma.fi/autohinnasto/?mode=showdetails&id=2432
vai
Citroen C4 berline 2.0i 22900e:
http://www.tekniikanmaailma.fi/autohinnasto/?mode=showdetails&id=382
Verratkaa mitä saatte rahojenne vastineeksi 2.0i vai 1.4i
Ja mikäs sitten on tilanne, kun vaikkapa viisivuotiasta autoa aletaan myymään, eli seuraavat hinnat ovat arvioituja vuoden 2000 auton myyntihintoja (tuhatta euroa):
VW Golf 1.4 10,2 - 11,5
Citroën Xsara 1.6/1.8 8,1 - 9,8
Hups heijaa, toinen kahdesta autosta pitää myös käytettynä arvonsa, toinen ei. Arvaa kumpi näistä kahdesta on wolfsburgilainen.
Ainakin minua kiinnostaa ostohintaa tiskiin latoessani myös se, kuinka paljon tai vähän saan samasta summasta takaisin autoa myydessäni.
Tässä syy siihen miksi uutta taksia valitessa tuli ostettua Mondeo C5:n sijasta. Järki voitti tunteen. Ranskalaisten suurin miinus on olematon jälleenmyyntiarvo. Hyvää uutta autoahan ei saa autokaupasta edes rahalla.
P.S.: Diesel-Passatia automaatilla ei ollut saatavissa. Kuten ei tunnetusti myöskään japseja.
Trout heitti varmaan vitsin Mondeon vaihtoarvon erinomaisuudesta. No, Siperia opettaa!
Citroëniin en kajoaisi pikkusormellanikaan. Ranskalaiset on aina ranskalaisia. Lohkoperunat rulaa! Eli VW ehdottomasti. Ranskattaret seisovat tiuhaan huoltamoiden pihalla mm. sähkövikojen vuoksi. Ei niitä ole tehty näille leveyksille vaan pikku hiprakassa autoileville baskeripäille ja patonkia mutustaville huivikauloille
Nykyisillä koroilla (autolainoissakaan ei tarvitse maksaa yli viittä prosenttia) ei auton pidossa alle kolmenkympin hintaluokassa maksa oikeastaan mikään muu kuin auton arvon aleneminen.
Hankintahinta on siis sivuseikka, joskin kalliimmissa autoissa sama prosentuaalinen hinnanlasku on absoluuttisesti suurempi. Kuitenkin kun käytettyjen hintoja katselee, niin ranksisten hinnat on kyllä aika halpoja. Käytettynä sellainen saattaa siis olla hyväkin ostos.
Ja mikäs sitten on tilanne, kun vaikkapa viisivuotiasta autoa aletaan myymään, eli seuraavat hinnat ovat arvioituja vuoden 2000 auton myyntihintoja (tuhatta euroa):
VW Golf 1.4 10,2 - 11,5
Citroën Xsara 1.6/1.8 8,1 - 9,8
Hups heijaa, toinen kahdesta autosta pitää myös käytettynä arvonsa, toinen ei. Arvaa kumpi näistä kahdesta on wolfsburgilainen.
Ainakin minua kiinnostaa ostohintaa tiskiin latoessani myös se, kuinka paljon tai vähän saan samasta summasta takaisin autoa myydessäni.
Ei näytä pitävän wolfsburgilainen arvoaan yhtään paremmin, kun verrataan uuden vastaavan hintaan. Uudet Volkkarithan ovat yhä turkasen kalliita ja vaatimattomasti varusteltuja, Sitikat halvempia ja hieman paremmin varusteltuja. Lisäksi sitten se jatkuva kärsimys ja tuska, joka vajaatehoisella Golfilla ajamista on seurannut kaikki nuo vuodet joka ikinen kilometri... Uusikin 1,4-Golf on varsinainen täi tervassa: kuluneen sanonnan mukaisesti kuski on ainoa joka kiihtyy.
Tästäkin syystä meidän Sitikat vaihtuvat taas Sitikoihin. Jälleenmyyntiarvossa ei ole nykyään isompaa valittamista (Xantiassa kieltämättä oli), eikä vikoja varmasti ole ollut yhtään enempää kuin Saksan seisojissakaan keskimäärin, ehkä vähemmänkin. Myös laajemmista vikatilastoista näkyy, että suunnilleen samalla viivalla mennään.
Itse en moottoritehoja ja kiihtyvyyttä pidä niin "arvossaan" kuten ehkä moni muu, mutta satuin vain tässä vähän aikaa sitten katselemaan erinäisiä "tilastoja" ja siellä näkyi mukavasti miten moni nykyauto kiihtyy sataseen vain hiukan nopeammin kuin kauan aikaa sitten tehdyt litraisella moottorilla varustetut pikkuautot. Mielikuvissa ero lienee paljon suurempi
P.S.: Diesel-Passatia automaatilla ei ollut saatavissa. Kuten ei tunnetusti myöskään japseja.
Ihmetyttää , että diesel Passatia ei saisi automaatilla !
Omakohtaisesta kokemuksesta olen täysin eri mieltä. Olen aina ollut saksalaisten laatuautojen ystävä enkä ole koskaan väittänyt ranskalaisia viattomiksi, mutta en kyllä kehtaisi vetää VW:tä esimerkiksi viattomasta autosta. Tähän astisista autoistamme VW oli huonoin sitten 70-luvun Toyotan. Tuohon Volkkariin päti sama kuin motocross-pyöriin kisakäytössä - yhtä tuntia ajoa vastasi sama määrä huoltoa...
Niin, ja mitenkäs se meneekään formuloissa - Mersut paukkuu joka kisassa ja Rellu se vaan kestää ja kestää....
Mielenkiintoinen teoria, toivottavasti et ole töissä missään rahoitusalan laitoksessa. Minusta 5.000 euron hintaero on sama 5.000 euroa oli se missä hintaluokassa hyvänsä, ja jos sen pystyy sijoittamaan lähes mihin tahansa muuhun kuin autoon esim. 5 vuodeksi jonka ajan auto sinulla olisi, on se taatusti tuottavampaa rahaa. Jos esimerkiksi pystyt maksamaan 25.000 euron auton takaisin 4 vuodessa ja 30.000 euron auton 5 vuodessa, maksaa tuo ylimääräinen 5.000 euroa ja vuosi 5% korolla sinulle 6.300 euroa (=105 eur / kk viiden vuoden ajan) ja tuo raha makaa täysin tuottamattomana ja poissa muusta käytöstä 5 vuotta! Ja tuskin edes saisit takaisin tuota 5.000 euroa, vaan todennäköisemmin 5.000 euron "sijoituksesi", josta siis maksoit oikeasti 6.300 euroa, arvo olisi 5 vuoden jälkeen ehkä 2.500 euroa...
On todella naurettavaa sijoittaa ylimääräistä rahaa samantasoiseen autoon seisomaan useaksi vuodeksi sillä perusteella, että siitä saa "paremmin" rahansa takaisin...
Saksalaisiin hankinnan yhteydessä lisätyistä sikahintaisista lisävarusteista ei saa juuri mitään vaihdossa. Esim. Passat joka minulla oli, piti laskennallisesti listahintaan verratessa hyvin arvonsa, mutta enhän minä ostanut sitä millään listahinnalla vaan siinä oli lähes 30.000 markan edestä lisävarusteita joista laskin saaneeni vaihdossa hyvitystä noin 5.000 mk, se tuli lähinnä ilmastoinnista joka ei vielä tuolloin ollut vakiovaruste Passatissa. Kun noissa menetetty hinta otetaan mukaan laskuihin, niin ei se nyt niin mairittelevasti hintaansa pitänyt.
Taloudessamme on onnettomuudeksemme kaksi volkkaria: Golf Variant '01 ja Bora '02. Aiemmat edellisten vuosikymmenten VW:t ovat olleet ns. "laatuautoja". Huolettomia ajaa, huolettomia pitää ja vaihtoarvokin on ollut kannustava.
Nyt olemme elelleet muutaman vuoden tienpinnan tasalle pudotusjaksoa molempien autojen kanssa. Hyvä olla kaksi volkkaria - toisella voi aina hakea toisen tien päältä, samoinkuin paikkailla menemisiä kun toine auto on taas korjauksessa.
Päätös oli melkein jo tehty että merkki vaihtuu: Renault Megane Break, Skoda Octavia Combi, Peugeot 307 Wagon, Toyota Corolla farmari jne... Viimeksi löytyi Citroen C4 - ja ihastutti.
Mutta se jälleenmyyntiarvon säilyminen? Tarjouksia kysellessä siististi pidetty, nätisti maantiematkoilla ajettu (tosin yli 150 tkm), Trendline-malli, helmiäisvärinen, hyvin renkain, CD-soittimella ja ilmastoinnilla, arvioitiin välille 9.800 - 11.900 euroa.
Renault putosi pois hassun ohjaustuntuman takia, Peugeot kun malli meni nyt vanhaksi ja näköjään myyntihalut loppui, Toyota on kyllä niin uppojapanilainen - tuntuu läpivärjätyltä harmaalta muovilta. Skodan ongelma on tavallisellekin mallille tarjottu kolmen kuukauden toimitusaika(!). Ja sitten se C4 ...mutta nyt tingitään vaikka tavaratiloista.
VW tuntuisi tutulta, mutta rohkeus ei tahdo enää riittää. Eikä riitä näköjään merkkiliikkeilläkään: hyvityshinnan pohjanoteeraus tuli Keravalta, 9.800 euroa. Onko niin että VW-asiantuntijaliike itse kyllä tietää millainen rytö niille käsiin tulisi ja virallisen kauppiaan vastuut kuluttajansuojamielessä seuraavalle eostajalle?
Lopettakaa puheet siitä jälleenmyyntiarvon legendaarisesta säilymisestä Golfin kohdalla. Se on enää sitä merkin kunniakasta historiaa kun omatkaan ei enää usko.