Nyt on päässeet kuvat uudesta Saab 9-3 Wagonista vuotamaan julkisuuteen ennen aikojaan. (Auto on tarkoitus esitellä Geneven autonäyttelyssä noin kuukauden päästä). Nyt on kuitenkin jostain löytynyt 3 kuvaa vaaleansinisestä Aero Wagonista. ON MUUTEN TODELLA TYYYLIKKÄÄN NÄKÖINEN PELI Ei ton rinnalla esim uus Audi A4 Wagon näytä juuri miltään ! Jos ette usko niin käykää sivulla www.saabclub.fi ja sieltä sivulle tulevat mallit, josta löytyy kyseiset kuvat !
Saab on konkurssikypsä yhtiö
Kumpi lopetetaan, Saab Trohättanista vai Opel Rüsselsheimista ?
Brändit rakennetaan tunnetasolla korvien väliin, peltiä taivutetaan
eri muotoon, mutta lopputulos myydään Sinulle kovaan hintaan.
Komponenteista suurin osa on samoja, Saab vai Opel, ero on kuitenkin häviävän pieni..
Brändit rakennetaan tunnetasolla korvien väliin, peltiä taivutetaan
eri muotoon, mutta lopputulos myydään Sinulle kovaan hintaan.
Komponenteista suurin osa on samoja, Saab vai Opel, ero on kuitenkin häviävän pieni..
Hienolta näyttää!
http://www.km77.com/marcas/saab/9-3_05/sporthatch/texto.asp
Molempien merkkien valmistus keskitetään yhteen paikkaan, joko Ruotsiin tai Saksaan, kumpaakaan tehdasta ei silti suljeta vaan siellä valmistetaan jotain muuta mallia kuten Cadillac tai Chevrolet.
Saabin ja Opelin komponenteista suurin osa on valmistajakohtaisia, 9-5 perustuu edellisen sukupolven jatkettuun Vectran pohjalevyyn ja jotain alustan osia kuten taka-akselisto on yhteisiä, muuten autossa ei ole mitään yhteistä Opelin kanssa.
Diesel moottorit 9-5:ssa ovat suoraan Opelilta (Isuzu).
9-3:ssa yhteiset osat Vectraan jäävät pohjalevyyn sekä joihinkin moottorin apulaitteisiin (pl 1.8i joka on suoraan Opelista), muuten autossa ei ole mitään yhteistä Opelin kanssa.
Diesel moottorit 1.9 ovat Fiatin käsialaa.
Jos sinulla on parempaa tietoa (jota suuresti epäilen) laita linkki väitteidesi tueksi.
Tuo suomen sana "pohjalevy" on itse asiassa aika huono termi. Sen tulkitaan (liian) usein tarkoittavan kirjaimellisesti samaa pohjapeltiä, kun pitäisi ennemminkin puhua yhtäläisestä perusrakenteesta. Vastaava englannin sana "platform" kuvaa asiaa paremmin.
Toisaalta autot erottaa toisistaan juuri se, mikä tulee em. perusrakenteen ympärille, eli koripellit ja sisustus.
Hieman tosin ihmettelen, että jos tuo on lopullinen malli, niin keula on juuri samanlainen kuin SS:ssä. Mallilla ikää kuitenkin reilut pari vuotta, eli kaiken järjen mukaan face-liftiä tyrkkää vuoden päästä. Eli eikö olisi ollut järkevämpää jo nyt hieman modifioida keulapuolta ? Tai sitten tapahtuu kuin 9-5:ssa, että tämä malli on tuotannossa aeuraavat 10 vuotta !
Ei ainakaan tarvitse tolpalle ostaa, jos akseliväli ja takajalkatilat ovat samat kuin SS:ssä.
Saabin 9-3 Wagon on ulkonäötään aivan omaa luokkaa. Monet muut ovat jotenkin liian käytännöllisennäköisiä. Audi A4:n farmari on hieno mutta ei lähellekään Saabin tyylikkyyttä ja kauneutta.
Todellakin, suorastaan yllättävän tyylikkään disainin ovat svedut saaneet aikaiseksi. Jossain mainittiin, että nimeksi tulisi SportCombi ja akseliväliä sekä pituutta olisi noin 5 cm sedania enemmän. Aero saa uuden 2.8 V6 Turbon, 250hv, 350nm.
Näyttää siltä, että ollaan menossa entistä enemmän yhteisten pohjalevyjen suuntaan. Jatkossa maailmassa lienee max. 6-7 isoa peluria, merkkien määrä tuskin kuitenkaan paljoa pienenee. Luultavasti Saabilla ja Volvolla on jatko turvattu GM:n ja Fordin sateenvarjon alla. Muita pelureita ovat varmaankin Audi-VW, Daimler-Chrysler, Toyota ja ranskalaisten yhteenliittymä. Myynnin sujuvuuden kannalta merkkien ulkonäöt ja sisustus on pidettävä erillään vaikka jakaisivatkin yhteisiä komponentteja. Jo pitkän aikaahan on esim. yhteisiä koneita ollut, esim. Volvoissa Audi-VW:n dieselit. Sinänsä yhteisten komponenttien jakaminen ei tee autosta yhtään huonompaa, päinvastoin miksi ei laitteitaisi voimavaroja yhteen ja tehtäisi isommalla budjetilla laadukkaampaa suunnittelua ? Tuskin esim. joka autotehtaan kannaattaa valmistaa esim. akkuja ja renkaita, niihinhän on omat erikoistuneet tekijät....
Saabin ja Volvon farmarit ovat täydellisiä vastakohtia. Volvo on ehkä sellainen perinteinen laatikko ja Saab kuin hävittäjä. Tosin Volvo on hieman arvokkaamman oloinen.
Näitä on pyörinyt Trollhättanin ympäristössä n. 2 kk aivan normaalissa liikenteessä. Omituista, että nyt vasta kuvia tulee jonkinlaisena uutuutena.
Ilmeisesti mielenkiinto on ollut erittäin laimea, lukuunottamatta ns. Saabisteja, joita on maailmassa todella vähän.
Muista Volvon dieseleistä en tiedä, mutta ainakin S60:ssä, V70:ssä, S80:ssä ja XC70/90:ssä käytettävä D5-dieselmoottori on Volvon oman suunnittelun tulos.
Todella hieno ja sporttinen design tuossa uudessa Saab 9-3
-farmarissa. Todella harmi, ettei GM ole ymmärtänyt hyvän päälle ja on ottanut monia harkitsemattomia askeleita tuhotakseen Saab-brandin. Lisäksi varsinkin tuossa jo jonkin aikaa markkinoilla olleessa 9-3-sedanissa näkyy vaarallisella tavalla työn viimeistelyn tason tippuminen erityisesti sisätilojen osalta.
GM:n taloudellista muskelia Saab tarvitseekin. Kahdella mallilla kituuttaminen ei tuo riittävästi volyymia.
AWD
Muista Volvon dieseleistä en tiedä, mutta ainakin S60:ssä, V70:ssä, S80:ssä ja XC70/90:ssä käytettävä D5-dieselmoottori on Volvon oman suunnittelun tulos.
Todella hieno ja sporttinen design tuossa uudessa Saab 9-3
-farmarissa. Todella harmi, ettei GM ole ymmärtänyt hyvän päälle ja on ottanut monia harkitsemattomia askeleita tuhotakseen Saab-brandin. Lisäksi varsinkin tuossa jo jonkin aikaa markkinoilla olleessa 9-3-sedanissa näkyy vaarallisella tavalla työn viimeistelyn tason tippuminen erityisesti sisätilojen osalta.
GM:n taloudellista muskelia Saab tarvitseekin. Kahdella mallilla kituuttaminen ei tuo riittävästi volyymia.
AWD
Jep, nämä D5-koneet perustuu Volvon omiin bensakoneisiin. Aikaisemmin Volvo osti koneet VAG:lta.
Tuo kommenttisi 9-3 SportSedanin sisätilojen viimeistelystä ei oikein uppoa, eikös kokonaisuus hintaluokassa 30-40.000 eur ole varsin kohdallaan. Materiaalit vaikuttaa laadukkailta ja muotoilussa näkyy perinteitä modernissa muodossa ? Tippumisesta ei mielestäni voi puhua, kyllä nyky 9-3:n sisätilat ovat menneet parempaan suuntaan edellisestä generaatiosta...
Viimeistelyssä ei moittimista Saabin osalta, mutta sisätiloissa kuitenkin. Toki tilavampi kuin edellinen malli, mutta auttamattoman ahdas jos vertaa saman kokoluokan ns, ei-premium-autoihin (Vectra, Mondeo, Avensis..). Eli vähän sama vika kuin S60:ssa, runsaat sisätilat eivät ole olleet suunnittelun ykköshuoli. Tuo uusi SS oli taksissa 1,5 vuotta, ja vähän väliä sai oikeaa etupenkkiä siirtää ees ja taas kun takapenkille istuvat valitteli pientä polvitilaa. Ei ole samaa tarvinnut Avessa tehdä.
Totta puhut. Näissä premiumeissa etutilat on hyvät ja takatilat leveyssuunnassa täysin riittävät, mutta takajalkatila on rajoitetumpi sekä takaistuin melko matalalla, josta taas seuraa se, että jalkatilavaatimus kasvaa verrattuna jos penkki olisi korkeammalla. Ja sama tilanne on näillä kaikilla malleilla: A4, BMW 3, MB-C, 9-3 ja S60. Otetaanpa hinnasta 10.000 eur pois ja tilanne on paljon parempi, Vectra, Mondeo, Avensis todellakin tarjoavat reilummat takajalkatilat, siitä ei pääse mihinkään. Reilummat takatilat lienee yksi tapa ei-premiumien taistella premiumia vastaan hinnan lisäksi.
Tässä uudessa Wagonissa saattaa kuitenkin olla suuremmat takatilat kuin esim. SS:ssä. Tähän päädyin kun ensin tulostin uuden Wagonin sivukuvan paperille ja sen jälkeen Saabin sivulta SS:n samankokoisen kuvan. Sen jälkeen leikkasin SS:n ääriviivoja myöten irti paperista ja laitoin sen tän Wagonin kuvan päälle. Myönteinen yllätys näkyi heti...wagon on nimittäin mitalla mitattuna (siis kuvista kun tiedossa on sport sedanin pituus mitta) 6 cm pitempi kuin SS ja mikä parasta myös akseliväli näyttää olevan suurempi eli noin 274 cm (sehän olis noin 7,5 cm enemmän kuin SS:ssä) Todennäköisesti siis takajalkatilaa voi olla tuon verran enemmän
Asiaa, tuossa on juuri sellaista perusteellista saabismia jota vain toinen saabisti voi ymmärtää.
Valitettavasti allekirjoittaneella saabismin sairaus alkaa pikkuhiljaa paranemaan, tai paremminkin muuttumaan opelismiksi, kun tuo uusi Astra Wagon on lähestulkoon 9-3:sen kokoinen 270 cm:n akselivälillään ja onhan se 900SCoupe -97 edelleen kyllä harrasteautonani.
Tuohan menee nykyisenä GM aikana saman oireyhtymän piikkiin
Tällainen tiedote löytyi:
<a href="
<a href="http://www.saab.fi/main/FI/fi/93_sportcombi_announcement.shtml" target="_blank">http://www.saab.fi/main/FI/fi/93_sportcombi_announcement.shtml[/url]
Näyttäis, että Saab käyttää uutuudesta nimeä SportCombi ja niinpä wagonit on historiaa. Aeron kone on 2.8 V6 Turbo.
http://www.saab.fi/main/FI/fi/93_sportcombi_announcement.shtml
Ainakin erottaa muista autoista. Ainakin tuon sivuprofiilin perusteella. Ihmeen paljon faktaa noin uudesta autosta ja vielä suomenkielellä.
Enpä voi kuin ihmetellä Saabin 9-3 Sport wagonin tulemista markkinoille vasta nyt, olen kysellyt kyseistä auto jo 2 vuotta sitten ja saanut vastaukseksi että kohta. Eipä ole odotus mennyt hukaan kun katseli noita kuvia. Siispä heti tilamaan uusi Saab ! ?