BMW 1 ja koeajo TM:ssa

19 kommenttia

Kävin muutama viikko sitten pikaisesti ajamassa uuden BMW 1:n ja Audi A3:n. Kummatkin olivat (yllätysyllätys:) loistopelejä, mutta bemari vaikutti kuitenkin "taktisemmalta" eli ns. ajajan autolta.

Siksipä luin uuden TM:n koeajon mielenkiinnolla, koska auto jätti hyvän vaikutelman. Tunnelma kuitenki hieman lässähti, koska koeajosta jäi varsin vaisu kuva. Loppukaneetista "Se (BMW 1) kun ei pysty nujertamaan lähimpiä kilpaijoitaan ja joissain kohdissa yltää tasapisteille" jäi fiilis, että ompas paskan kiesin bemarin ingenjöörit luoneet. Hyvä jos tasoihin pääsee corollan, golffin ja muiden kanssa.. :)

Ja pointti oli? Sitä vaan pohdin, että onko kaikki uudet autot todella näin hyviä (myös huomattavasti halvemmat), vai ovatko odotukset bemarin kohdalla (TM:ää myöten) vain liian korkealla?

  
  • Lainaus:
    03.11.2004 klo 21:22 2mies kirjoitti
    Kävin muutama viikko sitten pikaisesti ajamassa uuden BMW 1:n ja Audi A3:n. Kummatkin olivat (yllätysyllätys:) loistopelejä, mutta bemari vaikutti kuitenkin "taktisemmalta" eli ns. ajajan autolta.

    Siksipä luin uuden TM:n koeajon mielenkiinnolla, koska auto jätti hyvän vaikutelman. Tunnelma kuitenki hieman lässähti, koska koeajosta jäi varsin vaisu kuva. Loppukaneetista "Se (BMW 1) kun ei pysty nujertamaan lähimpiä kilpaijoitaan ja joissain kohdissa yltää tasapisteille" jäi fiilis, että ompas paskan kiesin bemarin ingenjöörit luoneet. Hyvä jos tasoihin pääsee corollan, golffin ja muiden kanssa.. :)

    Ja pointti oli? Sitä vaan pohdin, että onko kaikki uudet autot todella näin hyviä (myös huomattavasti halvemmat), vai ovatko odotukset bemarin kohdalla (TM:ää myöten) vain liian korkealla?


    Tuohan on hävinnyt kaikille testeissä, joten onko tuossa nyt mitään ihmeellistä? Mielestäni auto on todella pahasti ylihinnoiteltu, sillä sisätilojen laatu, sisätilat yms vastaavat selvästi alle 20 000 euron hintaluokan autoa. Ja mitä tulee ajettavuuteen niin tällä hetkellä massamerkeistä alkaa löytymään loistavia ajettavia kuten nyt vaikka uusi focus:

    http://www.channel4.com/4car/road-tests/F/ford/focus05-/focus05-.html


      
  • Lainaus:
    03.11.2004 klo 22:11 Warcraft kirjoitti

    Tuohan on hävinnyt kaikille testeissä, joten onko tuossa nyt mitään ihmeellistä? Mielestäni auto on todella pahasti ylihinnoiteltu, sillä sisätilojen laatu, sisätilat yms vastaavat selvästi alle 20 000 euron hintaluokan autoa. Ja mitä tulee ajettavuuteen niin tällä hetkellä massamerkeistä alkaa löytymään loistavia ajettavia kuten nyt vaikka uusi focus:

    http://www.channel4.com/4car/road-tests/F/ford/focus05-/focus05-.html


    No paremman kokonaisarvion bemu sai kun tuo focus.. :)
    http://www.channel4.com/4car/road-tests/B/bmw/1series04-/1series04-.html

    Ja mitäs alle 20 000 E autoja oikein oot käyny katselemassa??!! Ihanko täällä suomessa??

      
  • Lainaus:
    03.11.2004 klo 22:11 Warcraft kirjoitti

    Tuohan on hävinnyt kaikille testeissä, joten onko tuossa nyt mitään ihmeellistä? Mielestäni auto on todella pahasti ylihinnoiteltu, sillä sisätilojen laatu, sisätilat yms vastaavat selvästi alle 20 000 euron hintaluokan autoa. Ja mitä tulee ajettavuuteen niin tällä hetkellä massamerkeistä alkaa löytymään loistavia ajettavia kuten nyt vaikka uusi focus:

    http://www.channel4.com/4car/road-tests/F/ford/focus05-/focus05-.html


    Tuleeko kenellekään muulle tunnetta, että nimimerkki warcraft työskentelee Fordin markkinointiosastolla? Nimimerkkikin viittaa Fordiin, Motocraft on ainakin ollut ko. merkin virallinen osatoimittaja... :wink:

      
  • Lainaus:
    03.11.2004 klo 22:35 Bertone kirjoitti
    Lainaus:
    03.11.2004 klo 22:11 Warcraft kirjoitti

    Tuohan on hävinnyt kaikille testeissä, joten onko tuossa nyt mitään ihmeellistä? Mielestäni auto on todella pahasti ylihinnoiteltu, sillä sisätilojen laatu, sisätilat yms vastaavat selvästi alle 20 000 euron hintaluokan autoa. Ja mitä tulee ajettavuuteen niin tällä hetkellä massamerkeistä alkaa löytymään loistavia ajettavia kuten nyt vaikka uusi focus:

    http://www.channel4.com/4car/road-tests/F/ford/focus05-/focus05-.html



    Tuleeko kenellekään muulle tunnetta, että nimimerkki warcraft työskentelee Fordin markkinointiosastolla? Nimimerkkikin viittaa Fordiin, Motocraft on ainakin ollut ko. merkin virallinen osatoimittaja... :wink:


    Jos olet lukenut palstaa pidenpään niin huomaat, että ajelen Golfilla ja toinen automme on jaappanilainen, mutta toki voisin silti olla Fordin markkinoinnissa töissä, ei ne kuitenkaan mitään työsuhdeautoa antaisi : )

      
  • Lainaus:
    03.11.2004 klo 22:28 2mies kirjoitti
    Lainaus:
    03.11.2004 klo 22:11 Warcraft kirjoitti

    Tuohan on hävinnyt kaikille testeissä, joten onko tuossa nyt mitään ihmeellistä? Mielestäni auto on todella pahasti ylihinnoiteltu, sillä sisätilojen laatu, sisätilat yms vastaavat selvästi alle 20 000 euron hintaluokan autoa. Ja mitä tulee ajettavuuteen niin tällä hetkellä massamerkeistä alkaa löytymään loistavia ajettavia kuten nyt vaikka uusi focus:

    http://www.channel4.com/4car/road-tests/F/ford/focus05-/focus05-.html



    No paremman kokonaisarvion bemu sai kun tuo focus.. :smile:
    http://www.channel4.com/4car/road-tests/B/bmw/1series04-/1series04-.html

    Ja mitäs alle 20 000 E autoja oikein oot käyny katselemassa??!! Ihanko täällä suomessa??



    No esim Golfin variantti on paremmin tehty ja monet muut. Ja mitä tulee tuohon Bemun ja Fiikuksen vertailuun niin joko 4car vertailee eri kokoluokittain tai sitten testaajilla viiraa, sillä minä uskallan väittää, että Focus saa enemmän pisteitä NCAP:ssa kuin ykköspemu ja on turvallisempi auto ihan jo kokonsakin takia. Toisekseen olen aika varma, että running costs ovat Fordissa huomattavasti alhaisemmat kuin Bemuissa, ostohinta ja huollot kun jo eroavat hintatasoltaan todella paljon, tähdet meni kuitenkin Bemulle. Ulkonäkö on ainoa missä ykkösbemu on selvästi parempi.

    [Warcraft muokkasi tätä viestiä 04.11.2004 klo 15:17]
      
  • Lainaus:
    03.11.2004 klo 21:22 2mies kirjoitti
    Kävin muutama viikko sitten pikaisesti ajamassa uuden BMW 1:n ja Audi A3:n. Kummatkin olivat (yllätysyllätys:) loistopelejä, mutta bemari vaikutti kuitenkin "taktisemmalta" eli ns. ajajan autolta.
    ...
    Ja pointti oli? Sitä vaan pohdin, että onko kaikki uudet autot todella näin hyviä (myös huomattavasti halvemmat), vai ovatko odotukset bemarin kohdalla (TM:ää myöten) vain liian korkealla?


    Niin. Testejä on monenlaisia ja kotimaiset autolehdet eivät ole aikoihin arvostaneet ns. ajajan auton ominaisuuksia. Mikäli itse haet nimenomaan ajettavaa autoa, on näiden lehtien viesti suodatettava omia mieltymyksiä vastaavasti. Toisaalta voit lukea testejä ja vertailuja esim. brittiläisistä lehdistä.

    Minulle 1-sarja oli kylmien tyyppien perusteella pettymys mittatikun ollessa -04 E46. Koeajo on tosin vielä tekemättä. Suomessa tähtitieteellisen korkeaksi hilattu myyntihinta kieltämättä kohottaa odotukset korkealle itse kullakin.

      
  • Olisikohan asia niin, että kalliiden autojen valmistajalle on vaikeata tehdä kilpailukykyistä autoa kohtuulliseen hintaan pienempään luokkaan?

    Pienempien autojen katteeet ovat käsittääkseni pienemmät kuin kalliimmissa autoissa. Näin ehkä BMW:n organisaatio ei ole yhtä tehokas kuin vaikkapa em. Fordin tai muun vastaavan kokoisia tavallisia massa-autoja valmistavan. Ensimmäinen A-sarjan Mersukaan ei kerännyt mitään suuria ylistyksiä, TM:n kestotestissäkin todettiin laatuvaikutelman olevan vähän alakanttiin hintaan verrattuna.

    Vähän sama kuin yrittäisimme Suomessa kilpailla virolaista vaatetuotantoa vastaan.

      
  • Olisi mielestäni jännästi TM:ssä sanottu ettei se ole missään kohtaan muita parempi ja jossakin kohtiin se yltää tasoihin kilpailijansa kanssa. Sitten loppusanoissa annettiin ymmärtää että sitä ostettaisiin bemarin maineella.
    Minä itse antaisin plussat etupenkeistä ja miksei ajettavuutta kehuttu? Olen ymmärtänyt muista lehdistä että 1-sarjalainen olisi aika hyvä ajettava.

      
  • Lainaus:
    08.11.2004 klo 11:37 Tuomas kirjoitti
    Olisi mielestäni jännästi TM:ssä sanottu ettei se ole missään kohtaan muita parempi ja jossakin kohtiin se yltää tasoihin kilpailijansa kanssa. Sitten loppusanoissa annettiin ymmärtää että sitä ostettaisiin bemarin maineella.
    Minä itse antaisin plussat etupenkeistä ja miksei ajettavuutta kehuttu? Olen ymmärtänyt muista lehdistä että 1-sarjalainen olisi aika hyvä ajettava.


    Sehän on totta se. Mielestäni ykkösbemu on selvästi A3:sta, A-meseä ja jopa havinta Corollaa perässä. Todellinen rahastus isolla R:llä!

      
  • Lainaus:
    08.11.2004 klo 11:58 Warcraft kirjoitti
    Lainaus:
    08.11.2004 klo 11:37 Tuomas kirjoitti
    Olisi mielestäni jännästi TM:ssä sanottu ettei se ole missään kohtaan muita parempi ja jossakin kohtiin se yltää tasoihin kilpailijansa kanssa. Sitten loppusanoissa annettiin ymmärtää että sitä ostettaisiin bemarin maineella.
    Minä itse antaisin plussat etupenkeistä ja miksei ajettavuutta kehuttu? Olen ymmärtänyt muista lehdistä että 1-sarjalainen olisi aika hyvä ajettava.


    Sehän on totta se. Mielestäni ykkösbemu on selvästi A3:sta, A-meseä ja jopa havinta Corollaa perässä. Todellinen rahastus isolla R:llä!


    Trolli??!! Itse ajan pienemmällä (vanhemmalla) corollan versolla ja eipä ole kaksinen kiesi tienpäällä.. Vetelee ja on tunnoton ajettava. Esim zafira huomattavasti parempi.

    Ymmärrän kyllä että bmw 1:sen hinta/laatu voi olla huonompi kuin halvemmissa kilpailijoissa, mutta itseäni ihmetytti TM:n koeajossa juuri sama asia kuin Tuomasta. Jäi mielikuva, että 1 on surkea ja sitä myydään vain BMW:n imagolla.
    Kuitenkin uudessa tuulilasin vertailussa (A mese, A3, volvo V50 ja bmw 1) bemu oli paras ajettava A3:sen kanssa (ehkä jopa hivenen parempi kuin A3). Muutenkin vertailu oli mielenkiintoinen, koska autot ovat kaikki varsin erityyppisiä. Mese selkeästi tila-automainen, volvo on farkku, A3 jotain siitä välistä ja bemu pienin ja urheilullisin. Pystyy hyvin vertailemaan autoja keskenään ja painottamaan omia mieltymyksiä sekä tarpeita.

      
  • Elikkä 1-sarjassa on hyvää ajettavuus, suuntavakavuus (eikö sekin ollut hyvä?), istuimet (ainakin edessä), hallintalaitteiden sijoittelu ovat aika OK , ulkonäkö on luokassaan paras ja olettaisin että bemulla on muitakin hyviä ominaisuuksia. Ei nyt tällä hetkellä tule mieleen mitään TM:N koeajoa jossa joku auto olisi laitettu näin alas.
    Olettaisin että bemari pärjää TM:n vertailussa viimeistään niillä huippudiesel-koneilla?

    (En muuten ole bemarifani) :smile:

      
  • Mielestäni on itsestään selvää, että BMW 1 ei pysty kilpailemaan hinnalla. Ensinnäkin se ei pysty jakamaan suunnittelu ym. kustannuksia samalla tavalla eri mallien välillä kuin monet muut merkit (VAG, Ford jne.)

    Toiseksi takavetoinen on konstruktiona etuvetoista kalliimpi. Tosin eipä sillä ole takavetoisia kilpailijoitakaan.

      
  • Lainaus:
    08.11.2004 klo 12:58 Tuomas kirjoitti
    Elikkä 1-sarjassa on hyvää ajettavuus, suuntavakavuus (eikö sekin ollut hyvä?), istuimet (ainakin edessä), hallintalaitteiden sijoittelu ovat aika OK , ulkonäkö on luokassaan paras ja olettaisin että bemulla on muitakin hyviä ominaisuuksia. Ei nyt tällä hetkellä tule mieleen mitään TM:N koeajoa jossa joku auto olisi laitettu näin alas.
    Olettaisin että bemari pärjää TM:n vertailussa viimeistään niillä huippudiesel-koneilla?

    (En muuten ole bemarifani) :)


    Ainoastaan uraherkkyyttä on moitittu ja tuulilasissa kovaa urheilualustaa (huonoilla teillä). Tosin uraherkkyys vaivaa useaa uutta autoa, koska rengasleveydet ovat kasvaneet.. Joulukuun numerossa (tuulilasi) koeajetaan vastaava vakiomalli kuin TM:ssä joten silloin saadaan vertailupohjaa ja tarkennusta ajo-ominaisuuksista.

    Itse ajoin juuri tuota isompaa dieseliä ja täytyy todeta että kone oli todella namu.. Kunhan bemuun saisi vielä DSG-tyyppisen automaagin niin paketti olisi kasassa :)

    Itse en myöskään ole ollut bemu fani, vaan nimenomaan pitänyt bemua yliarvostettuna. Koeajo kuitenkin A3 ja 1:sen välillä teki musta kuitekin orastavan bemufanin... ;)

      
  • Lainaus:
    08.11.2004 klo 11:14 Herbert kirjoitti
    Olisikohan asia niin, että kalliiden autojen valmistajalle on vaikeata tehdä kilpailukykyistä autoa kohtuulliseen hintaan pienempään luokkaan?

    Pienempien autojen katteeet ovat käsittääkseni pienemmät kuin kalliimmissa autoissa. Näin ehkä BMW:n organisaatio ei ole yhtä tehokas kuin vaikkapa em. Fordin tai muun vastaavan kokoisia tavallisia massa-autoja valmistavan.


    Tuotantokustannuksien erohan on luonnollisesti paljon pienempi, kuin myyntihintojen ero. Tähän faktaan perustuu BMW:n ja MB:n vahva talous.
    BMW:kin on niin suuri valmistaja, ettei Amerikkalaisjäteillä ole kustannusmielessä merkittävää suuruuden tuomaa etua siihen verrattuna.

    Kuten olen aiemminkin täällä palstalla maininnut, on 1-sarjan suhtettoman korkea hintataso hyvin Suomalainen ilmiö, joka johtuu tämän vuoden pienestä maakiintiöstä. Laskin pikaisesti Saksan ja Britannian hinnastojen perusteella 3-compactiin verrattuna hinnat, millä autoja myydään muilla markkinoilla suhteessa muuhun mallistoon ja tulos on seuraavanlainen:
    116i 24600 EUR
    120i 32100 EUR
    118d 27200 EUR
    120d 33100 EUR
    Halvaksi 1-sarjaa ei voisi näilläkään hinnoilla sanoa, mutta ero on silti merkittävä.

    [PPi muokkasi tätä viestiä 08.11.2004 klo 14:08]
      
  • Lainaus:
    08.11.2004 klo 14:02 2mies kirjoitti


    Ainoastaan uraherkkyyttä on moitittu ja tuulilasissa kovaa urheilualustaa (huonoilla teillä). Tosin uraherkkyys vaivaa useaa uutta autoa, koska rengasleveydet ovat kasvaneet.. Joulukuun numerossa (tuulilasi) koeajetaan vastaava vakiomalli kuin TM:ssä joten silloin saadaan vertailupohjaa ja tarkennusta ajo-ominaisuuksista.

    Itse ajoin juuri tuota isompaa dieseliä ja täytyy todeta että kone oli todella namu.. Kunhan bemuun saisi vielä DSG-tyyppisen automaagin niin paketti olisi kasassa :)

    Itse en myöskään ole ollut bemu fani, vaan nimenomaan pitänyt bemua yliarvostettuna. Koeajo kuitenkin A3 ja 1:sen välillä teki musta kuitekin orastavan bemufanin... :wink:

    Minun mielestäni uraherkkyys ei ole vakava asia, se on aika yleistä. Riippuu tietysti kuinka vakavaa se on. Moottorin teho alemmilla kierroksilla, ei mielestäni kuulosta sekään erityisen pahalta (no ei hyvältäkään), sekin on siitä kiinni kuinka vakaava se on.
    Sitten siinä oli "virallinen" mersu vika, eli ohjauksen palautus hitaassa ajossa. Tämä ehkä saattaa olla näistä ärsyttävin vika.
    Noita dieseleitä muutkin ovat kehuneet. Lähtevät muuten paremmin kuin bensakoneet. :smile:
    Minä olen tavallaan Audimies, vaikka Audia en seuraavaksi ostaisi. A3:sta tykkään mutta 1-sarjalainen on jotenkin houkuttelevampi persoonallisilla muodoillaan jne. Minun täytyisi kai heittää kolikkoa jos minun pitäisi päättää kumpi A3 vai 1-sarjalainen...
    Mikä oli mielestäsi 1-sarjalaisessa parempaa kuin A3:ssa? (aikaisemmin mainitsit jotain ajettavuudesta)

      
  • Lainaus:
    08.11.2004 klo 13:45 Tuota kirjoitti
    Mielestäni on itsestään selvää, että BMW 1 ei pysty kilpailemaan hinnalla. Ensinnäkin se ei pysty jakamaan suunnittelu ym. kustannuksia samalla tavalla eri mallien välillä kuin monet muut merkit (VAG, Ford jne.)


    Kustannusten jakamisenhan ei tarvitse välttämättä tarkoittaa VAG:n tyylistä pohjalevyjakoa. Teknisiä ratkaisuja ja siten tuotekehityskustannuksia voidaan jakaa myös pienempinä kokonaisuuksina. Esim. 1-sarjassa ja uudessa 3-sarjassa käytetään runsaasti yhteistä tekniikkaa. Toki säästöt ovat isompia, kun tekniikkaa voidaan jakaa useiden tuotemerkkien kesken.

    [PPi muokkasi tätä viestiä 09.11.2004 klo 09:05]
      
  • Suomen hinnoittelu on merkistä riippumatta haasteellista, kun verottaja lyö lusikkansa soppaan. Lisäksi eurooppalaisena markkina-alueena Suomi on aika mitätön, joten tehtaan halu "joustaa" hinnoissa myynnin edistämiseksi ei välttämättä ole kaikkein suurin. Ja vielä kun maahantuotavien autojen (verottomia) hintoja pyritään yhtenäistämään EU-alueella, niin onhan tuossaa soppaa selvitettävänä.

    Mitä tulee 1-sarjan bemariin, niin tosiaan TM:n mukaan laitteesta jäi aika vaisu kuva. Yleensähän Bemarit ovat saaneet kiitosta myös TM:ssä. Kuinkakohan paljon tuotekehityksessä on oikaistu? Osaamisen puutteeseen en jaksa uskoa, kun ko. tehdas on yleensä tuottanut hyviä tuotteita.

    Pitääkin käydä tutustumassa ko. laitteeseen.

      
  • Lainaus:
    08.11.2004 klo 14:09 Tuomas kirjoitti

    Mikä oli mielestäsi 1-sarjalaisessa parempaa kuin A3:ssa? (aikaisemmin mainitsit jotain ajettavuudesta)


    BMW 1 oli luonteeltaan sporttisempi kuin A3. A3 oli hyvä ja mukava, mutta fiilis oli hieman "perus golf". Lisäksi ohjaus oli tunnottomampi. Bemussa oli tarkempi ohjaus ja tuntuma tiehen oli tiiviimpi kuin A3:ssa. Osasyynä tähän luultavasti on bemun urheilualusta ja voipi olla että suomen olosuhteisiin pehmeämpi perusalusta voisi olla parempi.
    Urheilullista fiilistä lisäsi tiiviimmät sisätilat, ja matala istuma-asento (persaus lähellä asfalttia). Bemussa oli urheilupenkki ja ainakin meitsin perä antaa sille pisteet :).

    Bemun diisseli oli namu ja varsinkin kiihtyvyys 60-120 vakuutti. Kytkimen pitkästä liikeradasta pieni miinus. A3:ssa oli uusi 2.0 turbo (200 hummaa) ja meno sen mukaista. uudet turbot ovat todella mainioita pelejä verrattuna esim vanhoihin saabeihin. Ei viivettä ja vetoa löytyy jo aivan pieniltä kierroksilta. Ei tarvinnut kuin pikkasen kaasua antaa, niin kone ilmoitteli menohaluistaan. A3:ssa oli myös neliveto, mutta kuivalla tiellä sen hyödystä en osaa sanoa mitään. A3 olisi loistoveto jos tuohon malliin saisi vielä DSG:n.

    Muuten sisätilojen laatuvaikutelma oli mielestäni tasoissa.
    Avokki istui kummankin kyydissä ja piti bemun sisätiloista enemmän. Kuulemma laadukkaamman oloinen.
    Ainii, IMHO uusien audien ratit on järkyttävän rumia...

    Pitää vielä korostaa, että kummatkin autot ovat todella hyviä pikaisen testauksen perusteella. Valinta on siis lähinnä makukysymys.

      
  • Saksalainen autolehti joku sport auto (tai mikä lie) . Laitti ns.Gti-vertailussa 1-sarjalaisen kolmanneksi (Golf myös), viimeinen oli Honda Civic. Astra ja Focus olivat kai jaetulla ykkössijalla.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit