Vaikuttaako testimenestys...

22 kommenttia

...uuden auton ostopäätökseen? Käykö testimenestyjä paremmin
kaupaksi kuin testeissä menestymätön auto? Mielenkiintoista nähdä,
kuinka esim. uudan Skoda Octavian kauppa alkaa käydä.

  
  • Luen kyllä TM:n testit ja aika usein olen huomannut että testivoittaja on vaikuttanut ostopäätöksiini, niin hullulta kuin se kuullostaakin...siis, nyt tarkoitan digikameraa, kännykkää ja muita "halpoja" testivoittajia, auton tai moottoripyörän ostossa olen kyllä luottanut omaan kykyyni. Mitä tulee Skodan testivoittoon, olen vielä sen verran vanhanaikainen että vaikka luotankin TM:n tähtiin, en silti osta Skodaa, niin hyvä kuin se varmasti onkin. :grin:

      
  • Eipä ainakaan viime ostokseen vaikuttanut, kun auto oli jo tilauksessa ennen kuin sitä oltiin suomalaisissa lehdistöissä ehditty edes vertailuun ottaa. Arvosteluja siitä oli ja kyllä niistä mukavasti sai kuvan mitä auto pitää sisällään ja siltä voi odottaa. Minusta auton pitää kuitenkin tuntua "omalta" ja ei siinä ole lehdistön mielipiteellä vaikutusta. Jokainen kuitenkin painottaa eri asioita autoa valitessaan. Minä pidän ajettavuudesta, joku toinen kenties tiloista ja joidenkin olen jopa kuullut pitävän auton luotettavuutta tärkeimpänä (vaikka sitten joutuvatkin ajamaan autolla josta eivät oikeasti pidä).

      
  • Mercedes-Benzin ja BMW:n ostoon ei vaikuta testimenestys. Audilla ei ole sellaista mainetta kuin näillä edellisillä, joten Audin testimenestys vaikuttaa sen myyntiin. Corollan omistajat eivät myöskään katsele testejä siis noin yleisesti ottaen. Vaikka tietty Corolla oli aikoinaan on pärjännyt huonosti testeissä, silti se on myynyt hyvin. Merkkiuskollisilla testimenestykset eivät vaikuta ostoon.

      
  • MB ja BMW ovat tietenkin takavetoisia, joten monet ostavat niitä juuri sen takia. Siinä ei tosiaan testimenestykset vaikuta.

      
  • Olen Sampan kanssa samoilla linjoilla. Joissain hankinnoissa turvaudun testeihin ja myös eri foorumien kommentteihin. Näitä hankintoja ovat tyypillisesti elektroniikka ym. , joissa aika/tarmo ei riitä ajan hermolla pysymiseen.

    Auton ostopäätöksessä ei yksittäinen testi paljoa paina. Mikäli arvostelut ovat kauttaaltaan positiivisia, saattaa se toki vahvistaa ostopäätöstä.

      
  • Markkinoinnin kirjassa oli että 10% tällaisista ostoksista johtuu testimenestyksestä tai jotain tämän tapaista. Kyllä me olemme ostaneet testivoittaja television ja imurin. Autokin oli testivoittaja, ei testi varsinaisesti ratkaissut ostopäätöstämme. Mutta jos se olisi ollut todella huono, niin olisi se hieman kiinnostunusta vähentänyt...

      
  • Autotestejä tulee luettua mielenkiinnolla, mutta testin voittaja ei sinänsä kiinnosta sentin vertaa. Painotan itselleni mieleisiä ominaisuuksia ja saan monesti aika lailla erilaiset lopputulokset. Sitten aletaan miettiä auton ulkonäköä, itseä kiinnostavia varusteita ja niiden hinnoittelua, merkkihuollon sijaintia ja niiden jälkeen alkaa oma valinta hahmottua. Eli lehtien testivoittajat eivät ainakaan minulle merkitse yhtikäs mitään, vaikka tällä hetkellä sellaisella ajankin.

      
  • Autotesteissä näkee hyvin suorituskyvyn ja jarrutus matkojen erot. Jos ei viitsi käydä testaamassa monia autoja katsoo testistä. Onhan se aikaa vievää käydä koeajamassa autoja, kun ostaa autoa niin sitä pitäisi käydä monia tunteja läpi.
    Talvitestit ovat aika hyviä, näkee lämpiytymiskyvyn ja kaikki muut ominaisuudet joita ei viitsi, pysty tai jaksa tehdä eri autolle.

      
  • Kyllä vaikuttaa. Olen 2 vuoden alan sivustoa ylläpitäneenä saanut huimat 2 palautepostia, että autonvalinta on tehty artikkelini perusteella. :grin:

    Eräs tuttava osti juuri tuliterän Avensiksen, syynä se, että Ave on myyntitilastoissa korkeammalla kuin Vectra (oli täysin Opelille uskollinen toistakymmentä vuotta, mikään muu ei kelvannut)
    Toinen syy oli se, että lukemissaan testeissä Ave oli menestynyt paremmin.

    Riippuu mielestäni myös automerkistä. Tietyn merkkisen auton omistajat eivät muuta ostokäyttäytymistään testin mukaan, toisen merkin omistajat taas ovat tällaisille vaikutteille erittäin alttiita.

    Koskaan artikkelin perusteella ei kuitenkaan tehdä ostopäätöstä vaan useasti ihmiset käyttävät artikkelia rajaamiseen. Kaikkia ei kiinnosta jokaisen automallin koeajo, tällaiset ihmiset valitsevat lehtiä/nettiartikkeleita lukemalla pari mielenkiintoa herättävää mallia ja tekevät kaupat siitä, kumpi lopulta tuntuu paremmalta. Yllättävän moni vihaa paikasta toiseen ravaamista/shoppailua/testaamista yms. uskomattoman paljon...

    [Niki Kari muokkasi tätä viestiä 06.11.2004 klo 01:21]
      
  • Minulla ei vaikuttanut. Tein syksyllä päätöksen autonvaihdosta ja tilauksen uudesta mallista, ennenkuin siitä kertovia lehtiartikkeleita oli julkaistukaan. Ostopäätös perustui ihan omiin tuntemuksiini vertaillessani muutaman pääehdokkaan ominaisuuksia.

      
  • Tottakai vaikuttaa. Mielestäni testeistä on erittäin suuri apu auton valinnassa, sillä niistä saa hyviä vinkkejä asioista jotka voi sitten tsekata itse tarkemmin omilla tutkimuksilla.
    Ja jokaisen testin painotukset voi tehdä omalla tavalla ja tällöin lopullinen järjestys voi olla aivan erilainen kuin lehden omien painotusten mukainen .........

      
  • Lainaus:
    05.11.2004 klo 14:43 Bertone kirjoitti
    Autotestejä tulee luettua mielenkiinnolla, mutta testin voittaja ei sinänsä kiinnosta sentin vertaa. Painotan itselleni mieleisiä ominaisuuksia ja saan monesti aika lailla erilaiset lopputulokset. Sitten aletaan miettiä auton ulkonäköä, itseä kiinnostavia varusteita ja niiden hinnoittelua, merkkihuollon sijaintia ja niiden jälkeen alkaa oma valinta hahmottua. Eli lehtien testivoittajat eivät ainakaan minulle merkitse yhtikäs mitään, vaikka tällä hetkellä sellaisella ajankin.



    Samat sanat. Yksittäiset arvosanat kiinnostavat makuasioiden lisäksi, ei sijoitus vertailussa. Autoni voitti Tuulilasin vertailun, mutta sijoittui TM:ssa puoliväliin. Osta siinä sitten testivoittaja. Tarpeeksi monta vertailua kun lukee, saa varmasti itselleen testivoittajan.

    Sijoituksen merkitysen vertailussa nollaa sekin, että siellä kilpailijoina on sellaisiakin merkkejä, joita en voisi edes harkita, vaikka hyvin olisivatkin pärjänneet.

    Loppujen lopuksi vertailut ovat aika yksipuolisia ostajan kannalta ja voivat johtaa asiaan perehtymättömiä harhaan. Tämän takia olisi mielestäni parempi, ettei ei-populistiseen tapaan kirjoittaa asioista pyrkivät lehdet eivät panisi autoja paremmuusjärjestykseen. Mutta taitaa markkinatalous olla esteenä tällaiselle käytännölle.


      
  • Myyntitilastot taitavat enemmän vaikuttaa kuin testimenestykset... minusta se on valitettavaa... :confused:

      
  • "Myyntitilastot taitavat enemmän vaikuttaa kuin testimenestykset..."

    Jospa suomalainen laumasielu ei jaksa syventyä testituloksiin ja ominaisuuksiin, vaan päättää ostaa sen minkä muutkin ovat ostaneet.

      
  • Tyypillisesti vertailumenestys ja oman merkin mainokset alkavat kiinnostaa vasta valinnan teon jälkeen. Sellainen on ihminen, hakee vahvistusta ja hyväksyntää omille valinnoilleen.

      
  • No joo, myönnetään että sykähdyttää, kun ostamani automerkki menestyy testeissä!

      
  • Itse hyödynnän testejä niin, että huomioin testistä kunkin tuotteen huonoimmat ominaisuudet ja sitten itse esim. koeajolla kokeilen, miten paljon ne juuri minua häiritsevät.

      
  • Kulutuksen ja ylläpitokulutkin näkee. Kaverini ei ostanut bemaria kun näki sen ylläpitokulut.

      
  • Itse en usko testeihin. Luin parikin testiä joissa oma autoni ei voi sanoa menestyneen, mutta oli mielestäni silti kaikista paras. (koeajoin kaikki testissä olleet). Autoni on Honda Accord.

    Tämä on jo toinen kerta kun ole päätynyt samaan tulokseen. Testit ovat mielestäni mielipiteitä (ei siis oikein tai väärin), ja pidän TopGearin ja TM'n testejä yhtäkuinka epäluotettavina.

    Ainut asia mikä testeissä kiinnostaa on melu, suorituskyky, varustelu, jarrutusmatka yms mitattavat asiat. Näihin ei pääse subjektiiviset mielipiteet kiinni.

      
  • Kannattaa muistaa että testeissä on eri osa-alueille tietyt painotusarvot. Eli painottakaa mieleisiänne osa-alueita Tekniikan Maailman tavoin. Jos jollekin on valot tärkeät niin voi muuttaa sen painotusarvoa ja katsoa lopputulosta.

      
  • "Luin parikin testiä joissa oma autoni ei voi sanoa menestyneen, mutta oli mielestäni silti kaikista paras."

    No näinhän se yleisesti ottaen usein menee. Jos oma auto menestyy testissä niin testihenkilöt ovat maan mukavinta porukkaa, mutta jos oma kärry saa huonot arvioinnit, niin ollaan melskaamassa että testaajat ovat oleet puolueellisia tai joku automerkki on ne lahjonut jne ;-)

      
  • Lainaus:
    09.11.2004 klo 15:26 Jeppe Niilonpoika kirjoitti

    No näinhän se yleisesti ottaen usein menee. Jos oma auto menestyy testissä niin testihenkilöt ovat maan mukavinta porukkaa, mutta jos oma kärry saa huonot arvioinnit, niin ollaan melskaamassa että testaajat ovat oleet puolueellisia tai joku automerkki on ne lahjonut jne ;-)

    Olen joskus syyllistynyt tuohon, en aina. Mutta aika usein... :wink:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit