Road and Track vertailu

15 kommenttia

Jenkit ovat taas suuressa viisaudessaan vertailleet autoja. Näistä ollaan perinteisesti saatu aikaan hyvät väittelyt, saa nähdä miten käy tällä kertaa.

Nelivetovertailu

1. Audi A4 2,0T Quattro
2. Subaru Legacy 2,5
3. BMW 325xi
4. Lexus IS 250 AWD
5. Mazda 6 MPS
6. Infinti G35x
7. Volvo S40 T5 AWD

Volvoa haukuttiin taas ja osittain juuri Focusmaisten ominaisuuksien vuoksi.


http://www.roadandtrack.com/article.asp?section_id=3&article_id=3280&page_number=1

  
  • Oman Volvon mittarissa on vasta 262500 km, palataan asiaan kun on 1/2 miljoonaa täynnä. En aio kuitenkaan vaihtaa ennen kuin on pakko, ehkä v. 2015?.

      
  • Nuo kaikki on riittävän hyviä eli makuasia sano koira kun ........... :sunglasses:
    Ai niin, taitaa tuo Volvo V40 kuulua nuista tuohon Focus-luokkaan, siis pikkuautoihin, mutta ihan hyvä sekin on jos ei ole "isokenkäinen" jotta kaksi jalkaa mahtuu yhtaikaa polkimille! :innocent:

    [JOXA muokkasi tätä viestiä 10.03.2006 klo 23:18]
      
  • Hei JOXA
    Se Volvon vanha 240-traktori on luultavasti tosiaan tilavampi ainakin matkustamon takatiloissa kuin tuo 40/50-sarjalainen (tarkistetaan huomenna Biliassa). Mahtaako noilla belgialaisilla päästä samoihin ajokilometreihin kuin vanhoilla Göteborgilaislla? Epäilen ett'ei.

      
  • Aivan varmasti vanhassa 240 mallissa tilaa löytyy enemmän joka suhteessa kuin monesta nykyautosta. Vaikka kori on kolho niin auto on todella ketterä ja hyvä ajettava ja ennen kaikkea lämmin.Varmaa hakkais jokaisen uuden TM talvitestissä. Paitsi polttoaineen kulutuksessa.

      
  • Muistelen että TM talvitestin tuloksia lukiessa moni Volvo-kuski (ja moni muukin) veti herneen nenään, kun testissä Citroen Visa oli parempi kuin Volvo - noin 25 vuotta sitten. Ei ole lehteä tässä saatavilla, niin muistelua vain.

    Lainaus:
    10.03.2006 klo 23:45 amal kirjoitti
    Aivan varmasti vanhassa 240 mallissa tilaa löytyy enemmän joka suhteessa kuin monesta nykyautosta. Vaikka kori on kolho niin auto on todella ketterä ja hyvä ajettava ja ennen kaikkea lämmin.Varmaa hakkais jokaisen uuden TM talvitestissä. Paitsi polttoaineen kulutuksessa.
      
  • Lainaus:
    10.03.2006 klo 23:45 amal kirjoitti
    Aivan varmasti vanhassa 240 mallissa tilaa löytyy enemmän joka suhteessa kuin monesta nykyautosta. Vaikka kori on kolho niin auto on todella ketterä ja hyvä ajettava ja ennen kaikkea lämmin.Varmaa hakkais jokaisen uuden TM talvitestissä. Paitsi polttoaineen kulutuksessa.


    Aika taitaa kullata muistoja.

    Road and Trackin vertailusta sanoisin että olen hiukan yllättänyt siitä ettei Mazda pärjännyt paremmin olihan kuitenkin kyseessä sporttivertailu. Volvon kohdalla tilanne ei ole muuttunut. Merkki on paperilla kilpailukykyinen, mutta tiukassa vertailutilanteessa ominaisuudet eivät tahdo riittää.

      
  • 240? :innocent: Minä muistan vaan mallit 242 ja 244! :ashamed:
    Olivat aikanaan "isoja autoja" ja vieläkin hakkaisivat monta "mopoa"! :sunglasses:

      
  • Lainaus:
    11.03.2006 klo 08:58 peksak kirjoitti
    Muistelen että TM talvitestin tuloksia lukiessa moni Volvo-kuski (ja moni muukin) veti herneen nenään, kun testissä Citroen Visa oli parempi kuin Volvo - noin 25 vuotta sitten. Ei ole lehteä tässä saatavilla, niin muistelua vain.


    Vuoden -82 (TM 3/82) talvitestin lopputulokset:

    1. Volvo 240 (81 pist.)
    2. Saab 900 (80)
    3. Citroen Visa (79)
    4. Toyota "teini-DX" Corolla (77)
    5. Mazda 323 (74)
    6. Opel Kadett (72)
    7. Ford Escort (71)
    8. Toyota Carina (71)
    9. Opel Ascona (70)
    10. Datsun Cherry 150A (67)

    Volvosta on ristiriitaista tietoa, itse tekstissä käytetään mallimerkintää 242, mutta lopputuloksissa 240. Cherry ei ollut huonoin, testissä oli yli 20 autoa, viimeisinä Lada 2105 (46 pist.) ja Dodge Aries (45).

      
  • Lainaus:
    11.03.2006 klo 22:09 JOXA kirjoitti
    240? :innocent: Minä muistan vaan mallit 242 ja 244! :ashamed:
    Olivat aikanaan "isoja autoja" ja vieläkin hakkaisivat monta "mopoa"! :sunglasses:


    Oliko muuta isoa kuin kulutus, kaamea kömpelö traktori jota en olisi ottanut ilmaiseksikaan.

      
  • Misar,

    paljonkos on ajokokemusta Volvo 240-sarjasta? Oletko vain kaupunkilegendojen varassa vai onko omakohtaista esim. kunnon sohjo- tai jäätikkökelistä, joissa pärjättiin ilman ajonvakautusjärjestelmää ja ABS:ää? Aikoinaan mitattu keskikulutus 80-luvun bensaversiolla kyllä iso 8,5 l sadalla ja pääkaupunkiliikenteessä vielä enemmän, jopa 10,5 talviajossa. Mutta melutaso on kyllä nykyautoihin verrattuna turhan korkea.

      
  • Lainaus:
    13.03.2006 klo 23:22 jtwin kirjoitti
    Misar,

    paljonkos on ajokokemusta Volvo 240-sarjasta? Oletko vain kaupunkilegendojen varassa vai onko omakohtaista esim. kunnon sohjo- tai jäätikkökelistä, joissa pärjättiin ilman ajonvakautusjärjestelmää ja ABS:ää? Aikoinaan mitattu keskikulutus 80-luvun bensaversiolla kyllä iso 8,5 l sadalla ja pääkaupunkiliikenteessä vielä enemmän, jopa 10,5 talviajossa. Mutta melutaso on kyllä nykyautoihin verrattuna turhan korkea.


    Hyvin pärjäsi, minulla oli 240 Turbo IC josta luovuin vasta kun 430t mittarissa. Turbon "potku" oli karmea ja sai varomattomalta perän irti liukaalla vaihteella kuin vaihteella mutta silti pysyi hyvin haskassa. Tilaa riitti, kiitos laatikkomaisen rakenteen ja takakonttiinkin sai tavaran sisään helposti kun oli iso luukku. Melu on suhteellistaa ja muistojen kultaamana tuntuu että nykyautot ovat meluisampia.

    Mutta itse asiaan eli tuohon testiin. Olisivat halunneet Volvon sporrtialustalla mutta se olikin sellainen vakiona :smile: Eli taitaa Volvon Sportti olla muiden vakio? Mutta Bemarin jääminen kolmanneksi on minusta isoin asia tuloksesta. R&T, kuten sisarlehtensä Car&Driver, on Bemari-uskovaisia enkä muista milloin ovat Bemarin jättäneet kakkostilaa huonommaksi. Toinen ylläri oli Subarun 2. tila, jotenkin Legacyä ei osaa yhdistää sporttisuuteen.

    Testin lopussa on sen mielenkiintoisin osuus eli se missä verrataan RWD vs AWD. 4-vetoinen kun osoittautui myös kuivalla radalla vastaavaa 2-vetoista nopeammaksi, huolimatta painavammasta ja voimaa kuluttavasta ratkaisusta. Lisäksi oli helpompi ajaa lujaa. Tälläkin palstalla kun moni väittää ettei 4-vedosta ole hyötyä kuin liukkaalla liikkeelle lähtiessä :smile:

    [Major muokkasi tätä viestiä 14.03.2006 klo 09:17]
      
  • Lainaus:
    13.03.2006 klo 23:22 jtwin kirjoitti
    Misar,

    paljonkos on ajokokemusta Volvo 240-sarjasta? Oletko vain kaupunkilegendojen varassa vai onko omakohtaista esim. kunnon sohjo- tai jäätikkökelistä, joissa pärjättiin ilman ajonvakautusjärjestelmää ja ABS:ää? Aikoinaan mitattu keskikulutus 80-luvun bensaversiolla kyllä iso 8,5 l sadalla ja pääkaupunkiliikenteessä vielä enemmän, jopa 10,5 talviajossa. Mutta melutaso on kyllä nykyautoihin verrattuna turhan korkea.


    Riittävästi ettei kyseinen ajopeli kiinnostanut pätkääkään, tosin vielä karmeempi kokemus oli MB 200 diesel jota ei meinannut saada liikennevaloista liikkeelle ennen valon vaihtumista, ainut tapa oli painaa kaasu puoliväliin ja nostaa kytkintä. Kovin muuten on pieni tuo käsityksesi kulutuksesta, tuon mukaan nyky volvo kuluttaa varmaan vain 3,5l/100km, tuota kokemusta kaikennäköisistä rimpuloista oli työn puolesta noihin aikoihin.

      
  • Tuo Road and Track vertailuhan osuu jotakuinkin oikeaan. :grin:

    Kun vertaillaan ominaisuuksia, ykkönen on Audi ja sitten tulevat Subaru ja BMW. Kun otetaan hinta mukaan, saadaan voittajaksi Subaru, sen jälkeen Audi ja BMW. Ylihintaiset Lexus ja Infiniti pudotetaan tässä vaiheessa hännille.

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 14.03.2006 klo 14:05]
      
  • Lainaus:
    14.03.2006 klo 13:59 AkiK kirjoitti
    Tuo Road and Track vertailuhan osuu jotakuinkin oikeaan. :grin:

    Kun vertaillaan ominaisuuksia, ykkönen on Audi ja sitten tulevat Subaru ja BMW. Kun otetaan hinta mukaan, saadaan voittajaksi Subaru, sen jälkeen Audi ja BMW. Ylihintaiset Lexus ja Infiniti pudotetaan tässä vaiheessa hännille.

    Näin siis Jenkeissä; siellä myydään Lexusta ja Infinitiä hyvällä hinnalla. Mikä lie Lexuksen, Audin ja BMW:n hintasuhde Suomessa??

      
  • Lainaus:
    14.03.2006 klo 14:35 MatLog kirjoitti

    Näin siis Jenkeissä; siellä myydään Lexusta ja Infinitiä hyvällä hinnalla. Mikä lie Lexuksen, Audin ja BMW:n hintasuhde Suomessa??


    Vaikea sanoa, kun Lexusta ei tuoda nelivetoisena meille. 2-vetoisten manuaalilaatikkoisten mallien hintasuhde meillä on: Audi 2.0T (n. 42.300), Lexus IS 250 (n. 42.900) ja BMW (n. 46.500)

    Karkeasti meillä saa 2-vetoisen Bemun hinnalla 4-vetoisen Audin. Mutta ei toki suoralla kutosella, vaikkakin ajo-ominaisuuksiltaan Audin turbokone on näistä kolmesta selvästi paras :wink:

    [AkiK muokkasi tätä viestiä 14.03.2006 klo 15:13]
      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit