Myyjän vastuu puutteellisessa toimituksessa

6 kommenttia

Olen kysynyt samaa asiaa muillakin palstoilla, joten älkäähän hermostuko. Kaikki neuvot ovat tarpeen. Kaikenlisäksi menin kehumaan bensalämppärin autuutta tällä nimenomaisella palstalla jokin aika sitten. Se siitä autuudesta toistaiseksi.

Ostin uuden Golfin Joensuun Laakkoselta, ja auto luovutettiin minulle reilu viikko sitten. Tilatessani auton, tehtiin kaupat myös polttoainelämppäristä (Eberspächer) asennettuna autoon. Lämmitin sovittiin asennettavaksi tällä viikolla ja veinkin auton aamulla asennukseen.

Myyjä sitten ilmoitti ettei kyseiseen autoon saa asennettua moista lämmitintä tilan ahtauden vuoksi (1.6 102 hv bensa). Myöskään Webasto ei kuulemma mahdu ja asiaa oli selvitelty oikein maahantuojalta asti. Kuulemma FSI-koneiseen autoon lämmitin mahtuisi.

Nythän autolla on ajettu jo 1600km eli ainakaan liike ei sitä enää tietysti uutena pidä eli sikäli auton vaihto FSI-koneiseen pelkän erotuksen maksamalla ei nyt onnistu. Myyjällä ei ollut esittää yhtään mitään muuta ratkaisuvaihtoehtoa, kuin rahojen palautus lämmittimen osalta. Tähän en haluaisi suostua, ja alunperinkin jo ennen kauppoja tein selväksi myyjälle että kyseisen lämppärin saaminen autoon on minulle ehdottoman tärkeää.

Kaiken kukkuraksi sillä välillä kun olen tehnyt kaupat autosta ja kun auto minulle luovutettiin, ovat hinnat laskeneet. Erotus kaupantekohetken ohjehinnan ja nykyhinnan välillä on joitain satasia. Erotus olisi enemmänkin, jos en olisi saanut ilmastointia "kampanjatarjouksena". Nythän ilmastointi on vakiona vaikka hinta laski.

Myyjällä siis ei ollut esittää mitään todellista ratkaisua. Minkälaisia ajatuksia tulee mieleen? Itselläni kävi mielessä lähinnä kaupan purku ja sitten uuden tilaus uusilla hinnoilla. Onkohan purkuun perusteita kun myyjä ei pysty toimittamaan sovittua tuotetta?

  
  • Oliko kyseessä kaksi erillistä kauppaa, eli auto erikseen ja bensalämppäri erikseen, vai oliko kyseessä pelkkä autokauppa, jossa lisävarusteena oli bensalämppäri?

    Jos kyseessä oli erilliskaupat, niin voipi olla ettet saa autokauppaa peruttua. Autohan on sellainen kuin on kauppaa tehtäessä sovittu. Tässä tapauksessa myyjä voinee ottaa bensalämppärin takaisin ja palauttaa rahat.

    Jos aiot aloittaa ihan oikean riitelyn autokaupan purkamiseksi niin kannattanee hankkia paukkuja ja selkänoja.

    Ota yhteyttä kuluttajaviranomaisiin, käy kaikki keskustelu autoliikkeen kanssa todistettavasti (kirjeet, sähköposti), älä hyväksy mitään suullista lupausta tai sopimusta, jos käyt kirjeenvaihtoa sähköisesti niin liitä jakeluun aina kolmas osapuoli (esim. kuluttajaviranomainen ?). Jos perstasku kestää, niin hanki kunnon asianajaja ja anna hänen joitaa asiaa vaikka siviilikanteella.

    Lopputuloshan tosin on viimekädessä tuomioistuimen käsissä...

      
  • Kyllä kyseessä oli yksi kauppa. Lämmitin löytyi jopa maahantuojan lisävarustehinnastosta kyseiselle autolle.

      
  • Lainaus:
    01.08.2005 klo 15:16 Aasiaa kirjoitti
    Kyllä kyseessä oli yksi kauppa. Lämmitin löytyi jopa maahantuojan lisävarustehinnastosta kyseiselle autolle.


    Tämä saattaa olla avainasia ko. jupakassa. Jos myyjä on hinnaston kautta sitoutunut toimittamaan lämppärin, ja sitä ei käytännössä ole kuitenkaan voinut asentaa, on kyseessä sopimusrikkomus josta syystä mielestäni voi ajatella kaupan purkua.

      
  • Vuosi sitten Kuopiossa Skoda-liikkeessä itsellä sama ongelma. Myyjä ratkaisi asian asennuttamalla kalliimman kaksiosaisen Eberin. Hinnan ero meni myyjän piikkiin. Eli löytyy sitä palveluakin! Onnistuu varmaan sama ketjun aloittaneellakin, jos sovittu on. Kustannuksien jako voi sitten olla probleema.

      
  • Aika pieniä kuluttajavalituslautakunnan hyvitykset tämän tapaisissa asioissa ovat. Mielipahaa kun ei korva, vain käyttöhyödyn menetys.

    Päätöksen saaminen kestää 1-1.5 vuotta ja tod.näk. puhutaan satasista. Mieti kannattaako, vai yrittää sopia suoraan autoliikkeen kanssa. Kuluttajaneuvojaa voi kyllä pyytää otamaan liikeeseen yhteyttä puolestasi, se voi joskus auttaa.

    Yritä hieroa tuo väliraha FSI:hin mahd. alhaiseksi, jotta voit elää asian kanssa.

      
  • Hyvässä hengessä liikkeen kanssa on asia edennyt, sikäli kun se nyt yhtään on edennyt. Ensi viikolla varmaan saadaan vastauksia kun päällikkö palailee lomilta.

    Tähän mennessä on siis selvinnyt sen verran että lämppärin voisi asentaa, mutta maahantuojan mukaan sitä ei saa asentaa menettämättä takuuta. Syynä tähän on ko. mallin vasemmassa etulokarissa (eli lämppärin asennuspaikassa) sijaitseva imuilman äänenvaimennin. Mikälie... =)


      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit