Brändien raiskaajat

16 kommenttia

Jenkit (Ford, GM) raiskaavat brändejä ja menettävät vähäisenkin uskottavuutensa:
- Otetaan halpa massatuotanto Ford, Lincoln tai Mondeo, taivutetaan vähän peltiä, annetaan uusi nimi "Jaguar", hintaan 50 % lisää. Tämä "Jaguar"-Ford on ollut viimeinen jokaisessa testissä. Itse koeajamanani ei mitään vastinetta rahalle. Säälittävä tekele.
- Otetaan halpa massatuotanto Opel, taivutetaan vähän peltiä, annetaan nimi "Cadillac", hintaan 50 % lisää. En tiedä itkeä vai nauraa.
- Otetaan korealainen halpisauto Daewoo ja liimataan keulaan ja perään uusi tarra "Chevrolet". No tämä ei ole noin paha kuin nuo edelliset koska Chevrolet on GM:n halpisbrändi ennestäänkin.
Tämä on sama kuin jos Alko ostaisi Chivas Regalin ja kaataisi Leijona Viskiä pulloon ja myisi Chivas Regalina hienossa pullossa kovaan hintaan.

  
  • Lainaus:
    16.02.2005 klo 22:20 Nunchaku kirjoitti
    Tämä on sama kuin jos Alko ostaisi Chivas Regalin ja kaataisi Leijona Viskiä pulloon ja myisi Chivas Regalina hienossa pullossa kovaan hintaan.


    Chivas Regal on kyllä sellaista petrolia, että temppu voisi mennä läpi.

      
  • Ei se minua sureta, jos arvokkaita nimiä halvennetaan. Ei ole penniäkään kiinni yhdessäkään brändissä. Jos joku haluaa maksaa ylimääräistä saadakseen opelcadillacin, se on tämän oma asia.

    Autolehdistö voi käyttää tilannetta hyväkseen tekemällä vertailuja, jossa tavallinen auto voittaa brändiautot. Siitä saa komeita otsikoita

      
  • Cadillacin tapauksessa voisi todeta, ettei mitään uutta auringon alla:

    http://www.cardomain.com/memberpage/265681

      
  • Jos auto on hyvä, ei sillä ole mitään väliä että mistä automallista automalli on jatkettu. Niin yksinkertaista se on, eikä mainekaan siitä pitäisi kärsiä. Tietysti rajansa kaikella.

      
  • Lainaus:
    16.02.2005 klo 22:20 Nunchaku kirjoitti
    Jenkit (Ford, GM) raiskaavat brändejä ja menettävät vähäisenkin uskottavuutensa:
    - Otetaan halpa massatuotanto Ford, Lincoln tai Mondeo, taivutetaan vähän peltiä, annetaan uusi nimi "Jaguar", hintaan 50 % lisää. Tämä "Jaguar"-Ford on ollut viimeinen jokaisessa testissä. Itse koeajamanani ei mitään vastinetta rahalle. Säälittävä tekele.
    - Otetaan halpa massatuotanto Opel, taivutetaan vähän peltiä, annetaan nimi "Cadillac", hintaan 50 % lisää. En tiedä itkeä vai nauraa.


    Aina on olemassa myös niitä joille merkki on tärkeämpi kuin ominaisuudet. Mutta heidän määrä taitaa olla laskussa?
    Jaguar on kokoajan tuottanut tappiota ja Ford yrittää pelastaa tilanteen käyttämällä Fordien osia Jaguareissa, ei ole ainakaan toistaseksi auttanut.

      
  • Lainaus:
    17.02.2005 klo 08:51 nimim Erkki kirjoitti
    Cadillacin tapauksessa voisi todeta, ettei mitään uutta auringon alla:

    http://www.cardomain.com/memberpage/265681


    ... Niinpä: Catera

      



  • Aina on olemassa myös niitä joille merkki on tärkeämpi kuin ominaisuudet. Mutta heidän määrä taitaa olla laskussa?


    Päinvastoin. Aitoa tavaraa toimittavat valmistajat menestyvät paremmin kuin koskaan: BMW tekee omalla ja MINI brändeillään myyntiennätyksiä sekä kotimarkkinoillaan että maailmalla. Tuloksesta päätellen myös katteet ovat samalla kohdallaan.


    Jaguar on kokoajan tuottanut tappiota ja Ford yrittää pelastaa tilanteen käyttämällä Fordien osia Jaguareissa, ei ole ainakaan toistaseksi auttanut.


    Tosi on, asiakkaitten aliarvioiminen ei ole tosiaan koskaan osoittautunut menestysreseptiksi. Volvon tulevaisuus Fordin premium-ryhmän tämänhetkisenä myyntimenestyjänä on tässä mielessä mielenkiintoinen: uhkaako seuraavaa S80 - V70 sukupolvea mahdollisesti edesmenneen Scorpion kohtalo Focus/Mondeo-kuolemansuudelman myötä?
      
  • Lainaus:
    16.02.2005 klo 22:20 Nunchaku kirjoitti
    Jenkit (Ford, GM) raiskaavat brändejä ja menettävät vähäisenkin uskottavuutensa:
    - Otetaan halpa massatuotanto Ford, Lincoln tai Mondeo, taivutetaan vähän peltiä, annetaan uusi nimi "Jaguar", hintaan 50 % lisää. Tämä "Jaguar"-Ford on ollut viimeinen jokaisessa testissä. Itse koeajamanani ei mitään vastinetta rahalle. Säälittävä tekele.
    - Otetaan halpa massatuotanto Opel, taivutetaan vähän peltiä, annetaan nimi "Cadillac", hintaan 50 % lisää. En tiedä itkeä vai nauraa.
    - Otetaan korealainen halpisauto Daewoo ja liimataan keulaan ja perään uusi tarra "Chevrolet". No tämä ei ole noin paha kuin nuo edelliset koska Chevrolet on GM:n halpisbrändi ennestäänkin.
    Tämä on sama kuin jos Alko ostaisi Chivas Regalin ja kaataisi Leijona Viskiä pulloon ja myisi Chivas Regalina hienossa pullossa kovaan hintaan.



    Saman VW on tehnyt Roverille, Audille jne eli se on globaalisaatiota tuo autojenkin valmistaminen. Toyota on taas ostellut tehtaita Aasiassa. Jagge on ainakin edelleen kaunein auto markkinoilla ja mitäs vikaa Mondeossa muuten on? Sehän on edelleen paras auto ajaa sarjassa, Passat, A4, Avensis jne, ajaako täällä ihmiset autoja liikkumisen takia vai joidenkin muovinappuloiden? Ford muuten taisi tuoda esniimäisenä tuon kumisen massa kojelautoihin, jonka nyt jokainen on kopioinut, mutta laatuvaikutelmathan tulevat brandista, ei auton oikeasta laadusta. Jagge oli jonkun laatulistan kärjessä eikä JD:Ssäkään huonosti pärjännyt joten ihan jöötiä suollat:

    http://www.jdpower.com/news/releases/pressrelease.asp?ID=2004034

      

  • Mutta ihmisen muisti on pitkä varsinkin autoasioissa.

    Esim. Skoda muistetaan vieläkin itäautona, josta hyvänä esimerkkinä on Superbin huono menekki.

    VW:n panos ei siis näytä auttavan.

      
  • Lainaus:
    17.02.2005 klo 12:10 Warcraft kirjoitti
    Saman VW on tehnyt Roverille...


    Missä vaiheessa VW on Roverin kanssa ollut tekemisissä?

    80-luvun lopun ja 90-luvun alun Rover oli yhteistyössä Hondan kanssa. Tämän jälkeen BMW osti yhtiön, mutta kun Roveria ei saatu minkäänlaiseen tuloskuntoon poimivat he parhaat palat (Mini ja pari tuotantolaitosta) ja myivät loput pois 1:llä punnalla. Myöhemmin MG osti roverin ja nyt MG-Rover on jälleen myynnissä. Minun käsittääkseni VW ei ole sotkenut näppejään tuohon soppaan missään vaiheessa.

      
  • Lainaus:
    17.02.2005 klo 12:10 Warcraft kirjoitti

    Saman VW on tehnyt Roverille, Audille jne eli se on globaalisaatiota tuo autojenkin valmistaminen. Toyota on taas ostellut tehtaita Aasiassa. Jagge on ainakin edelleen kaunein auto markkinoilla ja mitäs vikaa Mondeossa muuten on? Sehän on edelleen paras auto ajaa sarjassa, Passat, A4, Avensis jne, ajaako täällä ihmiset autoja liikkumisen takia vai joidenkin muovinappuloiden? Ford muuten taisi tuoda esniimäisenä tuon kumisen massa kojelautoihin, jonka nyt jokainen on kopioinut, mutta laatuvaikutelmathan tulevat brandista, ei auton oikeasta laadusta. Jagge oli jonkun laatulistan kärjessä eikä JD:Ssäkään huonosti pärjännyt joten ihan jöötiä suollat:

    http://www.jdpower.com/news/releases/pressrelease.asp?ID=2004034



    Ei se Mondeo mikään vastaantulija olekaan omassa segmentissään. Mutta kun samat palikat laitetaan Jaggeen, ei menestystä enää tulekaan omassa premiumsarjassa.
    Tämän todisti mm. jopa, yleensä brittityyliin osaksi kotiinpäin vetävä CAR -lehden vertailu joulukuussa 2002. Uusi X-type jäi porukan hännille häviten lähes kaikilla osa-alueilla muille kilpailijoille. Mukana Olivat Mazda6 (joka oikeasti kuuluu juuri siihen mondeoluokkaan), Volvo S60, Saab 9-3, Audi A4 ja Bmw 320i, joista jälkimmäinen voitti vertailun.
    Erityisesti moitittiin Jaguarin sisustusmateriaaleja, jotka ensituntumalta vaikuttavat hienoilta mutta mitä pidempään autossa istuu, alkaa toteutuksen halpuus korostua joka puolella.

      
  • Lainaus:
    16.02.2005 klo 22:20 Nunchaku kirjoitti
    Jenkit (Ford, GM) raiskaavat brändejä ja menettävät vähäisenkin uskottavuutensa:
    - Otetaan halpa massatuotanto Ford, Lincoln tai Mondeo, taivutetaan vähän peltiä, annetaan uusi nimi "Jaguar", hintaan 50 % lisää. Tämä "Jaguar"-Ford on ollut viimeinen jokaisessa testissä. Itse koeajamanani ei mitään vastinetta rahalle. Säälittävä tekele.


    No eipä se Jagge mikään testien kestovoittaja tainnut ennen Fordiakaan olla...

    Tämä on sama kuin jos Alko ostaisi Chivas Regalin ja kaataisi Leijona Viskiä pulloon ja myisi Chivas Regalina hienossa pullossa kovaan hintaan.

    Niin... Tästä olen samaa mieltä nimim. Erkin kanssa.
      
  • Lainaus:
    17.02.2005 klo 12:10 Warcraft kirjoitti

    Saman VW on tehnyt Roverille, Audille jne eli se on globaalisaatiota tuo autojenkin valmistaminen. Toyota on taas ostellut tehtaita Aasiassa. Jagge on ainakin edelleen kaunein auto markkinoilla ja mitäs vikaa Mondeossa muuten on? Sehän on edelleen paras auto ajaa sarjassa, Passat, A4, Avensis jne, ajaako täällä ihmiset autoja liikkumisen takia vai joidenkin muovinappuloiden? Ford muuten taisi tuoda esniimäisenä tuon kumisen massa kojelautoihin, jonka nyt jokainen on kopioinut, mutta laatuvaikutelmathan tulevat brandista, ei auton oikeasta laadusta. Jagge oli jonkun laatulistan kärjessä eikä JD:Ssäkään huonosti pärjännyt joten ihan jöötiä suollat:

    http://www.jdpower.com/news/releases/pressrelease.asp?ID=2004034


    Onko Rover ollut VW:n omistuksessa? Luulin, että Rover meni ensin Hondalle, sitten BMW:lle ja nyt yrittää joidenkin brittirahoittajien voimin omillaan.

    Valmistajan kannalta ikävintä näissä "kuorrutettu perusauto" -brändeissä on, että ne eivät yleensä mene täydestä eurooppalaiselle kuluttajalle. Niinpä Saab on todellisisssa talousvaikeuksissa, ja Jaguarin tilanne on samankaltainen - jopa valtion tuesta huolimatta (huom. valuuttayksikkö puntia!):

    In Detroit the truth lies in the bottom line and Jaguar's 2004 losses reportedly leave the company with a negative net worth of £322 million, requiring owner Ford to stump up its second massive cash injection in three years. Jaguar has also had its fair share of government grants for factories, amounting to £80 million between 1995 and 2001.


      
  • Jep, kyllä on amerikkalaisilla vielä opettelemista Eurooppalaisessa kuluttajakäyttäytymisessä ja myös henkilöstöpolitiikassa sekä suhteissa ay-liikkeeseen ym ym. Tuntuu että Ford ja GM ovat lyöneet päänsä oikein kunnolla Karjalan mäntyyn.

    Esim Opelin alamäki johtuu oikeastaan vain ja ainoastaan GM:n huonosta johtamisesta. Muutaman vuoden takainen huono mallipolitiikka, halvat alihankintaratkaisut, heikko henkilöstöpolitiikka (vaikuttanut osaltaan laatuun), heikko investointitaso jne. olivat suoraa seurausta siitä, että aliarvioitiin todella pahasti eurooppalainen kuluttaja.

    Jos tarkastelee amerikkalaista autoteollisuutta kokonaisuutena, niin voi todeta että siellä on keskitytty vain ja ainoastaan kvartaalilähtöisesti sijoittajien palvelemiseen teknologisen kehittämisen, laadun ja pitkän aikavälin suunnittelun kustannuksella. Seurauksena katastrofaalinen taloustilanne merkillä kuin merkillä, ja melko varmaa on etteivät ne hetkessä kykene korjaamaan omien perusmalliensa teknistä/muotoilullista jälkeenjääneisyyttä mitenkään. Markkinoida ne osaavat, mutta jos katsoo esim Kiinan markkinoita niin ne ovat jäämässä todella pahasti muiden jalkoihin. Amerikassa vielä möhkö-SUV (ainoa autoluokka missä jenkit pärjäävät) myy, mutta voi olla että sekin alkaa muuttua. Teknologinen ja muotoilullinen tasohan noissa niiden vehkeissä edustaa monilta ominaisuuksiltaan lähinnä rautakautta. Ei siinä enää paljon merkin vaihto keulalle auta, kun hommat on todella pielessä.

      
  • Lainaus:
    17.02.2005 klo 13:30 ysiviis kirjoitti
    Lainaus:
    17.02.2005 klo 12:10 Warcraft kirjoitti

    Saman VW on tehnyt Roverille, Audille jne eli se on globaalisaatiota tuo autojenkin valmistaminen. Toyota on taas ostellut tehtaita Aasiassa. Jagge on ainakin edelleen kaunein auto markkinoilla ja mitäs vikaa Mondeossa muuten on? Sehän on edelleen paras auto ajaa sarjassa, Passat, A4, Avensis jne, ajaako täällä ihmiset autoja liikkumisen takia vai joidenkin muovinappuloiden? Ford muuten taisi tuoda esniimäisenä tuon kumisen massa kojelautoihin, jonka nyt jokainen on kopioinut, mutta laatuvaikutelmathan tulevat brandista, ei auton oikeasta laadusta. Jagge oli jonkun laatulistan kärjessä eikä JD:Ssäkään huonosti pärjännyt joten ihan jöötiä suollat:

    http://www.jdpower.com/news/releases/pressrelease.asp?ID=2004034



    Ei se Mondeo mikään vastaantulija olekaan omassa segmentissään. Mutta kun samat palikat laitetaan Jaggeen, ei menestystä enää tulekaan omassa premiumsarjassa.
    Tämän todisti mm. jopa, yleensä brittityyliin osaksi kotiinpäin vetävä CAR -lehden vertailu joulukuussa 2002. Uusi X-type jäi porukan hännille häviten lähes kaikilla osa-alueilla muille kilpailijoille. Mukana Olivat Mazda6 (joka oikeasti kuuluu juuri siihen mondeoluokkaan), Volvo S60, Saab 9-3, Audi A4 ja Bmw 320i, joista jälkimmäinen voitti vertailun.
    Erityisesti moitittiin Jaguarin sisustusmateriaaleja, jotka ensituntumalta vaikuttavat hienoilta mutta mitä pidempään autossa istuu, alkaa toteutuksen halpuus korostua joka puolella.


    Minä en ole koskaan ajanut autoa nappuloilla, joten en osaa niitä arvioida. Ainoa mistä en pidä on volkkarimainen karuus, muuten kaikki menee ok ja vaika vihaan volkkarin sisustoja niin silti ajan Golfilla, joten ei minulle ole siitä ollut mitään haittaa. Mielestäni X-Typekin on tosi kaunis auto eikä sitä millekkään teinibemusta haaveileville ole suunnattukkaan. Se on yksilöllisyyttä kaipaaville persoonallisuuksille suunnattu, ei mikään munanjatkeauto siis. Viime viikonlopun Audi A4:sen jälkeen jopa japsit vaikuttaa tyylikkäiltä, sen verran se punainen diskovalo ja neliöt muoviset euron napit otti silmiin. Ja sisämelu oli ihan Mazda kutosen luokkaa. Brandeillahan autoja myydään kuten kissanhiekkaa ja se toimii etenkin hieman hölmömpään kansanosaan.

      
  • Joo se voi olla kunnon punaniska Chevymiehelle kova paikka huomata ajavansa Daewoolla :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit