Skoda Octavian lämpimyys talvella

18 kommenttia

Kaipaan Skoda Octavian käyttäjien kokemuksia auton lämpimyydestä talvella. Moottorina on 1.6 FSI. Vastaavalla moottorilla varustettua VW Golfia on testeissä kritisoitu viileäksi ja hitaasti lämpiäväksi talvella. Tieto on tärkeä ennen lopullista ostopäätöstä.

  
  • Lienee vielä kylmempi auto, koska lämmitettävää tilaa on hieman enemmän. Kokemusta ei ole, mutta näin maalaisjärjellä...

      
  • Käsittääkseni lämmityslaite on identtinen Golfin kanssa, eli lämmöt on niukassa.

    Suosittelen polttoainetoimista lisälämmitintä, jonka Octaviaan saa tehdasvarusteena kohtuuhintaan.

      
  • Olen saanut selville, että VW-sukuisiin moottoreihin ei voi asentaa lohkolämmitintä! Sen sijaan asennetaan ilmeisen olemattoman tehoinen säteilylämmitin, joten ainoa järkevän tuntuinen mahdollisuus on asennuttaa esimerkiksi Webasto-lisälämmitin, mikä merkitsee huomattavaa lisäkustannusta. Stockmann -Auton huolto vahvisti kyseiset tiedot oikeaksi. Siis myös Skodan ostaminen tulee entistäkin kalliimmaksi.

      
  • Lainaus:
    29.07.2005 klo 08:57 Hans kirjoitti
    Olen saanut selville, että VW-sukuisiin moottoreihin ei voi asentaa lohkolämmitintä! Sen sijaan asennetaan ilmeisen olemattoman tehoinen säteilylämmitin, joten ainoa järkevän tuntuinen mahdollisuus on asennuttaa esimerkiksi Webasto-lisälämmitin, mikä merkitsee huomattavaa lisäkustannusta. Stockmann -Auton huolto vahvisti kyseiset tiedot oikeaksi. Siis myös Skodan ostaminen tulee entistäkin kalliimmaksi.


    Tuo paistinpannu-lämmitin on valitettavasti yleistymässä muissakin merkeissä. Käsittääkseni esim. Toyotaankin niitä laitellaan.

    Eikös vielä ole olemassa letkulämmittimiä? VW-koneisiin niitäkin on asenneltu.

      
  • Sain uuden Octavia 1.6FSI Combin käyttööni kesäkuun alussa. Ongelmattomia kilometrejä nyt 4400. Lämmityslaitteesta senverran on tuntumaan vaan kun koeajoin vastaavan HB-mallin -20 asteessa että auto on hidas lämpenemään, mutta kun lämpö saavutetaan se riittää kohtuudella. Kokemukseni on siis ohut. TM:n talvivertailussa, en muista missä numerossa se oli Octavia sai hieman paremmat pinnat kuin vastaava FSI-Golf. Siinä arveltiin että automaatti-ilmastointi ja samasta moottorista huolimatta vain 5-vaihteinen laatikko saattoivat vaikuttaa parempaan tulokseen. Lämmityslaitteistaan huolimatta Golf valittiin vuoden talviautoksi ja Ocu oli kakkonen:-)

      
  • Lainaus:
    29.07.2005 klo 11:05 jalkkis kirjoitti
    Lainaus:
    29.07.2005 klo 08:57 Hans kirjoitti
    Olen saanut selville, että VW-sukuisiin moottoreihin ei voi asentaa lohkolämmitintä! Sen sijaan asennetaan ilmeisen olemattoman tehoinen säteilylämmitin, joten ainoa järkevän tuntuinen mahdollisuus on asennuttaa esimerkiksi Webasto-lisälämmitin, mikä merkitsee huomattavaa lisäkustannusta. Stockmann -Auton huolto vahvisti kyseiset tiedot oikeaksi. Siis myös Skodan ostaminen tulee entistäkin kalliimmaksi.


    Tuo paistinpannu-lämmitin on valitettavasti yleistymässä muissakin merkeissä. Käsittääkseni esim. Toyotaankin niitä laitellaan.

    Eikös vielä ole olemassa letkulämmittimiä? VW-koneisiin niitäkin on asenneltu.


    Jos moottorinlämmitin asennetaan letkuun seuraa siitä se, että moottorintunnistusjärjestelmä reagoi autoa käynnistettäessä nopeasti kymmeniä asteita laskevaan jäähdytysnesteen / moottorin lämpötilaan eli järjestelmä menee enemmän tai vähemmän sekaisin. Näin olen ymmärtänyt.

      
  • Totta, että noilla säteilylämmittimillä ei saa moottoria talvella kunnolla lämpimäksi.

    Suosittelen edelleen sitä polttoainelämmitintä. Omaan vitosgolffiini Eberspächer maksoi kellon kanssa asennettuna Laakkosella 1430e. Octaviaan saa vastaavan tehdastilauksena suunnilleen samaan hintaan.

    Paistinpannulämmitin + sisähaara + sisälämmitin maksavat nekin mielestäni aika paljon. Kun hyötykin on kyseenalainen, ihmettelen miksi ihmiset pihtaavat polttoainelämppäreiden hankinnassa. Paljon tarpeettomampiakin varusteita on tarjolla samaan hintaan.

    On se vaan luksusta astua lämpimään autoon aina talvisinkin, vaikkei sähköä olisi mailla halmeilla. Eikä tarvitse miettiä miten moottorin oma lämpö riittää.

      
  • Lainaus:
    29.07.2005 klo 14:51 Aasiaa kirjoitti
    Totta, että noilla säteilylämmittimillä ei saa moottoria talvella kunnolla lämpimäksi.

    Suosittelen edelleen sitä polttoainelämmitintä. Omaan vitosgolffiini Eberspächer maksoi kellon kanssa asennettuna Laakkosella 1430e. Octaviaan saa vastaavan tehdastilauksena suunnilleen samaan hintaan.

    Paistinpannulämmitin + sisähaara + sisälämmitin maksavat nekin mielestäni aika paljon. Kun hyötykin on kyseenalainen, ihmettelen miksi ihmiset pihtaavat polttoainelämppäreiden hankinnassa. Paljon tarpeettomampiakin varusteita on tarjolla samaan hintaan.

    On se vaan luksusta astua lämpimään autoon aina talvisinkin, vaikkei sähköä olisi mailla halmeilla. Eikä tarvitse miettiä miten moottorin oma lämpö riittää.

    Entäpä akun kestavyys Eberiä käytettäessä eritoten taajama-ajossa? Voiko Eberiä siirtää auton vaihdon yhteydessä järkevin kustannuksin uuteen autoon?
      
  • Olisihan Hans voinut sanoa senkin, että on saanut vastauksen kysymyksiinsä Tuulilasin Kysy Ketoselta -palstalla.

    Polttoainelisälämmittimillä on muutamia ongelmia:
    1) ne ovat kalliita
    2) ne kuluttavat kallista polttoainetta
    3) ne tuottavat enemmän päästöjä kuin moottori tyhjäkäynnillä
    4) ne ovat epävarmempia kuin sähkölämmittimet ja vaativat aika ajoin kallista huoltoa
    5) silloin kun niitä kipeimmin tarvitaan, ne eivät toimi tai niitä ei kannata käyttää: kovilla pakkasilla akku joutuu lujille, eikä auto jaksa enää käynnistyä kun polttoainelämmitin on vienyt akusta "mehut" - tai lisälämmitin ei käynnisty ollenkaan, kun akun jännite on laskenut alle raja-arvon.

      
  • Lainaus:
    31.07.2005 klo 11:14 MatLog kirjoitti
    Olisihan Hans voinut sanoa senkin, että on saanut vastauksen kysymyksiinsä Tuulilasin Kysy Ketoselta -palstalla.

    Polttoainelisälämmittimillä on muutamia ongelmia:
    1) ne ovat kalliita
    2) ne kuluttavat kallista polttoainetta
    3) ne tuottavat enemmän päästöjä kuin moottori tyhjäkäynnillä
    4) ne ovat epävarmempia kuin sähkölämmittimet ja vaativat aika ajoin kallista huoltoa
    5) silloin kun niitä kipeimmin tarvitaan, ne eivät toimi tai niitä ei kannata käyttää: kovilla pakkasilla akku joutuu lujille, eikä auto jaksa enää käynnistyä kun polttoainelämmitin on vienyt akusta "mehut" - tai lisälämmitin ei käynnisty ollenkaan, kun akun jännite on laskenut alle raja-arvon.


    Jos Hans on saanut kysymyksiinsä vastauksen Tuulilasista ( mistä sinä sen muuten tiedät?), niin ei kai se estä häntä kysymästä asiallista kysymystä tälläkin palstalla. Sen verran Skodan lämpimyydestä , että TM:N talviautotestissä Skoda sijoittui toiseksi VW Golfin jälkeen ja lämmityslaite sai yleisarvosanan 8 ja moitetta hitaasta lämpiämisestä taajama-ajossa. Maantieajossa lämmityslaite oli hyvä.Mahtavatkohan "lohkolämmitintä" mm. Volkkareihin ja Skodiin aennuttavat tietää, että autoihin asennetaan heikkotehoiset ( TM 1 /2005 )säteilylämmittimet? Toivoisi myyjien sen kertovan.
      
  • Lainaus:
    31.07.2005 klo 13:50 exclusive kirjoitti
    Jos Hans on saanut kysymyksiinsä vastauksen Tuulilasista ( mistä sinä sen muuten tiedät?), niin ei kai se estä häntä kysymästä asiallista kysymystä tälläkin palstalla.


    Mistäkö tiedän? Paitsi kirjoittaa, osaan myös lukea...
    Estämisestä puheenollen - ei ole estänyt, kuten lienet huomannut.
    Tapana on kuitenkin ilmoittaa lähde, josta on tietonsa saanut.

      
  • Lainaus:
    29.07.2005 klo 14:51 Aasiaa kirjoitti
    Totta, että noilla säteilylämmittimillä ei saa moottoria talvella kunnolla lämpimäksi.

    Paistinpannulämmitin + sisähaara + sisälämmitin maksavat nekin mielestäni aika paljon. Kun hyötykin on kyseenalainen, ihmettelen miksi ihmiset pihtaavat polttoainelämppäreiden hankinnassa. Paljon tarpeettomampiakin varusteita on tarjolla samaan hintaan.



    Säteilylämmitinhän nimenomaan lämmittää moottoria, sillä vähäinenkin öljypohjan läpi johtuva lämpö pitää öljyt notkeana kylmäkäynnistystä pehmentämässä (ja tutkimusten mukaan myös säteilylämmittimet alentavat kylmäkäynnistysten polttoainekulutusta). Vaikka nykyajan öljyt ovat huomattavasti paremmat kuin vielä parisenkymmentä vuotta sitten, ei parinkymmenen pakkasasteen kylmäkäynnistys jäädytetyillä öljyillä ainakaan lisää moottorin ikää.

    Erillisen bensalämppärin hyödyn ymmärrän, jos käynnistyspaikalla ei ole sähköä saatavilla. Jos taas sähköä on, lämmittää "lohko" moottoria, ja sisähaaran päässä sisätilanlämmitin sisätiloja. Se, että käynnistyksen yhteydessä jäähdytysnesteet eivät puske heti lämpöä sisään ei minua haittaa, lämmennyt auto ei pakkaselle parissa minuutissa tipahda.

    Lohko + sisähaara + sisälämmitin eivät yhteensä ole bensalämppärin hinnoissa, eivätkä ne vaadi bensalämppärin tavoin säännöllistä huoltoa.

    [bobjo muokkasi tätä viestiä 01.08.2005 klo 20:59]
      
  • Niin kyllähän sähkölämmittimilläkin pärjää jos saa autonsa johdon päähän. Itselläni ei tosin ole mahdollisuutta saada autoa pistokkeeseen edes kotona, eikä käynnistyksistä kuitenkaan kuin alle puolet tapahdu kotipihasta.

    Harrastan paljon ulko-urheilua ja talvisin on äärimmäisen mukavaa muutaman tunnin hiihto/lautailu/vaellusretken jälkeen lähteä metsän keskeltäkin lämpimällä autolla.

    Mutta kuten jo tuolla itse aloittamassani threadissa voitte huomata, pelkkää autuutta ei bensalämppärin hommaaminen ole.

      
  • Passat V6 lohkolämmittimellä -44C, vajaa tunti roikassa ja käyntiin nätisti ja lämmöt ylös nopeasti. Oli paistinpannu tai ei tehot tuli todistettua. Samalla reissulla VW paku 2,5 TDI webastolla 45 min ei käyntiin, puolituntia lisää ja käyntiin, mutta akku oli tosi piipussa, ei olisi jaksanut kovin paljoa pyörittää enää (autossa ei ollut lohkista ollenkaan). En tiedä kumpi parempi, mutta molemmat lähti pihasta omin avuin.

      
  • Lainaus:
    02.08.2005 klo 12:47 wxyz kirjoitti
    Passat V6 lohkolämmittimellä -44C, vajaa tunti roikassa ja käyntiin nätisti ja lämmöt ylös nopeasti. Oli paistinpannu tai ei tehot tuli todistettua. Samalla reissulla VW paku 2,5 TDI webastolla 45 min ei käyntiin, puolituntia lisää ja käyntiin, mutta akku oli tosi piipussa, ei olisi jaksanut kovin paljoa pyörittää enää (autossa ei ollut lohkista ollenkaan). En tiedä kumpi parempi, mutta molemmat lähti pihasta omin avuin.
    Missä noin julma 44 asteen pakkanen oli? Ajoitteko autoilla kyseisessä pakkasessa? Itse en ajaisi kuin hätätilassa, sillä tuollainen pakkanen on autolle liikaa. Olikohan Passatissa ns. lohkolämmitin vai säteilylämmitin?
      
  • Pakkasta -44C lähellä Sodankylää uutena vuonna 2003.

    En tiedä mikä lämmitystapa siinä on, auto on 2002 mallia ja lohkis myyjäyhtiön asentama Defa.

    Ajoin toki tuossa pakkasessa enkä huomannut mitään murheita, aika usein Lapissa tulee autoiltua -35 - -40C lämpötiloissa, ei toivottavaa, mutta pakko.

      
  • Vanhemmissa Transporttereissa on 3kW Eberi, joka oli melko vika-altis ja aivan liian pieni tehoinen auton moottorin kokoon nähden. Eikä pitäisi koskaan vertailla pakettiauton ja henkilöauton lämpiämistä, pakussa kun tuppaa olemaan yleensä tuplasti jäähdytysnestettä, vaikka moottorin koko olisi sama tai jopa pienempi.

    Mitä tulee virrankulutukseen webastoilla (pienellä kirjoitettuna tarkoitan kaikkia polttoainekäyttöisiä lämmittimiä), niin ei siitä tarvitse olle huolissaan edes kovilla pakkasilla, jos käyttää laitetta järkevästi.
    Itse webasto ei kuluta virtaa juuri nimeksikään ja kun lähes kaikissa autoissa saa kovilla pakkasilla sisäpuhalluksen kytkettyä pois päältä, niin ei akkua ole pakko hyydyttää. Eteläisessä Suomessa kun ei useinkaan ole -35C kovempia pakkasia, niin itsellä ei ole kokemuksia kuin -35C pakkasilla käytöstä. Mutta sekä Eberi että Webasto lämmittivät autojen moottorit ihan kiitettävän nopeasti lämpöisiksi pari talvea sitten kun tosiaan oli aamusta -35C pakkasta.

    Tietenkin voi vielä varmistella virran riittävyyttä akkulaturilla. Eli jos on mahdollista ottaa virtaa valtakunnan verkosta niin lohkolämmittimen sijaan tai rinnalle voi asennuttaa akkulaturin. Itsellä on moiset molemmissa autoissa, jolloin voi aina tarvittaessa ladata autojen akut kovilla pakkasilla.

    Mitä tulee vika-alttiuteen nykyisissä laitteissa niin viimeisien 3v aikana yhdenkään omistamani auton webastoa ei ole tarvinnut mitenkään huoltaa. Mutta vielä 4v sitten käytössäni olleessa Eberissa oli korjattavaa 4-6kertaa/vuosi. Eli ovat parantaneet noiden toimivuutta melkoisesti.

      
  • minulla on octavia 1.6 FSI jolla kävin viime talvena kaksi kertaaa Lapissa. Eka kerralla mentäessä pakkasta oli -26astetta ja lämmitys pelasi moitteettomasti,eikä kumpikaan kahdesta kaveristani valittanut kylmyyttä.Tammikuussa rekisteröityyn autooni olen ollut erittäin tyytyväinen kuten myös vaimoni,joka sillä enimmäkseen ajaa.Ajettu 14.500 km ilman mitään vikoja.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit