Citroen Automaattivaihde

5 kommenttia

Haluaisin kuulla onko muilla ollut ongelmia uusien citroeniensa kanssa automaattivaihteessa. Minun autosta se ei millään osaa vaihtaa pienemmälle vaan jää jurraamaan liian isolla vaihteella. Toinen vika on että se heittää joskus isomman silmään ihmeellisesti nykäsemällä. Enkä todellakaan yritä mitään kick-downia, se vaan tekee sen aivan itsestään. Toisinaan se saattaa jättää vaihteen päälle kun nostan jalan pois kaasulta, se vaan jatkaa vetämistä. Nykyään kokemuksesta viisastuneena osaan heti vaihtaa neutraalille, jos se sattuu tekemään sen liikennevaloja lähestyessä. Mutta ensi kokemuksena se oli aika pelottava, kun sai jarrulla pitää auton valoissa paikallaan. Vaihdelaatikko oli päättänyt että matka jatkuu.

Kysyn tätä sen takia, kun huolto taas väittää auton olevan ihan normaali!

  

  • :smile:
    Pienen ikäni pääasiassa automaateilla ajaneena en ole tavannut yhtään haitallisen huonosta toimivaa täysautomaattivaihteista.
    Pieni veto tyhjäkäynnilläkin kuuluu asiaa ja on joskus hyväkin ominaisuus.
    Citroen C5 vaihteistosta on 110 000 km kokemus.
    Vaihteisto on hiukan karkeatoiminen ja oppii itse rauhallisella ajotavalla hitaaksi alasvaihtajaksi. Käsivalinnalla voi tarvittaessa auttaa vaihteiston omaa "ajattelua" .

      
  • En tiedä onko sinulla sama Aisinin automaattilaatikko kuin minulla 407:ssa. Ongelmat tuntuvat kyllä vähän samalta. Etenkin talviasennossa, kun liikkeelle lähtiessä vähän vahingossa ruopaisee, niin laatikko nostaa kierrokset johonkin 4000 ennenkuin vaihtaa suurempaa sisään. Jalan voi nostaa vaikka kaasulta pois ja taas painaa uudestaan niin sama pykälä pysyy päällä. Moottorijarrutus on kyllä vähän turhankin tehokas. Kun päästää jalan kaasulta, niin melkein välittömästi menee pienempi vaihde sisään ja "rullaaminen" ei oikein hyvin onnistu. Minulla oli edellinen auto toisesta ilmansuunnasta ja täytyy sanoa, että automaatilaatikko toimi kyllä paljon paremmin.

      
  • Käytännössä automaattilaatikon toimintaa voi huollossa säätää.
    Aisinilla on laatikossa sisäänrakennettu kytkin 4-vaihteisissa automaateissa, kuitenkin laatikon tartuntanopeutta on mahdollista säätää. Automaatissa ei tule olla eipäs-juupas toiminto, vaan moitteeton huomaamaton toiminta.

    Tässä voi olla huollossa kokemattomuutta. Aisin on japanilainen kansainvälinen suuri auton eri voimansiirron ja laitteiden valmistaja. Toyota huollossa laatikon säätö saattaisi olla pikku juttu.

      
  • Lainaus:
    18.02.2005 klo 19:01 407 kirjoitti
    En tiedä onko sinulla sama Aisinin automaattilaatikko kuin minulla 407:ssa.


    Eikö PSA:n vanha 4v-automaatti ole ZF-merkkinen? Vain tämä uusi kuusivaihteinen automaatti on Aisinin valmistama. Vaikka Aisin onkin osa Toyota Groupia niin tuskin tietävät kyseisestä vaihteistosta Suomen Toyotalla. Jostain saattaa kieliä se että Toyota ei itse käytä kyseistä vaihteistoa. Yhdessäkään etuvetoisessa Toyotassa ei ole kuusivaihteista automaattia, ei edes uudessa Avalonissa joka esiteltiin juuri USA:ssa (edellleen Aisinin 5v-automaatti), eräissä takaveto-malleissa on kyllä ollut jo muutamia vuosia 6v-automaatti.

      
  • Sen kuusivaihteisen Aisinin ominaisuuksista kirjoitin tuossa pari juttua ylempänä.
    Voiko sitä säätää toimivammaksi??

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit