Kehitetään testausta!

10 kommenttia

Olen tuossa joskus miettinyt, että autot pitäisi esim. TM:ssä testata siten, ettei kuljettaja tietäisi, mitä autoa hän ajaa; kaikki logot ja muut nippelit, joista merkki paljastuu, pitäisi teipata näkymättömiin ja tehdä arvio auton ajettavuudesta suljetulla radalla, ettei esim. kadunvarrella olevan kaupan ikkunasta näkisi, millä ajaa.

Vasta tämän ajokokeen jälkeen voisi alkaa testailla muita ominaisuuksia ja teipit voisi ottaa pois. Onhan kiistämätön tosiasia, että ihmisen asenteet vaikuttavat ajokokemukseen suunnattomasti. Nämä asenteet ovat vielä usein alitajuisia eikä niitä voi näin ollen täysin poiskaan sulkea vaikka tahtoisikin. Totuushan on se, ettei nykyiset arviot auton ajettavuudesta ole likimainkaan objektiivisia.

Tämän näkee mm. käytetyistä sanavalinnoista. Esimerkiksi kaksi autoa on yhtä hyviä ajaa. Kuitenkin valmistusmaa D:ssä tehdystä autosta sanotaan, että se on erinomainen ajaa. Valmistusmaa J:ssä tehdystä autosta sanotaan, ettei sen ajettavuudessa ole mitään vikaa.... ikäänkuin joutuisi pitkin hampain sittenkin myöntämään, ettei siinä vikaa ollut, vaikka kuinka hain ja pyysin vielä kaverinkin avuksi.

Suomalainen autotoimittaja on sellainen, että kun se näkee Audin, Volkswagenin, Volvon tai Saabin logon, se laittaa heti vihkoonsa ylös, että on sitten jämäkkä ajaa!! On jännä huomata, ettei esim. brittiläinen kollega tee näin, vaan moittii juuri näitä autoja keskinkertaisiksi ajettaviksi.

Eli ei muuta kuin kojelauta vain ilmastointiteipillä piiloon niin saadaan viimeinkin PUOLUEETTOMIA arviointeja! Vaan veikkaanpa, etteivät taida sentään uskaltaa.... :smile:

  
  • Tuomaripeliä

    Enpä usko, että siitäkään olisi mitään apua, sillä kokenut testaaja tunnistaa merkin jo vaikka hajusta.
    Vaikka testauksessa käytettäisiin useamman maan ajajia, niin jonkinlainen arvostelupeli vallitsisi kuitenkin.
    Testauksessa todetut havainnot auton käyttäytymisestä voi jättää suureksi osaksi omaan arvoonsa. Mittaustulokset lienevät kuiten melko luotettavia.
    Itse olen autoa vaihtaessani todennut uusissa autoissa sellaisia ominaisuuksia, joista ei esim TM:n testaajat ole lainkaan maininneet.
    Ohjaustunto, ohjauksen kevyys-herkkyys on myös tottumiskysymys.
    Samoin liikennöinti olosuhteet. Jos ajaa paljon lähiliinteessä (sekalaista ajoa), painottaa eri asioita. En ole missään autossa havainnut liian herkkää tai kevyttä ohjausta. Sitä vastoin joissain kiitetyissä ohjauksessa on korostettu lepokitka, joka antaa vakaamman ajotuntuman.

      
  • No näinhän se on että kyllä auto täytyy itse käydä ajamassa eikä voi liikoja luottaa toimittajiin, koska kyllähän se on makuasia aika pitkälle. Minua kummastuttaa väitteet että jossakin autossa on liian kevyt ohjaus. Sehän on kuin väittäisi että joku on liian terve! Autoilun täytyy olla mukavaa ja vaivatonta. Rata-autot ovat sitten erikseen.

      
  • Autolehdiltä saa usein suuntaa antavat tiedot, mutta pienemmistä kohdista voi olla paljoltikin eri mieltä ehkä joskus myös isommistakin asioista.
    Joskus olen autolehtien kanssa ihan eri mieltä mutta pääasiassa ne ovat ihan oikeassa. Siis MINUN mielestäni... :smile:

      
  • Lainaus:
    14.06.2004 klo 16:36 Anders-Simo kirjoitti
    No näinhän se on että kyllä auto täytyy itse käydä ajamassa eikä voi liikoja luottaa toimittajiin, koska kyllähän se on makuasia aika pitkälle. Minua kummastuttaa väitteet että jossakin autossa on liian kevyt ohjaus. Sehän on kuin väittäisi että joku on liian terve! Autoilun täytyy olla mukavaa ja vaivatonta. Rata-autot ovat sitten erikseen.


    Autojen ohjauksen ominaisuuksia painotetaan minunkin mielestäni liikaa. Jos kuitenkin tehostus on niin voimakas, että rattia kääntäessä tuntuu kuin fyysinen yhteys pyöriin puuttuisi, eli mitään ei välity pyöristä ohjauksen suuntaan, on auton ajaminen jotenkin epävarman tuntuista, nk. takapuolituntumaa ajoon ei synny.
    Toinen ongelma nykyään on nämä nopeasti yleistyneet sähkömoottoritehosteiset ohjaukset. Nekin varmaan vielä kehittyvät, mutta tällä hetkellä tehostusmoottorin ohjausakseliin välittyvät massavoimat tekevät ohjaamisen epämiellyttäväksi.


    [MatLog muokkasi tätä viestiä 14.06.2004 klo 18:42]
      
  • Lehdestä luin, että syksyllä tulevan Mitsu Coltin sähköinen ohjaustehostin oli toimittajasedän mielestä tunnokas ja sellaisena poikkeus sähköisistä ohjaustehostimista - eli kehitystä kai tapahtuu.

    Tosin minä pidän jotakin ohjaustuntumaa häiritsevänä tekijänä - en halua, että joudun ajaessani tuntemaan käsissäni jokaisen tien pinnan ominaisuuden. On ylellisyyttä olla eristyksissä tien pinnasta. Tuskin voi parempaa ohjausta ollakaan kuin oli vuoden 79 Oldsmobile Cutlass'issa; upean kevyt ja tunnoton! Siitä lähtien ollaan vain taannuttu autotekniikassa mitä ajettavuuteen tulee!!!!!!! Kyllä jenkki osaa. Japsitkin osasivat ennen mutta ovat nyttemmin alkaneet kopioida saksalaista kivirekihampaatirvessä-koulukuntaa. Sääli. Tapetaan nautinto autoilusta.

      
  • Lainaus:
    14.06.2004 klo 22:21 Anders-Simo kirjoitti
    Lehdestä luin, että syksyllä tulevan Mitsu Coltin sähköinen ohjaustehostin oli toimittajasedän mielestä tunnokas ja sellaisena poikkeus sähköisistä ohjaustehostimista - eli kehitystä kai tapahtuu.

    Tosin minä pidän jotakin ohjaustuntumaa häiritsevänä tekijänä - en halua, että joudun ajaessani tuntemaan käsissäni jokaisen tien pinnan ominaisuuden. On ylellisyyttä olla eristyksissä tien pinnasta. Tuskin voi parempaa ohjausta ollakaan kuin oli vuoden 79 Oldsmobile Cutlass'issa; upean kevyt ja tunnoton! Siitä lähtien ollaan vain taannuttu autotekniikassa mitä ajettavuuteen tulee!!!!!!! Kyllä jenkki osaa. Japsitkin osasivat ennen mutta ovat nyttemmin alkaneet kopioida saksalaista kivirekihampaatirvessä-koulukuntaa. Sääli. Tapetaan nautinto autoilusta.


    Tuli mieleen vanha TM-juttu 70-luvun alusta.Toimittaja kysyi USA:sa autoedustajalta, onko esitteillä olevassa autossa hyvät ajo-ominaisuudet. Edustaja vastasi: "Tottakai, siinähän on automaattivaihteet ja ohjaustehostin".

    Ensimmäiset ohjaustehostimet olivat todella tehokkaita, ja ne toimivat myös maantienopeuksissa "täysillä"; silloin mainoksissa kehuttiin, miten ohjauspyörää voi pyörittää pikkusormella joka tilanteessa. Myöhemmin tuli moottorin kierrosluvun mukaan säätyvä tehostus, ajonopeuden mukaan säätyviä taitaa vieläkin olla aika vähän.

    Kyllähän kesällä rauhallisesti "cruisaillessa" pärjää tunnottomallakin ohjauksella, mutta liukkailla keleillä tunnokkuudessa on omat etunsa. Näpeillehän ohjaukset eivät ole lyöneet enää vuosikymmeniin länsiautoissa.

      
  • Ohjauksen tehostuksesta olen samaa mieltä. Jonkinlainen USA-auto on ollut 30 v. ja käyttöautona yleensä saksalainen. Molempia olen koko ajan ajanut. 4:llä jenkillä olen tehnyt Lapinreissuja, joten tuntumat eivät rajoitu "iltacruisailuihin". En missään vaiheessa ole yhtynyt lehtitoimittajien testivertailuissa ajatukseen tunnottomasta ohjauksesta.

    Henk.kohtaisesti en niin välitä tuntea ratin joka tärähdystä, ja sen välityksellä informaatio käsille tienpinnan joka epätasaisuudesta, urasta, karheudesta, kuopista jne. Tietty tunnottomuus ei ole koskaan ollut häiritsevä tekijä, auto on kulkenut haluamani suuntaan aina.

    Autotoimittajien kommentit tuntuvat olevan joskus tietynlaisia, koska niin kuuluisi olla, ja odotetaan yleisön näin haluavan, tai toimittajan subjektiivinen käsitys. Kuten uuden A6 suoraanajossa. Kun itse kävin koeajamassa A6:sta ja höyläämässä Länsiväylää etsien oikein tätä ominaisuutta, niin en huomannut mitään. Saksaa näyttää muulle maailmalle suuntaa koko ajan, ja muut autonvalmistajat tehtailevat autoja tämän suuntauksen mukaisesti, muotoja myöten.

      
  • Ei tule koskaan onnistumaan saada täysin puolueettomia testejä, koska jokaisella toimittajalla on ennakkoasenteet. Ensin muokataan asenne ja vasta sitten ajetaan, vaikka pitäisi olla toisinpäin.

      
  • Tottakai jokaisella ihmisellä on ennakkoasenteensa - ovathan toimittajatkin tietääkseni ihmisiä. Mutta hyvä toimittaja ei anna ennakkoasenteensa vaikuttaa mielipiteeseensä ja kirjoituksiinsa läheskään samalla tavoin kuin esim. näkee asenteen vaikuttavan kirjoittajiin mm. tällä palstalla.

    Hyvä toimittaja on objektiivinen ja perustaa kirjoituksensa pääasissa mitattuihin faktoihin ja tietysti osin myös tuntumaan/vaikutelmaan, jonka esim. testattava auto hänelle antaa - kymmenien ajettujen automallien kokemuksella. Objektiivisuudessa ja puolueettomuudessa mm. TM:n toimittajat ovat mielestäni onnistuneet varsin hyvin.

    Autotestien puolueellisuudesta valittavat yleensä ne, joiden auto ei pärjää testissä. Heistä tuntuu, että heidän arvostelukykyään ja autoasiantuntemustaan on verisesti loukattu, kun heidän valitsemansa auto ei pärjääkään testissä ja siitä suuttuneena pitävät testiä puolueellisena.

    Testien tuloksia ja niiden painotuksia pitää kuitenkin itse kukin miettiä oman tilanteensa mukaan. Esim. itse päädyin autonvalinnassani autoon joka ei ole testivoittaja, eikä ollut viimeisimmässä testissä edes 2-3 sijalla. Se on kuitenkin koeajamistani autoista minun tarpeisiini paras ja sen testissä mainitut huonot puolet eivät ole minulle oleellisia. Silti olen sitä mieltä, että testin lopputulos oli varsin objektiivinen, vaikkei autoni siinä loistavasti pärjännytkään..

      
  • Tuskin Tekniikan Maailman tuhansia ERI autoja ajaneet ihmiset ovat kovinkaan puolueellisia. Harvoin ne sillä samalla ja tietyllä autolla ajavat kovinkaan paljon, LUULISIN.

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit