Mitä nyt?

11 kommenttia

Kirjoitin vastauksen liittyen toiseen aiheeseen joka pyyhittiin tästä VAPAASTA keskustelufoorumista pois! Aihe koski liikennettä, täysin aiheellinen asia, kirjoitin mitä Ykkösen pääiltauutiset kertoivat, se on vedetty kaikilta uutiskanavilta pois, lehdet eivät ole kirjoittaneet siitä mitään! Aihe oli polttoaineen verotus Suomi-Ruotsi ja Suomalaisen polttoaineen salakuljetus säiliövaunuittain Rutsiin.

Jollekin taholle aihe on tulenarka kuin ruutitynnyri.

Klikatkaa Liikenne ja aiheeni klo 14.23 tai 29, teksti tulee Virhe aihetta ei löytynyt tietokannasta.

  
  • Joo, huomasin asian. Perin kummallista... Kyllä kirosanat yms. saa poistaa, mutta on toi nyt ihmeellistä sensurointia.

      
  • Suomi on hyvässä seurassa Pohjois-Korean, Iranin, Neuvostoliiton ja Natsi-Saksan kanssa.

      
  • Lainaus:
    18.02.2005 klo 14:36 SixPack kirjoitti
    Kirjoitin vastauksen liittyen toiseen aiheeseen joka pyyhittiin tästä VAPAASTA keskustelufoorumista pois! Aihe koski liikennettä, täysin aiheellinen asia, kirjoitin mitä Ykkösen pääiltauutiset kertoivat, se on vedetty kaikilta uutiskanavilta pois, lehdet eivät ole kirjoittaneet siitä mitään! Aihe oli polttoaineen verotus Suomi-Ruotsi ja Suomalaisen polttoaineen salakuljetus säiliövaunuittain Rutsiin.

    Jollekin taholle aihe on tulenarka kuin ruutitynnyri.

    Klikatkaa Liikenne ja aiheeni klo 14.23 tai 29, teksti tulee Virhe aihetta ei löytynyt tietokannasta.

    Ei tuolla liikenne osiossa ole SixPackin aloittamia uusia aiheita ollenkaan? Pistä tähän uusiksi koko juttu. Jospa nuo modet eivät illalla jaksa vartioida.

      
  • Nyt pääsee taas koko internettiin.
    Meikäläinen suljettiin pois koko järjestelmästä. Minä kun luulin olevani G-mies kun on musta Suburban ja mustat lasit.

    TV 1 illan pääuutisissa oli aiheena polttoöljyn vienti säiliöittäin, siis rekkakuormittain Suomesta Ruotsiin. Ruotsissa tunnetaan vain yksi ainoa verokäytäntö, Suomessa kaksi. Löpö maksaa kaikki väliltä 45-55 centtiä litralta. Ruotsissa on aivan sama minkä värinen polttoaine on, tunnetaanhan vain yksi, joka on saman hintainen.

    Tämä aihe oli uutisissa n. 2 viikkoa sitten. Kiinnostuin asiasta. Mistään ei enää voi eikä saa lukea siitä. Ei lehdistä, ei uutisista. Kekkos-Breshnev-Stalin linja iski sensuurilla. Laittoi suun kiinni lehdistölle ja TV-uutisille meidän vapaassa demokraattisessa Suomessa jossa vallitsee SANANVAPAUS! Ruotsin tullia haastateltiin uutisissa, meno on kuin villissä lännessä, tankkiauto kiemurtelee niin että runnoo poliisi ja tulliautot, on ns. feikki eli tyhjiä tankkiautoja jotka pysähtyvät koko tien poikki, kun täysinäinen lasti jatkaa matkaa. Tästä oli paljon aihetta uutisissa. Sitten koko sananvapaus meni mykäksi - ei mitään, ei Iltiksessä ei Metrossa ei Uutisissa ei 22.00 Uutisissa ei yhtään mitään. Rautalukot lyötiin jokaiseen suuhun ja mikä ihmetyttää länsimaisessa demokratiassa, lehdistö mykistettiin noin 1 tunnin sisällä kokonaan. Ruotsi laittoi asiasta nootin Suomelle tästä 2-verojärjestelmästä, mikä on täysin villiä politiikkaa. Suurinpiirtein näin sen kirjoitin ja kaikki mykistyi, konettani myöten. Nyt se on sivuilla sen aikaa mitä on. Hakeeko G-miehet meikäläisen jää nähtäväksi?

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 19.02.2005 klo 00:02]
      
  • Lainaus:
    19.02.2005 klo 00:00 SixPack kirjoitti
    Tämä aihe oli uutisissa n. 2 viikkoa sitten. Kiinnostuin asiasta. Mistään ei enää voi eikä saa lukea siitä. Ei lehdistä, ei uutisista. Kekkos-Breshnev-Stalin linja iski sensuurilla. Laittoi suun kiinni lehdistölle ja TV-uutisille meidän vapaassa demokraattisessa Suomessa jossa vallitsee SANANVAPAUS!


    No, onneksi nuo lonkerot eivät ulotu ruotsin puolelle. Tuossa muutamia googlen linkkejä hakusanoille: brännolja finland diesel skatt

    http://www.audiclub.se/forum2/topic.asp?TOPIC_ID=2643&ARCHIVE=
    http://www.mhcs.nu/webforum/index.asp?visa=las&id=5093&rubrik=dieselpris
    http://www.robsoft.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=14799
    http://www.kuriren.nu/default.asp?TargetForm=/debatt.asp&ArticleID=773521&CategoryID=2769&ArticleStateID=2&ClientID=0

    Yllättävän vähän niitä silti löytyi. Onkohan sensuuri iskenyt ruotsiinkin? Hommahan toimii niin että ruotsalainen hakee suomesta polttoöljyä kanisterilla ruotsin puolelle (jos sillä ajamisesta jää täällä kiinni niin verot rapsahtaa) ja laittaa sen siellä tankkiin. Ruotsissa ei ole erillistä veroa tuolle löpölle joten siellä siitä kiinnijäämisestä ei koidu mitään haittaa. Ilmeisesti tuo on Haaparannassa ihan vakio käytäntö? Vai voiko joku sieltäpäin oleva vahvistaa?

    P.S.
    Jos tämäkin threadi häipyy niin lupaan aloittaa sellaisen foorumipommituksen että siinä saa operaattorit siivoilla ihan tosissaan. Eihän nämä mitään valtionsalaisuuksia ole.

    [Hezaurus muokkasi tätä viestiä 19.02.2005 klo 01:11]
      
  • Yhteensä 3 kpl aloittamaani keskustelua on näiltä sivuilta pyyhitty pois n. 1 vuoden aikana. Aiheet ovat olleet polttoaine ja niiden verotus ja rajaliikenne. Koskaan en ole niissä käyttänyt rumaa kieltä tms. mikä antaisi aihetta poistaa koko threadin.

    Olen ilmeisesti pariin otteeseen osunut todella arkaan paikkaan!

    Kuten tämä suurimittainen polttoöljyn "salakuljetus" Ruotsiin.
    N. 2 viikkoa sitten Leena Polttila ankkurina uutisoi melko mittavasti asian. Suomen puolella ei asialle ole esteitä, tavaraa saa ostaa laillisesti vähemmän verotettuna kuin autodiesel. Ruotsiin joutuessa asia muuttuu salakuljetukseksi. Siellä ei ole olemassa eri verotusasteita kuten meillä. Mitä enemmän tankkiautoja Ruotsiin virtaa, sitä enemmän se on pois Ruotsin valtion verotuloista.

    Uutisissa mainittiin ministeritasolla käytyä kädenvääntöä asiasta. Ilmeisesti tämän takia asia vedettiin kokonaan pois kaikilta uutiskanavilta, lehdistöstä, kaikki nettisivut jossa asia oli esille mykistyivät tai suljettiin! Uutisissa haastateltiin Pohjois-Ruotsin oliko Tullipäällikköä, joka kertoi, että tämä villilänsi-meininki loppuu vasta kun Suomi harmonisoi polttoaineensa muiden EU-maiden mukaisesti. Tullipäällikön haastattelussa kerrottiin myös kuinka tosiaan poliisien ja tullien virka-autoja runnotaan, kiilataan ulos tieltä, ajetaan tarpeen tullen suoraan päin. Kyse ei ole yhdestä tankkiautosta, vaan kolonna on liikenteessä. Diesel maksaa Ruotsissa pumpulla ehkä SEK 10,-/l, joten Suomen löpölle on huima menekki ja suuret voitot.
    Tiedämme kuinka kankea meidän VM ja LM näissä asioissa on. Uusi veroesitys tuotaneen taas takaoven kautta Eduskunnan päätettäväksi kaikessa hiljaisuudessa jotta se saa veronmaksajien silmissä lainvoiman ja uskottavuutta.

    Mielestäni käyttövoimavero, eli vanha dieselvero voitasiin samaan syssyyn vihdoin poistaa ja nostaa dieselpolttoaine sen € 0,05/l jotta se kattaa menetetyt verotulot tästä. Olen hankkinut laskelmat tähän myös, mutten vielä niitä kirjoita, jos tämä sivu nyt jostain syystä vedettäisiin uudestaan pois lukijoilta. Ne tulevat myöhemmin ja tarpeen tullen ujutettuna jonnekin, kuten meillä Suomessa edelleen korkeat politiikot antavat ymmärtää Maalaisuuden Menneisyyden viimeisellä sivulla, sanaristikon ja heinäpaalien myynti-ilmoitusten välissä joku antaa ymmärtää kanankakkakaupan takertelevan. Tämä on tärkeä asia, se pitää lukea suurennuslasilla ja viivoitinta apuna käyttäen, ja tulee ymmärtää rivien välistä mitä sillä tarkoitetaan. Se uutinen saattaa nimittäin olla suuri juttu!

    [SixPack muokkasi tätä viestiä 19.02.2005 klo 14:27]
      
  • Olen kerran ennenkin näillä palstoilla sanonut että
    "ilmoittakaa vaan milloin mennään eduskuntaan ja
    otetaanko kättä pidempää mukaan"
    Saunan takana olis vieläkin tilaa.

      
  • Aihetta vahvasti sivuten lainaan kohtia tänään 20.02.05 lehti Ilkasta. Uutinen on sikäli merkittävä että se sai myös etusivulla tilaa. Ihmettelen sitä, että verkko-Ilkassa juttua ei ole lainakaan tällähetkellä luettavissa ja onko ollut ja tuleeko?

    (Otsikko) "Takaistuimillesten pakettiautojen ajoneuvovero suututtaa"

    (Väliotsikko) Asia viedään EY-tuomioistuimeen, jos lakia ei saada korjattua

    Seinäjoki, Pirkko Paaermaa

    Helmikuussa on tuhansille dieselauton omistajille tippunut Ajoneuvokeskukselta ikävä yllätys. Hyvässä uskossa pakettiautoksi viime vuoden aikana rekisteröityjen dieselfarmarien ja- maasturien omistajat joutuvatkin yllättäen maksamaan henkilöautojen dieselveroa joulukuussa tehdyn ajoneuvoverolain muutoksen johdosta. Se tietää 500 euron lisälaskua vuodessa.

    Eduskunnalle on nyt tullut juridinen kömmähdys. Kyllähän lain pitää olla sellainen, että se on noudatettavissa, eikä mikään jälkikäteen voimaan saatettu rangaistus, puhisee Pauli Isokangas. - Olen itsekkin jakanut oikeutta lautamiehenä, eikä taannehtevia lakeja ole säädetty sitten sotasyyllisyyslakien. Eihän kansalainen voi enää luottaa mihinkään, jos tämmöisiä jälkikäteen voimaan tulevia lakeja säädetään, hän toteaa ja uhkaa ilman muuta viedä asian EY-tuomioistuimeen, jos lakia ei korjata.

    Myös autoalan järjestöt ovat harkitsemassa asian viemistä EY-tuomioistuimeen. Siellä verolain muuttaminen vie tosin vuosia, jos asiaa edes otetaan käsittelyyn.

    Hallitukselle kirjallisen kysymyksen tehnyt kansanedustaja Petri Salo (kok), kertoo saaneensa paljon palautetta - monet ovat saaneet väärää tietoa ja muuttaneet autojaan pakettiautoiksi hyvässä uskossa ja vilpittömästi. He eivät voi ymmärtää että valtio harrastaa poukkoilevaa lainsäädäntöä.

    Huom. yrittäjät erityisesti, "vilpittömästi":

    http://www.vero.fi/nc/viewarticle.asp?path=5,39&article=3651&domain=VERO_MAIN&language=FIN&index=_

    Sinä aikana, jona kaksikäyttöautotermiä ei ole ollut ajoneuvolainsäädännössä, verovelvolliset ovat saattanet tehdä erehdyksessä vähennyksen vähennyskelvottomasta kaksikäyttöautosta sekä siihen että sen käyttöön liittyvistä kustanuksista. Verohallitus katsoo, ettei vilpittömässä mielessä olleita verovelvollisia tulisi tällaisessa tilanteessa jälkiverottaa.

    Harry Wallin (sd), muistelee lainmuutoksen takana olleen pelon, että ihmiset ryhtyisivät suurin joukoin hakemaan dieselfarmareita Saksasta ja rekisteröimään ne ilman suurenmpia muutoksia halvemman verokohtelun pakettiautoiksi. Tämä porsaanreikä haluttiin tukkia. Uuden lain ulkopuolelle jätettiin yli 7 kuution autot ja ennen 1.1.2003 katsastuksessa hyväksytyt ja silloin teknisten säännösten mukaiset, tilapäiseen käyttöön tarkoitetut takaistuimet eli ns. kovat penkit.

    Itse kyseinalaistin takautuvuuden :innocent:

    Alvi vähennykset pois?

    Valtionvarainvaliokunnassa verojaostossa istuva Bjarne Kallis, kd, pitää suurimpana syynä lainmuutokseen viime kevään buumia, jolloin tuhannet kansalaiset lyhyessä ajassa ryhtyivät rekisteröimään Ford Mondeo- ja BMW- merkkisiä henkilöautoja pakettiautoiksi tekemättä niihin minkäänlaisia muutoksia. Lakiesityksellä haluttiin tukkia tämä tie. Me kuitenkin vastustimme lakimuutosta yhdessä kokoomuksen ja vasemmistoliiton kanssa, mutta hävisimme äänestyksessä, hän toteaa :innocent:

    Pahinta muutos on hänen mielestään yrittäjille, jotka ovat voineet vähentää pakettiautoista alvin. Kun lakimuutos pitää näitä farmareista muutettuja autoja henkilöautoina, saattavat yrittäjät joutua palauttamaan alvi vähennyksensä. - aivan sairasta, puuskahtaa Kallis.

    Kommentti: olisiko tuo nyt niin vaikeaa herroille, muuttaa laki muiden EY-maiden tapaan yhtenäiseksi ja lopettaa tämä pelleily ns. dieselverolla. Ei luulisi olevan vaikeaa muuttaa verokohtelu tasa-arvoisemmaksi. Kuten SixPack on asiasta maininnut jo useaan otteeseen. Löpölle vero kuten bensiinissäkin ja dieselverot ym. pois.

    Sikäli vielä, jos laitan autoni pariksi kuukaudeksi seisontavakuutukseen, vakuutusyhtiö ei tällöin kanna siitä vakuutusmaksua. Mutta ahnepaska valtio maksattaa silti minulla "käyttövoimaveroa" päivittäin, vaikka en käytäisi autoa kahteen kuukauteen ja käyttövoima olisi totaalisesti mykkänä.

      
  • "Elektroniikka nero" laskeskeli tuossa eilen ehtoolla, mitä maksaa ajaminen bensiiniautolla, dieselautolla josta maksetaan "dieselveroa" ja mitä se maksaisi jos vero olisi polttoaineessa kuten bensiinissä on.

    Bensiiniauton kulutukseksi arvioi 7,5 litraa ja dieselin 5 litraa 100 km.
    1. Bensiinin litrahinta 1,15 euroa. 2. Dieselin hinta 0,85 euroa + nyk.vero. 3. uusi dieselin hinta kun vero on polttoaineessa 1,15 euroa (esim. Virossa on)

    Ajokilometrimäärä vuodessa:

    15000 km
    1.bensiini 1418,75e 2.dieseli + nyk.vero 1179,50e 3.u.dieseli 987,5e

    20000 km
    1.bensiini 1850 e 2.dieseli + nyk.vero 1392 e 3.u.dieseli 1275e

    25000 km
    1.bensiini 2281,25 e 2.dieseli + nyk.vero 1604,5 e 3.u.dieseli 1562,5

    30000km
    1.bensiini 2712 e 2.dieseli + nyk.vero 1817 e 3. u.dieseli 1850


    Laskelma on karkea mutta antaa kuitenkin jotain suuntaa, bensiinillä ajaminen on raakasti kalliimpaa vaikka vertaa kumpaankin dieselin hintaan. Eroa tulee bensiiniin juuri dieselin pienemmästä polttoaineen kulutuksesta.

    Mielenkiintoisinta on se, että dieselillä jossa vero on polttoaineessa,
    voi ajaa 30 000 kilometriä ennenkuin nykyinen systeemi alkaa säästämään. Tässä on jopa valtiota suosiva epäkohta, valtio saa tyhjästä rahaa varsinkin niiltä autoilijoilta jotka ajavat pitkälti alle tuon 30 000 km. Esimerkiksi oma dieselauton käyttöni oli kirjanpitoni mukaan alle 17500 km/vuodessa eli maksoin liikaa veroja 154,50 euroa. Tuolla summalla saisin yli 1000 kiloa puupellettejä ja lämmittäisin taloani talvella n. kuukauden ajan.

    Ero bensiiniautoon on niin suuri, että lämmittäisin puupelletillä kevyesti taloani kolme kuukautta. (Vapon puupelletti tänään Ilmajoella 145 e/1000 kg).

    Vaikka laskelma on karkea, siitä näkee syyn miksi VM ja LM ei muuta dieselien verotusta polttoaineeseen. Valtiolta jäsisi iso määrä ilmaista rahaa saamatta, koska usean autoilijan keskiarvo on n. 20000 km vuodessa.

      
  • Valtion "ilmaisen" veromäärän paitsi jääminen, kompensoituisi kuitenkin sillä, että jokainen ulkomaalainen auto, varsinkin asuntoautot ja muut turistibussit jotka kesäkuukausina täällä ajelee, maksaisivat polttoaineessa veroa valtiolle. Valtion "tappio" saattaisi puoliintua.

    Ulkolaiset rekat tankkaavat Suomessa ympäri vuoden, koska he ovat verovapaita omassa maassaan, ja bonuksena Suomalaisesta jälkeenjääneestä verotuskäytännöstä tankkaavat lisäksi puoli-ilmaista dieseliä, verrattuna heidän maahan.

    Suomalaisia nykyinen ajoneuvokohtainen käyttövoimavero on meitä syrjivä, koska ulkomailla ajaessamme joudumme maksamaan Suomeen käyttövoimaveroa aina, ja lisäksi korkeampaa polttoaineveroa niihin maihin jossa autoa takkaamme.

    Tätä taustaa vastaan, on dieselvero/käyttövoimavero aikansa elänyt vanha relikti menneiltä ajoilta.

      
  • "Valtion "ilmaisen" veromäärän paitsi jääminen, kompensoituisi kuitenkin sillä, että jokainen ulkomaalainen auto, varsinkin asuntoautot ja muut turistibussit jotka kesäkuukausina täällä ajelee, maksaisivat polttoaineessa veroa valtiolle. Valtion "tappio" saattaisi puoliintua".

    Mielestäni parempi konsti puolittaa "tappio" olisi korkeastipalkatun ja byrokraattisen virkakunnan vähentäminen ja kilometritehtaalle laitto sekä kouluttaminen tuottavaan työntekoon. Esim. putkimiehistä on huutava pula ja maahan pitäisi rakentaa iso määrä bioreaktoreita.

    Jos noilla "herroilla" ei ole muuta tekemistä kuin miettiä päivät pitkät tekemiensä "porsaanreikien" tukkimista, eikö tuo osoita valtaa pitävien ja lainsäätäjien huonosta ammattipätevyydestä. Vaikka kyllä miettisin moneen kertaan päästäiisinkö tälläisien virkamiesten tekemään rööriremonttia. Saattaisi tulla porsaan menevä aukko josta taas vesi valuu kankkulan kaivoon :sunglasses:

      
Kirjaudu kommentoidaksesi.

Kommentoiduimmat artikkelit